07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Tror jag med. *suckar för mig själv* Eftersom jag ofta tänker att det är värre än vad det är..

Jag hade en unghäst med sadeltvångssymtom som jag va inne och kollade upp på klinik. Han böjdes och vi röntgade hela halsen och även ryggen utan att hitta någonting och problemen fanns ju kvar. Vi testade allt möjligt och förstod verkligen inte vad som inte stämde och till slut blev jag så rädd så jag bestämde mig för att sälja.
Tror det gick tre månader hos nya ägaren och sen blev han halt bak. Vid röntgen hittade dom spatt som va långt gången och han va bara fyra och hade gått igenom böjprov flera gånger. Nu vet ju inte jag hur mycket din är röntgad men ta plåtar på ställen ni inte tror det ligger något heller. Jag håller verkligen tummarna för att det inte är något fel på din för det är verkligen en fin häst du har!

Fy jag lider med dig. De är verkligen inget roligt problem alls och då är de ju faktiskt nästan bättre att dom hittar något så man går svar på varför det inte fungerar

Men fungerar hon problemfritt hos hon som ridit in?

Nej, problemfritt har de inte varit. Sadeltvånget har alltid funnits där och hon har alltid fått ett par varv på lina först, plus att vi inte hoppar upp på en gång utan hänger lite först. Men såna här utbrott har hon inte fått. Nu har jag ju inte ens försökt sitta upp utan de har ju varit innan på lina.

Så himla märkligt. Inte något så dumt som att hon musklat på sig och sadeln börjar bli lite trång? Usch jag får nästan lite små ångest bara jag tänker på hur jobbigt de är när dom inte kan säga vad det är som är fel. Hoppas verkligen det ordnar sig och håll oss uppdaterade!

Åh, jag hoppas att det löser sig med din fina. Hon ser ju så snäll och harmonisk ut annars! :love:

Kirre: Vad kul att det går så bra!

Vi var också på hoppträning igår, för en för oss ny tränare. Hon höll på att få spader när jag sa att min häst var fyra, för hon hade planerat svåra övningar med U-svängar och hinder 2-3 språng från svängen. Dock visade sig att Chatsi var den i gruppen som klarade det bäst. Plättlätt tyckte hon! Jag fick massor med beröm för min välbalanserade och lydiga häst. :love:

Nu inser jag att min ordinarie tränare har rätt svåra övningar, vi har hoppat betydligt krångligare saker.

Vi har aldrig hoppat i det ridhuset förut så alla hinderutfyllnader var nya, men hon brydde sig inte, tittade inte ens på vattenmattan men lyfte högt på benen över en grindoxer.

Idag råkade jag komma på vad min madame tycker bäst om i hela världen: Att få svansen ryckt. :confused: Hon stod med svansen uppböjd i en båge och plutade med underläppen. När jag var färdig och tog några steg tillbaka så lyfte hon ena bakbenet och stretchade det bakåt, sen sköt hon rygg som en katt och stretchade rygg och hals också. Har aldrig sett henne göra så innan. :D Toknöjd! Men rycker jag i manen blir hon sur. :angel:

Jag tänkte också pälssättning. Hade jag varit du så hade jag avvaktat ett tag. Skulle det sen inte gå över då hade jag åkt och kollat upp henne :)

Fy vad tråkigt för dig. Hoppas ni hittar en lösning. Jag red in en häst med väldig sadeltvång en gång och för oss tog det över en timme att spänna sadelgjorden i början. Dock blev det bättre och i slutet var vi nere på 10 minuter men man fick ju alltid vara försiktig. Men det är verkligen inte roligt när dom exploderar på det där viset.

Idag har vi varit iväg på dressyrträning. Det var en hel del hästar där så plutten var lite spänd men annars är jag nöjd. Min snälla mamma försökte filma lite så jag ska se om jag kan få ihop nåt av det. Läxa tills nästa gång är lastningen jag äger nog en åsna!

Fick en tid på klinik på måndag, hos min favvo vet. Då kan vi slå 3 flugor i en smäll. Kolla rygg/hals, kolla knöl mellan ganascherna och vaccinera.

Svaret har kommit för min hästs böld och det finns inga mängder bakterier där som de trodde.
Så på måndag ska jag prata med veterinären om att ta en biopsi.

Håller alla tummar, tassar och hovar här hemma för att det ordnar sig!

Oxo: Det är nog pälssättningen, hennes mamma blev likadan (fast inte riktigt så extrem). Blir nog en kort uteritt idag för att se om hon beter sig likadant.

Följer er fortfarande i det tysta allihopa, även fast jag inte kommenterar så mycket... ;) Men tja!

Malumbub: :bow: till att du vill anlita en tränare när du känner att det blir svårt! Men tro på dig själv, du kan mer än du tror!

Jarnroos: Jag skulle också gissa på pälssättningen!

Charlotte1975: Håller verkligen alla tummar jag har för att det löser sig! Du har en så himla fin häst! :love: Jag har ingen som helst erfarenhet av sadeltvång, men har förstått att det är ganska svårt att bli av med...

KL
Så en liten uppdatering om vår lilla sjukling! Queenie fick ju stå på box första tiden sen hon kom hem, varvat med nån pytte-promenad. Lagom till stallbytet blev det så dags för lite utevistelse, vilket fick bli en sjukhage i en vecka till att börja med. Efter det har hon gått tillsammans med ridskolans tjockis-ponnyer och håller sig bra i hull där! Hon får ute 1+1+1 och inne får hon 4 kg hösilage, det verkar vara en bra giva för fröken!

Hur som helst är hon dessutom igångsatt nu! :bump: Jag red henne en gång för ca två veckor sen och kollade av lite. Hon hade varit jämn och fin från marken innan men man vet ju aldrig hur det blir med belastning. Men hon var såååååå fiiiiin! :love: Det var som om det aldrig hade hänt! Vi hade ingen sadelgjord (nån i stallet hade snott den! :mad:) så det fick bli barbacka. Skrittade och travade på stora volter och raka spår och hon gick som en klocka! Filmade faktiskt en liten stund av det passet, men det har jag inte upplagt på datan än...
Efter den ridturen är det syrran som tagit över igen. Jag har gjort ett träningsschema som innefattar fortsatt mycket jobb från backen, lillan har ju tappat alla muskler som någonsin funnits... Så de har varit ute och gått, longerat och klättrat för hand nu i två veckor, samt skrittat och travat lite korta rundor i skogen och ett pass på banan. Totalt aktiveras hon nu varannan dag.
Igår åkte jag dit och tömkörde henne, och fick ju då köra igenom alla gångarter, och hon var så fin! Underbar framåtbjudning, har hittat en bättre form nu så hon krullar inte ihop sig lika mycket. Sen att hon inte orkade bära upp sig mer än kanske fem varv på volten i galopp det är ju inte så konstigt... :grin:

MEN!
Har någon några tips på lätta övningar att träna upp ryggmusklerna? Antingen från marken eller från ryggen. Tages tacksamt emot! :bow:

Dina eller hästens ryggmuskler? :D

Ut i skogen, utanför vägar och stigar, antingen rida eller tömköra, är ju en grej man kan göra. Tömkör du så tränar du ju även din egen kropp.
Cavaletti är bra för både rygg, höfter och bogar.

:rofl:

Hästens...... :angel: Fast mina behöver säkert också! :D
Ja tömkörning gillar ju jag, fast syrran är inte så bra på det, eller lite tydligare: hon har aldrig tömkört. Så därför behövs lite enklare övningar som hon kan göra. Eftersom lilla ponnyn står tre mil ifrån mig har jag lite svårt att hjälpa till lika ofta som förut när vi stod i samma stall... Men syrran behöver motion! Hon kan ut å jogga på stigarna! :D
De behöver dessutom köpa ny sadel... Q ömmade ganska mycket över ryggen igår när jag klämde lite. Så det blir ju ett "roligt" göra... Hehe.

Var på en föreläsning i veckan med en veterinär och hon talade sig varm om att skritta över cavaletti. Det tränade muskler balans och typ allt:p.

Hallå där alla lyckliga 4 - årsägare.:laugh: Jag brukar följa tråden noga för jag tycker det är så roligt att läsa om alla andras hästar och följa deras utveckling.

Min lilla 07 fick en allvarlig senskada förra julen och var då precis "inriden" och skulle börja jobbas lite mer kontinuerligt efter nyår. Dessvärre blev hon ju som sagt senskadad.

Nu har jag precis börjat rida igen och på vet. inrådan får jag bara skritta henne ännu för träna upp och göra senan elastiskt igen. Detta är lite gann med livet som insats kan jag säga.

När vi rider tillsammans med andra är hon jättetrevlig och kan slappa av i det sällskap och ha sin trygghet i de äldre hästarna. Men själv är hon spänd som ett asplöv.

Idag var första gången vi var ute själva och skulle rida sen senskadan kom. Jag gick nog 30 minuter jämte henne innan jag kände att hon var avslappnad nog att släppa upp mig. Men väl på kändes det som om jag satt på en båge. Ryggen var jättespän. De första 50 meterna var jag faktiskt tvungen att trava henne försiktigt framåt för annars tror jag att hon hade exploderat.

Skulle behöva få tips och råd av er hur jag kan träna min häst att slappna av när hon är själv ute i skogen och övningar på hur jag kan aktivera hennes huvud är vi är ute och går och njuter av skogen istället för att vara så osäker på sig själv.

Var på en föreläsning i veckan med en veterinär och hon talade sig varm om att skritta över cavaletti. Det tränade muskler balans och typ allt:p.

Tusen tack för tipset! Är det då bättre/lika bra/sämre att gå med henne över i snöre eller är det okej att "jobba" henne över uppsuttet? Är det bommar direkt på marken eller något upphöjda som är bäst? Intressant detta! :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 995
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 522
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 618
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka