2-åring som får panik vid uppbindning

H

hästig

Vet någon hur man får en 2-åring att stå uppbunden utan att börja slita sig. Det gick ganska bra i våras men efter sommarbetet verkar hon ha glömt hur man står uppbunden i gången. Jag låter inte henne stå själv utan ryktar etc. men om man ska gå och hämta något så kan hon få för sig att slita sig. Hon är lite nervig men gillar att bli pysslad med. Grimman har öppnat sig så hon har kommit loss alla gångerna, det är kanske både bra och dåligt. Har någon ett bra tips?

Sv: 2-åring som får panik vid uppbindning

I min värld är det DÅLIGT när de kommer loss, de lär sig fort att drar de tillräckligt hårt går nåt sönder. TYvärr kan det lika gärna vara HÄSTEN som går sönder om de lärt sig det och blivit stora och starka.

Ta en lång lina, typ longerlina. Haka fast i grimman (ha grejor som HÅLLER!), lägg linan runt någonting, en bom, genom en bindring i väggen eller något, andra änden av linan håller du i. Ha handskar och hjälm och var på ett så bra (halkfritt t ex, för hästen ffa) underlag som möjligt. Anpassa linan så det är normal uppbindningslängd mellan hästens grimma och ringen/bommen/etc.

Ha NOGA koll på linan, glöm den inte för en minut och håll id en ordentligt.

Sen borstar du hästen eller bara väntar, valfritt. Förr eller senare kommer hästen sträcka linan, och antagligen (det är det vi önskar just nu), provdra den. Håll emot - det är här ringen/bommen är väldigt viktig iom att den gör dig väldigt mycket starkare än du är. Tala lugnande till hästen om det behövs men GE INTE EFTER på linan om det inte verkligen BEHÖVS (det behövs verkligen när hästen t ex går omkull). Låt den segdra i linan, låt den kasta sig i linan eller vad den nu vill. Håll dig bara ur vägen, håll i linan och håll ett öga på hästen. I samma ögonblick hästen lugnar sig berömmer du. Håll i linan. Endera kommer hästen stå kvar och segdra, håll då bara kvar och vänta, eller så kommer hästen gå framåt och slacka linan, här ska du berömma! och sen som inget hänt fortsätta borsta/klia/vad du nu höll på med, eller så går hästen en rond till mot linan, håll då bara i.

På det här sättet styr DU när det ska släppas eller ej, och det blir - även om du håller emot, inte en lika fast uppbindning som om du knyter fast. Men framförallt minskar mans kaderisken enormt iom att om det gr överstyr kan man OMEDELBART släppa linan (utan att tappa hästen dessutom).

Är du rädd om nacken så låt linan löpa innanför käkremmen på grimman, ner mellan frambenen och sen slår du den runt sadelgjordsstaden på hästen, knuten mitt under magen (kommer när/om hästen drar hamna mellan frambenen). Då kommer du undan 'knycken' i nacken som blir om de kastar sig våldsamt.

Låter elakt, ser ofta ganska 'brutalt' ut men är ett av de säkrare sätten att lära dem att sitter man fast så sitter man FAST. Fast det ska helst göras när de är små, men förhoppningsvis behöver din dam bara en påminnelse.

Andra sätt är att binda upp i boxen vid krubban, men fortfarande ha linan i din hand (UTANFÖR boxen förslagsvis), eller att bind aupp fast i väggen i boxen (de är oftast luganre i boxen men inte alltid) eller på bra underlag binda hästen i 'rätt höjd' (högt) i rdhusvägg eller träd eller liknande (som inte ger sig) och helt enkelt själva låta dem inse att fast betyder fast. Jag gillar dock inte de metoderna.

En mycket RÄDD häst kan man använda linmetoden men ge efter en aning när de kastar sig, och när hästen stannat berömma och sen sträcka linan och be dem gå framåt. Om de får PANIK och har lärt sig dra sönder grejer.

Bryt dock beteendet i tid så slipper du framtida problem.

och så ens ak - jag FÖRUTSÄTTER att ge efter för tryck i grimma fungerar? Om inte - strunta i att bind upp hästen innan ni återetablerat att ge efter (gå framåt) för tryck från grimman när du tar i grimskaftet och ber hästen komma framåt.

Hej
jag undrar hur man kan börja binda upp föl 3 mån.
De skall ju läras nu .

Tack för tipset. Jag hade funderat på den metoden men det verkar lite tufft så jag var inte helt säker på om det var bra. Men du har rätt i att vet de att de kommer loss när de drar så fortsätter de ju att göra så för all framtid. Tyvärr hade jag inte henne sen föl så hon var inte hanterad så mycket när jag köpte henne. Jag ska prova din metod i morgon.

Har du sett sånadär svarta gummislangar som man kan binda upp i? (tror det säljs på H**ks). De töjer sig när hästen kastar sig och skonsamma mot hästen. Hoppas det löser sig för er!

Hej, vi gör liknande med våra unghästar om de strular och det fungerar jättebra. (Vi försöker dock vänja dem som små att sitta fast...)

Ställ dom med rumpan nära en stadig vägg...så kan dom inte backa/slänga sig så långt...och linorna håller...

På samma sätt som Alexandra beskrev :idea:. Gör oftast ingen skillnad på föl eller äldre hästar, på sättet som jag accepterar att de beter sig på.

Halloj!
Här har jag min 8 årig som sliter loss sig i vid uppbindning när någon vill gå förbi han eller vill klappa till, Vet inte varför han börjat göra det nu. Förut var han inte sån...haft honom som 2 åring inga såna beteendet. Idag gick 2 st grimmor sönder. Han är inte dum, och inte rusar iväg.. Han vill komma loss och sen står han fint och snällt på plats när man säger åt han..Hmm.. Tänkte köpa in nu gummi
" snör" och prova fram..eller sätter med hösnör runt i grimman..

Ha en skön kväll/natt..

använd halsrem på hästen hästen upplever inte samma obehag som när det drar i huvudet och den får ingen kraft till att dra sig loss, det har fungerart på min unghäst för hon får panik när hon står uppbunden i grimma men i halsremmen lyckas hon inte få någon kraft och ger upp direkt vilket hon inte gör i grimma hon drar tills hon lossnar.

Tack för tips!
skall prova fram detta och se. Han står också fint på plats utan uppbindad...

Idag gick det hyfsat bra lugnt i stall inte så mycket folk som sprang!..

När jag börjar träna uppbindning med fölen, så brukar jag ha en longerlina i ena sidan,vanligt grimskaftmed knut som släpper lätt, dra longerlinan genom uppbindningsringen på den sidan jag jobbar med hästen,om(när :smirk: ) dom slänger sig så släpper jag efter på linan så det aldrig blir "dragkamp"...

kankse något att testa för dig?

de flesta hästar hatar ju att sitta fast...

En häst måste själv komma underfund med olika situationer som den råkar ut för. Att lära sej att stå uppbunden kan för en del hästar innebära att den måste gå igenom en paniksituation, det ligger i hästens flyktnatur. Den kan då inte lära sej om man undviker denna panik. Vad den absolut inte ska lära sej är att om den "slåss" nog mycket så är den fri, utan den måste gå igenom denna fas av panik för att sedan dra slutsatsen att " det gick inte att kämpa sej lös, utan jag får lugnt finna mej i att stå bunden". Detta innebär att du måste se till att använda utrustning som håller ! Skaffa en repgrimma av bästa kvalitet, alt en kraftig halsring, och ett grovt flätat rep.
Börja med att ställa hästen i boxen, ge den 0,5 meter rep, fäst repet runt något utanför boxen som verkligen sitter fast, men se till att knyta så att det lätt går att lossa om hästen går omkull. Låt den nu ta första matchen med repet i en säker miljö. Det kan vara obehagligt med en panikande häst, men det MÅSTE ske , så låt det hända. Nästa steg är att du letar ett träd med en kraftig gren ovanför hästens huvudhöjd. Bind upp hästen där så att den INTE kommer loss, och låt den själv lista ut att den aldrig kan vinna över grimman o repet. Det kan ta kort stund eller det kan ta timmar. När hästen står lugnt kan du ta lös den och ge massor av beröm! Panik är otrevligt att se men i detta fall ett nödvändigt steg för att den ska lära sej.

I många stallar ser man dessa förb..... balsnören som knyts i änden på kättingarna för uppbindning, "om hästen får panik så ska den ta sej lös" : Då kan man ju undra varför man kostat på kättingar ? Man hade ju kunnat montera balsnören direkt !? Detta är att dressera en häst till problem!

Senast ändrad av en moderator:

gamla cykelslangar tycker jag funkar jättebra..för dom är så elastiska så när hästen går framåt eller bakåt så tännjs dom ut så bra,när hästen har backat tex så tännjs det ut utan att det blir stumt,sen när den tar något steg fram så lättar trycket.jäklars vad svårt det är att förklara..men man sätter fast cykelslangarna i bind-skaftet.gör ett hål längst ut och sätter dit en hake..

Skulle aldrig ta risken att använda cykelslang, då det är helt onödigt och till och med riskabelt. Saken blir inte bättre när cykelslangen går av och hästen får sej en rejäl smäll. Det finns ingen som helst anledning att hålla på med grejor som kan gå sönder i detta fall, på grund av nån "missriktad vänlighet" som jag läser mellan dina rader. Det är hästar - inte teddybjörnar. Det största problemet i hästvärlden är människan - inte hästen! "Nosludd" i alla former är bara trams och missriktad vänlighet för att döva nån form av dåligt samvete för det man gör för att få hästen att lära sej ett bra beteende, och som hästen inte far illa av.

ancan skrev:
de flesta hästar hatar ju att sitta fast...

Men det är ju just det de ska lära sej, och då skickar du ju dubbla budskap som hästen inte förstår ! Det är att gå runt problemet i stället för att ta itu med det. - som att undvika brevlådor eller andra saker " bara för att hästen är rädd för dom".

Bill-Tack för att du upplyste mej om att det var hästar och inte teddybjörnar..Har nämligen hela tiden trott det!
Slangarna har hållt trots att 300 kilos teddybjörnar har försökt t a sej loss..

Oj ! 300 kilo! Jag pratar om hästar och inte ponnies! Fast, oaktat vikten så ska man inte behandla dom som små gosedjur!

Bill skrev:
Oj ! 300 kilo! Jag pratar om hästar och inte ponnies! Fast, oaktat vikten så ska man inte behandla dom som små gosedjur!

Inridningshästen fick för sig att han inte skulle sitta fast längre...med all kraft slängde han sig bakåt...i den stunden är det inte så mycket att göra :crazy: utan jag väntade ut honom lugnt och fint. Han fattade snabbt att han inte skulle komma loss, repgrimman höll liksom rep och inredningen. Panik? nej, bara ett försök till att bestämma själv för han är väl förtrogen med att man sitter fast då och då. Inga problem att binda upp honom och han gör inga försök till att göra om tilltaget....BTW, han är ett 4-årigt stort halvblod på 165 ca efter Wetano ...550 kg ca. Grov typ ;)

För min del är det otroligt viktigt att hästen står still av säkerhetssynpunkt. Det lär jag mina unghästar tidigt medan dom inte väger så mycket :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Hejhej! För ca ett år sedan köpte jag min nuvarande häst, ibörjan ställde jag alltid upp henne i gången när jag skulle göra iordning...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: Loretta713
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama