07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Ja, det låter ju som en bra grej att kolla upp då!

Vi körde igång igen idag, började med tömkörning som gick sådär. Jag är helt enkelt usel på att tömköra. :crazy:

Hoppträning på söndag, jag tänkte vi kunde vara med lite lätt. Den är flyttad från måndagen, så jag hade inte räknat med att vara med då jag jobbar natt då, men nu kan vi vara med iaf!

*kl*

Lilla ponnyn förgyllde min kväll efter en shitty eftermiddag där livet var otrevligt mot mig. Vi red ut i superfint höstväder och hon var så där härligt positiv och gick först med spetsade öron:). I traven så hittade vi stundvis en toppenbjudning och då kommer formen som ett brev på posten. Hon ger en underbar känsla! Hon kommer att bli superhäftig att rida med styrka och muskler:love:!

kl.

Eftersom min pålle var ett litet monster igår ville jag inte låta honom stå idag utan fokus fick ligga på avrastning. Det blev att galoppera och skutta över dom små stockarna stallägaren har lagt ut på hoppbanan:)

Det ska jag göra oftare för det var riktigt kul och pålle kändes härligt avslappnad efteråt.

I morgon blir det till att åka och dressyrträna. Spännande eftersom det blir på en ny anläggning där vi inte varit tidigare:)

Jag kravlade mig upp på Chatsi igen idag. Piggelin dam var det! Skrittade ut en runda i skenet av gatlyktor och såg diverse saker att bli rädd för, vad hände med min coola häst?

Tog en sväng till banan och också och joggade några varv i trav och galopp, det var underbart!

KL

Hoppträning idag. Jag säger bara jisses. :eek:

Vi studsar ju runt samma saker relativt plättlätt som jag kämpade mig runt med hennes mor tre år senare.... Tränaren tar ingen (eller liten) hänsyn rent övningsmässigt sett till att hon är bäbis, bara höjdmässigt, tror det låg på 80-90, samt antalet språng. Fick även en "tillsägelse" att jag var för snäll när jag bröt av för att fatta ny galopp; "hon kan ju byta, nu är du för snäll" :o

Sen blev det något kråksprång här och där och någon bom ner men tämligen obrydd över dessa misstag, vilket är exakt vad jag behöver för att själv vinna mod. Med lite mer styrka i kroppen nu börjar även den större traven hamna på plats igen, den jag trodde att jag (miss)lyckats rida bort.

Kl

I går kom Hovis och skodde och pålle fick vilodag. I dag hade de busats i hagen så lite småsår på benen. Var fräsch men skrittade bara ut en 45 minuters sväng.

KL

Så nu är vi hemkomna från dressyrträningen. Det vi behöver öva mer på är lastningen. Idag var han hemsk, iofs blåste det halv storm här men jag tycker ändå inte att det ska ta så lång tid som det gör när han börjar agera åsna.

Ridningen gick däremot bättre och nästintill alla galoppfattningar blev kanon bra. Så galoppfattningarna ska vi öva vidare på så att dom sitter ännu bättre. Det roliga är att tar jag bara det lugnt och gör rätt så blir dom helt kanon men spänner jag mig eller ger för kraftiga hjälper så missförstår han mig och blir förbannad.

Tänaren tyckte absolut att jag skulle vara med på den lilla tävlingen som går av stapeln den 1 oktober så det är väl bara att anmäla sig:)

Blir lastträning i helgen iaf!

vad hände med min coola häst?

Jag får nog ge henne cred för att vara cool ändå. Anläggningen som vårt stall ligger intill och egentligen ingår i, men har olika ägare, är stängd på grund av misstänkt smitta. Men vi är inte stängda! Dvs, vi kan inte använda ridhus och paddockar, men vi är ändå rekommenderade att inte åka iväg och träna/tävla.

Red således ut, trots att vi inte hittar. Igenom bostadsområde, hästen spänd och på tårna, genom ett industriområde och sen ut i skogen där det var kolmörkt.

Vi mötte andra hästar, och min pålla står snällt still och låter dem passera på den smala stigen. Lite längre fram blir vi nästan påsprungna av en joggare! :eek: Men pålle står still och väntar medan joggaren nästan springer in i oss, viker av i sista sekunden.

Nu hoppas jag att provsvaren kommer snabbt så att vi kan åka på hoppträningen på söndag!

Kan hästen byta galopp när du vill det?
Min kan det inte och min hopptränare förespråkar att bryta av och fatta rätt galopp när han landar i fel istället för att fortsätta i fel galopp och låta den rätta sig själv, det kan ju ta ett antal varv och är inget hon rekommenderar.

Så en allmän fråga till alla:
Vad säger ni och era tränare om detta?

kl
Var på klinik i veckan och det visade sig att hältan berodde på en hovböld. Så skönt.
Han skötte sig dessutom exemplariskt. Både i hantering och vid lastning. Det kändes som om han var hur världsvan som helst :love:

Min slår lätt om i korsgalopp om hon blir obalanserad och min tränare är sträng med att jag genast ska rätta till galoppen då. Jag tar ner henne i trav 1-2 steg och sen ny galopp.

Skönt att din häst var frisk!

Vi var ute i skogen idag och Chatsi bockade för första gången med mig på, hon laddade inte innan eller så, men plötsligt var huvudet mellan frambenen! Tur för mig att hon inte slängde upp rumpan också, för jag var inte alls beredd! :rofl: "Iiihhh!!!" lät det i skogen... :angel:

Det visar sig att vi inte är avstängda tillsammans med resten av anläggningen, utan vi får åka iväg. Dock får vi inte använda ridhus/paddockar. Blir nåt slags mitt emellan-isolering, för det känns ju inte ok att åka iväg på tävling nu. Tänker dock åka på hoppträningen i morgon, sen blir det uteritter hela nästa vecka dårå.

kl

Idag har vi haft städdag i vårat stall. Känner mig väldigt trött nu eftersom min feber inte vill ge sig. Det blev iaf en liten skritt tur när vi var färdiga. Lyckades knåpa ihop ett nytt träns också :D
DSC00640.jpg

*kl*

Lycklig så jag inte vet vart jag ska ta vägen! Premiärgalopperat med grabben, vilken kääänsla! :love: och han är ju bara så snäll min lille Lux!

En liten bild från igår, vi hade photoshoot. Dock red jag med sadel & INTE utan hjälm på vår ridtur! ;)
32729898.jpg

det blev fel

Senast ändrad av en moderator:

Från början, när Ariel inte kunde galoppfattning så bra, så brydde sig tränaren inte vilken galopp hon hade, bara att hon galopperade. Men när hon väl började ha en okej galopp, så är det övergång till trav och ny fattning som gäller om hon landar i fel. :)

kl

brukar inte hänga ut mig med film eller skriva i denna tråden men läser vad alla ni andra skriver och tänkte att jag kanske också kan få va med lite. Jag köpte i början av sommaren en -07a som är inriden i höstas så han är inte super mycket riden och hos mig har han inte gått speciellt mycket heller pga av förkylning och ömma fötter men nu börjar vi komma igång lite. Vi är rätt medvetna om våra brister men vi jobbar på det

http://www.youtube.com/watch?v=ewkqeCb9_Bs

Fritt fram att kommentera men gärna konstruktiv kritik

Idag har jag och Ariel varit iväg på ett riktigt äventyr. Vi var på hästrally i Järlåsa. :D

Ariel klev på transporten direkt och stod sedan och åt i en halvtimme då vi väntade på körsällskap. Sedan stod hon som ett ljus hela vägen till Järlåsa, gick lugnt ur transporten och lät sig sadlas trots att jag samtidigt höll i henne. :p

Vi red cirka 15 km och det var massor med kontroller längs vägen. Mest skritt blev det och läsa kartan från hästryggen. ;) Många tillfällen att träna på stillastående, då frågor skulle besvaras som var väldigt kluriga.

Turen avslutades med en liten bruksridningsbana, där Ariel var riktigt duktig på att rygga i L (vem har lärt henne det?) och traska över presenning. :love:

Sedan blev det ilastning i transporten igen och så fick hon stå där och vänta en timme medan vi hade prisutdelning och eftersnack. Inga protester och så stod hon som ett ljus hela vägen hem. :love:

Hon var verkligen en klippa att ha med sig, så nu längtar jag enormt efter nästa års tävlingssäsong. Får se om jag vågar starta en CR redan första starten eller om det blir en PP. :D

Kl

I går hade vi en härlig uteritt i underbart höst väder. Skrittade och travade på långa raka vägar. Sen var jag på rea och fynda. Ett Sprenger KK bett, ett Hansbo träns med bred jättefin nosgrimma och en Anky tröja. I dag blev de en sväng på banan för jag hade inget sällskap för uteritt. Hon är mera spänd på banan än ute, men skötte sig bra. Blev lite tjafsig när man tar tygeln men så fort man kommer fram i trav så är hon fin. Packade transportern för imorgon flyttar vi "hem".

Nu ska vi inte ta för allvarligt på det men för det mesta så byter hon om jag ställer utåt, lägger till ytter och tar en förhållning och det i en sväng dvs lite ur balans och tror det var det han ville att jag skulle gjort först istället för att inte ens ge henne en chans att byta. Alltså helt enkelt påbörja träningen för att byta på hjälper när hon visat sig ha lätt för att rätta sig själv. Annars så förespråkar han också avbrott och ny fattning.

Själv är jag lite tudelad då jag kan tycka att det stör rytmen om man tex hoppar en bana, att bryta av och fatta ny, om hästen själv är obekymrad av att gå i "fel" galopp. En tränare jag ridit för menar att hästen själv får ta det ansvaret att byta om den tycker det är för jobbigt. Är det inte jobbigt är det ju heller inga bekymmer. Jag gör dock som den jag tränar för på hemmaplan säger.

*kl*
Imorgon flyttar vi från lösdrift till stall, jag får ge upp tanken om att Cero kan gå på lösdrift, han trivs super men är så låg i rang att han inte får i sig tillräckligt med mat, och han fungerar inte där som svårfödd medan övriga är lättfödda. Massor träningsmöjligheter i nya stallet och får dessutom en flickvän av samma ras (De har träffats innan och är så söta ihop ;)) som ska gå ihop i hagen. Det blir nog bra ändå!

Shit så snyggt! :eek::love:

Vart köper man dom nosgrimmorna? :d

(Nu kan inte Amazing ha achengrimma då hon hatar det men det kanske kan finnas remont eller pullar? :bow:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 995
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 522
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 618
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka