07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Fin häst!

Men däremot måste jag säga att när hon har handbromsen i som det ser ut som hon har så kan hon omöjligt gå i form. Det positiva är att ni jobbar med framåtbjudningen. Jag hade nog valt att göra en del övergångar för att få igång reaktionsförmågan och göra henne rappare i bakkärran. Men som sagt hade jag även ridit ut mycket och galopperat och fått fart på henne:) Tänk på att sträcka på dig ;)

Men jättefin häst och hon kommer bli kanon när hon släpper handbromsen:)

*kl*

Idag var det dressyrträning för Ariel. Vi har inte ridit för F sedan 18 juni... Givetvis hade det hänt en hel del sedan sist. Vi fick börja med att jobba med övergångar skritt-halt. De skall vara energiska och Ariel skall sätta bakbenen väl under sig. Hon jobbade på superfint. :love:

Sedan blev det trav på volt med övergångar till skritt då och då. Rätt vad det var så började Ariel gå i form även i traven (hon gör det redan i skritten). :banana: F var mycket nöjd och tyckte att hon jobbade så himla bra så fort jag gjorde rätt...

Slutligen var det galopp som gällde, F fick hjälpa till med lite "drivning" med långpisken (ja, hon höll den alltså i handen så Ariel såg den, det räckte :p) då jag blir så spänd i galoppen att jag varken sitter i sadeln eller kan driva. Men i och med att hon tog hand om drivningen så kunde jag plötsligt komma ned i sadeln och faktiskt styra runt på volt! :banana: :bump: Så j*kla härligt! Däremot märkte vi snabbt att Ariel inte håller galoppen om jag lättar i handen (något hon gör i skritt och trav utan problem), så nu blir det till att träna galoppintervaller utan att ha stöd i munnen...

Ariel var mycket nöjd med sig själv och som belöning (nä, jag hade beställt innan ;)) fick hon ett vackert ländtäcke!

110911_165643574.jpg

Hänger på med lite samma tema. Vi kom i väg på kvaliten trots en del tveksamheter eftersom han har saknat framåtbjudning sedan betet. Det har blivit mkt bättre men han fick gå utan några krav på att hålla ihop vilket gav poäng därefter. Nu till mitt dilemma. Han har bra framåtbjudning ute nu och även när han mest joggar runt i öppen form men när han ska hålla ihop lite bättre försvinner mkt av trycket i bakbenen. Ganska klassiskt på unghäst men det känns som det leder till ganska tråkig ridning. Jag har tidigare tänkt att han ska få stärka sig mest ute- har ridit väldigt lite på bana. Men nu börjar jag undra om vi inte måste ta oss igenom det här och styrketräna en del inne också.
Får inte till samma "samling" ute. Är rädd att pressa en i grunden positiv häst så han tycker jobbet inne är tråkigt samtidigt antar jag att han måste börja stärka sig i arbetsform:confused:
Känner mig mest irriterad och frustrerad när vi arbetar på banan just nu och sen får jag dåligt samvete. Mkt roligare att ha skoj i skogen:angel:

Jag kommer troligen att klippa min pålle. Hon helklipptes förra hösten och det räckte med en klippning så höll hon sig bra hela vintern. Kanske sätter hon inte lika mkt päls i år, då hon förra året gick ute till sista okt, dygnet runt utan täcke. Så har jag tur så slipper jag.

Fiorano - Gällande skor så halvskoddes min hösten när hon var 2. Hon ömmade fram så fort hon kom ur hagen och det inte bara var gräs under fötterna. Sen fick hon skor bak förra vintern för att de skulle gå att rida ut. Var barfota bak i sommras men är nu skodd runt om.

Bett problem! Har lånat en Sprenger KK Ultra. Har varit runt och letat ett likadant men det verkar inte finnas i tjocklek 18 mm längre. Sökt på nätet utan framgång.:mad: Hon trivs mkt bättre på detta lite tjockare bett. Några tips på andra liknande tjockare bett?

I dag är det riktigt skit väder. Hade sett fram emot en ute tur i kväll, men det vräker ju ner, och även om det blir uppehåll så kommer det vara halt på ängar av allt vatten.

*kl*

Min har vilat i en vecka nu och jag blir toookig!! Vad gör andra människor med sin tid? Jag var så desperat att jag gav mig ut och sprang i backen bakom huset i helgen. :eek: Jag som avskyr att springa mer än nåt annat! :angel:

Min mammas förslag var: Skaffa ett liv. :grin:
Det känns ju inte lönt när jag ska sätta igång igen om 2 veckor...

KL
Jag har inte skott än och kommer inte göra det förrän det behövs. Är glad att jag har en häst som kan gå barfota.
Vid längre turer och då det blir mer asfalt o grusväg så använder jag boots. Renegade Hoof Boots. Superbra.
IMG_0200.jpg

IMG_0199.jpg

Vi var iväg på en PP distans i somras. Hela 8km tog vi på drygt 1h. Men det var på Hovdala ridslingor i Hässleholm. De är så fina så där gick det barfota.
Hovdala.jpg

Vi ska börja träna för tränare också. Det lär jag behöva för jag red sist för tränare på 1900-talet.
Men först ska vi till Helsingborg i morgon o ta ut vargtänder.
// Linda

Jag lägger en rapport här också från semifinalen.

Min gick i Södertörn helgen som var och slutade på en 8:e plats av 40 startande med 30,1 poäng, tyvärr gick bara 5 vidare till final.

Han har i alla fall rest sina 100 mil tor som en gammal rutinerad häst och övernattade bra fredag till söndag. Piggelin på framhoppningen till uppvärmningsklassen och det var tur att det fanns en klass han kunde titta av sig lite i.
Jag blev glatt överraskad att han även var pigg och lite överladdad på söndagen, strongt gjort att orka med både fysiskt och psykiskt när man är 4 år :)

Bild från filmen i söndags.
Turesemi.jpg

Kan tillägga att jag helklippte honom innan tävlingen, men i vinter kommer han vara spårklippt med täcke precis som mina andra hästar. (Går på lösdrift)

Senast ändrad:

Grattis, va kul!

Dåligt med uppdateringar i denna tråd just nu.

Själv har jag ju börjat rida min häst själv nu efter kvaliten, och kommer ta hem henne om 2 veckor. I måndags blev de uteritt i skymningen. Mkt trav på rak grus äg. Superfin. I går blev det en sväng på banan i storm. Snäll trots stormen.

kl

Igår var hästen inte halt längre. En vecka var lagom tycker jag :)
Jag har bara låtit honom vara, han har fått gå i hagen som vanligt.
Fortfarande ngt varm i hö fram som han visade hälta i, men helt fräsch nu.
Skönt att jag inte hann ta ut veterinären. Jag gissar att han antingen blivit sparkad eller gått omkull och slagit sig. Han verkade ganska pigg också :) sånt gillar vi.
Han ska ändå få vila i två veckor till, sen sätter vi igång lite soft.

Fin! Vad är det för stam på honom?

*kl*

Igår provade jag att tömköra ponnyn lite. Gick riktigt bra även om hon inte är helt förtjust när hon känner kontakten med bettet. Borde kanske kolla om det finns vargtänder har jag funderat på. Knepigt det där när det inte är ens egen häst. Hur har ni andra gjort med vargtänder? Har ni kollat munstatus innan ni började ridningen?

Är skönt iaf att ponnyn verkar ha landat lite mer i tillvaron nu:). Ska rida ut i eftermiddag en liten sväng och ska se om jag kan få nån att ta ett foto. Är lite nyfiken själv på hur jag ser ut på henne:p.

Kollade munnen på hösten när pålle var 2 och tog bort 2 vargtänder. Innan vi satte in bett i munnen. Har sen kollat 2 gånger efter det. Sist så hade hon inte byt alla tänder. Dax att göra ny koll snart.

Jag tar ut veterinär för tandkoll en gång om året. Ibland blir det någon åtgärd, ibland inte.

Ariels vargtänder togs bort när hon var 16 månader, jag tar alltid bort vargtänder i förebyggande syfte, långt innan något bett dyker upp och riskerar att störa. :)

*kl*

Första fotot på mig och Barbie:). Hon ser otroooligt engagerad ut:p. Vi red ut en sväng och travade lite idag. Känns lite som "mormors lilla kråka" (än slank hon dit och än slank och hit):D! Men hon är väldigt snäll och de små glimtar hon bjuder till kommer formen också:)

316925_2180266718110_1590181870_2053400_379152267_n.jpg

Tack!
Han är hannoveranare efter Toronto (Now or Never)- Dynamo.

Vargtänderna togs som 3-åring har jag för mig.

Igår var det hoppträning igen, så himla skoj! :laugh: Det blev återigen fokus på bommar, först en serie med något kort avstånd och en serie upphöjda. Ariel jobbade på så himla bra, jag behövde bara påminna henne om tempot någon gång ibland. :love:

Sedan var det minihinder på volt, med fokus på att fatta galopp och hålla galoppen över hindret för Ariels del. I höger varv lyckades vi galoppera ett helt varv :banana: men i vänster blev hon så taggad att vi mest fick till blandade småhopp. :p Däremot fattade hon superfint i det varvet, även om hon då inte orkade hålla den galoppen.

Vi avslutade med att trava över bommar och hoppa ett litet hinder, vilket också gick superbra. Nu är det två hoppträningar kvar innan träningarna flyttar till ridhus, så jag hoppas kunna vara med på dem. Transportera hästen under vintern gör jag helst inte. :crazy:

Löshoppade min lilla tjej igår i blåsten, hon var jätteduktig trots att det blåste, tvekade och stod emot lite mot hindret men vi hade lite fel avstånd de första gångerna :p

De jag köpte henne av hade hoppat henne några småhinder under ryttare och även löshoppat - gått på 3års kvalitéen. Sen hon har kommit till mig har vi inte hoppat något uppsuttet på banan. Jag har löshoppat henne en gång innan och lyckades även då pricka in en blåsig dag. Sen har vi varit iväg på en unghästträning i fälttävlan där vi skrittade och travade över stockar vilket gick bra. Tanken är ju att hon ska bli en allroundhäst och just nu håller vi sakta men säkert på att bygga upp mer muskler.

Men jag kan säga, tror inte hon är en hopphäst för mig. Inte med den bakbenstekniken :o Tror jag måste leta upp en kamakaziepilot som kan hoppa henne lite mer innan jag vågar sätta mig upp!

Här ett litet smakprov.
http://youtu.be/ypCkRAFs9Hs

Härliga bakben :)

kl
Jaha igår vid insläpp så var hästen JÄTTE halt igen. Samma ben men hade trampat in en sten i hoven som stallägaren tog bort. Dock lika halt 40 min senare.
Hovis tittade imorse på honom. Innan såg han bättre ut men efter att hovis tryckt och klämt så var han tvär halt igen. Hovis kunde inte konstatera hovböld, möjligen en stengalla. Suck... Har iaf bokat vet till på lördag.
När jag kom upp på kvällen så var han ohalt! Dock ganska varm i hoven och benet. Kanske ngt svullen men nja. Mycket skumt.
Han fick gå i liten hage idag och får göra det tills på lördag. Tröttsamt...

Kl
I går blev de löshoppning med stuts.
I dag har vi varit ute och skrittat en lång sväng. Var tyvärr för blött och halt för att trava. Min fröken har börjat fälla lite, är väl vinterpäls på G.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 995
Senast: Bluefish
·
G
Hästmänniskan Vill ha tips och råd av er bukefalister! Vad ska man träna för att få rätt muskler för ridning? Mitt veckoschema ser ut ungefär såhär... 2
Svar
33
· Visningar
3 522
Senast: Egonson
·
P
Träning För en vecka :d Vart rider ni och hur länge? Mitt brukar se ut såhär mån vila tis paddocken ca 1 timme ons skogsridning ca 1 timme... 2
Svar
21
· Visningar
2 618
Senast: Bubben91
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka