2-åring som inte äter!

varja

Trådstartare
Hej!

Jag har ett tvåårigt arabsto som alltid har varit lite svår med maten. Hon ser lite tunn ut men är inte mager och ser fin ut i övrigt, fin päls osv.

Nu till problemet. I det stall som jag har henne i står mest islandshästar och ponnyer som får cirka 3-5 kilo ensilage/dag. Min häst har fått cirka 10 kilo nu i vinter och tycks behöva det eftersom hon inte går upp i vikt. Nu när hästarna ska gå ute dygnet runt kan jag dock inte ge henne mat till kvällen som innan utan hon får äta ute i hagen hela dygnet med de andra. Dock äter hon mycket långsamt och vill helst gå runt och kolla alla andra tills maten är slut.

Jag upplever att hon är hungrig för när jag går ute och betar med henne äter hon hur mycket som helst, men när jag försöker ge henne själv inne i stallet eller ge henne kraftfoder är det jättesvårt, nästan omöjligt, att få henne att äta. Det känns som att hon aldrig får någon matro, helt enkelt.

Jag tror inte att det är fel på hennes tänder för när jag betar med henne äter hon med god aptit. Hon är också avmaskad både med fyrantel och ivomec och hon får B-vitamintillskott. Gräs verkar för övrigt vara det enda hon gillar att äta, hon ratar både min musliblandning (Hippo), havre, korn och betfor. Ibland äter hon inte ens morötter, men äpplen funkar.

Tandläkare är dock på väg för att kolla hennes tänder ändå...

Är det så att hon inte behöver mer mat eftersom hon inte äter? Vad tror ni? Tar tacksamt emot tips och funderingar! :confused: Och är det någon mer än jag som har en så här extremt kräsen häst?

Sv: 2-åring som inte äter!

Hej har haft samma problem med olika hästar, en var så stressad att hon inte klarade av att äta, när hon kommit till ro hos oss gick det över, kan säga att lyckan var stor när hon äntligen åt med god aptit.
En var bara omöjlig att hålla i hull och jag fick prova olika fodersorter tills vi hittade ett som funkade på just henne.
Kan vara så att det inte är lämpligt för din häst att gå med de hästar den gör, utan behöver fri tillgång om hon är sån att hon äter lite ibland bara. Risken är ju stor att de andra äter upp hennes mat om hon inte skyndar sig och det blir stressigt för henne och sedan så är det ju så att hon då också får mindre med mat än vad hon behöver.
Ett tag fick jag stalla in alla mina hästar en time morgon och kväll för att fullblodet skulle få matro och äta allt hon behövde.
lycka till med din häst.

Ja, egentligen så behöver hon nog gå tillsammans med andra unghästar eller iaf några som ska äta mer än de hon går tillsammans med nu... men just nu har jag ingen annan stallplats. :(

Fullblod har kanske lite svårt med matron ibland? Någon annan som har erfarenheter av detta? Någon som har tips på bra foder? Har provat olika typer av Lucern men det bara fnyser hon åt. :confused:

Just nu väntar jag bara på sommarbetet. Gräs äter hon ju utan problem i alla fall! :rofl:

vi har ett halvblodssto som varit lite "svår" med maten till och från under hela sitt liv. vi har gjort så att vi späder melass med vatten och häller över kraftfodret och framför allt över grovfodret. hon äter betydligt bättre då.

Ja, melass har jag funderat på att prova också. Har bara haft lite svårt att få tag på melass. Det verkar inte finnas överallt. Om någon har bra tips på var man kan hitta melass i Göteborg så vore jag tacksam! Har också lite frågor kring hur mkt socker det är bra att ge en häst och vad det är för skillnad mellan mellass och betfor vad gäller sockerhalten och så... *puttar lite på tråden*

jo då, melass finns tex. på granngården. tyvärr i stora dunkar. vi köper "en petflaska" åt gången av en mjölkbonde i närheten. blandar 2 liter vatten med 1 dl melass, och "strilar" det över maten.

betfor innehåller ju oxå melass, men vår pålle äter inte det alls lika bra. vi är mest tacksamma att vi hittat ett sätt att få i henne tillräckligt med grovfoder :angel:

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 251
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka