07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*

Igår var vi på upptäcktsfärd, blev två timmar i skritt för Ariel. Perfekt träning, hon fick jobba på ordentligt utan att det sliter på kroppen.

Förstår inte hur jag skall kunna vänta till 22 oktober när tävlingsterminen släpps...

Jag HAR testat att driva framåt, det var det första jag fick lära mig om unghästlongering en gång i tiden. Jag har testat och experimenterat och det senaste experimentet var ju faktiskt att överdrivet berömma (vilket ju blev totalt nedröstat här). Jag gjorde så EN gång och det gav effekt även dagen efter, när jag gjorde "mer som vanligt", så där anser jag faktiskt att jag gjorde helt rätt.

Du har uppfattat mig ganska bra - i en del saker är jag rädd för att göra fel. I tömkörningen brukar jag faktiskt känna mig trygg, men det är antagligen just därför som jag kraschat så när jag inte kunnat reda ut det här problemet. Jag har testat, gjort fel, hittat tillbaka, fått bakslag o s v, men nu vill jag inte testa mer själv.

Anledningen att jag tror att det fungerade att berömma som du gjorde var att du sänkte kraven ganska mycket på hästen och fjäskade istället. Det kan absolut fungera på en stressad häst, men jag tror att din lilla donna har kommit på att hon inte behöver ta i för då slipper hon.

Jag förstår dig precis att det känns jättejobbigt när det inte går bra med hästen. Jag har själv haft perioder där jag inte velat rida för att allt känts så himla dåligt. Men sen ljusnar det efter ett tag. Håller man på med hästar måste man acceptera att det går upp och ner, ibland går det dåligt och man måste arbeta igenom lite saker. Men när polletten trillat ner så blir det bra-och bättre igen!

Önskar att jag kunde säga detsamma. :( I dag hade min häst ordentlig sadeltvång för 3 gången i rad med sadel. Hon körde rodeo på linan och jag fick kasta mig bort för att inte få hästen på mig. Jag fegade ur och satt inte upp och funderar på om hon verkligen är rätt häst för mig. Gillar henne över allt men jag kan ju inte ha en häst som jag inte vågar rida. FAN! :( Beslutsångest......

Usch vad jag lider med dig:(. Du har verkligen gjort allt rätt dessutom. Ge det en månad och se om hon ugnar sig. Annars förstår jag om du letar annan häst, du rider så himla bra och det ska vara roligt att hålla på!

Idag har jag klippt ponnyn:) Drogade lite förebyggande och det hela blev en lugn historia.

Vart tog pälsen vägen:love:?
301666_2248983915997_1590181870_2108020_1451977685_n.jpg

Usch så jobbigt.
Men det är inte nått tillfälligt hon håller på med då? Eller har hon hållt på sådär hela tiden till och från?

KL
----------------
Förljer tråden troget men hinner inte svara innan nån anna gör det så då låter jag bli om jag inte ska dela med mig nått själv oxå :o
Syira och jag var in till kliniken idag igen för att se om senan mådda bra nu.
Det gjorde den!
Så nu ska jag få tömköra 2-3 veckor för att sedan sitta och och skritta och trava ut ett par veckor, sen kan vi dra igång på riktigt igen hoppas vi!

32751829.jpg

32751830.jpg

lyssnar efter Heze

Härligt! :laugh:

Men varför klippa så mycket på en unghäst?
Går hon så hårt?
Jag tänkte göra en täckesklippning så fort jag har fått upp henne till Luleå, men då är min donna ganska frusen av sig och jag vågar inte ta ryggen med tanke på hur kyligt det blir här, första gången hon klipps också..

/ Inte menat som ett påhopp, bara en undran! :)

Härligt! :laugh:

Men varför klippa så mycket på en unghäst?
Går hon så hårt?
Jag tänkte göra en täckesklippning så fort jag har fått upp henne till Luleå, men då är min donna ganska frusen av sig och jag vågar inte ta ryggen med tanke på hur kyligt det blir här, första gången hon klipps också..

/ Inte menat som ett påhopp, bara en undran! :)

Alltså jag har velat så himla mycket fram och tillbaka hur jag har skullat klippa:p. Hade egentligen tänkt att spårklippa, gjorde det med Tetris förra året och det blev skitfult:D. Jag har alltid bara klippt tävlingshästar så har aldrig lärt mig att spårklippa. Bestämde mig för att helklippa igår när jag var ute då hon vart ganska ordentligt svettig. Vi har precis börjat galoppträna i skogen för att främja bjudning och sätta muskler och hon blir varm. Hade dessutom rejäl mammutpäls redan:D.

En bild till:)
298129_2249405686541_1590181870_2108409_414544677_n.jpg

Jamen då är det inga konstigheter, det går ju inte att ha mammutpäls på en snygg donna! ;):D

Jag ska göra mitt bästa för att klippa A snyggt, jag brukar mäta med måttband från manken och rita linje med tuschpenna... :rofl:

Anledningen att jag tror att det fungerade att berömma som du gjorde var att du sänkte kraven ganska mycket på hästen och fjäskade istället. Det kan absolut fungera på en stressad häst, men jag tror att din lilla donna har kommit på att hon inte behöver ta i för då slipper hon.

Jag förstår dig precis att det känns jättejobbigt när det inte går bra med hästen. Jag har själv haft perioder där jag inte velat rida för att allt känts så himla dåligt. Men sen ljusnar det efter ett tag. Håller man på med hästar måste man acceptera att det går upp och ner, ibland går det dåligt och man måste arbeta igenom lite saker. Men när polletten trillat ner så blir det bra-och bättre igen!

Jag säger inte emot dig. :D Jag valde att fjäska för att senare kunna lura henne till att jobba. Kanske inte så man ska göra enligt boken, men i vissa situationer är det så man bäst jobbar med min häst.

Ja, de där mörka perioderna är inte kul, men de gör att man uppskattar de bra perioderna ännu mer. Ridmässigt är vi inne i en sån fiiin period nu. :love:

Ja det känns lite jobbigt. Har pratat med henne som utbildat henne och hon kommer hem till oss på söndag för att se vad hon gör. Ingen ide att köra över henne, för det måste fungera hemma hos oss. Fram tills dess ska jag ta ut henne med sadel och promenera och Longera. I kväll tog vi en promenad utan sadel så att hon fick komma ut utan att vara spänd pga sadel.

Upptäckte i dag en knöl stor som en golfboll mellan ganascherna. Sitter på högersidan och är rätt hård. Har inte sett ngt liknande tidigare och klämde på flera hästar i stallet och alla är mjuka där. Vet. kommer ut för att vaccinera nästa vecka så han får kolla då. Alltid ska man ha ngt att nojja sig för. Cysta?

Har följt dina bekymmer och hade verkligen hoppats på att det släppt nu när du fått så mycket hjälp och det verkat gå bra. Verkligen jättetråkigt om det kommer tillbaks. :( Håller tummarna att det släpper.

*kl*

Hoppträning idag och tja, hon gör det mesta rätt. :bow: Idag var hon grymt på, höll på att inte få stopp på henne. :o
Värmde upp i en serpentinövning med galoppbommar, byter i princip i varje varvbyte. Missar någon gång. Sen uppvärmning på grind, håll i dig matte.... :angel:
Sen fortsatte det med en serie. Galoppbom in, två studs av plank, två galoppsprång, oxer, tre galoppsprång, räcke. Tyckte det var lite konstigt första gången men löste det fint. Andra gången gick hon fint igenom. Studsen satte lite myror i huvudet men kunde ändå sen fokusera vidare på oxern och räcket. Tränaren tyckte att det räckte så, det var överkurs som det var med serie, behövde inte nöta till perfektion utan ffa ta oss igenom, rakt och med bonus på rätt språng emellan. Sedan avslutade vi med grinden och sen en tvåkombination med två språng, oxer in, räcke ut. Inget konstigt.

Det börjar släppa i markarbetet också och hon söker sig jämnt och fint framåt nu och ryggen börjar komma upp. Jag kan inte riktigt förstå att det här är min häst. Som jag har kämpat i åååår med hennes mamma, något tränaren vet och flera gånger påtalar att jag är värd en sån här häst nu. :love:

Nu tänkte jag att hon får vila med skrittpromenader i en dryg vecka och så ny cr hemma nästa helg.

*KL*

Idag är dagen D här för min fina Prince :) vi skall köra ner till Tomelilla och lämna honom på Bollerup :)
Kommer bli kanon det här tror jag.. Min tid finns verkligen inte till just nu med en väldigt krävande bebis :(
Får trösta mig med att jag gjort en väldigt bra inridning som jag fått mycket beröm för och han är väldigt välhanterad (inte bara i mina ögon).

Ska bli skoj o följa ekipaget där nere och sen blir det tävlingar för mig när han kommer hem i juni :)

Kommer följa er andra under tiden då ja tycker det är superskoj o se hur era hästar verkligen utvecklas. Ja längtar själv oxå :)

En bild på vår sista tur förra helgen :)
Älskade häst :)
DSC_0004.jpg

DSC_0061.jpg

:love:

*knapplån*
Jag har följt tråden i det tysta:grin:då jag själv har en 4åring.
Måste bara få fråga....
Ni som har ston, hur beter de sig vid ridning och brunst ?
Min donna började brunsta kraftigt i början av veckan då det kom en ny häst till stallet, hon är alltså hyberbrunstig:crazy:.
Igår och i förgår vid ridning var hon riktigt tjurig och ovillig till att gå fram, sparkar efter skänklen och ryggar o har sig till och med lättar lite framtill.
Jag släppte lite på kraven och såg bara till att hon skulle lyssna och gå fram när jag ville. Har andra ston men aldrig fått en sådanhär kraftig reaktion vid brunst:crazy:
Nu blir det vila idag och ta en uteritt i morgon och hoppas på att det släpper..

Ni som har ston, hur beter de sig vid ridning och brunst ?

I grunden är Ariel en väldigt kärlekskrank häst. Hon älskar valacker och hingstar även när hon inte är brunstig och vid brunst fungerar även ett sto bra. :p

Hon är väldigt disträ vid brunst, glömmer att hon kan lyfta på benen och dylikt. Likaså när man skrittar, då släpar hon benen efter sig och vill gärna gå och trycka mot andra hästar. Vissa gånger har hon försökt att backa in i närmaste häst också, men då har matte satt stopp. :p

Däremot när hon travar, galopperar eller hoppar så släpper hon helt tanken på andra hästar och är 100 % fokuserad på vad jag vill. Så för mig har det inte varit något stort problem i och med att hon skärper sig vid snabbare gångart.

Ja det känns lite jobbigt. Har pratat med henne som utbildat henne och hon kommer hem till oss på söndag för att se vad hon gör. Ingen ide att köra över henne, för det måste fungera hemma hos oss. Fram tills dess ska jag ta ut henne med sadel och promenera och Longera. I kväll tog vi en promenad utan sadel så att hon fick komma ut utan att vara spänd pga sadel.

Upptäckte i dag en knöl stor som en golfboll mellan ganascherna. Sitter på högersidan och är rätt hård. Har inte sett ngt liknande tidigare och klämde på flera hästar i stallet och alla är mjuka där. Vet. kommer ut för att vaccinera nästa vecka så han får kolla då. Alltid ska man ha ngt att nojja sig för. Cysta?

Ang knölen fick min 10a precis en sån på höger sida vid ganaschen (under). Det var som en golfboll, den kom väldigt fort (från en dag till en annan). Den växte sig större och har nu spruckit på konstigt sätt. Ingen annan av hästarna är sjuka, min har aldrig haft hosta, feber eller nedsatt allmäntillstånd.
Jag tog ut veterinär i veckan (jag väntade länge eftersom när jag ringt vet har de alla sagt att de kommer inte göra ngt så länge hon inte har feber). Men efter 4 veckor (och 1 vecka efter den sprack) tog jag ut veterinär och de har tagit prov på det som finns i gegget, ska få svar senast imorgon.

Vet tyckte det var underligt, just nu har vi olika tankar, kvarka (långsökt), tumör, sticksår, någon inflammerad tandrot (men sitter lite konstigt som det skulle vara så). Vi får se vad provet säger.

Låter precis som de sitter på samma ställe. Jag har inte sett den tidigare, men om man inte känner efter så är den svår att se. Har inte varit i stallet ännu i dag, och sett om de skett någon förändring. Meddela gärna dina Provsvar. Hoppas att båda hästarnas knölar är ofarliga.

Ingen större skillnad på knölen från i går.

Tog ut hästen med sadel och träns för att Longera lite. Tog inte lång stund innan hon for i taket och körde rodeo. När hon stannade tog jag snabbt av sadeln för jag vill inte att hon ska känna sån panik, och jag vill inte ha 600 kg häst på mig. Då var hon helt ok, och gick och Longera som vanligt. I morgon ringer jag klinik för att boka tid för att röntga rygg och hals. Måste utesluta att hon har ont innan vi går vidare. Eventuellt beroende på när vi får tid kör jag henne till utbildaren och ser hur hon gör där om vi sätter på sadeln. Men jag vill inte ha flera såna här panik utbrott som bara ger henne dåliga minnen. Tänk om hästar kunde tala....

KL

Nu behöver jag verkligen era tips och råd..

Kom precis hem efter ett ridpass med M. Hon kändes inte alls okej idag..
Jag har haft henne helt ifrån början, det är jag som ridit in henne och det är fortfarande bara jag som rider henne. Så jag märkte att detta inte var trots.

Känner mig helt förbryllad.. :cry: Ska försöka förklara vad det är hon gör;
Hon var spänd i hela kroppen, inte stel utan spänd. Hon gick inte fram.. När vi väl travade eller galopperade så bara hon tog upp huvudet och gick liksom på snedden.. Eller så stack hon in nosen helt i bogen och kröp ihop och gick på snedden.. Hon kastade även med huvudet, inte sådär gång på gång, utan plötsligt. Jag känner mig så hemsk, för använde spöet nästan hela tiden för att få henne det minsta fram. Med det menar jag att jag gjorde ALLT för att få henne fram, men det gick verkligen inte.

Det är så svårt att förklara, men jag känner att något inte står rätt till..! Vanligtvis har hon en tendens att ha i handbromsen, men idag var det inte alls så utan det kändes som att hon led.. :crazy:

Bör tilläggas: Hon sätter mycket päls och växer jääääätte mycket. Nu när jag lugnar mig lite så var det nog trots iaf.. Det var på vissa ställen hon "bråkade". Märkte att hon var grinig redan när jag hämtade henne.

Men pepp skulle behövas iaf :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 995
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 522
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 618
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka