13 år för gammalt?

Joyze

Trådstartare
Jag har ett 13-årigt sto som jag har haft lite beslutsångest med vad jag ska göra. Hon är en väldigt speciell häst och hon betyder väldigt mycket för mig så jag har väldigt svårt att göra mig av med henne, men samtdigt har hon nått "toppen" av sin karriär och kommer aldrig kunna gå några jättebanor i hoppning för det har hon inte psyke till. Har funderat den senaste tiden på att ta föl på henne, vore det rent idioti på en 13 åring som inte har haft föl innan? Tacksam för svar :bow:

Sv: 13 år för gammalt?

Det tycker jag verkligen du skall göra. Hon har kommit i sin bästa ålder, och kan ge dig med lite tur 10 föl i framtiden.
Så sätt dig ner och leta fram, den tilltänkta prinsen för henne nu i vinter.:idea:

och kommer aldrig kunna gå några jättebanor i hoppning för det har hon inte psyke till.

Även psyke nedärvs... Vill du avla på ett psyke som inte är "bra"? Dessutom formar stoet sitt för så just stoets psyke är väldigt viktigt...

13 år är ingen ålder på en häst!

Mitt eget sto fick sitt första föl som 16-åring och sitt andra i år som 18-åring. Tog sig på första brunsten utan behandling!

Det jag menar med hennes psyke är att hon, inom hoppningen, har lite dåligt självförtroende och vill helt enkelt inte hoppa banor över 110-120. Många anser dessutom att hon är en riktig kärring eftersom hon kan vara väldigt stoig men själv har jag aldrig sett det som ett jättestort problem utan jag anser snarare att en häst med temperament är lite roligare så att säga. Men ifall man väljer en väldigt snäll hingst med god hoppförmåga och med vilja inom hoppningen, tror ni inte att morsans "negativa" sidor försvagas lite? Hon har ju väldigt många positiva sidor också, det får man inte glömma :D

Det jag menar med hennes psyke är att hon, inom hoppningen, har lite dåligt självförtroende och vill helt enkelt inte hoppa banor över 110-120. Många anser dessutom att hon är en riktig kärring eftersom hon kan vara väldigt stoig men själv har jag aldrig sett det som ett jättestort problem utan jag anser snarare att en häst med temperament är lite roligare så att säga. Men ifall man väljer en väldigt snäll hingst med god hoppförmåga och med vilja inom hoppningen, tror ni inte att morsans "negativa" sidor försvagas lite? Hon har ju väldigt många positiva sidor också, det får man inte glömma :D
Psyke och temperament har med både arv och miljö att göra.
Arvet kan du påverka genom hingstvalet.
Miljöpåverkan står stoet för, det är hon som uppfostrar och präglar sin avkomma. Det är svårt att veta hur hon kommer påverka avkomman, innan man sett hennes beteende med föl vid sidan.

Om jag tar mina egna hbl-uppfödningar som exempel så var första stoet viljestarkt men mkt stabilt. Första avkomman blev inte i närheten av den stabilitet som mamman hade, men när denna avkomma i sin tur blev mamma så var hon så lycklig över att ha fått ett eget föl att hon inte visade avkomman sina egna sämsta egenskaper. Summan av kardemumman är att barnbarnet är VÄLDIGT lik sin mormor i temperament och psyke...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
868
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 574
Senast: sorbifolia
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
964
Senast: viltmilla
·
Hästvård Jag brukar inte vara på forum.. Men nu behöver jag hjälp av hästvärlden. Jag har en 6 årig hbl valack. Jag köpte han som 3 åring med...
Svar
0
· Visningar
999
Senast: emeli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10