2-årig hingst med sårskada

C

cilvia

Just nu så står min 2 åriga hingst på Uppsala Djursjukhus, efter att ha rullat sig fast under staketet i hagen och slitit upp 2 rejäla sår på bakbenet. Som tur var efter att ha provtryckt leden, så är den hel i allafall.
Benet har knåpats ihop med ca 35 stygn, och han är inbandagerad nerefrån och upp.

Han skall få stå kvar däruppe i en vecka, och sen är det boxvila som gäller ett bra tag. Jättekul med en 2 årig hingst där nu hormonerna har vaknat till.

Det som är svårast är bandageringen, för det bandaget han har tar ca 50-60 minuter att linda, först bomull sen gasbinda, sen bomull och gasbinda, och sen ska det stadgas upp med pappersrullar och lindas igen. Nu när dom gjorde det så var han ju nerdrogad och hon var van att göra det, ska bli kul att prova hemma :cry:, han lär ju inte vara lika sammarbetsvillig.

Som tur var har han en utökad veterinärförsäkring som täcker ALLT, så jag behöver bara betala självrisken på 1800 kr, försäkringen täcker 100 procent

Sv: 2-årig hingst med sårskada

Så tråkigt, men låter ju hoppfullt trots allt.

När sånt händer är man glad att man har en försäkring.

Mitt 2års sto skadade sig i höstas, det blev strömsholmsresa akut + lång konvalecent, allt som allt slutade notan på 18 000.
Jag betalade som du bara en självrisk på 1800.

Jag tror det kommer gå bra för dig att linda om benet, du far ta det i etapper. Ofta går det baättre än vad man tror.

Lycka till med hästen.

Stackars lilla Wåfflan, och dig med :(
Hoppas han blir helt bra igen, men vi håller tummarna (mamsen håller hovarna ;) )här uppe, så det ordnar sig nog :)

Vilken tur att du har en sån försäkring. Man kan ju bli ruinerad för mindre :smirk:

Nu är han hemma igen, så skönt.

Men en tvåårig hingst på boxvila, där just hormonerna har vaknat är inte kul vill jag lova.

Räkningen i Uppsala slutade runt 21000 kr, sen tillkommer veterinärbesök hemma, medicin mm.

Det ser ut att läka bra, vi la om bandaget idag, men vilken pärs, som tur så var veterinären där och gav honom Domesedan.

Stackare!
Hade min 1,5-åring (sto) på boxvila i 4 månader med gaffelbandssvullnad. Hon stod ute om dagarna och inne på natten. Fick Placid örter i maten som verkade lite mot det värsta sprattlet.

Åhh, vad skönt att han är hemma igen, och att det verkar läka bra :) :banana:
Vet hur det är med 2-årshingst på boxvila. Mendez var ju inte rolig på slutet :angel:

Krama honom från oss :)

Kramarna är framförda ;)
Wåfflan tycker inte det är kul att stå inne när solen skiner och alla kompisarna får vara ute. Han leker med PET-flaskor, en boll som vi har hängt upp till han, han verkligen LEKER, men kul att ha han inne är det INTE.

Såret ser fint ut, vi la om bandaget häromdagen, stygnen skall tas på onsdag, och pencillinkuren är avslutad.

cilvia skrev:
Kramarna är framförda ;)
Wåfflan tycker inte det är kul att stå inne när solen skiner och alla kompisarna får vara ute. Han leker med PET-flaskor, en boll som vi har hängt upp till han, han verkligen LEKER, men kul att ha han inne är det INTE.

Såret ser fint ut, vi la om bandaget häromdagen, stygnen skall tas på onsdag, och pencillinkuren är avslutad.

Skönt allt går som det ska.

Och som ljusglimt i eländet med boxvilan så försök se det positiva med att han är rastlös och leker med grejerna. Hade en tvååring på boxvila i tre veckor jag. Som mest sov, stående eller liggande. Fick gå ut i stor hage lite ibland, helt ensam (såg inga andra hästar) och hon stod mest och sov. Sjuuk mao. Så jag brukar försöka tänka på henne när boxvilehästar vill riva stallet, att det är iaf ett sundhetstecken =)

Det såg verkligen hemskt ut på bilderna... Hur länge har han boxvila?
Hoppas verkligen att han kryar på sig!

Kolla min tråd om homeopati på hästvård...jag hade en stygg sårskada på en ettårig hingst i slutet av förra året.....inga problem med att linda, det går som ett lavemang när man fått in snitsen...... :D för mig tog det ca 5 minuter och restriktionerna var samma som på din...

5 MIN att linda detta bandage, med 15 pappersrullar som ska in i bandaget som består av 2 kg bomull, och 20 stycken lindor, då ska jag gladligen hyra dig ;) , och betala bra.

Djursjukvårdaren på uppsala som lindade, och har gjort det många ggr tog det 50 minuter för.

Hur mycket kostar du för de där fem minuterna :angel: ;)

Idag var veterinären ute och såret såg INGET fint ut, utan var väldigt infekterat!!! :cry: .
Så nu skall han ha pencillin i ytterligare 5 dagar, och hon trodde vi kunde glömma sommarbetet till honom.
Jag som hade tänkt att han skall gå på hingstbete hela sommaren. Istället får han stå hemma och stå i box kanske hela sommaren.

det är bara i början man behöver såpass mycket...min häst hade skrapat både benhinnan o tåsträckaren + mosat resten( fastnat i en boxdörr och dörren hade låst fast bénet sen) 50 minuter att linda en häst...hmmm, dom borde byta ut personalen....

Då kan jag ju säga att Wåfflans bara är ett litet skrapsår jämfört med detta ;) hua vilka sår!
Hur lång tid tog det att läka?

Hon som la bandaget har gjort det många ggr, hon har jobbat länge, men alla som jag har pratat med säger att det tar det att lägga ett sånt bandage. Men nu skall vi få ta bort pappersrullarna, så nu är det "bara" bomull och bandage.
Alltså bandaget skall ju kännas som ett gipsbandage, det skall låta hårt när man knackar på, och han lindas ända från hoven upp till ljumsken på bakbenet, så att han inte skall kunna böja benet överhuvudtaget, eftersom det sitter så illa till

Jag tror det vilar en förbannelse över Arizonas föl :cry: :eek:
Håller tummarna så att han kan få gå på bete en del av sommaren åtminstone :smirk:
Tur att han är så pass ung ändå, de har ju oftast bättre läkkött då än när de börjar bli till åren.

Jag har skaffat en kompis till Arizona nu. Ett fullblodssto, f-91, som ska betäckas med en welshhingst i år :idea:
Den kommer hit på torsdag, så då behöver Arizona bara vara ensam några dagar när Elvira åker hem.
Det kommer att bli såå tomt efter henne :( . Men å andra sidan får ju Wåfflan en tjej till att prata med då :love:
Hade du några bilder att maila till mig på Wåfflans ben? Vill se eländet så man förstår lite bättre hur det är med honom :(

Kram

Senast ändrad:

Såret ser hemskare och hemskare ut, och det bara väller ut var, så nu får veterinären komma ut i morn igen.

Det jag funderar på är att det måste ju bli otroligt instängt i det tjocka bandaget, så idag så fick han stå utan bandage en lång stund.
Han står fortfarande på pencillin.
Men han är ju TOKIG, idag försökte han slita loss lysrören från taket i boxen.
Det går inte att leda honom(risk för sitt eget liv), utan vi tömkör honom i skritt, då har man ändå ett avstånd så man slipper bli blåslagen.

Men tycker synd om honom, han vill ju vara ute och busa med sina kompisar i hagen, nästan djurplågeri att ha en tvåårig hingst på boxvila, eller rättare sagt alla ungdjur som har ett stort rörelsebehov.

Orkar snart inte mer.

Veckan har varit jättebra, såret har sett skapligt ut, veterinären har varit ute 1 ggr under veckan.

Igår så får Wåfflis feber, 39 grader, han har inte haft feber någon ggr under denna sårskada, och sen så kan han absolut inte stå på benet, alltså 5 grader halt.

Så veterinären fick komma ut igår igen!!!, det sattes in en ny pencillinkur, den tredje omgången!!.

Men vi skall ringa till djursjukhuset idag, och se om han skall dit upp igen, det är väl det troligaste.

Han hade så ont i går så han inte åt ens, och knappt gnäggade åt alla snygga flickor som bor i stallet ;)

Men usch då...stackarn....min var ju ettåring o hingst, såret tog ca 2 månader att läka så att han skulle kunna börja träna som vanligt igen......på djursjukhuset fick han antibiotika i 5 dar och jag fortsatte hemma i ytterligare 5 dar sen körde jag homeopatika på honom och efter ca 1 månad slutade jag bandagera helt o hållet så att såret skulle få luft..jag var nere en gång och brände bort svallkött på honom då hästar tydligen har en väldigt hög produktion av sånt( bild finns ju)..det SER för jävligt ut periodvis .....
Det finns en tråd om honom på hästvård ( homeopatika nånting) Men ring vet direkt idag för det låter inte bra att han har feber och inte vill stödja på benet.....

Åh nej!!! Inte sämre igen :cry:
Har ni fått åka in med honom igen nu? Jag & Arizona håller alla tummar, tår & hovar :(

Kram!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka