1/2 grad hälta

N

Namarra

jag är skötare på en 2åring..och hon gick inte igenom vetrinärbesiktningen utan hon hade 1/2 grad hälta vb vad ska man göra för att hon ska bli bättre??
 
Sv: 1/2 grad hälta

så man ska bara låta henne stå eller vila hur länge ska man vänta innan man ska göra en besiktning igen???
 
Sv: 1/2 grad hälta

Namarra skrev:
så man ska bara låta henne stå eller vila hur länge ska man vänta innan man ska göra en besiktning igen???

Hur menar du? En 2-åring motionerar man väl inte iaf? Vänta två tre veckor och besiktiga igen. Jag antar att det är böjprov hon reagerar på och då är 1/2 grad inte särskilt mycket. Hon kan ha gjort något i hagen. Ska du köpa hästen eller?
 
Sv: 1/2 grad hälta

en unghäst kan reagera vid böjprov om den växer så det hästen behöver är nog bara gå i hagen och växa på sig lite...

en 2åring gör man väl åndå aldrig något "arbete" med... visst promenader och sånt, men det är för mig = vila!

Varför frågar du inte veterinären???
 
Sv: 1/2 grad hälta

jo lite motion eller vad man ska kalla det!är ute åh går med henne tömkör..nä jag ska inte köpa henne eftersom ägaren inte sa till mig innan hon hade hittat nån annan men annars hade jag köpt henne..men hon ska stå i ett par veckor nu så får man göra en ny besiktning på henne senare..och är hon bra då åker hon till sin nya ägare då....
 
Sv: 1/2 grad hälta

hon har blivit sparkad i hagen av en annan häst...åh de är ganska många gånger..är de bättre att låta henne stå i hagen än att hon ska stå i boxen eller sjuk hage...???
 
Sv: 1/2 grad hälta

Namarra skrev:
hon har blivit sparkad i hagen av en annan häst...åh de är ganska många gånger..är de bättre att låta henne stå i hagen än att hon ska stå i boxen eller sjuk hage...???

Jag tycker hon ska skiljas snarast från den sparkande hästen!
 
Sv: 1/2 grad hälta

nån mer som tycker att jag ska flytta henne från den hästen som sparkar henne??eller ska hon gå i samma hage som honom...han har sparkat henne innan han är eller börjar bli elak...
 
Sv: 1/2 grad hälta

Kan man se ngt som svullnad, sår eller galla på benet?
Man brukar inte böja 2åringar.

Hästar som inte kan samsas, bör inte gå ihop.
 
Sv: 1/2 grad hälta

Namarra skrev:
hon har blivit sparkad i hagen av en annan häst...åh de är ganska många gånger..är de bättre att låta henne stå i hagen än att hon ska stå i boxen eller sjuk hage...???

Varför inte bara flytta hästen till en annan hage så slipper hon bli sparkad fler gånger. Hon kan väl gå ihop med en annan häst. Inte så mycket att fundera på tycker jag :smirk:
 
Sv: 1/2 grad hälta

Namarra skrev:
jag är skötare på en 2åring..och hon gick inte igenom vetrinärbesiktningen utan hon hade 1/2 grad hälta vb vad ska man göra för att hon ska bli bättre??

Trodde inte ens att man böjde 2-åringar inför försäljning..:confused:
De växer ju så det knakar och hade hon då bara en 1/2 grads hälta kan det knappast vara nåt att bry sig om.....
Vad är det för häst??
 
Sv: 1/2 grad hälta

Har också hört att man inte böjer unghästar. Inte ens försäkringsbolagen kräver att man gjort besiktning för att få försäkra dom. Jag tror som vissa andra att det är pga att den växer som den visar hälta.
 
Sv: 1/2 grad hälta

Jag va inte med när hon besiktade henne på kliniken men eftersom hon inte gick igenom fick hon stanna kvar ett tag till hon är fullblod/halvblod..hon finns inne på flyinges hemsida hennes pappa är valack nu han fick pungbråck..så här heter hennes pappa
Camiell-Flamingo Z

om de är nåt mer ni undrar över vill att jag svarar på så skriv...ska säja till hennes ägare att byta hage...jag har henne på torsdag
 
Sv: 1/2 grad hälta

hon som skulle köpa henne och hittade en annan billigare häst att köpa så nu är hon till salu igen men inte än eftersom hon forfarande är halt..ska kolla igenom henne idag för jag har henne 2dag/vecka nu till att börja med....Men jag funderar på att köpa henne vet ej...

och hon går forfarande med samma hästa även den som har sparkat henne...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 152
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp