17 år för gammalt för en varmblod att rida?

H

HeRomer

Ja har hittat ett varmblod som e 17 år, undrar om det e för gammalt för att ha henne or ida med?? Ska inte tävla eller ngt sånt utan mer turer i skogen o sånt..
Sen hur gamla brukar de bli?

Sv: 17 år för gammalt för en varmblod att rida?

Hej!

Det beror lite på vad du ska använda hästen till, och om du förväntar dig att få några pengar tillbaka sedan när du säljer. 17 år är inte värst gammalt om du ska ha hästen till lite mys i skogen mest. Men du ska vara med välmedveten om ålder medför större risk för att få problem och bli skadad.

Lycka till!
/Linn

Tänkte då mest abra ha skogsridning o sånt. inget tävlande som ja skrev..
tror inte det blir att kjjag säljer henne sen när man väl köpt henen då med tanke på åldern..

tack :)

Hej!

Det beror lite på vad du ska använda hästen till, och om du förväntar dig att få några pengar tillbaka sedan när du säljer. 17 år är inte värst gammalt om du ska ha hästen till lite mys i skogen mest. Men du ska vara med välmedveten om ålder medför större risk för att få problem och bli skadad.

Lycka till!
/Linn

Ta reda på om hon har haft några problem som hon kan tänkas lida av, om hon varit mycket skadad eller så. Annars är det väl inget problem att skrutta runt på den tills den är 25 om den får ha hälsan.

Det går jättebra att rida på ett 17 årigt varmblod. Det finns de som tävlar sina 23-24 åringar i dressyr. I vilken form är hon nu? Har hon varit avställd en längre tid så du måste bygga muskler och kondition igen?

Du får lyssna av hästen och se så den mår bra.

Håller man igång dem regelbundet så kan man rida dem länge, när man ska börja trappa ner måste förnuftet avgöra, man får vara uppmärksam på sin häst. Har en kompis som haft en fjording som hon red ca 2 ggr/v när den var 29 år, då skrittade hon bara men var ute i upp till 2 tim. Lite trav och ngn galopp blev det ibland och ville hästen sakta av fick den göra det.

Rider mitt 16 åriga varmblod precis som vanligt!

*Harkel* VARFÖR tror alla att en häst, som är mer än 15 år är färdig för SLAKTMASK???

Jag kommer precis hem, efter att ha varit ute på en "menad" skrittur, med våra gamla hästar, 23 och 26 år. 26-åringen har problemhovar och förnärvarande varning för lite lös sko på två hovar, så vi skulle skritta jätteförsiktigt på mjukt underlag.

Jag känner min prilliga barocka, buskdam, så jag slängde på en martingal och som sagt. Vi hann bara ut i skogen och kortade upp tyglarna lite grann, så var det trav och galopp på stället. Så vi fick ta en ordinarie ridtur på en och en halv timme, i skritt, trav och galopp.

Ingen av hästarna dog av hjärtinfarkt.

Jag KÖPTE min häst, som promenad och KANSKE avelshäst, när hon var 17 år gammal i urusel kondition, med underhals utav dess nåde. Jag har ägnat alla dessa år, att bygga upp mig och min häst tillsammans och förhoppningen är att både hon och jag ska må bra tillsammans i många år till.

Mvh

IngelaH

Tack för alla svaren men tyvärr så blir dte inte aktuellt med denna hästen.. ngn annan hann före mig.. finsn ju massor fler..

Liknande trådar

R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 703
Senast: Badger
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 302
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama