Sv: 09rnas tråd!
Hej!
Vi fick hem CeCe Mail (SWB), eller Cissi i oktober. Hon föddes 2009-04-23. Fader är Cartier (De) och moder E-mail (SWB). Lite längre bak på mammas sida finns Ladykiller (Danskt fullblod).
Cissi kom då direkt från grönbetet. Hon visade sig vara hur lugn, trygg och mysig som helst trots att hon såg ut som ett troll efter en hel sommar ute. Det blev mycket mys och rykt redan från början för att lära känna varandra. När tiden blev mogen så blev det små stunder i ridhuset. I början bara med grimma men sedan även med träns och sadel. Det följdes av longering, tömkörning (Eller i varje fall försök till tömkörnig. Framåtbjudningen verkade hon ha tappat någonstans på vägen i början
) och utomhuspromenader. Den 23 november provhängde jag lite på henne för första gången när hon skrittade framåt. Hon klippte inte ens med öronen. Vad sjutton hänger jag här som en mjölsäck för tänker jag, hon är ju stencool! Ok, vrider mig runt och lägger över högerbenet. Noll reaktion, lika lugn skritt framåt. Jisses, det är världen snällaste tjej det här! Började se fram mot att kanske trava och galoppera henne tillsammans med de äldre hästarna efter jul. Det enda jag fått jobba med lite är att få henne att stå still när jag lyft hennes hovar.
Men i månadsskiftet åkte jag ner till Skåne några dagar för att rida några galopphästar. Hade precis börjat trava henne försiktigt. Men något hände ute i hagen under denna tid. När jag kom hem noterade jag att hon knep med vänster öga och någon dag senare rann varet ut ur ögat. Hon var hängig och matt i pälsen, hade feber och var svullen.
Det blev en resa ner till Slöinge där det konstaterades at hon repat hornhinnan illa följt av en inflammation. Hon fick stanna i Slöinge några dagar med dropp och återkommande spolning av ögat. Hon fick en kateter med slang in i undre ögonlocket. Hon har sedan dess fått en injektion varannan timme med ögonserum och lite andra saker. Sedan ett par veckor tillbaka har hon fått fortsatt behandling på hemmaplan och blivit piggare igen. Ja, faktiskt till och med hittat lite framåtbjudning för jisses vilka travsteg hon tog när hon fick komma ut i hagen igen (måste ha stått ett par fullblod eller i alla fall travhästar i boxarna jämte nere i Slöinge)! *ler*
Vi har börjat gå ut på skogspromenader igen och hon är hur snäll som helst trots att vi "sticker" henne i stort sett varannan timme. Några hästar jag känner hade gått i taket efter första injektionen och sedan ställt sig med baken mot en så fort man närmat sig boxdörren. Vi har varit nere i Slöinge på ett par återbesök och det ser fint ut. Går allt väl så kan vi börja jobba igen i mitten på januari. Såvida hon inte tröttnat på att få ögat spolat varannan timmme och vara ensam ute i hagen då. Får hoppas hon blir tillfredställd av långpromenader till dess. Hon är lättare att gå ut med än en hund!
Mvh. Bowman