Sv: 07-ornas 14:ende tråd
*kl*
Jag är hemma efter herrns första planerade fälttävlansstart (debutanten som jag drog ut honom på förra våren när min andra var halt och han inte var helt förberedd kan nog knappast räknas, vi kom ju inte särskilt långt
).
Dressyren skötte han sig i och jag blev mycket förvånad när vi fick 62 straff (58%), trodde att en mjuk runda med endast en miss (byte i uppsamlingen efter en galopplängning, som gav en fyra på en punkt) borde ha gett något bättre siffror än så. Han fick femmor på sådant som han i LA fått sjuor på. Nåja, bedömningssporter ligger ju i betraktarens öga. Han nollade hoppningen, även om han slängde sig åt fel håll en gång så jag fick gasa på för att hinna med tiden (rundan var inte snygg men han gjorde i alla fall det han skulle, att han slängde sig berodde väl på att det var nästan åtta veckor sedan han var ute sist på tävling och då blir han lite svår på marken direkt igen).
Terrängen hade jag noll förhoppningar inför, jag räknade med att "desto längre på banan vi kommer, desto mer rutin får han i och med varje språng". Det är bara stora öppna fält där och det är det värsta som finns med honom, om han sticker åt fel håll och slänger sig så är det på sådana ställen (och då har jag inte en chans på ryggen). Men han gick, och vi kom i mål! Jag fick rida för kung och fosterland och han stannade 20 m innan en häck (som många stannade på, klurigt hinder som hoppades in emot alla komplex där det satt åskådare och fanns annat farligt), då fick han skritta fram och nosa och sen travhoppade vi den lite fint innan vi fortsatte. Han stack på alla galoppsträckor men fick gå, drar jag så springer han och drar jag inte så springer han också. Nu får han springa tills han saktar ner av sig själv ett tag och så får vi se om den taktiken fungerar (den fungerar ju i alla fall på felridna heta hästar för det mesta, och han bör rimligtvis sakta ner snabbare än mina gamla fullblod gjorde... han är ju ett halvblod helt utan kondition
). Han har i alla fall koll på benen och hoppade duktigt allt han skulle. Kom in 23 sek över tiden och var högst positivt överraskad av att jag kom över mållinjen. Det kanske går att göra fälttävlanshäst av den här trots allt
Nu har vi Trossnäs som nästa tävling, helt annorlunda bana där det inte går att speeda igenom. Bör vara bra för honom, eller så går det inte alls.