1-2 åring-bete=inget kraftfoder???

lille skutt

Trådstartare
Ja nu vill jag veta hur ni gör!
När slutar ni att ge era unghästar kraftfoder eller ger ni dem under sommaren med?
Om ni slutar med kraft när börjar ni att ge dem igen isf.??

Sv: 1-2 åring-bete=inget kraftfoder???

När din häst "ratar" höet du lägger ut så betyder det att den får i sig tillräckligt av gräset. Jag slutar med kraftfoder när min häst kan gå ute dygnet runt och bara äta sig mätt på gräs. Du måste dock fortsätta ge lite mineraler under sommaren eftersom det behovet inte tillgodoses genom gräset...

Likadant gäller till hösten fast tvärtom! När hästen börjar äta mer hö pga att gräset inte är tillräckligt längre så börjar jag ge lite kraftfoder...

Sv: 1-2 åring-bete=inget kraftfoder???

Ponnyer klarar sig nästan alltid bra utan ngt tillskottsfoder (förutom mineraler) om de går på ett ok bete i en flock som de bör göra de två somrarna. Min granne har ett ungponnybete o de stöd fodrar i slutet om det är för dåligt med näeing i gräset men hästarna ändå ska gå kvar pga vädret. Annars börjar de ju få kraft o grovfoder när de stallas in hemma. Fast hennes brukar gå ett tag till på andra beten hemomkring så då utfodras de med hö om det betet inte räcker annars går de bara ute å äter ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min hund blir inte av med e-coli. En gammal dam. Njurprover visar inga förhöjda värden. Vad gör att hon inte blir av med det...
2
Svar
28
· Visningar
2 337
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.