10 dagars brunsten

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lina2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 898
L

lina2

Hej!

Hur många hrä är det som betäcker om på 10 dagars brunsten ( fölbrunsten).. för och nackdelar?

Sv: 10 dagars brunsten

Jag har betäckt på fölbrunsten flera gånger. Fördelarna är att man får ett föl tidigare på året nästa gång (förhoppningsvis).

Jag är en av dem som inte anser att fölbrunsten är till för att rena ut sej. Och oavsett så kollar vi stona innan vi betäcker och behöver de tvättas ur gör vi det innan vi betäcker.

Vi betäcker på fölbrunsten iår för första gången,

kollade henne ordentligt och fanns det minsta lilla vätska eller ngt annat så tänkte vi strunta i att försöka iår, men allt såg fint ut så imorgon semineras hon med Stokdals Livanos :)

*snor tråd*

Varför rekommenderas inte fryst till fölbrunsten ??
Nån som vet... (min har ju inte fölat än ens :( )

Varför rekommenderas inte fryst till fölbrunsten ??
Vissa anser att det är dräktighetsresultatet är sämre när det gäller betäckningar på fölbrunsten, precis som det är på fryst sperma. Så enligt vissa är det nog ingen bra idé att kombinera de båda.

Nja, snarare är det så att ofta blir det reaktioner i livmodern efter fryst seminering, och en livmoder i fölbrunst klarar det sämre än.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Hej alla :) Jag har ett sto som för första gången fick föl för 8 dagar sedan och hon har varit jättesnäll mot sin fölunge, slickat...
Svar
1
· Visningar
863
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka