Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag HAR testat att driva framåt, det var det första jag fick lära mig om unghästlongering en gång i tiden. Jag har testat och experimenterat och det senaste experimentet var ju faktiskt att överdrivet berömma (vilket ju blev totalt nedröstat här). Jag gjorde så EN gång och det gav effekt även dagen efter, när jag gjorde "mer som vanligt", så där anser jag faktiskt att jag gjorde helt rätt.
Du har uppfattat mig ganska bra - i en del saker är jag rädd för att göra fel. I tömkörningen brukar jag faktiskt känna mig trygg, men det är antagligen just därför som jag kraschat så när jag inte kunnat reda ut det här problemet. Jag har testat, gjort fel, hittat tillbaka, fått bakslag o s v, men nu vill jag inte testa mer själv.
Önskar att jag kunde säga detsamma.I dag hade min häst ordentlig sadeltvång för 3 gången i rad med sadel. Hon körde rodeo på linan och jag fick kasta mig bort för att inte få hästen på mig. Jag fegade ur och satt inte upp och funderar på om hon verkligen är rätt häst för mig. Gillar henne över allt men jag kan ju inte ha en häst som jag inte vågar rida. FAN!
Beslutsångest......
Härligt!
Men varför klippa så mycket på en unghäst?
Går hon så hårt?
Jag tänkte göra en täckesklippning så fort jag har fått upp henne till Luleå, men då är min donna ganska frusen av sig och jag vågar inte ta ryggen med tanke på hur kyligt det blir här, första gången hon klipps också..
/ Inte menat som ett påhopp, bara en undran!![]()
Anledningen att jag tror att det fungerade att berömma som du gjorde var att du sänkte kraven ganska mycket på hästen och fjäskade istället. Det kan absolut fungera på en stressad häst, men jag tror att din lilla donna har kommit på att hon inte behöver ta i för då slipper hon.
Jag förstår dig precis att det känns jättejobbigt när det inte går bra med hästen. Jag har själv haft perioder där jag inte velat rida för att allt känts så himla dåligt. Men sen ljusnar det efter ett tag. Håller man på med hästar måste man acceptera att det går upp och ner, ibland går det dåligt och man måste arbeta igenom lite saker. Men när polletten trillat ner så blir det bra-och bättre igen!
Ni som har ston, hur beter de sig vid ridning och brunst ?
Ja det känns lite jobbigt. Har pratat med henne som utbildat henne och hon kommer hem till oss på söndag för att se vad hon gör. Ingen ide att köra över henne, för det måste fungera hemma hos oss. Fram tills dess ska jag ta ut henne med sadel och promenera och Longera. I kväll tog vi en promenad utan sadel så att hon fick komma ut utan att vara spänd pga sadel.
Upptäckte i dag en knöl stor som en golfboll mellan ganascherna. Sitter på högersidan och är rätt hård. Har inte sett ngt liknande tidigare och klämde på flera hästar i stallet och alla är mjuka där. Vet. kommer ut för att vaccinera nästa vecka så han får kolla då. Alltid ska man ha ngt att nojja sig för. Cysta?