Sv: 07
rnas tråd del 9
Följer er fortfarande i det tysta allihopa, även fast jag inte kommenterar så mycket...

Men tja!
Malumbub:

till att du vill anlita en tränare när du känner att det blir svårt! Men tro på dig själv, du kan mer än du tror!
Jarnroos: Jag skulle också gissa på pälssättningen!
Charlotte1975: Håller verkligen alla tummar jag har för att det löser sig! Du har en så himla fin häst!

Jag har ingen som helst erfarenhet av sadeltvång, men har förstått att det är ganska svårt att bli av med...
KL
Så en liten uppdatering om vår lilla sjukling! Queenie fick ju stå på box första tiden sen hon kom hem, varvat med nån pytte-promenad. Lagom till stallbytet blev det så dags för lite utevistelse, vilket fick bli en sjukhage i en vecka till att börja med. Efter det har hon gått tillsammans med ridskolans tjockis-ponnyer och håller sig bra i hull där! Hon får ute 1+1+1 och inne får hon 4 kg hösilage, det verkar vara en bra giva för fröken!
Hur som helst är hon dessutom igångsatt nu!

Jag red henne en gång för ca två veckor sen och kollade av lite. Hon hade varit jämn och fin från marken innan men man vet ju aldrig hur det blir med belastning. Men hon var såååååå fiiiiin!

Det var som om det aldrig hade hänt! Vi hade ingen sadelgjord (nån i stallet hade snott den!

) så det fick bli barbacka. Skrittade och travade på stora volter och raka spår och hon gick som en klocka! Filmade faktiskt en liten stund av det passet, men det har jag inte upplagt på datan än...
Efter den ridturen är det syrran som tagit över igen. Jag har gjort ett träningsschema som innefattar fortsatt mycket jobb från backen, lillan har ju tappat alla muskler som någonsin funnits... Så de har varit ute och gått, longerat och klättrat för hand nu i två veckor, samt skrittat och travat lite korta rundor i skogen och ett pass på banan. Totalt aktiveras hon nu varannan dag.
Igår åkte jag dit och tömkörde henne, och fick ju då köra igenom alla gångarter, och hon var så fin! Underbar framåtbjudning, har hittat en bättre form nu så hon krullar inte ihop sig lika mycket. Sen att hon inte orkade bära upp sig mer än kanske fem varv på volten i galopp det är ju inte så konstigt...
MEN!
Har någon några tips på lätta övningar att träna upp ryggmusklerna? Antingen från marken eller från ryggen. Tages tacksamt emot!