2,5-åringen biter( fortfarande)?

J

juliaandersson

Hej hej!
Jag har en 2,5 årig hingst och han gillar att naffsa och bitas. Jag tycker det är enormt jobbigt för att han är stabil i psyke och en tvååring skulle gärna få vara i närheten bara det inte var för att han bits. Är det något som kan sitta kvar sedan dom tappat tänderna och att det kliar eller är det bara en dålig vana? och isåfall några tips på hur man blir av med sådant? (han verkar iaf veta att det är fel för när han nypit så kastar han sig bakåt och ser oskyldig ut..)

En annan sak är att han har börjat blivit grinig när han ska få mat, han lägger öronen bakåt sparkar och hotar, kan man göra något åt det? (alla hästarna får mat samtidigt i stallet, 7 st, och han brukar få först oftast för att han inte ska väsnas för mycket) tack på förhand!

Sv: 2,5-åringen biter( fortfarande)?

Låter som en typisk 2,5 åring...som behöver en fast hand. Det har ingenting med kliande tänder att göra, snarare att han försöker hitta "sin" plats. Det finns bara ett sätt att visa på och det är tydlig gränssättning - en häst som biter/nafsar mig får en smocka på nosen. Vill han käka först? Ge honom sist.

Sen är han ju hingst, vilket inte gör saken lättare. Ska du avla på honom? Om inte så hade jag kastrerat - varför dra på sig mer problem än nödvändigt.

Bitande och liknade hingstbeteende brukar försvinna när de blir kastrerade.

Just detta nafsandet är något som är mycket vanligt hos hingstar och oftast inget som de växer ur.

Mvh

Tora

Anledningen till att jag spar honom är att det är en förövrigt väldigt lugn hingst han är riden utan något som helst problem och jag låter min helt oerfarna kille ta in honom från hagen och han går bredvid ston i hagen. Jag vill att han ska få resningen som en hingst får och om det är möjligt så skulle jag vilja sattsa på att få honom godkänd, det är en dröm jag har, men kommer han bli bråkig att hantera så kommer jag att kastrera honom.

När han biter nu så smäller jag till på nosen( därför han har börjat kasta sig bakåt när han bitit) finns det inga andra sätt att slå? typ en olsagbar engångsmetod? :P

(könt att han inte har någon anledning till bitas då känns det som att man har gjort rätt med att ryta ifrån hittills!)

Det har jag praktiserat på mina;hjälper bra mycket bättre än att ge dem först för att de bullrar mest. Varför belöna ett dåligt beteende?

Finns inga engångsmetoder tyvärr. Rycker han bara bak huvudet och försöker bitas på en gång igen så har du inte varit kraftfull nog i din tillrättavisning. Jag lägger alltid till rösten också för att förhoppningsvis så småningom enbart behöva ryta till för att få en reaktion.

Men, hingstar är alltid hingstar och själv hade jag aldrig gett mig på att hålla hingst. Jag tycker att det kräver viss kompetens och vana/utbildning, särskilt om det är en dominant hingst.

Sen är han ju inne i en lite "svår" ålder också då det händer mycket i skallen o övriga kroppen på honom. Han får väl ha det som lite ursäkt:smirk:

Sen är han ju inne i en lite "svår" ålder också då det händer mycket i skallen o övriga kroppen på honom. Han får väl ha det som lite ursäkt:smirk:

Det märks att när han får röra på sig och hålla på med lite saker att då biter han mindre, han blir lite trött ist.

men åter till problemet med att han är jobbig i boxen, finns det nått sätt att få han mindre orolig? tack!

Jag är normalt ingen förespråkare av det men kanske en boxgardin skulle kunna vara till hjälp just under mattiderna. Ibland kan ett byte av grannhästar hjälpa, vissa individer påverkar varandra negativt.

Men dom sagt, testa någon form av boxgardin/insynsskydd och se om det hjälper.

Vissa ger hö före kraftfodret, kan hjälpa en del.

När min var hingst märkte jag att det där med naffsandet kom och gick i perioder. Sen märkte jag väldigt stor skillnad när han gick i stor flock med andra unghästar, då fick han sitt behov med lek och sånt tillfredsställt på ett helt annat vis än när han gick hemma med gamla valacken.

Går din hingst helt ensam? Arbetar du honom något?

Han har gått tillsammans med andra valacker i somras, men nu går han själv. skulle gärna ha någon som går med han, men inte så många som vill ha tillsammans med en hingst just för att det heter hingst.. synd , men sant.

Hans arbete är att bli riden någon gång i veckan och springa lite i ett ridhus lös och lite sånt. Inget jobbigt. Jag hade han även med som handhäst i sommras men inte längre. Jag antar att han behöver jobba mer med huvudet.. tack för svar!

Liknande trådar

Småbarn Hej, här sitter en trött, frustrerad och lite ledsen mamma som behöver råd. Vi har en extremt bestämd 2,5 årig tjej här hemma som på...
2
Svar
38
· Visningar
5 504
Senast: Linn-Nora
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Hästhantering Hejsan! Har nu (efter många års uppehåll) börjat rida igen på ridskola för att träna upp kunskaperna igen och för att min sköthäst...
Svar
9
· Visningar
1 986
Senast: Lager
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 054
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar