knapplån ang. diskussionerna om hur hästar är att rida ute osv....
Jag tycker det blivit otroligt vanligt senaste årtiondet att väldigt många hästar "inte går att rida sansat" ute.
Vet inte vad det beror på rent vetenskapligt givetvis, men tycker det verkar vara ett faktum hos många. Kanske en kombo av att fler köper häst nuförtiden, och hästarna är lite högre i blod osv, samt faktumet att väldigt många har uppstallning på anläggning då det finns ett "val" att slippa rida ute osv?
Förr fanns liksom inte problemet öht på samma sätt kan jag tycka. Folk red ute punkt slut, för det fanns inga ridhus, och i bästa fall ngn uteridbana ngnstans, (som många dessutom hade ridavstånd till). Skulle man till ridhus fick man transportera sig till ngn anläggning/klubb några gånger i veckan, resten fick man hålla tillgodo med hemma utan såna bekvämligheter.
Jag tycker som sagt det är extrem skillnad sista 10 åren ang. "problem" folk rapporterar ang. att rida sina hästar utomhus.
Jag har alltid ridit mina ute i ur och skur, pga generationen jag tillhör. Även då när tiderna förändrats och jag stått med ridhus sen årtioden tillbaka osv så tror jag det spelar stor roll att man haft med sig det tänket redan från början, dvs "trots" ridhus har man ridit mycket ute.
Ser en del inackorderingar hos oss på vår anläggningsom faktiskt är helt vanliga hobbytävlingsryttare (läs extremt hobby dvs ytterst låga klasser om de tävlar och väldigt sporadiskt) som ändå knappt kan rida utomhus , och det spänner mellan allt från unghästar till äldre hästar, inkl ngn import som dock tävlar höga klasser men som nog aldrig ridits ute innan den importerades för 8 år sen till sverige osv.
Jag hade aldrig stått ut med att inte kunna rida ut utan problem och strul och livsfara för sin egen säkerhet på basic nivå osv, för att hästen inte kan bete sig utomhus
Skutt och hopp osv bryr jag mig inte om i sig, har alltid haft hästar med mycket go i sig som kan skutta och fara lite, men aldrig några idioter som försöker få av sin ryttare, eller reser sig eller försöker bocka av ryttare eller öht har en avog inställning under uteritt dvs helt enkelt inte tycker det är kul. Har alltid ridit in mina unghästar redan från början enligt gamla flyingemodellen, dvs utomhus i skog och mark redan från start och som stomme, och fått supertrevliga hästar utan några konstigheter. Även de äldre hästar jag haft som jag inte ridit in själv har jag haft samma tänk att självklart ska de ridas ute. Ngn har varit lite knäpp i början (idiotbackat ner i diken osv första månaden) men även det har gått att lösa bara man har ett system, inte blir rädd, och inte faller för frestelsen att skita i det och gå in i ridhuset.....
sen får jag nog sälla mig till skaran som reagerar på att "det är ju en TÄVLINGSHÄST så därför rids den bara ut ngn dag i veckan". Sen när skulle kriteriet på en tävlingshäst (dessutom på hobbynivå) vara att den inte rids ut?