15/500 brukar betyda att hästen springer 500 meter på kilometertiden 1 minut och 15 sekunder. Det betyder alltså att det tar ungefär 37,5 sekund att springa 500 meter.
Om det är snabbt eller inte beror väl till viss del på hur gammal hästen ifråga är,( för en unghäst är det riktigt bra) Det beror också på om den gjorde det ensam eller i sällskap. Med löpkompis är det ju lite lättare att få bra tider. Kommer tyvärr inte ihåg hur man räknar om till km/h :confused: Men har för mig att 1.12.4 är ungefär 50 km/h. Och 1.30 är 37 km/h .Rätta mig gärna om jag har fel.

Det beror väl också på om hästen gjort något innan eller inte, alltså vilket rekord den hade. Sen beror det ju också på om det var sista 500 eller första 500 också, alltså om hästen var pigg eller trött när den gjorde tiden. Man kan väl säga som så att det finns nog inte många starthästar som inte springer 15 en bit, men långt ifrån alla mäktar med att göra det på slutet och speciellt inte ensamma. Säger tränaren att det var bra så var det nog det ;)

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
345
Senast: Blyger
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
855
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Samtidigt avslöjar forskare hos SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, att man är på väg att lösa gåtan om varför vissa hästar kan trava...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: Gunnar
·
Tjatter Det finns en skylt, blästerf:a står det. Jag läser det jämt på heeelt fel vis :angel: Men vad betyder det egentligen?
Svar
4
· Visningar
530
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama