allahemma

Trådstartare
Det börjas synas att höet innehåller 10,3 energi....lättfödd 6 åring som tävlar hoppning och är för tung. Protein måste tillföras men absolut ingen energi....tips någon? Protein ligger på 31 smältbart.....

Sv: 10,3-31!!

Har fått råd av 2 olika foderrepresentanter:
1-Ge sjukt stor mängd soja, typ nästan 1 kg och 1 kg Hippo Alfa. Känns sådär med sojan.....
2- Ge endast Krafft Muskel ca 800 gram- 1 kg, inget annat kraftfoder.

Mineraler givetvis...
Högiva 8-10 kg...

De är mer MJ i krafft muskel. Lättare att ge potatisprotein rent då. Det behöver visserligen blandas ut i något.

Du kommer tjäna mer på att byta grovfoder tror jag. Räkna på kostnaden för det tillskottsfoder du måste ge för att få till en vettig foderstat. Om det är en stor häst är dessutom 8 kilo en ganska snålt tilltagen giva om hästen inte har tillgång till någon annan typ av grovfoder ( t ex om hästen står på halm).

jag skulle också byta grovfoder.. Vad det än skulle kosta med tex horsehage, eller annat i småbal så är det inget mot det kraftfoder du måste få i hästen. Såna mängder av sådant koncentrerat kan dessutom medfölja komplikationer för hästens matsmältning.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar