07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Lotta och jag har sällskap med ett vuxet sto när jag är ute och rider. För det mesta är stoet ett stort stöd för oss, men det är en grej hon inte gillar där vi får ta rollen som de lugna istället; när vi får bilmöte framifrån. Jag flinar lika brett varje gång. :D

Igår var vi ute hela gänget och red. Lotta hade inga problem med varken att gå först eller i mitten eller att vända hemåt när de andra skulle fortsätta på en längre runda. Idag var vi på grannens ridbana och kände på hur det är. Tungt, tyckte Lotta, att gå på annat än en hård väg, men hon skötte sig, trots traktorer, cyklar, hingstar, gräsklippare och travande sällskap. Provade även att trava lite på ridbanan - jobbiiigt sa Lotta, men hon lyssnade bra ändå.

Nöjd!

Tack så mycket!

Tackar även er andra:D

Här kommer lite bilder.
hgsdressyr1okt2011011.jpg

Titta vi har rätt galopp ;)
hgsdressyr1okt2011023.jpg

hgsdressyr1okt2011027.jpg

Färdigt! Nöjd häst.
hgsdressyr1okt2011037.jpg

Läskigt på prisutdelningen.
hgsdressyr1okt2011081.jpg

Tack! Planerar en terrängträning snart igen, gör under för framåtbjudningen! :D WROOMM! :angel:

Tack för tipset, ska prova! Det finns nog mer gång där i, problemet är att jag ska dels kunna ta fram den, dels kunna rida den sen. :crazy::p

Malumbub: Tack! :)

Oxo: Vad tjusiga ni är!

Jag tycker du gör helt rätt i att försöka hitta en tränare. Även om man är erfaren är det ju så olika på olika hästar hur man bäst löser ett problem.

Har inte skrivit på ett tag pga haft mycket att göra.
Nova sköter sig exemplariskt och har "peppar peppar" inte testat i princip någonting. Rider mest i skogen i alla gångarter och hon tycker det är jättekul.
Har varit några gånger på grannens ridbana och hon lyssnar fint. Har börjat jobba lite i form men blir gärna lite framtung ibland.
Håller även på med inkörning och har kommit så långt att vi har satt för vagnen och gått ca 20 m. Ska se om vi hinner köra med kusk innan snön kommer.

Funderar på om jag ska ha med mig Nova på klubbens hubertusjakt i slutet av oktober. De rider en runda på ca 90 min med lite hinder, men man kan välja att rida förbi om man inte vill hoppa. Upploppet är efteråt och det tänker jag inte vara med på. Tror det blir för mycket.
Har inte bestämt mig än vilken häst jag ska ta med.
Nova fick skor fram förra veckan och det var inga problem. Hon ömmade lite efter sommarvilan så jag tyckte det var bäst att sko nu och hon har ett bättre steg på grusvägarna nu när hon är skodd.

Jag tycker att det är bra att du tänker ta hjälp om du känner dig osäker! Hade fler gjort det så hade många hästar haft det bättre. Jag kan säga att jag är väldigt glad över att ha min tränare som kan vägleda mig och som ser de sakerna som jag missar. Vi har en lång väg att gå med våra unga hästar och gör vi fel nu blir det mycket svårare att ordna till det senare.

Pepp till dig! :)

Jag tycker du är härligt ödmjuk! Man behöver inte ens känna sig osäker för att skaffa tränare utan om man vill att det ska bli rätt från början så måste vara så ödmjuk för kunskap som du är. Alla elitryttare rider för tränare och jag tror ingen är "osäker i sin kunskap" (iaf väldigt få).

Hellre som du gör än att tro att man fixar allt själv, det är typiskt nybörjarmisstag.

Heja dig och Lotta! :bump:

Tränarhjälp är såklart alltid bra, men jag är lite av tron att man måste våga experimentera lite själv och våga göra fel! För har man bara lite sunt förnuft gör man sällan så stora fel att man "förstör" en häst för all framtid.

Att vara ödmjuk är en sak och att vara självförnekande och inte tro på sin egen förmåga är en annan. Jag uppfattar dig inte som ödmjuk-jag uppfattar det som att du saknar en tro på dig själv och är rädd för att göra fel. Chansa lite och våga tro på din förmåga!

*kl*

Idag red jag ut ensam för första gången. Skulle egentligen haft sällskap av ett ponnybarn-men ponnybarnet red iväg utan mig och utan att ens skicka ett mess innan. Morr. Men planeringen sa uteritt så jag tänkte att hunden säkert räcker som sällskap:p. Och det gjorde hon nog för ponnyn var jätteduktig!! Gick fram fint efter lite tvekan på några läskiga ställen där man rider genom gårdar. Travade och galoppade i skogen och när vi var på väg hem träffade vi på en stor timmerbil som stod och lastade. Vi fick vackert vänta på att den var klar och det gjorde hon med den äran:love:! Supercool och väldigt trygg är hon även om hon var lite otålig att vänta. Misstänker att hon kommer att vara helt slut imorgon, hon får två vilodagar för att hämta sig både psykist och fysiskt av denna dag:).

Måste klippa henne också! Får kanske göra det imorgon:).
313843_2245984921024_1590181870_2106048_992044851_n.jpg

Grattis till en lyckad uteritt! Visst blir man glad när dom väntar så fint! :laugh::love:

(Om dom man väntar på brukar vara ännu gladare när hästen är lugn! ;):D)

Ah tack:). Det som känns allra bäst för mig är att hon är så trygg och att allt är så enkelt med henne. Jag inser ju nu hur mycket det hämmat mig och min ridning att min gamla häst var lite för högenergisk. Hon hoppade och for för rätt mycket och hade inte gillat läget i denna situationen. Är så himla glad att jag kan rida och nu vara avslappnad och njuta!

Önskar att jag kunde säga detsamma. :( I dag hade min häst ordentlig sadeltvång för 3 gången i rad med sadel. Hon körde rodeo på linan och jag fick kasta mig bort för att inte få hästen på mig. Jag fegade ur och satt inte upp och funderar på om hon verkligen är rätt häst för mig. Gillar henne över allt men jag kan ju inte ha en häst som jag inte vågar rida. FAN! :( Beslutsångest......

Tränarhjälp är såklart alltid bra, men jag är lite av tron att man måste våga experimentera lite själv och våga göra fel! För har man bara lite sunt förnuft gör man sällan så stora fel att man "förstör" en häst för all framtid.

Att vara ödmjuk är en sak och att vara självförnekande och inte tro på sin egen förmåga är en annan. Jag uppfattar dig inte som ödmjuk-jag uppfattar det som att du saknar en tro på dig själv och är rädd för att göra fel. Chansa lite och våga tro på din förmåga!

Ödmjuk skulle jag inte kalla mig själv. Kollar man vad t ex Wikipedia säger om ödmjukhet så nämns " en balanserad självuppfattning" och det vet jag att jag inte har i alla lägen. Som flera av er påpekat så kan jag nog mer än vad jag vågar tro ibland, men just i den här frågan känner jag att det räcker nu.

Jag HAR testat att driva framåt, det var det första jag fick lära mig om unghästlongering en gång i tiden. Jag har testat och experimenterat och det senaste experimentet var ju faktiskt att överdrivet berömma (vilket ju blev totalt nedröstat här). Jag gjorde så EN gång och det gav effekt även dagen efter, när jag gjorde "mer som vanligt", så där anser jag faktiskt att jag gjorde helt rätt.

Du har uppfattat mig ganska bra - i en del saker är jag rädd för att göra fel. I tömkörningen brukar jag faktiskt känna mig trygg, men det är antagligen just därför som jag kraschat så när jag inte kunnat reda ut det här problemet. Jag har testat, gjort fel, hittat tillbaka, fått bakslag o s v, men nu vill jag inte testa mer själv.

Vad tråkigt. :(
Reagerar hon i töm/på annan utrustning eller är det bara med sadeln?
Jag tänker som du; jag kan inte ha en häst som jag inte vågar rida. Det måste funka.
Finns det nåt mer du kan försöka med? Ta hjälp?

Usch vad tråkigt, din donna som verkar så underbar!
Du kan inte testa att tömköra henne några dagar då? :laugh:

Passar sadeln?
Spänner du för hårt?
Hur gjorde hon som hade henne inför kvaliten? :)

Hon reagerar även på tömkörnings gjord men har en specialare med vanlig gjord till med mkt resår på båda sidor. Jag kan ta hjälp, men kanske inte varje dag.

Usch vad tråkigt, din donna som verkar så underbar!
Du kan inte testa att tömköra henne några dagar då? :laugh:

Passar sadeln?
Spänner du för hårt?
Hur gjorde hon som hade henne inför kvaliten? :)

Jag kan absolut tömköra ett par dagar, kommer bli de jag går göra nu innan jag hittar en lösning.

Sadeln sitter bra.
Tror inte jag spänner för hårt.
Hon som hade henne inför kvalitén gör som jag, eller jag gör som henne. Har ju varit med mestadels när hon ridit henne och senaste månaden red jag ju henne själv hos henne. Senaste dagarnas utbrott har ju varit på lina. Tar henne alltid ett par var på lina först.

Fundering. Hon fäller extremt mkt nu, undrar om de kan göra henne extra känslig? Försöker hitta orsaker.;

A är alltid väldigt grinig när hon fäller, blir bitig och sur för ingenting! (Hon som aldrig ens naffsas!)
Hon blir hoppig och nervös för ingenting just för att man kanske råkar komma till ett känsligt ställe osv..
Roligast blir det om hon har sett en snygging och småbrunstar uppå det, då får man känna att man lever!.. :grin:;)

Absolut kan det ju vara det! Kämpa på och försök ignonera henne, driv henne framåt och nöj dig ett tag med att hon ska lyssna på öka/minska så att säga... Hon kanske behöver en liten paus just nu?, många hästar blir ju lite sega och trötta nu när vi byter årstid och så! :)

Fällning kan göra dem lite konstiga, ja. En del blir ju verkligen jättetrötta och behöver lite extra foder, andra blir tvärtom och reagerar för minsta lilla grej. Det vore ju en "enkel" förklaring som jag hoppas på att det stämmer. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 995
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 522
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 618
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka