1 åring med diagnos ringkota :(((

X

xxxbarre

Himla deppigt just nu. Min 1- åring har fått diagnosen ringkota höger bak. Ska åter till vet om 3- 4 mån för "domen"!! Några som har erfarenheter kring så unga hästar med ringkota? Uppkom efter vrickning i hagen. Är inte halt och får naturlig vila i och med att han är så ung. Det var positivt som utgångsläge enl vet. Önskar gärna få info om era erfarenheter, även om de inte är av det positiva slaget....

Sv: 1 åring med diagnos ringkota :(((

Glömde nämna att jag inte har några stora krav på honom, utan ska ha honom som promenadhäst/ skogsmulle. :confused:

jag skulle nog säga att prognosen beror helt på hur stora pålagringarna är. Den kan säkert leva gott om pålagringarna är små.

Hej!

De hästar med ringkota jag känt har det tyvärr inte gott så bra för. En blev riktigt halt och led mycket mot slutet (mycket lovande 6-åring innan).

Men jag kan tänka mej att det beror på hur det sitter också, så deppa inte ihop helt!

Hoppas det inte är såå allvarligt!

/Lavinia

Tack Laviana! Hoppet är det sista......

Himla deppigt just nu. Min 1- åring har fått diagnosen ringkota höger bak. Ska åter till vet om 3- 4 mån för "domen"!! Några som har erfarenheter kring så unga hästar med ringkota? Uppkom efter vrickning i hagen. Är inte halt och får naturlig vila i och med att han är så ung. Det var positivt som utgångsläge enl vet. Önskar gärna få info om era erfarenheter, även om de inte är av det positiva slaget....

Kan du förklara lite mera ingående vad en ringkota är??

kronisk inflammation i kronleden - en inflammation utan att mängden ledvätska ökar i leden, vilket minskar rörligheten. Obotligt. Orsaker kan vara överbelastning, kraftig vrickning i kronleden, sprickor i ben intill el ärftliga anlag ( källa: Apotekets hälsoråd för häst, 2005)

Tack för infon. Jag fick inget klart besked om hur stora pålagringarna var men vet. såg bekymrad ut. Antar att vet. vill se om de ökat efter några månader. Däri ligger väl prognosen för hur illa det kan bli??!! Jag hoppas ju attdet faktum att han är ung och ännu växer kommer vara något positivt för denna åkomma...

Liknande trådar

Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 627
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 946
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 453
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka