Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Marvin Well, jag hade kanske inte jublat om min häst fick stå inne. Men jag hade å andra sidan blivit ännu mer vansinnig om min häst med de symptom din uppvisade, tillåtits leva jävel inne eller ute bara för att man inte vågat ta ett beslut över huvudet på nån annan ang att lämna en kompis inne. Tänk om det varit nån fraktur, allvarlig senskada eller liknande liksom.
Hoppas verkligen det funkar att slå på en sulaÄr ju inte den roligaste årstiden underlagsmässigt hos er kan jag tänka mig. Är det nåt jag inte saknat med att flytta till norr så är det avsaknaden av lera.
Hej!
Jag presenterar mig också i denna tråden, jag har läst och hämtat mycket inspiration härifrån! Jag har ett sto f 2007 e Sandakan-Porfyr som jag nu haft i ett år och några månader. Vi har inte kommit särskilt långt tillsammans, men siktar på att försöka komma till start på vårens klubbtävling i dressyr (alltså LC eller LB om jag vågar sikta högt) väl förberedda.
Jag är en tant på 44 år, mycket medelmåttig ryttare som jobbar på att försöka få sitsen på plats. Hästen är endast grundutbildad och har haft ett föl, så i princip är hennes år hos mig det första året med arbete för henne. Hon har haft många åsikter om detta arbete, hon har gått från att släpa sig fram i paddocken till att ha en bra bjudning i alla fall, men vårt största problem är att hon ibland "flippar ur" på ett oberäkneligt sätt. T e x senast vi skulle rida på ridbanan ute, det var hoppträning i ridhuset bredvid och många ekipage som red fram på uteridbanan. Varje gång min häst såg ett nytt ekipage, blev hon okontaktbar,det känns som om hon bara ska explodera och hon smågalopperar, skuttar och tramsar.
Andra dagar är hon helt lugn och harmonisk och otroligt fin! Det jobbiga är att inte kunna hitta något mönster i detta, och jag har gått från att vara uteryttare som älskat att jobba på skogsvägar, till att bli en riktigt tråkig dressyrtant som helst håller sig i ridhuset.Så hon har uppfostrat mig, kan man säga. Jag har ju läst om era hästar och diverse problem, så kanske jag bara är van vid ovanligt snälla hästar, för jag har aldrig varit med om att det liksom aldrig tar slut trots att jag tycker att jag "vinner" striderna. Nu har jag en jättebra tjej som har sett hur hon uppför sig och som har erbjudit sig att hjälpa oss, tack och lov.
Jag skriver mest här för att ventilera frustration, för just nu är det motigt att hitta glädjen i ridningen. Jag måste ändå passa på att särskilt tacka dig @stjarnfrugt för även om du fått kritik av vissa, tycker jag att det skulle kännas nedslående att bara läsa om allas framgångar och glädjestunder (även om det också behövs i kompotten!) - det är ärligheten i dina inlägg jag verkligen uppskattar. Du är verkligen brutalt ärlig, och det bidrar till att detta forum känns levande på något sätt.
Som @Fiorano skrev har jag också en Sandakan-avkomma, och jag känner igen mig mycket väl i det du skriver! Har inte så mycket att tipsa om eftersom jag kämpar för fullt med min varje dag, men jag tycker att han fungerar som bäst när han får arbeta varierat och gå ute långa dagar med kompisar i hagen (som alla andra hästar alltså). Lycka till!
@Fiorano Jo sitta in är ju egentligen inte svårt. Det har jag gjort förr. Har man den minsta kroppskontroll och avläsningsförmåga borde det gå bra. Däremot har jag aldrig grundutbildat dvs lärt in tygeltag, stopp, gå, skänkelhjälper osv. Tömköra kan jag inte ens.
Men nånstans tänker jag att det kanske inte är så tokigt ändå att ha en treåring. Den rids in i vår, sen vila och sen kommer den ju inte att gå speciellt hårt på ett par år. Så tiden blir inte ett problem, knappast ekonomin heller då jag jag tvivlar på att en unghäst kostar lika mkt som en i full träning. Under tiden kan jag träla på med min 07:a och se vad det blir av henne. Går hon att rida är det bra för då blir jag inte för ringrostig för unghästen. Och nånstans kanske jag har en påläggskalv att se fram emot om det nu aldrig blir bra med 07:an. Jag har ju minst två år på mig med 07:an att se om jag orkar med henne, innan den andra är såpass igång att det känns som att dom tar lika mkt tid och pengar i anspråk.
Men samtidigt är det ju ett projekt att ha unghäst. Och frågan är om det är två projekt jag verkligen behöver. Jag har ju haft ett ständigt projekt med den här i snart 3 år och jag är som sagt ganska trött på att jobba och slita och inte få nån belöning.
Men allting är ju som sagt beroende på om jag alls kan ha båda på lösdriften. Jag köper aldrig i livet en treåring och har den på stall 12 tim/dygn. Finns inte på min karta. Dessutom är vinterhagarna inte tillräckligt stora för vad jag tycker är okej för en sån ung häst att gå i större delen av året, även om de hagarna vi har i vårt stall är de bättre i området.
@Maja_Kandi Det blir lätt så på pelham att öglorna för sidostyckena vill på att klämma. Man kan böja ut dem lite om man ser till att göra det försiktigt så att man inte knäcker dom. Frågan är om det är alldeles för litet även i mundelen?
Ett rakt bett är ju heller inte katastrof om det är lite för långt. Så prova att byta det först och främst.
Men visst hade du provat att rida henne på rakt bett förr? Har för mig att jag läst nåt om det. Funkade hon på det? Annars kan det vara en ide att prova ett pelham med lite tungfrihet. Min gillar som sagt inte helt raka bett men går super på mitt oledade tränsbett med tungfrihet.
Och för min del provar jag inga hävstångsbett som inte är oledade. Dock har jag inte behövt på den här, men en av mina projektponnyer söderut red jag ut på pelham.
Nöjd Pålla fick en sko med sula och komma ut i sjukhagen lagom till lunch! Inte en sekund för tidigt tyckte hon. Tyckte hon avlastade hoven mer igår kväll och i morse, men när hovis tagit av bandaget så övergick hon raskt till att vila det andra bakbenet istället. Helt torrt under bandaget, och hon verkade då inte halt när hon småtravade igenom stallgången.
Jag jobbar natt igen, så hon får gå ut i sjukhagen i morgon också, så ska jag kolla om hon rör sig rent i morgon kväll.
Kan meddela att bädd med torv och halm är väääldigt svårskött. Initialt väldigt mysigt, såhär såg det ut igår kväll när jag åkte:
Möttes av det här i förmiddags:
![]()