13 åringar

Status
Stängd för vidare inlägg.

giffan

Trådstartare
Hur många har 13åringar här???
Hur i 17 ska man förstå sig på dem??
Jag har en pojke som blir 13.... han har jag inga större problem med.... eller mjo, lite , men det hoppas jag löser sig när han får sin diagnos nu från BUP.

Men.... min kompis har en dotter, som fyller 13 nu i januari..... Och jag tycker det är fruktansvärt att träffa henne nu förtiden.

Hon har alltid varit den där gulliga goa häst tjejen... älskade att vara i stallet och pyssla.
Klart jag vet att man kan växa ifrån sådant,,,, men inte redan väll???
Sen så sminkar och klär hon sig som hon skulle ut å sälja sin kropp...
Jag tycker det är fruktansvärt att se när små tjejjer som knappt fått bröst ränner runt med pusch up, string å smink upp över öronen.
Hennes mamma säger bara (när jag på pekar det) ja, vad ska jag göra... Kan man verkligen inte sätta lite krav på dem???
Jag tycker inte att det är så konstigt att yngre tjejjer blir tagna för att vara äldre, när de klär sig så som hon gör...
 
Sv: 13 åringar

:rofl: Ja du,,, jag har en kille på snart 16 och en "böna" på 13 o en på snart 6...suck jag håller med till viss del, visst kan min hästtokiga tjej måla sig o ta på sig kläder som inte är passande för tjejer i den åldern men det är ändå jag som sätter gränsen.. punkt slut. Hon och jag har gjort en deal om att till skolan så ska man klä sig vettigt och man kan max ha lite mascara men när hon e ledig så kan hon få överdriva lite..hon insåg till slut att det faktiskt inte var så snyggt( tog kort i smyg,hihi)utan att man nog ska vara lite äldre och inte titta så mycket på reklam..killen har nästan varit värre :crazy: alla dessa slitna,bedrövliga stora kläder och alltid skateskor, suck.. Jag brukar säga till mina gulliga ungar att ;jag älskar Er alltid men tycker inte alltid om Er (när dom går över gränsen så att säga):cool:
 
Sv: 13 åringar

Min dotter är 12 ½ och fortfarande en go hästtjej. Hennes klasskamrater har blivit tonårsmonster i pusch-up bh och stringtrosor, men hon föredrar fortfarande jeans och hästtröja. Tack och lov.

Jag tycker hela omgivningen puschar på att de ska bli vuxna för fort. Klasskompisarna kollar på alla såpor på tv, läser veckorevyn och Frida och åker in till stan på em. Min tjej har sina ponnysar. Hon tränar hårt och tävlar mycket och har sina kompisar bland de hon rider med. Ibland verkar det som att hon lever i en annan värld än sins klasskopmisar.

Och det är väl klart att man kan ställa krav och sätta gränser. Naturligtvis. Men mest av allt måste man nog visa att det finns alternativ.
 
Sv: 13 åringar

*svarar båda*
Skönt att höra att man som förälder måste kunna sätta gränser... jag har fått känslan av att min vänn tycker att jag är gammalmodig och lägger mig i.
Men jag tror att vi föräldrar måste visa vad som är rätt och fel.
Bra tips att få sminka sig hur mkt man vill, men inte i skolan.

Vad gör man med vänner som är slappa som föräldrar då?? Hon har ju sitt sätt att uppfostra sina ungar på, och jag har ju mitt.... Det är inte lika sätt kan jag säga...
 
Sv: 13 åringar

Hej igen...:) Ja det är svårt att se på när man tycker att ngn gör "fel" men vi har ju alla olika värderingar....:smirk: jag skulle nog prata igenom det med min kompis - hon kanske inte riktigt orkar ta tag i det, tonåringar kan ju vara ganska labila i sitt humör..Annars är det bara att backa, man kan ju bara uppfostra sina egna även om man ibland skulle vilja hjälpa till lite här o där...:angel: Kanske skulle du kunna peppa henne och hennes dotter..Gränser för våra barn e de bara vi själva som kan ge. Hoppas det är ok med din son.
God fortsättning
 
Sv: 13 åringar

Det är det som är det omöjliga i det hela, vissa saker kan man inte acceptera. Som att barnen får "smaka" alkohol.... Nu har jag sagt det så att om de är hos mig... så är det mina regler som gäller, och att hemma hos dem får inte mina barn smaka!
Men det är massor med saker som stör mig egentligen, men det är inget man kan ändra på en person som bara skrattar åt det å säger att hon ärvt envis heten av sin far/mor... Hon bara är sådan.

Det är f.ö bra med min son.... tror jag... Det är inte så lätt att veta alla gånger.
han får lite utbrott nu och då, men inte så farligt ofta... Han har haft ett efter jul och jag räknar med ett till före skolan startar.
Men han klarar sig bra.
 
Sv: 13 åringar

prata med henne, woman to woman, som om hon var vuxen. prata inte med henne som om hon var för liten, snarare som att "är inte du tillräckligt stor för att veta bättre?". hon vill bli behandlad som äldre, behandla henne då som äldre, så kommer hon att lyssna och lära.

i värsta fall funkar alltid ett "jaja, du växer väl ifrån det..". :D
 
Sv: 13 åringar

Välkommen till 13 åringarnas underbara värld:rofl:
Det är klart att man kan ställa krav på dom. Det gäller ju att vara förälder och tala om vad man tycker är okej eller inte.
Har "själv" en 13 åring som varit lite av en skräck i skolan eller inte så lite om man ska vara helt ärlig. Där har vi varit väldigt tydliga med vad som är okej och inte. Nu är det väl inte så mycket som fastnat än, Men utbrotten i skolan är iallafall så gott som borta. Framförallt så är dom betydligt lindrigare nu.
Lustigt svar hon kommer med din kompis. Vad ska jag göra? Ja hon ska väl vara en mamma kanske.
Jag har en bekant som kör samma stil. När hennes ungar ville ha varsin soft airgun så säger hon bara att det är ju deras pengar, Vad ska jag göra åt det?
 
Sv: 13 åringar

giffan skrev:
Sen så sminkar och klär hon sig som hon skulle ut å sälja sin kropp...
Jag tycker det är fruktansvärt att se när små tjejjer som knappt fått bröst ränner runt med pusch up, string å smink upp över öronen.
Hennes mamma säger bara (när jag på pekar det) ja, vad ska jag göra... Kan man verkligen inte sätta lite krav på dem???

Jag tycker att man bör reagera! Jag jobbar som högstadielärare och det finns alltid några tjejer som klär sig utmanande. Vi lärare försöker ta en diskussion med dem, men det är svårt om föräldrarna försvarar dem.

Som tonåring klädde jag mig själv ganska utmanande. Inte i skolan, men om jag skulle på disco eller fest. Jag önskar så att någon hade frågat mig varför, och pratat med mig om hur jag såg på min egen kropp! Men ingen brydde sig.:( Tja, de vuxna kanske förfasade sig bakom ryggen på mig, men det hjälpte ju inte mig.:mad:
 
Sv: 13 åringar

jag har en 13 årig pojke,han har väl blivit lite gubb-gnällig på sista tiden tycker jag,men annars en go och medgörlig kille:love:
hoppas verkligen han inte blir som jag va i tonåren(:devil: ) :angel: :angel:

mvh Arabizar
 
Sv: 13 åringar

Jag är nu inne på min 4 ungdom.
Har en dotter 23 tvilling killar 22 ifeb.
En kille på presis fyllda 15.Man måste sätta gränser.
Men 15 o16 årsåldern är värst.

Min dotter kom hem med persing i tungan 16 år. Jag fick ett spel. Hon hade även en i naveln. Jag gillade inte den i tungan. Vi hade ett riktigt bråk om denna. Jag vann. Fick persingen och lämnade den tillbaka fick pengarna också.
Hon hotade bara att hon skulle göra en ny. Visst när du är myndig 18 år. Då gjorde hon en ny. + Tatuering i svanken.
Då kan man inte säga så mycket. Hon har varit skit jobbig hela tiden. Var också en häst tjej och fotbolls spelare. Nu är hon 23 och det börjar lugna sig. Har också sålt GT från 10 .Sedan MCdonald.

Killarna har inte hittat på något direkt. De tog väl ett par öl innan 18år. Men ändå kanon fina. Har jobbat från 11 år med GT sedan mc donald.
De flyttade vid 17,5 till egen lya tillsammans. Närmare skolan. Utbildning till kockar.

Lill killen börjar gymnasiet agusti 06.Kock linjen.
Han säljer tidningar nu.
Man måste vara en stabil förälder med gränser så lyckas det.
 
Sv: 13 åringar

havreflinga skrev:
Jag tycker att man bör reagera! Jag jobbar som högstadielärare och det finns alltid några tjejer som klär sig utmanande. Vi lärare försöker ta en diskussion med dem, men det är svårt om föräldrarna försvarar dem.

Som tonåring klädde jag mig själv ganska utmanande. Inte i skolan, men om jag skulle på disco eller fest. Jag önskar så att någon hade frågat mig varför, och pratat med mig om hur jag såg på min egen kropp! Men ingen brydde sig.:( Tja, de vuxna kanske förfasade sig bakom ryggen på mig, men det hjälpte ju inte mig.:mad:
Jag tycker det är hemskt när man inte ens har kommit till högstadiet, men ser ut som om man slutat där.... Om det va mitt barn skulle jag helt klart reagera... Men nu är hon ju inte min....
Min son är lugnet själv... men han har andra problem, som han inte själv rår för... Men det har vi fått hjälp med nu så jag hoppas att han kan få en lättare framtid när högstadiet närmar sig.
 
Sv: 13 åringar

giffan skrev:
Men nu är hon ju inte min....

Fast du får väl tilltala henne? Eftersom mamman säger "ja, vad ska jag göra" låter det som att hon inte direkt försvarar flickans klädstil. Du borde alltså inte riskera att mamman blir sur om du förklarar för flickan vilka signaler hon sänder ut. Om inte mamman är labil eller nåt... Fast det spelar ingen roll, tycker jag. Flickan är viktigare än mamman i det här fallet.
 
Sv: 13 åringar

Största problemet är nog att mamman inte vill att jag lägger mig i.
Förut bodde tösen här ganska mkt... å då gick det bra, men nu får hon inte vara här så mkt mera... Avundsjuka kallas det tror jag....
Tycker att man borde vara glad för all hjälp man kan få.
 
Sv: 13 åringar

Har en dotter som nu är 15 år. Inte lätt med tjejer hon var den som tyckte om att vara i stallet när hon var yngre ja upp till tretton år kan man säja. Hon älskade sina två hästar som hon hade då o var ute o tävlade med . Jag la ner mycket tid med henne o stöttade henne så gott jag kunde. Vi byggde stall o tog hem hästarnar ifrån kollektivstallet, Men någonting hände på vägen det var nog när hon var tretton o halvt år då blev det kompisar o killar som gällde o ponnyn fick stå över hon ljög om att hon hade ridit o.s.v. Kort sagt hon valde det andrar roliga grejor istället. Detta tyckte jag var väl okey fast även om jag var mitt i stallbyggnationen så förstod jag ju detta, man har ju rätt att ändra sig. Det värsta var att hon inte kunde erkänna detta för mig, jag ville sälja hästen men det ville inte hon utan både behålla kakan o äta upp den. Nu idag rider hon fortfarande men är ganska slarvig eller obetänksam kallade vad man vill. Jag måste alltid kontrollera henne skitjobbigt. Hon vet konsekvenser av detta tex. orkar inte ge hästarnar vatten o dyl. VAD GÖR MAN ?? Skäller håller inte i längden, sälja ja kanske en möjlighet, hon vill ju inte sälja eller lämna ut på foder. Hon är ju duktig när hon rider o glad när hon är där. Jag får väl hoppas hon mognar, som tur är är jag själv jätteintresserad av hästar o känner redan att jag har tagit över alltihopa så det löser sig. Många andrar föräldrar har samma problem fast de inte alltid vill erkänna, tonåringar är överlag jä.. lata o får alldeles för mycket serverad av curlingföräldrar som finns. Ungdommar vill bara ha kul o helst inga måsten för det "pallar de inte" Drar inte alla över en kamm !
Usch det blev ett långt inlägg men det var skönt att skriva av sig !!
 
Sv: 13 åringar

Det kan vara skönt att få skriva av sig ibland...
Det är inte lätt att veta hur man ska göra...
 
Sv: 13 åringar

Känner presis igen mig på min äldsta dotter, idag 18 och har kommit "till ro" men ack vad jobbigt det var under högstadieperioden. Vi hade då hennes egen dräktiga ponny och en inlånad tävlingsponny plus lillsyrrans tävlingsponny. När det blev slarv med ridningen fick hon ultimatum-rider du ej så lämnas han tillbaka till ägaren, lufsa i skogen kan du göra på stoet. Ingen skärpning skedde och den lånade åkte tillbaka till ägaren. Arg som ett bi och ledsen blev hon naturligtvis, men då det var en fin tävlingsponny så fanns ingen vits att den skulle bara stå och tappa form, och lite konskvenser av sitt handlande måste ungdomarna få ta.

Vi hade det jättetuft i ca två år. Hela familjen blev lidande av hemska tonårsupträden, jag trodde jag höll på att bli galen, mådde skitpest. Men så plötsligt mognade hon och blev "god som guld", idag har hon fått upp ridintresset igen, kul men ingen nödvändighet då barnen måste få gå sina egna vägar.
Vad vill jag säga med detta då? Vet inte riktigt, bara att vi inte ska styra dem så mycket, men naturligtvis finnas där och sätta gränser där det behövs. Det är ju så en period när de blir självständiga och söker sig själva, det spelar ingen roll vad man gör eller säger så är allt fel i alla fall.
En ung kille som jag pratade med när vi hade det som jobbigast sade till mig "sluta inte att bry dig, hon tycker om dig och behöver dig" och han pratade utifrån sina egna erfarenheter och problem han hade, ganska skönt att få höra just då!
 
Sv: 13 åringar

Jag har en lillasyster som är 13, snart 14 och hemma hos mamma är det rena helvetet. Man ska inte hjälpa till, klä sig som jag vet inte vad (men push up, korsetter och stringtrosor ingår) och bra vara allmänt uppnofsig mot all som kommer in i lägenheten. Detta är det värsta jag varit med om med tanke på att jag och min äldre lillasyster inte var såhär. När ska detta sluta? Hur länge befinner de sig i denna "fas". Vi håller på at knäckas av hennes idioti och tykenhet........Man ska bara få men inget ge är nog hennes livsfilosofi......
 
Sv: 13 åringar

Jag har en snart 13 årig kille som är världens goaste nu. Han har haft ett år som inte jag vill uppleva mera. Han har deppat och vart ledsen och sagt att han inte vill leva. Men efter en tid av diskussion och prat med barnpsykolog och skolbyte så är han glad igen.:) Är han glad så är jag glad.
Hoppas att det håller i sej.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp