1:a skörd/2:a skörd?

Bellafjella

Trådstartare
:o Oooops! Jösses vad lite jag egentligen vet om hö!
Jag mailade till en som säljer hö och frågade vilken skörd det var eftersom jag inte vill ha ALLTFÖR kraftigt hö.
Då svarade de att de hade både 1:a skörd och 2:a skörd och att höet från 1:a skörden skulle vara lämplig för mig???!!!
:confused: Vaaa? Nu måste ni hjälpa mig att förstå detta. Jag som alltid trott att 1:a skörds-hö var det som var kraftigast! Eller man kan kanske inte alls bedöma höet på det viset? De skrev också att höet är analyserat och de skrev: Smältbart protein : 41g
Energi :7,2
Vad tycks om det?
Ja ju mer jag tror jag begriper desto mer förstår jag hur blåst jag är :crazy:
Så snälla ni som begriper sånt här: Hjälp mig reda ut begreppen :confused:
 
Du är inte ensam om att tro att förstaskörd automatiskt har högre näringsvärde än 2a och 3e skörd.
Eftersom näringsinnehållet beror på gräsets utvecklingstadium så spelar det ingen roll om det är skördat i maj, juli eller september. Tar man tre skördar ett år och slår grästet typ "i axgång" så blir det ingen större skillnad.
 
Ja nu när du förklarar det på det viset så fattar jag faktiskt lite mer :) Och du har alldeles rätt i att jättemånga tror att 1:a skörd är det "maffigaste" höet.
Usch, varför ska det vara så komplicerat med hö? Det var nog lättare förr när ingen brydde sig om analyser mm och bara helt enkelt köpte hö! :(
 
Ja, nog brukar första skörden vara bäst iaf. När man tar andraskörden så blir det oftast mer klent och kortare strån.
När man tittar på dina värden som du har fått 41 smrp och 7,2 i Mj så blir det en kvot på 5,7 så det är bra. Men det är inte bra nog för att bara ge hösilage. En underhålls kvot ska ligga på minst 6. Och då rids inte hästen eller så. Så du får ju lägga till lite annat än bara hösilage. Även om hästen inte rids.
 
Ehh... Men det är inte hösilage utan HÖ. Och jag rider min häst 5-6 gånger i veckan och då är det dressyr varvat med hoppning, skogsturer etc. Försöker variera ridningen så mycket som möjligt och jag har nog lyckats med det för hela pållen utstrålar glädje vad vi än hittar på :D
Givetvis får han inte bara hö utan havre, betfor och mineraler också.(Pelleterade mineraler)
Så då är inte höet så dåligt då? Men om jag skulle köpa detta hö - hur mycket hö, havre,betfor och mineraler bör pållen få med tanke på det jag rider osv? Pållen är en Kallblodstravare - ca 1.55 mkh -ca 400 kg. :confused:
Hittills har jag bara gett en massa hö och sen fyllt på med havre/betfor tills jag tyckte att han blev lagom pigg. :o
Han är i lagom hull och är frisk och pigg men det skulle vara roligt att försöka ha lite mer koll. Tyvärr fattar jag inte mycket när det gäller foderstater så har någon lust att ge förslag så skulle jag bli JÄTTE glad :D
 
Har du mineralvärdena också?

Står han på halm och äter han isåfall av den?

Väger han verkligen inte mer än 400 kg? Jag beräknar min kallblodstravare till 500 kg.

mvh Jessica
 
Nej men jag förmodar det står på spannen men den har jag inte här just nu. De heter Vital. Jo enligt måttbandet väger han 400 kg.(Hoppas man kan lita någonlunda på det) Han är väldigt smäcker och ganska så kort i kroppen. Det låter kanske lite men han är absolut inte mager. Jag har bara spån i boxen men har funderat på att ge lite halm också för att han ska få lite mer att pyssla med. :)
 
Jag menade mineralvärdena i höet!!! :D

Med ett så bra hö tycker jag inte du behöver tillskottsfodra med halm, du kan ge lite mer hö istället.

Ger du 7-8 kg hö och 1 kg havre så funkar foderstaten ur energi- och proteinsynpunkt.

Hur ser hästens nuvarande foderstat ut?

mvh Jessica
 
:o :D Oj! Ja du ser så "blåst jag är!!!
Vet faktiskt inte mineralvärdet på höet, för de två värdena var det enda de uppgav när jag mailade till dem.
Nu får pållen strax under 1 kg krossad havre/dag + 500g betfor(torrvikt)/dag+ 100 g mineraler + 9 kg hö. Höet jag har nu är inte analyserat så jag vet inte hur det är näringsmässigt. Men en grej jag undrar över är: Att jag funderade på halm är ju pga att han behöver sysselsättning.
Han äter väldigt fort och jag tänkte därför komplettera med halm eftersom det är lite billigare än hö. ( :o usch vad det låter snålt!) Men då kunde jag ju ge mycket mer strå att tugga på utan att gå i konkurs. Så om han fick 7-8 kg av det nya höet och sen ytterligare några kg halm så skulle det väl bli ganska bra? Eller? :confused:
 
Om du ger halm till det höet så blir det tyvärr en lägre kvot i foderstaten och då skulle nog jag rekommendera att du ger ett proteintillskott för att inte Smrp/MJ-kvoten ska sjunka för mycket.

Det du kan göra är att ge henne samma mängd mat med det nya höet som du gjort med det gamla. Ge henne även lite halm och se hur hon ser ut i kroppen efter ett tag. Tycker du att hon blir bukig efter ett tag så kan du ge henne lite soja, ex 100 gr till att börja med.

mvh Jessica
 
En parantes, jag väger min kallblodstravare c a 1 gång i månaden (våg hemma), hon pendlar mellan 435-450 kg så det är inte helt orimligt med en bloding på 400 kg...
 
Då är det kanske min som är en heffaklump. :D

Har faktiskt aldrig vägt honom, bara mätt med viktformel.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Korven
·
Foder & Strö Vi har en vall (bästa vallen) på 1 ha kvar som vi inte hunnit få in pg.av strulande hårdpress som sinkade oss.........,dom andra 2 ha är...
Svar
15
· Visningar
2 417
Senast: YorkWann
·
I
Foder & Strö Ska beställa analys av höet vi köpt och behöver lite hjälp. Bonden vi köper av har allt sitt hö på samma ställe, hårdpressade balar...
Svar
3
· Visningar
961
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 172
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp