12månaders vaccination

Lena

Trådstartare
Just blivit påmind att det är dags tänka på hundens vaccination. Som jag förstått det ska de vara en spruta nu när hunden blir 1år, men hur stort tidsintervall runt 1års dagen brukar man ha innan det blir för sent ? Har haft mycket annat att tänka på och upptäckte nu att lilla vovven visst blir 1år den 14/1, tiden går så fort... Ska ringa till vet. för att boka tid så snart som möjligt men antar att det inte kommer gå att få nån tid innan den 14 när jag är så pass sent ute.

Sv: 12månaders vaccination

Vet bara att det inte får vara för långt efter, har ingen koll på hur noga det är. I sthlm finns det drop in för vaccinering så man behöver inte boka tid, kanske är samma där du bor?

Min vaccinerades runt 13 månader och det var inget hinder i sig. Det behöver inte vara på pricken 1 år om man syftar till hälsoskäl (att vaccinet ska sluta verka) utan hunden ska vara vaccinerad då om den ska få följa med på brukshundsklubben, utställningar, tävlingar o.s.v. Min vaccinerades i samband med inträde till en utställning t.o.m. Och fick komma in utan problem så fort hon fick sprutan. Så det är inte som med hästar som måste grundvaccineras om för att det ska gälla.

Ute sent?
Det är en hel vecka kvar till den 14e (nåja, nästan i alla fall), och inte gör det nåt om hunden blir vaccinerad veckan efter.. Om du inte ska ut och tävla med den då.

Tack för era svar, då kan jag känna mig lugn. Det är en sällskapshund, blandras, så det vara bara för sjukdomskyddets skull jag ville vara säker på att det inte blir tokigt om hunden blir äldre än 12månader innan han får sprutan. Inte aktuellt med tävlingar, utställningar eller liknande för vår del.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
899
Senast: Takire
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Viva
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka