12,5 kg hösilage ardenner föl, kan det stämma?

sommarvind

Trådstartare
Jag använder mig av ett foderstatsprogram där de anges att mitt ardenneföl på 8 månader skall äta 12,5 kg om dagen. Låter det rimligt? Eller är de för mycket?

hösilage ts 68 %

46 g smrp

energi 7,4 mj

enligt foderstatsprogrammet så skall jag ange beräknad vuxenvikt dvs inte hästens nuvaranade vikt.

Sv: 12,5 kg hösilage ardenner föl, kan det stämma?

Med en vuxenvikt på 800 kg är behovet nu vid 8 månader
82 MJ
699 smb rp
enligt det program jag har!

Du ska nog ta bort en del hösilage och ge något med mer protein i!

Kvoten på ditt hösilage är 6,2, behöver vara minst 8-8,5 om du bara ska kunna fodra med bara hösilaget!

Senast ändrad:

Om du använder dig av Hippocampus program, så kan man bara räkna åt vuxna hästar där. För mycket ensilage är det inte ( ca 10,1 kg hö), men frågan är om en 8 månaders verkligen orkar äta så mycket ?

Min 9-månaders fjordunge sätter i sig minst 10 kg av vårt hösilage med ungefär samma ts och har så gjort sedan han "landade" i vårt stall. Så det är nog rimligt att en ardenner sätter i sig nåt liknande.

Vad menar du med att man bara kan räkna åt vuxna hästar där? På förstasidan där man skriver in namn väljer man också ålder och det går att välja från 4 månader om jag inte minns fel. Jag har själv räknat med det programmet och valt 7-12 månader.

Hippocampus tycker att en kvot på ungefär 7 är lagom för en unghäst i den åldern, en del vill ju ha högre. Jag kör på ca 7,5-8 i kvot och tycker han är runt och fin.

Mitt tips till TS är att ge fri tillgång och försöka uppskatta hur mycket han sätter i sig och därefter justera foderstaten med ev kraftfoder eller lusern. Jag ger hippo alfa sedan han var 6 månader, eftersom lusern var det äckligaste han smakat ^^

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 587
Senast: mackan
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 294
Senast: Corax
·
Foder & Strö Nu är stallet snart klart och det är snart dags för mina pojkar att flytta hem. Då vi flyttat för långt från våran gamla höbonde måste...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka