2 årig hingt och longering

Rotterö

Trådstartare
Hej
Min gubbe är ganska jobbig nu. Stegrar mm.
Vi testade att longera honom i går.
Satte på en gjord och träns. Spännde inn honom lite.
Det fungerade mycke bra. Inte en tendens på att bråka.
är det något farligt att göra med en så ung häst.
är ju tvungen att få honom att lyssna på mig..
Nu kunde han nte resa sig heller. Han försökte inte ens.
Vi skrittade honom mest. Något lite trav.
När det gick som bäst slutade vi. En kort stund bara.

Sv: 2 årig hingt och longering

han är fortfarande ung och testar fortfarande,att spänna in han hjälper dig inte det kommer bara slå tillbaka.
ta itu med problemet och gör mark arbete på han,visa vem som bestämmer och vad han får och inte får göra.

spänna in en ung häst kan göra att du förstör hela grund konceptet för att senare kunna få en avslappnad sökande häst.
ist blir den stressad och förstår inte situationen utan spänner emot.
varför ska du över huvud taget longera en såpass ung häst??

du har säkert gjort ett bra jobb med han innan missförstå mig inte,men dom har ju sina prövo perioder hela tiden. min ettåring är lugn för tillfället. ;)

Visst vet jag att mark övningar är viktigast.
men just nu kan han inte lyssna.

Vi fick detta tippset av en mycket duktig kille som tävlar västern ridning.
Han sa att man kunde testa detta.

Vi longerade inte (longera) Om du förstår.
Han fick prova på. Vi gick först runt med honom. Sedan fick han gå i från i ring. Han fattade exakt.
Något i trav. Han fixade det så fint.
Spänna inn inte så hårt. Han kunde röra på halsen och huvudet.
Han gick inte med böjd hals. Bara så han inte kunde stegra.
Han lyssnade.
Vi har ju tömmkört honom en del. Det kan han.
Men nu stegrar han och bråkar.

I dag sprang han ur hagen i stället för inn i hagen. trots kompi´sar där inne.
Han sprang ut på vägen.
Igenom grind snöret. Han gör som han vill nu.

ja unghästar varför har man dom ;) min busa har vart riktigt snäll hitills massa temperament men lyssnar alltid. testa dig fram så hittar du nog snart ngt

jag "longerar" min 2-årshingst och det går galant. han är så trött psykiskt efteråt så herrejisses, vad from han är.
(du skall släppa din på Bassholmen i år igen va? Hälsa till systrarna med 2-årscobben, en fux som var med förra året)

Vad har hästen gjort fram tills nu? Är han kastrerad?

kanske har han haft en vinter där det varit mycket nytt så det är dags för lite vila för det mentalas skull nu? Och är han hingst så har du hormonsvall.

Det jag skulle jobba med är dock inte inspänd longering utan markarbete. Jag vet att dus äger det inte fungerar, men då får man ta hjälp av någon som kan göra det på rätt sätt så det fungerar. För även om longeringen fungerade, så har du ett problem i botten med vem som bestämmer,s å kommer det inte lösas genom att du försöker hitta sätt att kringgå det genom att ta bort symptomen, utan det kommer slå tillbaka förr eller senare.

Jag spänner aldrig in så unga hästar, helt enkelt för att jag inte ser att man kan uppnå något genuint positivt med det, och dessutom så är det lite för obalanserade för att kunna gå korrekt på volt ens utan inspänning och inspänningen (om än lös) brukar inte göra det bättre.

Longera honom då hellre på volt?

Alla unghästar har olika faser när de är mer eller mindre mottagliga för inlärning...
Det jobb man lagt ner under de första två åren får man igen flerdubbelt när man verkligen ska börja kräva någonting...

Att spänna in honom verkar lite sjukt tycker jag... ett sådant råd hade inte jag lytt iallafall.

Tömkörning, rakt fram eller på volt brukar funka bra.

Men en sak är ju sant: unghingstar är ju alltid...unghingstar! :smirk:

Det ska stå TÖMKÖR honom då hellre på volt som sista mening i mittinlägg

/Alexandra - med ett tvåårssto modell tufft som sköter sig prickfritt. Så är hon ganska gediget uppfostrad sen späääd ålder med, och vi hade en rejäl diskussion om vem som bestämmer när hon var ett, men efter den har det varit lugnt faktiskt. Jag är noga med att se till att inte vara inkonsekvent bara, det är en TUFF dam under den sockersöta ytan och mellan valet att göra något havdant eller att inte göra det alls är det bättre att inte göra det alls, så jag ser till att alltid ha tid när jag jobbar henne, så jag kan vara sådär odrägligt konsekvent envist tålmodig i fyra timmar om så skulle krävas ;)

Han är hingst och hormonerna sprutar.
Han har gjort en del små saker bara. Tömmkört,tränsvan mm.
Han har fasta regler. Jag bestämmer.
Men nu är han så hingstig. Inget fungerar, Han har helt kopplat bort. Han tängker med kulorna.

Han skall i väg 7 maj på hingst bete. Skall stå ut med honom till dess.
Bara leda honom till hagen är skit.
Han och kompisen skall stå ute dygnet runt nu snart. Han skall vänja sig lite innan betet.
Vi skall kunna lasta honom också.
Han har över skott energi.

Låt honom vara tills betet då. Bättre att man inte gör något när de är på värsta humöret än att det blir en massa krig. Får man bråka en massa sätter sig det garanterat i minnet, bättre att du avvaktar och börjar där du är nu efter sommaren när han är kastrerad.

Ja vi tar det lugnt nu.
Skall bara få honom att gå på transporten.
Det kan vara ett problem när han är så här.
Sist gick det bra. Har bara åkt 4 gånger med honom. Då har det fungerat.
Han ärbra i psyket annars. BARA HINGST NU

HalyBailey skrev:
jag "longerar" min 2-årshingst och det går galant. han är så trött psykiskt efteråt så herrejisses, vad from han är.
(du skall släppa din på Bassholmen i år igen va? Hälsa till systrarna med 2-årscobben, en fux som var med förra året)

Vad heter den hästen ??
Visst jag släpper honom i år också.Då blir det lite lugnare här hemma. Vi får ju nytt föl snart. Då blir det mycke pyssel med det lilla.
Han får rasa av sig.
Har du tränat mycke med din 2 åring??

Lasta från stallet annars, direkt.. och åk iväg med honom. Ta itu med allt när han kommer hem sen.

Han heter Red Flyer. Det var tydligen en newforest som hade honom under sina vingars beskydd. Dom två gick i par hela sommaren.
Jag har inte gjort så mycket med min 2-åring. Tar honom på lina varje till varannan vecka. Han har under vinter och tidiga våren följt med som handhäst till mig när jag rider de vuxna. Han har även löshoppat ett par gånger. Under vintern har han gått med en vuxen hingst i hagen, under tidiga våren fick han gå med stona men nu går han själv. Ska på "bete" nästa helg för vi behöver ha loss en box. Då får han gå med en 3-års hingst och få hö ute i hage, för det är så torrt i backen här nu att dom gott och väl kan sova ute.

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 111
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej, Jag har precis blivit medryttare på en "unghäst" på fem år som jag har problem med att rida och hantera. Vi har kört ett pass där...
2
Svar
26
· Visningar
3 459
Senast: eemmalk
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka