09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Tack! Jag har hängt på honom ett par gånger innan. Jag har också lagt ned en hel del tid på att han ska kunna stå stilla i alla möjliga sammahang.

Jag har försökt aktivera honom tre dagar i veckan. Dag 1 har jag varit relativt kravlös och bara pysslat och skämt bort honom. Dag 2 har jag tränat lite repetition av vad han redan har lärt sig. Dag 3 har jag utmanat honom lite mer med något svårare. Exempelvis gå på konstiga ställen under promenaden, möta mer trafik, eller jobbat med inridningen. Jag har aldrig tränat honom målmedvetet mer än 15 minuter.

Alla dagar har jag kunnat kombinera med promenader men det har berott lite på väder och lust.

*KL*

Det är så lätt att ta intryck från hur alla andra gör tycker jag, samtidigt som jag inser att jag ju har min individ att utgå från.

Jag blir toksugen när jag ser hur många som faktiskt redan rider sina 09or
Samtidigt ser jag min som nu växer igen så då drar jag mig ju..

Jädra velpotta! :p

Senast ändrad:

Hej!

Vi fick hem CeCe Mail (SWB), eller Cissi i oktober. Hon föddes 2009-04-23. Fader är Cartier (De) och moder E-mail (SWB). Lite längre bak på mammas sida finns Ladykiller (Danskt fullblod).

Cissi kom då direkt från grönbetet. Hon visade sig vara hur lugn, trygg och mysig som helst trots att hon såg ut som ett troll efter en hel sommar ute. Det blev mycket mys och rykt redan från början för att lära känna varandra. När tiden blev mogen så blev det små stunder i ridhuset. I början bara med grimma men sedan även med träns och sadel. Det följdes av longering, tömkörning (Eller i varje fall försök till tömkörnig. Framåtbjudningen verkade hon ha tappat någonstans på vägen i början :) ) och utomhuspromenader. Den 23 november provhängde jag lite på henne för första gången när hon skrittade framåt. Hon klippte inte ens med öronen. Vad sjutton hänger jag här som en mjölsäck för tänker jag, hon är ju stencool! Ok, vrider mig runt och lägger över högerbenet. Noll reaktion, lika lugn skritt framåt. Jisses, det är världen snällaste tjej det här! Började se fram mot att kanske trava och galoppera henne tillsammans med de äldre hästarna efter jul. Det enda jag fått jobba med lite är att få henne att stå still när jag lyft hennes hovar.

Men i månadsskiftet åkte jag ner till Skåne några dagar för att rida några galopphästar. Hade precis börjat trava henne försiktigt. Men något hände ute i hagen under denna tid. När jag kom hem noterade jag att hon knep med vänster öga och någon dag senare rann varet ut ur ögat. Hon var hängig och matt i pälsen, hade feber och var svullen. :cry::cry:

Det blev en resa ner till Slöinge där det konstaterades at hon repat hornhinnan illa följt av en inflammation. Hon fick stanna i Slöinge några dagar med dropp och återkommande spolning av ögat. Hon fick en kateter med slang in i undre ögonlocket. Hon har sedan dess fått en injektion varannan timme med ögonserum och lite andra saker. Sedan ett par veckor tillbaka har hon fått fortsatt behandling på hemmaplan och blivit piggare igen. Ja, faktiskt till och med hittat lite framåtbjudning för jisses vilka travsteg hon tog när hon fick komma ut i hagen igen (måste ha stått ett par fullblod eller i alla fall travhästar i boxarna jämte nere i Slöinge)! *ler*

Vi har börjat gå ut på skogspromenader igen och hon är hur snäll som helst trots att vi "sticker" henne i stort sett varannan timme. Några hästar jag känner hade gått i taket efter första injektionen och sedan ställt sig med baken mot en så fort man närmat sig boxdörren. Vi har varit nere i Slöinge på ett par återbesök och det ser fint ut. Går allt väl så kan vi börja jobba igen i mitten på januari. Såvida hon inte tröttnat på att få ögat spolat varannan timmme och vara ensam ute i hagen då. Får hoppas hon blir tillfredställd av långpromenader till dess. Hon är lättare att gå ut med än en hund! :angel:

Mvh. Bowman

Senast ändrad:

Bowman: Oj vad tråkigt. Hoppas hon blir bättre snart. Låter ju som en kanonhäst..

Själv blev jag avbockad ordentligt på andra insittningen av min 09:a (JA han som jag skrytit så mycket över pga sitt härliga 'lugn'). Sambon ledde honom i ridhuset som vanligt och jag satt i sadeln och försökte följa med i rörelserna och ändå så blev det rodeo...! Jag har ridit honom tre gånger efter avkastningen, men bara korta stunder (3-5 min) i skritt och med ledare. Det fortsätter vi nog med ett tag, det är ju inte så att man behöver ha bråttom... :)

Hej!

Jo, jag bävar lite för den stund vi börjar jobba igen, Cissi och jag. Hon är betydligt piggare nu än dagarna efter då hon fick ögonskadan. Och att stå själv i boxen när de andra hästarna fått gå ut har frestat. Så nu är det en dans när hon får komma ut själv i hagen eller paddocken. Tanken på att sitta upp på henne innan hon fått möjlighet att rasta av sig känns rätt spännande. Vi får väl se hur det går om ett par veckor! Då är det kanske jag som blir avbockad... :angel:

Hur som helst så la jag på sadeln innan promenaden idag så att hon inte glömmer bort hur det är att ha den på sig. Hon är rätt självständig av sig med. Brydde sig inte alls om att följa sin äldre läromästare. Omgivningen lockade mer för att inte tala om gräs. Matlusten är det inte något fel på!

Jiiipiiii!!!

Var nere i Slöinge idag med Cissi och ögat såg så bra ut att vi fick ta bort katetern. Förhoppningsvis så slipper vi sprutor, serum och atropin nu. Hon skall på återbesök på fredag men annars så kan vi börja jobba försiktigt igen. Bara vi aktar oss för drag, skarpt solljus och inte minst pinar. För säkerhets skull får hon fortsätta gå med flughuva ett tag till för att inte klia sig. Önskar inte någon ny ögoninfektion direkt. Nu vill vi börja rida igen!

Grattis! Vad skönt att hon är på bättringsvägen! Idag har jag löshoppat Galo för andra gången.

Galo har nu räknat ut att:
1. Bara för att jag jagar honom lite i början så är jag inte arg på honom.
2. Han behöver bara springa ETT varv. Sedan är det paus.

Han har fortfarande inte räknat ut varför ingen jävel flyttat på den där bommen mitt på banan, som är ivägen hela tiden. Och potentiellt farlig. Någon kan slå sig på den. Tycker han. Men snart trillar nog poletten ned för honom också...

Vad kul!

Har löshoppning på Cissi´s schema med. Vet dock inte riktigt när det blir för stunden. Vi skall ut och gå lite i skogen först. Men vi har nosat runt hindren i ridhuset och gått över en del bommar och andra saker. Och hon har löshoppat lite sjölv över de hinder som finns i paddocken så det kan nog bli kul när det är så dags. Det svåra är väl som du säger att inte få henne tro att man är arg på henne när det väl är dags. Hoppas på att hon själv skall tycka det är kul från början...
:angel:

För 21/2 vecka sedan kom min -09:a hem.
Just nu bor hon mest in sig, men har hamnat i hårdträning, hon får vara själv i hagen när mitt andra sto borstas (fast det finns annan häst i hagen bredvid) och så får hon komma in och borstas, stå uppbunden och lyfta fötterna. Hon har tom fått prova täcke och igår var hon med när jag löslongerade mitt andra sto.

IMG_1767.JPG

Så småningsom ska vi börja med lite mer avancerade saker, men hon är ganska barnslig och har flyttat långt så just nu får det vara alldels perfekt med detta jobb.

Var med Cissi i Slöinge idag och hon blev friskförklarad, hurra! Så nu blir det att börja jobba igen! Hon var så glad när jag släppte henne i hagen när vi kom hem. Hon lär få ha huva på sig ett tag till men det bekymrar henne inte. Fast när jag skulle ta in henne nu i kväll så hade hon kastat av sig den i hagen... *s*

Första jobbet med Cissi idag. Var inne i ridhuset med henne och mycket energi framåt fanns det. I alla fall så länge det fanns bensin (tack o lov inte så mycket). Det blev en del spontana trav och galoppsprång. Men när hon lugnat ner sig efter en stund kunde jag hoppa upp på henne. Det enda gnisslet var att hon fick för sig att rulla sig så fort vi kommit in i ridhuset. Och det med min sadel på! Trodde först att hon bara skulle klia sig. När jag väl fattade så var det försent. Var bara att damma av och sadla om. Får hoppas att det inte blir någon vana. Är inte så road av att putsa sadeln!

Niki: Vilken fining! Har du ingen bild på henne i helfigur? Hon verkar ju ha en intressant teckning... :)

Bowman: Haha... Jaha, putsade du sadel på nyårsafton då, med andra ord? ;)

Min 09:a har dessvärre lärt sig att peta av sig tränset. Det gäller att gnugga framknäet bakom örat HÅRT framåt, så nackremen åker framför ena örat, och sedan ruskar man ordentligt på huvudet. Tydligen. Jag hann inte heller med att fatta vad som egentligen hände, förrän ANDRA gången han lyckades göra det. Det gäller att inte låta honom "klia" sig, med andra ord... Vill ju tillägga att jag aldrig ställt honom ensam med tränset att luska på detta, utan detta är något han lärt sig paralellt med inkörning och inridning. Som ett litet sidopyssel...

.

Niki: Vilken fining! Har du ingen bild på henne i helfigur? Hon verkar ju ha en intressant teckning... :)

.

Vädret har inte varit helt sammarbetsvilligt för foton och hon har en tendens att hela tiden komma för nära kameran...Eller vara blöt och smutsig...Så detta är (ännu) bland det bättre. Hon är silvergulbrun - det är därför hon har lite konstig teckning. Dessutom är hon nu väldigt mörk vid ögononen, jag är nyfiken på hur hon kommer att se ut när vinterpälsen ger med sig...

ullekalv2.jpg

I söndags blev det utepromenad med Cissi. När vi lämnat stora vägen så slängde jag upp "lärlingen" på henne. Hon hade rätt bra framåtbjudning för gamla Nette (+22 år?) som fick följa med orkade inte med i tempot. Blev att göra en volt och gå tillbaka till Nette flera gånger...

Idag lyfte hon snällt på alla hovar inne i boxen och ännu roligare honlät alla sina hovar kratsas från höger sida. Kanske finns det någon gammal galopphäst i släkten?

Inne i ridhuset (det regnar och blåser ute) så gick hon snällt framåt utan några försöka att lägga sig ner och rulla sig (ler). Det blev lite trav och ännu roligare några spontana galoppsteg! Ok, inte mig emot. Vill du försöka så gärna för mig tänkte jag. Bensinen tog dock slut rätt fort och hon bröt ut. Men det var roligt så länge det varade! Hon dansade till och försökte något ett par gånger med. Men är inte säker på om det var glädjeskutt eller ett trotsförsök. Men som sagt, den spontana galoppen var dagens höjdpunkt!

Idag har vi borstats och hängt på i gången och longerat lite på gårdsplanen innan stormen kom...

Det gick bra, jag kan nu "ta satts" (efter lilleplutt nu är 170 cm hög...) från stolen och hoppa upp riktigt och hänga över honom utan problem. :)

Rebeckasmobil211.jpg

Bild från i somras, JAG SAKNAR SOOOOOLEN....:angel:

Jag saknar också soooolen!! När kommer den?!?

Jag har råkat fastna i en "komfortzon" nu när jag försöker rida inr Galo. Eller en "okomfortabel" komfortzon. Jag hänger över honom med rumpan rakt upp i vädret och vågar inte sätta mig upp i sadeln. Precis som min mamma så fnissar jag när jag blir nervös så jag antar att jag är en ganska rolig syn. En fnissande rumpa och en lätt uttråkad unghäst. Sedan får en ledare skritta runt honom några varv med mig över ryggen. Eftersom allt går så bra säger jag alltid "NÄSTA helg så ska jag sätta mig upp!" men sedan när det blir dags så fegar jag lite.

Nåja. Ingen tar skada av att jag ligger sådär över honom när han skrittar, onödigt länge. Det är bara min värdighet som tar skada... ;)

Någon fler som ligger över sin häst, eller kanske till och med beter sig som en riktig ryttare och SITTER på sadeln?
.

*ler*
Jag hängde på Cissi i början. Men hon brydde sig inte så jag frågade mig själv varför jag hänger här som en hösäck och slängde helt enkelt över benet och satte mig upp. Och så var det med den saken. Nu känns det snarare så att hon bryr sig lite för lite om att man sitter på. Och hon bryr sig heller inte om vad andra hästar gör. Så på de promenader vi haft ute i det fria har jag haft en träckare eller så har jag hysstat upp någon lärling och träckat henne själv...

Det jag känner att jag behöver ta tag i är att jag måste försöka tömköra henne mer. Och försöka hitta en ledarhäst som hon följer vid uteritterna...

Jag hänger också!!!:o
Fast vi gör det bara i gången, jag har ej hoppat upp och hängt ute ens...
Men men, skam den som ger sig ;)
NÅNGÅNG kommer väl vi åxå att sitta där uppe ;)

Igår hade vi vår första "tömkörningsfajt" eller vad man ska kalla det.
Han hade gett sig attans på att han skulle INTE lyda! Precis som lite testing att se vad som händer om man går på fel håll :grin:
Meeen, som sagt, skam den som ger sig! Vi "bråkade" färdigt och körde vidare tills han gick dit jag styrde och sen va det bra.
Det känns dock i mina ben idag... Är man otränad då...**? :angel:

Igår hade vi vår första "tömkörningsfajt" eller vad man ska kalla det.

:devil:

Hahaha samma här! Galo är INTE någon nice guy när han tömkörs. Han har sparkar så kraftigt att jag får sand i ansiktet. Funderar på att skaffa travkusk-googles för att inte få sand i ögonen... :crazy: Men nu verkar han ha lugnat ned sig. Jag ignorerade bara trotset och väntade ut honom så han fick ge sig. Jag älskar tömkörning, mycket tryggt att lugnt stå på behörigt avstånd när de trotsar, men ändå ha full kontroll på hästen, de KAN bara inte vinna. Tummen upp för tömkörning!

Och så väntar jag på att bowmans Cicci ska överraska oss med att "testa vad tygen håller". Hon har ju varit så snäll hittills... Ut och tömkör nu Bowman, så får vi en rapport sedan.

Gillar också tömkörning *tummen upp*

Och som du säger, dom "kan" inte vinna, ;)
Fast Savant håller inte på och sparkar och slår utan han tänkte helt enkelt bara gå åt andra hållet...
Vilket håll jag än styrde på så gick han på andra hållet :crazy:
Fast inte varje gång, han bråkade, jag vann, han lydde ett par gånger och sen om igen med samma visa...:grin:
Kändes som sagt i benen efter att ha gått i blöta stålhättor...

Men men, trägen vinner, och jag har inte bråttom :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka