100 grams utetäcke

Constance

Trådstartare
Jag är i stort behov av ett nytt täcke till min arabtjej.

Jag köpte ett HW Amigo 200g förrförra vintern och det passar henne jättebra, liksom vintertäcket i samma modell/märke. Men det är för varmt ibland.

Jag köpte ett Hansbo 100 grams täcke. Verkade passa jättebra, men jag inser att det inte fungerar längre. Hon är skavkänslig vid bogen, och nu har hon fått skav av att ha haft det på sig en vecka, då hon tidigare haft HW Amigo täcke när det varit kallare. Och jag har inte råd att köpa HW:s 100 grams täcke :( :mad:

Så, vad köper jag istället?

Jag har ett 165 grams täcke från Hööks som unghästen nu använder vid behov. Det har hon inte fått skav av på bogen, men däremot klämmer det på manken :grin:

Jag funderar på Shires. Jag har dock aldrig haft ett täcke av det märket så jag har ingen aning om vad man ska köpa för något. Är Three Crown Horseline och Shires samma?

Jag har tittat lite på Three Crown Horseline Stormbreaker för 799:-. Är det med halvhals? 3000 mps, 600 denier, nylonfoder.
På en internetshop har jag hittat storlekarna 125, 135, 145 etc. men på en annan sida står det 125, 130, 135, 140 etc. Finns det i 130 cm?

Sen har jag även tittat lite på Irish Turn Out Bucas 50 gram. Hur är de i kvalite och passform? De är ju förstås lite dyrare, och så är det ingen halvhals.

Åsikter? Tips och råd tack!

Sv: 100 grams utetäcke

Bucas Irish turnout är ett jättebra täcke, jag har det med hel halsdel till och det sitter skitbra på min häst som har Horseware annars.

Jag läste att du hade ett sånt i en annan tråd och att du var nöjd. Annars hade jag nog inte ens tittat på det ;)

Jag har förstått att det är ganska poppis :)

Jag får väl köpa ett sånt att prova!

Jag har med en skavkänslig häst och jag har Shires (three crown horse line) Tornado, jättebra täcke med halvhals,finns i både halv & helstorlekar det med. Tycker det sitter kanon! :laugh:
De har blank & bra insida så det fastnar inget hår, annars brukar hästen min få skav både på rumpan, bogen, halsen, magen.. ja överallt haha fast det jag har är 200/300g

(det är föresten täcket som min häst har på min avatar)

Senast ändrad:

Okej :) Det låter toppen. Jag tror jag ska ta och klicka hem ett sånt täcke till mitt hjärta då och prova.

Hästar har 20 graders komfortzon, man behöver inte hålla på och byta täcke 100 gram hit eller dit för att temperaturen fluktuerar några grader. Läs.

Men om hästen är varm under 200g täcket, är det inte bättre att ha ett 100g då?

MIN erfarenhet är att hästar som passar som hand i handske i Amigo inte passar riktigt lika bra i Shires. MEN jag har inte provat just det i 100 gr.

Bucas 50 gram kan du hoppa över, det är så enormt tunt så jag begriper inte riktigt vitsen om jag ska vara ärlig. Tyckte det lät bra just för lite fyllning, men sen när jag kände på det kändes det som ett bomullsfodrat regn nog skulle vara samma sak i realiteten.

Men om hon passar i Amigo, tror du 150 gram blir för tjockt? Annars kan du ju köpa ett 150 gr insulator, och slänga ett ofodrat regn över? Har du redan ett ofodrat regn blir det ju inte så blodigt dyrt.

Jag har just den varianten, har ett ofodrat (lite) regntäcke, ett 200 gr (medium) utetäcke samt ett 150 grams insulator. Och även om det inte borde märkas, så märker jag skillnad på 150 gr + ofodrat regn jmf med 200 grams. När 200 blir för varmt blir 150 + regn bra. Vilket väl iofs bara bevisar att man inte ska stirra sig blind på gram stoppning ;)

(Och blir det apkallt kan jag lägga på 150 gram insulator och 200 gr utetäcke över. Ihop med en insulatorhals och en ofodrad hals så voila, jag har klarat alla tänkbara täckesbehov - tror jag iaf, än har jag inte hamnat i läge där jag inte kan täcka alldeles lgom, jag kommer möjligen vilja korrigera det till våren men mja..)

Nej, det jag hade (som inte lever längre för att tjurarna där hemma drog in det till sig och busade med det, täcket höll(!) men var så äckligt av bajs att jag valde att slänga det), hade inte halvhals. Till skillnad från Alex är min erf att om HW passar passar även Shires bra. Min får skav av de andra märkena jag testat men inte av Shires och HW.

Till skillnad från Alex är min erf att om HW passar passar även Shires bra. Min får skav av de andra märkena jag testat men inte av Shires och HW.

Håller helt med. Min häst är SUPERkänslig(han får alltså typ skav om man tittar för länge på honom..) för skav och han kan bara ha HW och Shires. Har ett 100gr med hals från shires, ett riktigt kanontäcke!

Jag har Bucas 50g täcke och är kanonnöjd med det. Det sitter riktigt bra och skaver ingenstans på min annars ganska känsliga häst. Dock är det som någon annan skrev väldigt tunt och att använda istället för 200g är inget alternativ för mig. Jag använder det som regntäcke på hösten när kylan börjar komma. Sedan byter jag till 150-200 g och därefter ca 300g när det blir riktigt kallt. Så Bucastäcket är som sagt bra men det beror på hur mycket svalare du vill att det ska vara.

Mvh Jate Volim

Har du tittat på de nya Rhino med liner täcke?
Köp ett rhino ofodrat och ett liner 100g.

Jag har flera Shires både med halvhals och utan och min skavkänsliga häst får inte skav av dem!

Jag har ju använt ett 165g från Hööks tidigare men där är hon i stort sett lika varm som under 200g Amigo, medan under 100g Hansbo har hon varit sval. Jag har tittat på HW:s stalltäcken men inte hittat något med bara 100 g (förutom 'liner'täckena) då jag antagit att det har varit för varmt.

Fröken blir väldigt "ful" i pälsen, mjällig och alldeles grå om hon går med för varmt täcke. Det bli hon under 200g Amigo och 165g Hööks, men inte under 100g Hansbo. Och hon är mkt gladare när jag byter täcken i hagen, nu när jag använder täcken så hon är sval under än tidigare då hon varit för varm. Under 100g Hansbo-täcket verkar det som att hon kan lyfta pälsen lite (säger man så? det lät så dumt) för den är lite fluffigare då än vad hon är under Amigo eller Hööks-täcket vid samma temperatur.

Hur sitter liner-täcket fast? :confused:

Liner-täcket sitter fast i övre täcket med kardborr i halsen samt spännen vid svansremmen, eget spänne i bogen, inga maggjordar.

Liner-täckena funkar till alla Rambo-täcken (ej Wug) samt de Nya Rhino (ej Wug).

Har precis köpt ett Liner-täcke att komplettera mina andra täcken med i år, rapport gällande skav av detta innertäcke får komma till våren när vi hunnit testa det färdigt. För extra skavkänsliga hästar - titta på täcken som har v-frontknäppning, har funkat utmärkt på min skavkänsliga arab i 4? säsonger nu ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i... 2
Svar
23
· Visningar
9 209
Senast: Camigween
·
Utrustning Äntligen har jag hittat 300 gr täcke med hals som inte är tråkigt marinblå, svart eller rutigt :up: Det ena är shires typhoon combo...
Svar
1
· Visningar
1 030
Senast: maoulina
·
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 105
Senast: lomuxx
·
Utrustning Behöver tips var man köper bäst utetäcke vill ha med ca 100-150 grams foder. Nu skall jag inom kort både till Ullared och Börjes. Har...
Svar
5
· Visningar
921
Senast: sillys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025