1 åring i egen box och egen hage i 1 mån innan hingstbete?

LouiseN

Trådstartare
Min 1 åring går nu på lösdrift(går in i box på natten) med andra 1 åringar. Det har funkat väldigt bra, men nu har han börjat bli lite svår att fånga i hagen, lite osamarbetsvillig med saker och ting osv. Så jag känner att jag skulle vilja hantera honom mkt mer, öva på att ta in från hagen (så det inte behöver ta 2 tim varje gång;)) osv. Han skall släppas på hingstbete om 5 veckor.

Är det en dum ide att ta hem honom nu och ha honom i box, och låta honom gå i egen hage en månad innan hingstbetet? Kan det "rubba" honom på något vis? Vara dåligt? Anledningen är ju att jag vill kunna hantera honom mer osv. Tänkte att det skulle varit bra att ha "löst problemen" innan han släpps på hingstbete. Men det kanske inte är bra att ta honom från sin flock nu till ett nytt stall och sedan på hingstbetet? Blir det för mkt eller tror ni att det går bra?

(Lösdriften där han går nu ligger väldigt långt ifrån där jag bor, det är därför jag inte kan hantera honom så mkt som det är nu) Hon som äger stallet har heller inte tid att hantera honom mycket, men självklart leds han ju in och ut varje dag osv.
 
Sv: 1 åring i egen box och egen hage i 1 mån innan hingstbete?

Jag hade inte flyttat honom flera gånger när det handlar om så kort tid.
Dessutom tror jag inte att det spelar så himla stor roll i det stora hela. Låt honom vara vildhäst hela sommaren och ta hem honom och hantera och fostra till hösten i stället.

Jag har själv en ettåring som inte går att fånga i hagen, men det är ändå inga problem att hantera honom när han väl är inne i stallet. (går lös in, i fålla) I detta fallet är det absolut släktdrag, då hans mormor aldrig lät sig fångas i hagen, hans mamma har liknande drag vissa dagar och hans pappa var tämligen "blyg" som ung. Jag ser det inte som något stort problem eftersom jag vet att det kommer gå över när han blir äldre.
 
Sv: 1 åring i egen box och egen hage i 1 mån innan hingstbete?

min häst gick i egen box och hage när han blev 2 pga att jag hade tillgång till det, men sen när jag skiljde på stoet och fölet så blev han mkt tamare och kom alltid när man hämtade han och så.. jag tror det är en mognadsgrej om när man ska skilja hästen från andra.. är det viktigt att fölet måste bli lättare att hämta innan betet? annars kanske du kan ta det efter? men du märker säkert på din häst om du tycker att han är mogen för att gå själv också :)
Inget konkret svar direkt men du kanske fick nån hjälp :P
 
Sv: 1 åring i egen box och egen hage i 1 mån innan hingstbete?

När mina har varit svår fångade har jag låtit dem vara ignorerat dem, tagit in de andra som velat bli fångade . Snart kommer de frivilligt för de vill ju också vara med. Nu nästan hoppar de i grimman när jag kommer. Börjar man jaga dem så har jag uppfattningen att det blir en lek av det och bara svårare och svårare för varje dag.
 
Sv: 1 åring i egen box och egen hage i 1 mån innan hingstbete?

Jag skulle ta hem honom för det man gör när de är små har man igen när de blir äldre. Mina är himla lätta att ha och göra med och de är lagom hanterade ända från födseln.
 
Sv: 1 åring i egen box och egen hage i 1 mån innan hingstbete?

Risken är att du får en väldigt uttråkad och stöddig unge att hantera om han ska gå ensam i hagen. De gör av med mycket energi när de leker med varandra. Då kanske andra bekymmer uppstår istället. Säger som flera andra här, låt honom vara kvar tills betesdags.
 
Sv: 1 åring i egen box och egen hage i 1 mån innan hingstbete?

Men han leds in och ut varje dag och det fungerar? Det är bara när du kommer som han blir svår att fånga?

Jag hade låtit honom gå kvar och tagit tag i problemet efter betet.
Jag skulle tro att oviljan att komma kommer sig av att han inte ser dig som "matmamma".
Vad är det mer som inte fungerar?

För mig känns det lite ovanligt att inte lösdriftshästar tar kontakt. Min åring och hans kompis blir formligen överförtjusta när man kommer och kommer på inkallning.
Hur mycket var din åring hanterad före han släpptes på lösdrift?
Jag har en känsla av att ett föl som ser människan som positiv och gärna vill vara i dess närhet behåller den bilden även om den släpps på lösdrift och under en period blir mindre hanterad.
 
Sv: 1 åring i egen box och egen hage i 1 mån innan hingstbete?

Om du tycker att du har problem nu med honom så ska du se vad du får om du ställer honom ensammen i en hage. En unghäst har enormt med energi som dom måste få utlopp för. Han han ingen annan att ta ut den på gör han det på dig. Låt honom vara en buspojke tills efter betet sedan ska du börja jobba med honom.
 
Sv: 1 åring i egen box och egen hage i 1 mån innan hingstbete?

Tack för svaret men ajg antar att det inte var riktat till mig?!;)
Jag har min åring på lösdrift med sina kompisar och har inget problem emd hanteringen.
 
Sv: 1 åring i egen box och egen hage i 1 mån innan hingstbete?

Förlåt :o Det var det första inlägget jag svarade på.:cool:
 
Sv: 1 åring i egen box och egen hage i 1 mån innan hingstbete?

Låt honom vara! Det kommer att hända massor med honom under hingstbetet så det är ingen idé att lägga ner några veckor på honom nu. Så mycket hantering behöver han inte i den åldern han är i nu i alla fall.

Ta det till hösten istället. Då har han dessutom fått leka av sig lite och är förhoppningsvis lite enklare att bemöta.
 
Sv: 1 åring i egen box och egen hage i 1 mån innan hingstbete?

"Min 1 åring går nu på lösdrift (går in i box på natten)".

Då är det väl inte en lösdrift man talar om? Lösdrift betyder, iaf i mina ögon, att djuren inte står på box på natten utan hela dygnet tillbringas med vännerna i hagen och i ligghall.

Hur som helst önskar jag ts lycka till. Du är inte ensam om att ha samma funderingar kring din unghäst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 594
Senast: jemeni
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 292
Senast: Lutten
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 680
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 806
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp