07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vad tråkigt. :(

------

Jag hade planerat ridning idag och lät inte febern eller förkylningen att stoppa mig. Hästen var dock dyblöt och på tårna, så efter en stunds torkning i stallet sadlade jag på och satte på grimman ovanpå tränset - började med att gå bredvid, så att hon fick en chans att värma upp lite.

I det stora hela skötte sig Lottapotta bra, men hon var på tå, stissig. Jag var nöjd över beslutet att inte sitta upp på en gång, för jag fick påminna henne om att gå bakom mig, att följa efter mig, att tåg inte är farliga, att man kan gå i vattenpölar, att lera inte är nåt man rullar sig i under promenad o s v. :rofl: På hemvägen satt jag upp när det var 750 meter kvar. Lotta var lite småstel, men jag kom faktiskt upp helt själv. :D (Jag brukar behöva en sten el dyl.) Efter 100 meter körde en lastbil förbi på bilvägen i närheten och Lotta blev tokig. Snurrade runt och höll på. Jag blev dock inte alls spänd eller stressad och hade full koll hela tiden (!!!) och tappade inte så mkt kontakt med henne. Fick henne att stanna och lyssna på mig. Sen fortsatte vi hemåt som om inget hänt. :banana: Lotta slappnade av, använde kroppen jättebra och blev jättemjuk. :love: Till och med när det vuxna sällskapsstoet skuttade till för mötande trafik på stora vägen höll sig Lotta lugn och avslappnad. Visst tog hon också ett steg åt sidan, men det var på grund av att jag reagerade. Så himla cool häst! :bow:

Är inte helt säker på varför hon snurrade när jag hade suttit upp, men jag tror att hon tyckte att lastbilen lät lite för mkt som tåget (som skrämde henne en stund innan, trots att vi träffat tåg förut)...eller så såg hon bara sin chans att mucka lite. Det är så svårt att veta med röda ston ibland. :D

Jag är helnöjd! Jag blev varken rädd eller stressad när det hände och jag känner även nu efteråt att såna där grejer inte är några problem att hantera. Det känns fantastiskt bra!

Imorn har jag planerat att rida igen. Hoppas på att hitta en torr häst i hagen när jag kommer ut.

Lotta har i princip fällt klart allt. Pälsen är tjockare och "ulligare". :D Pälsen känns bra, så hon hade nog rätt foder tidigare i somras, när vinterpälsen sattes. :)

Åh, vad duktig du är! Visst är det härligt när det börjar lossna!

Charlotte1975: Vad kul att du är igång och rider din fina häst själv nu!

Åh, vad duktig du är! Visst är det härligt när det börjar lossna!

Tack, idag tycker jag faktiskt det själv också...men samtidigt ändå löjlig. Men det ger sig.
Riiiktigt underbart att vara på igång och som du skriver är det riktigt skönt när det lossnar mer och mer. :banana:

Lotta tyckte för övrigt att det där med avstånd till hästen framför automatiskt och alltid innebar att man travade ikapp, bara för att vi gjorde det som "avslutning" sist jag red. :D Hon är så söt.

Ja det känns superkul att rida henne själv nu. Hon får vara kvar hos beridaren typ 10 dagar till, sen flyttar vi hem. Men jag passar på att rida henne själv men med hjälp nu. Känns perfekt att ha hjälp av någon som känner henne då väl.

Häromdagen bestämde jag mig för att rida ut helt själv för första gången, det blåste VÄLDIGT mycket men jag behövde skingra tankarna lite och vad är då bättre än en tur på den bästa ryggen i världen? :laugh::love:

A var TOKSPÄND i början! (skuggan såg ut som en T-REX :rofl:)

Men när jag berömde henne hela tiden så började hon snart acceptera att vi var själva och skrittade raskt på!
Det blev en del lättande och hoppande men det skyller jag på vinden, vi mötte massor med bilar och även presenningar och liknande som fladdrade hur mycket som helst, men hon vek inte ett öra, TRYGG häst! :bow:

Det känns rätt coolt faktiskt, att ha en helt (det vågar jag faktiskt säga, i alla fall när jag sitter på) trafiksäker unghäst som man dessutom tränat helt själv till att acceptera allt sånt, det värmer i hjärtat att vi har ett så fint band, att hon verkligen litar på mig! :love:

Nu har vi hunnit smällt kvaliteten ;)
Gick ju oväntat bra med tanke på hur fel det blev...
Lång historia, men dom hade lagt mig fel i startlistorna så jag kom bland löshoppningshästarna istället fast jag var anmäld till uppsutten hoppning...:crazy:
Och inget kunde dom göra åt saken :devil: :devil: :devil: :devil:

Men till min lilla lycka istället tyckte Fille det var stört kul att löshoppa (vilket han inte gjort sedan han förbereddes för rådgivande som 2 ½ åring:grin:) och han har aldrig hoppat så högt heller...

Men, han blev bästa hoppehäst och fick diplom :D

Har tyvärr ingen bild på datorn då det inte va jag som fottade...

Aha, så dom får diplom i hoppning även om de löshoppas? Ett tag hade de väl regeln att de var tvungna att hoppas uppsuttet för att man skulle kunna få diplom-vilket i din situation hade varit riktigt surt!

Jag har ju inte hängt med så mycket här i tråden så vad är det för stam på din häst och vad fick han för delpoäng?

Stort grattis till så bra resultat!!

Vad roligt att det gick så bra trots missen av arrangören! :)

kl
Red ut en sväng idag tillsammans med en kompis vars häst skadade sig för något år sedan och knappt hann bli inriden. Vi skulle bara skritta ut en lugn tur men Plutten har vilat några dagar så det blev lite vilt vissa stunder där det stod läskiga saker och Plutten fick för sig att: nu dör jag nog bäst att kasta sig hemåt. Men det gick bra tillsist men nästa gång kansle jag ska rasta av honom överskottsenergin innan vi ska leka moraliskt stöd :p

Idag har jag linat lilla mnsterponnyn med en gummisnodd melan frambenen. Började med att hon pep och brallade som en tok:D. (Jag hann tänka "why oh why har jag skaffat en fyraåring:o). Men sen var hon jättefin iaf i vänservarvet. I högervarv tar det lite emot för henne, i synnerhet att galoppera. Men jag antar att det är vanligt att de är så pass oliksidiga när de aldrig har arbetats alls? Hon var dessutom mer svettig på högersida trots att hon fick gå lika länge i båda varven.

Idag satt jag upp redan på gårdsplan på en duktig häst som stod stilla vid uppsittningsstenen utan att försöka nå rönnkvistarna ovanför. :D
När vi var halvvägs över bilvägen (vi får rida ca 30 meter längs med vägen för att komma över) kom en motorcykel bakifrån och en bil framifrån. Motorcykeln saktade ner och försökte göra det han kunde för att inte skrämma oss, men min lilla gröning tyckte det var läskigt ändå. Hon svängde rumpan från sida till sida och visste inte vart hon skulle ta vägen, så jag försökte guida henne till den andra hästen och till grusvägen vi var på väg till. Den mötande bilen däremot...ja, suck, den tyckte att den kunde rulla förbi oss. Det var bara ren tur att det inte hände nåt, känner jag.
Nåja, vi kom till grusvägen, motorcykeln stannade innan den passerade oss, jag vände Lotta om och tittade på hojen och tackade föraren för att han skötte sig så bra. När han körde iväg bad jag Lotta följa efter den några steg och det fixade hon galant!

Efter en stund kom vi till tågrälsen. Sällskapet frågade om vi skulle vända, men Lotta gick om dem och tyckte att vi kunde fortsätta över, så då gjorde vi det. Hon tittade lite, men klev på bra över rälsen. (En sån där plankad övergång.) Vi gick ju där igår och jag har både gått och tömkört över flera gånger förr, men det var ju annorlunda nu när jag satt på ryggen. Lotta tänkte och funderade, men klev bra över! :bow:

Ridturen fortsatte och Lotta skötte sig jättebra! På vägen hem bad jag henne trava ikapp hästen framför och jag behövde bara luta mig framåt för att hon skulle vara redo. Mjuk trav fram till hästen, mjuk övergång till skritt och avslappnad häst, så jag bad hästen framför att börja trava nästa gång vi var ikapp. Lite nervös, men jag stannade Lotta, skrittade framåt, lutade mig framåt och bad om trav. Lotta lika duktig denna gång. När vi var igång sällskapet började de trava också och Lotta fortsatte som om vi hade gjort det här förr! Mjuka fina steg och avslappnad häst! :love: Efter några steg saktade vi av och jag berömde Lotta (och mig själv) massor. Så himla nöjd!

Sista 400 meter hem skrittade jag från marken. När vi var halvvägs över bilvägen (igen) såg vi att en lastbil med släp svängde in på vägen och eftersom sällskapshästen inte gillar möten framifrån valde vi att trava den sista biten till hemvägen. Lotta skötte sig perfekt och travade vid sidan av vägen. Lite funderade hon nog varför vi gjorde så, men hon gjorde som jag bad henne göra. Väl inne på hemvägen vände vi om hästarna så att de såg lastbilen fara förbi. Lotta rörde inte en min. :D (Nästa gång får hon nog glo på lastbilen med rumpan...)

Duktiga häst! :love:
Och en klapp på axeln till mig själv också. Trodde INTE att det skulle kännas så här bra att sitta på henne i de här situationerna. Äntligen börjar jag hitta mig själv igen! :banana:

Åh va roligt för dig, den känslan är underbar!!!!! :love:

Och appropå bra ridtur, idag var Amazing kanonduktig och vi var ute i ungefär 1½ timme och blandade mellan galopp, trav och skritt, uppför och nerför! :bow::love:

På söndag åker A till sin uppfödare för att vila ca en månad, jag ska ju strax upp till Luleå och då vill jag jobba in mig lite innan jag tar upp henne så att jag kan mina rutiner! :laugh:

Så nu blir det väl inte så mycket uppdatering från oss på ett tag, men jag ska läsa om er! :D

Men vår plan är att jag ska sätta igång henne igen när vi kommer till Luleå och med tanke på att hon kommer att ha stor flock att busa med nu så kommer hon säkert vara i rätt bra form trots vila! :d
Och nu i höst/vinter kommer vi köra på med hoppningen, satsar på att ha henne stadigt på en bana runt 1-120cm innan årskiftet så att vi kan börja tävla lite till våren! :laugh:

Nu låter jag skeptisk men har du hoppat enstaka hinder på 70-80 cm och ska inom 4 månader hoppa bana på 120? :eek:

Mitt tips (som ridit mycket unghästar) är fortfarande rida 17 meter på fyra, fem o sex galoppsprång. Dvs lägg ut bommar, en på x och sedan en bom 17 m framför, en bom 17 m bakom (så det blir rak linje) samt 2 bommar på varsin sida om bommen framför x och 2 bommar på varsin sin om bommen bakom x. Dvs när du rider alltid över 3 bommar, antingen rak linje eller så rider du "snett igenom"-sen rak bom på x för att sedan svänga ut på snett igenom igen.

Eftersom din häst ändå ligger efter i utbildningen (alltså efter en "normala" träningen enl modeller) då ska du inte börja skynda NU.
Om man väljer att hästen ska ligga i "fas" ska en 4 åring innan sommaren den fyller 4, kunna gå debutant fälttävlan (utbildningsmål), då har den fått en god allroundträning.

Jag påstår inte att hästar är dåliga om man inte har gjort det utbildningsmålet när de är 4 men att börja skynda på nu är bara korkat. Då kommer du få en stressad häst som kanske tom börjar stanna på hinder.

Så mitt tips är att hoppa gymnastikhinder (löshoppa är onödigt slitage) och sen ge sig ut på Clear Rounder på 60-80 cm som de flesta med unghästar gör.

Hur gick det på 3års testet? Där kan man få riktigt bra tips om sin häst och vad man kan träna på (sånt har jag fått iaf). Hittade ngn tråd om att du ville ha diplom i 3 års test (vem vill inte det :)) men jag hittar inte resultatet ngnstans :)

Senast ändrad av en moderator:

KL

Så, då har vi varit iväg på premiär"tävling", en Pay&jump på hela 60 cm. :p

Jag var toknervös, fråga mig inte varför men så var det. Så jag red väl inte super och hon blev lite spänd inne på banan och tittade på både det ena och det andra vilket ledde till att jag inte riktigt fick fram henne till handen vilket då i sin tur ledde till att taxeringen blev sisådär och vi kom tight på flera hinder och fick också ett pet.

I stort är jag dock väldigt nöjd med henne. Visst vi var på "hemmaplan" men ändå lite andra rutiner med framhoppning, helt nya hästar runt henne, förflyttning från framhoppning till banan, ensam därinne.

På det igen bara.... ;)

Liten film, var snälla. :crazy:

http://www.youtube.com/watch?v=zNhuNIjJAGU

Kl

I dag blev det en skritt tur ute i underbar höstsol. 10 poäng att ha häst en sån här underbar dag. Travade några varv på utebanan efter medans de pågick hopplektion, och hon var cool.:laugh:

Vi har också haft alldels underbart väder här idag! Dagen till ära red vi vårt första pass på ridbanan. Började lite försiktigt med att ha en som höll oss i lina. Känner ju inte hästen alls så det var det trygga alternativet. Gick ganska bra, och hon kunde släppa oss ganska snabbt. Sen red jag lite själv och travade på en åttvolt för att känna på styrningen. Den är lite hmm, sådär:p. Bjudningen sitter ju inte alls så det är till att jobba på henne framåt och vissa sekunder känns hon helt underbar. Är väldigt glad att hon tar spöt som en bra extra hjälp framåt så att man inte behöver tjata med skänkeln.

Tänkte inte rida så mycket på banan alls kommande tid utan är sugen på att komma ut i skogen och kunna galoppa i backarna i skogen!

320450_2190434652302_1590181870_2060040_1691613908_n.jpg

Aha, så dom får diplom i hoppning även om de löshoppas? Ett tag hade de väl regeln att de var tvungna att hoppas uppsuttet för att man skulle kunna få diplom-vilket i din situation hade varit riktigt surt!

Jag har ju inte hängt med så mycket här i tråden så vad är det för stam på din häst och vad fick han för delpoäng?

Stort grattis till så bra resultat!!

Ja, diplomet kan dom få, men som hopphästar kan dom inte bli direktkvalificerade till finalen...

Han är Feliciano- Cortez- Ceylon och fick 7-7-8 på gången, 7-8-7 på extriören och sen 8-9 på hoppningen.:laugh:

Har ingen bra nyare bild på honom men det är hästen på min avatar iaf

KL

Här har vi haft uteritt både i dag och i går. Skrittat och travat och gått förbi läskiga kor.:p Hoppas på att bakskorna sitter kvar till onsdag då hovis kommer. Lite glappa i dag och efter dagens regn är det lite lerigt i hagen.:crazy:

kl

Så nu har det gått två veckor med skritt/vila och nu ska allvaret dra igång igen. På torsdag är det dressyrträning igen så jag hoppas att regnet kan försöka hålla sig borta så att jag kan rida det pigga lilla monstret.

Växer era fortfarande? Nu är min lille kotte lite högre bak så någorlunda lugnt ska jag fortsätta rida. Dock är jag sugen på att starta en liten klubbtävling igen som går av stapeln den 1:e oktober. Men det tåls att tänkas på. När halkan kommer så får vi ändå ta det lugnt och vila eftersom jag inte gärna kör med släp i halkan.

Ge mig gärna era tankar;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 995
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 522
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 618
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka