10 m tömkörningstöm?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Jag håller snart på att slita mitt hår! Var sjutton hittar man 10 m tömkörningstömmar någonstans? I äkta läder, ca. 1.5 cm breda?

Mina nuvarande som jag haft några år nu är 16 m, men har varit en pain in the ass hela tiden, de är helt enkelt på tok för långa. 14, men även 12 m har jag sett en hel del av, men aldrig 10 m. Någon som vet var man kan få tag på sådana?

Tärnsjö Garveri tillverkar tömkörningstömmar i 10 meters längd bland annat. De är väldigt dyra (tycker jag i alla fall som är fattig som en kyrkråtta), men i jättefint kvalité. :)

Men enbetstöm går väl inte att använda till tömkörning? Eller?
Varför inte? Vad skulle skillnaden vara? Är den 18 mm bred i läder och 10 m lång kommer den ha samma egenskaper varesig den kallas enbetstöm eller tömkörningstöm. :) Men generellt är väl tömkörningstömmar längre och enbetstömmar behöver inte vara så himla långa eftersom du sitter nära hästen när du kör. Ska man jobba i skogen vill man ha långa tömmar och då kanske många väljer rep eller rep/läder för det blir inte så tungt när de blir blöta. Tömkörningstömmen på drive out är 16 m medan längsta enbetstömmen är 12 m. :)

Varför inte? Vad skulle skillnaden vara? Är den 18 mm bred i läder och 10 m lång kommer den ha samma egenskaper varesig den kallas enbetstöm eller tömkörningstöm. :) Men generellt är väl tömkörningstömmar längre och enbetstömmar behöver inte vara så himla långa eftersom du sitter nära hästen när du kör. Ska man jobba i skogen vill man ha långa tömmar och då kanske många väljer rep eller rep/läder för det blir inte så tungt när de blir blöta. Tömkörningstömmen på drive out är 16 m medan längsta enbetstömmen är 12 m. :)

Jag tänkte typ om det var annan knäppning eller att de inte "gick ihop" längst ut som tömkörningstöm gör.

Okej, good to know! :up:

Jag tänkte typ om det var annan knäppning eller att de inte "gick ihop" längst ut som tömkörningstöm gör.

Okej, good to know! :up:
Om du vill ha delningen så är det kanske inte rätt töm, de brukar ha ett vanligt spänne men tömkörningstöm har väl en svirvel? Jag ser personligen inte tjusningen med det, tycker svirveln är klumpig. Tycker det är viktigare att den känns bra i handen och har lite tyngd. :)

Om du vill ha delningen så är det kanske inte rätt töm, de brukar ha ett vanligt spänne men tömkörningstöm har väl en svirvel? Jag ser personligen inte tjusningen med det, tycker svirveln är klumpig. Tycker det är viktigare att den känns bra i handen och har lite tyngd. :)

Så enbetstöm är som en töm i varje hand eller vaddå? :confused:
Nej, mig spelar det egentligen ingen roll, men jag är ju van vid tömkörningstöm så...

Så enbetstöm är som en töm i varje hand eller vaddå? :confused:
Nej, mig spelar det egentligen ingen roll, men jag är ju van vid tömkörningstöm så...
Nej nej, de sitter ihop men har ett enkelt vanligt spänne där de sitter ihop normalt, så man kan knäppa upp dem om man vill. :) Ja man har ju sina preferenser, dock om idu inte hittar tömkörningstöm i 10 m så finns det ju åtminstone goda alternativ. :)

De långa du har nu, är de i läder? Jag har 16 m i Tärnsjöläder och de är supersmidiga. Tänker att om du har tex Globus variant så är de i mycket klumpigare läder och inte alls lika enkla att hålla i.

Nej nej, de sitter ihop men har ett enkelt vanligt spänne där de sitter ihop normalt, så man kan knäppa upp dem om man vill. :) Ja man har ju sina preferenser, dock om idu inte hittar tömkörningstöm i 10 m så finns det ju åtminstone goda alternativ. :)

Jahaa! :p Men då är det ju same-same typ :D

Alltid kunna gå bakom vagn och lass om det behövs. Reptömmer här är lång då vi kör en del släplass ris. Kör med släptöm då så lång töm är hopplös att bära utan trassel.

Till tandemridning har jag en tömkörningstöm gjord av två. Öppnat skarvar och sytt på två bitar på var töm samt att biten fram fick bli korstöm när jag vill ha två framför.

Det är Globus lädertöm jag har nu :)
De är ju ganska mycket tjockare och tyngre än tömmar av lite högre kvalitet, jag har aldrig bekymmer med mina tömmar, de kunde varit längre också för den delen.

Jag tänker att om tömmen är 5 meter och du dubbelkopplar den blir tömmen kort och du kommer väldigt nära hästen. Det kan ju vara smidigt till stor del, men om hästen slår, blir rädd eller något liknande kan det vara skönt att kunna släppa ut töm utan att tappa hästen.
Därför hade jag köpt långa tömmar av bättre kvalitet.

De är ju ganska mycket tjockare och tyngre än tömmar av lite högre kvalitet, jag har aldrig bekymmer med mina tömmar, de kunde varit längre också för den delen.

Jag tänker att om tömmen är 5 meter och du dubbelkopplar den blir tömmen kort och du kommer väldigt nära hästen. Det kan ju vara smidigt till stor del, men om hästen slår, blir rädd eller något liknande kan det vara skönt att kunna släppa ut töm utan att tappa hästen.
Därför hade jag köpt långa tömmar av bättre kvalitet.

Jag dubbelkopplar inte, utan drar bara rakt genom däckeln fram till bettet :)
Men förstår vad du menar!
Jag tycker dock att mina 16 m är på tok för långa ändå. Jag har alltid den mesta tömmen upprullad i handen, vilket blir förskräckligt irriterande tycker jag. 12 m, fine, men absolut inte längre. Jag är ganska "nära" i min tömkörningsstil så :)

Jag dubbelkopplar inte, utan drar bara rakt genom däckeln fram till bettet :)
Men förstår vad du menar!
Jag tycker dock att mina 16 m är på tok för långa ändå. Jag har alltid den mesta tömmen upprullad i handen, vilket blir förskräckligt irriterande tycker jag. 12 m, fine, men absolut inte längre. Jag är ganska "nära" i min tömkörningsstil så :)
Intressant. Tar du tömkörningslektioner för någon? För mig har träning för kunniga tömkörare ändrat min teknik och finess massor vid tömkörning, bara hur en ska hålla tömmarna är en hel vetenskap.

Liknande trådar

Övr. Barn Jahaja, då är den här. Fotbollssäsongen. I år har jag båda barnen i fotboll vilket innebär att varje söndagkväll (E träning), måndag (J...
Svar
9
· Visningar
1 482
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka