07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan Hon brukar inte vara såhär på vintern men visst påverkar det att de inte rör sig lika mycket men jag hade henne redan på för mycket energi på gamla hösilaget för att hålla hull men nu tror jag det är lite väl mycket :p
Haha - eller så förefaller hon ha extra energi pga att du tvingar henne att ändra på balansen :p;)

18 kg :eek::eek::eek::eek: Grå skulle rulla fram och Hille skulle stå på hö upp över magen.. får vara glad att han äter 7-8 kg , han är visserligen bra i hull och lite överhull faktiskt för att vara han. Jag skulle såklart vara glad om han åt mer men det har han ju aldrig gjort... :cautious:

@Jfrelin vilken liten apa hon är med bytena. Men jag tror att du får till de snart. Vet att Divan är lite svår att rida ut på, men annars skulle jag testa att leka med byten ute. Oftast har man bättre framåtbjudning (i bland kanske för mkt och då kan de såklartbli svårt) och att bråka/sparkar försvinner.

Fick rapport att Harry varit med på hoppträning i går och skött sig mkt bra. Känns väldigt skönt att ha en häst som flera kan rida på utan problem efter åren med Elle. De är på något sätt kvitto på att hästen är hyfsat välriden tycker jag.

Suget efter hästar ocj ridning blir stort lär man är bortrest. I går beställde jag en ny tävlingskavaj på rea på nätet. Känns vågat att inte provat men med typ 60% rabatt kunde jag inte låta bli. Har kollat på denna tidigare och gillar den verkligen.

@fio Alla i stallet ger henne även det deras hästar inte äter upp. Tänk om man hade hennes förbränning :p

@Charlotte1975 Hon är ju snäll att rida ut på men jag har alltid graman ute och vill inte göra byten med graman. Min uteridningskompis kan man inte heller galoppera med för den står bara på stället och bockar :)
Största problemet är ju att hon tappar manken och blir låg fram och börjar studsa uppåt med kruppan när hon vet att det är på G. Måste vara noga med att hon sitter bak ordentligt innan bytet och är jag det så sparkar hon inte men det skulle ju vara skönt om hon bara kunde galoppera normal arbetsgalopp och sen byta men jag får väl börja tvärtom som vanligt med denna hästen. Göra det svåra först för att sen göra det lättare för henne :p

Gott nytt år! Har lnlett året med 20 minuters ridning av nyblivna tioåringen (!). Har börjat trava ett par varv denna veckan och idag galopperade jag även ett varv. Häromdagen fick hon följa med som handhäst på en liten skrittsväng och det gick över förväntan :). Tror och hoppas att hon kommer vara klar för tävlingsdebut 19 februari med ponnypiloten, blir en vanlig LA1 då.

Gott nytt år!
Jag har varit på Strömsholm på kurs i 4 dagar (tis-fre). Och det var verkligen Livets liv. Så kul att rida. Hästarna var ju gymnasiehästar och om jag ska vara ärlig är de trevliga men inte fantastiska. Och lektionerna var lite långsamma men SÅÅÅÅÅÅ lärorika. Jag har fått lära mig hur jag håller i ett spö (det har jag inte kunnat förr), jag har fått massa hjälp med skänkelpositionen och också med självförtroendet. Fått en del beröm för att jag är bra på att känna vad hästen behöver och gå utanför boxen lite. Det här var verkligen precis vad som behövdes.

Grädden på moset var att jag kunde hämta dit Caspian (2 h med trailer, så vi fick lova en box över natten till sista dagen) och träna ett pass för AA. Han är ju inte helt igång så vi fokuserade på hur jag ska rida fram honom, och sen några andra bra övningar. Saker jag kunde ta med mig hem också, så nu får det faktiskt vara vårt år i år!

Tillbaka från min 2 veckor långa semester sedan i söndags. Hästvakten har varit super, C har varit super (jag har fått perfekta uppdateringar och filmsnuttar som passar ett kontrollfreak som mig alldeles utmärkt).
Hann rida ut en sväng i söndags, hon kändes magisk att sitta på. Hon har trimmats lite ordentligare medan jag varit borta och det kändes bara super alltihop.

Vi har ju återbesöket på BM inbokat nu på torsdag, så jag tänkte sätta ännu lite mera press på hennes de här sista dagarna för att se hur det går. Men igår var hon halt.

Hon har varit ohalt i två månader, och igår kom det tillbaka. Inte med samma kraft som innan, som gått från blockhalt i skritt till ohalt på fyra dagar. Nu var hon snarare halt i trav (tog ett tag innan jag kände det).. Vet inte vad det betyder.. vet ingeting. vill inte ha häst. vill inte rida. vill inte till stallet. vill inte till kliniken för de vet inte vad som är fel. vill inte. vill inte. vill inte.

Tillbaka från BM nu. Hoven är gipsad och hon skall stå på box i en vecka, sedan nytt besök.
Hon har fått för högt tryck i trakterna, förmodligen p.g.a. brodden. (endast broddad i trakterna)
Lär enligt vet. inte kunna gå broddad fram igen utan komplikationer.

Alltså samma typ av hälta och av samma orsak som tidigare: "överkänslig hovkapsel"
Känns liksom som om man hamnar i någon form av Limbo. Framtiden ser mer eller mindre ut såhär:
Jag kan rida som vanligt tills något händer som på något sätt kan påverka belastningen eller trycket i hovkapseln, alltså att hon trampar på en sten, eller får en tappsko, eller går med brodd etc (egentligen helt vanliga häst-öden?) då blir hon halt under några dagar, skall/kan inte behandlas. Och så är det bara att rida igen.
Är det ens ett ok häst-liv att leva? Är det ett ok ägande av en tävlingshäst?
Jag vet liksom varken ut eller in just nu känns det som :(

Tillbaka från BM nu. Hoven är gipsad och hon skall stå på box i en vecka, sedan nytt besök.
Hon har fått för högt tryck i trakterna, förmodligen p.g.a. brodden. (endast broddad i trakterna)

Alltså samma typ av hälta och av samma orsak som tidigare: "överkänslig hovkapsel"
Känns liksom som om man hamnar i någon form av Limbo. Framtiden ser mer eller mindre ut såhär:
Jag kan rida som vanligt tills något händer som på något sätt kan påverka belastningen eller trycket i hovkapseln, alltså att hon trampar på en sten, eller får en tappsko, eller går med brodd etc (egentligen helt vanliga häst-öden?) då blir hon halt under några dagar, skall/kan inte behandlas. Och så är det bara att rida igen.

Du behöver väl inte fatta något beslut redan nu ? Vad säger veterinären om prognosen?
Blir hon frisk bara av att stå några dagar så kanske det kan fungera? Förstår att du funderar och är orolig :heart

Fy @spinxx jag lider verkligen med dig, finns det inget förebyggande ni kan göra?

Vi skulle också till BM och sko idag pga C:s vinklar som inte tålde 10 dagars barfotaliv på Box... men det var ingen som plogat stora delar av vår väg (i blåsten) så jag vågade inte köra. I stället ägnade vi oss åt passivitetsträning inne själva i stallet, vilket inte funkat tidigare. Idag gick det bra så länge jag var nära. Framsteg av en sort som man inte behöver tänka på för än den dagen man träffar en häst med den här sortens hjärna..

@Amanda_F
Jag hade en fantastisk morgon då sambon på väg hem från nattjobbet sladdat in i en refug och skadat dragbilen så illa att den inte gick att köra. Detta märkte jag efter att jag skottat fram den :) Ingen hade skottat hos oss heller, men vi har ju bara 300m till huvudleden som ju inte var några problem. Bara att skotta fram pappas dragbil, trailer och sedan skotta fram hästen ur hagen och köra på. :rofl:

Vi vet ju inte hur känslig hon är ännu.. verkar som om vi får lära oss allt det "the hard way" se vad som funkar och vad som inte funkar. Hon står redan på gummimatta i boxen så hon inte kan skrapa i för hårt underlag vid fodringarna, hon går begränsat mycket på fibersand p.g.a den för höga friktionen och nu måste vi skippa broddar (för all framtid, enligt vet) nästa steg känns ärligt talat som att linda in hela henne i bomull. Och då har vi inte ens provat att hoppa ännu. :banghead:

@Amanda_F
Jag hade en fantastisk morgon då sambon på väg hem från nattjobbet sladdat in i en refug och skadat dragbilen så illa att den inte gick att köra. Detta märkte jag efter att jag skottat fram den :) Ingen hade skottat hos oss heller, men vi har ju bara 300m till huvudleden som ju inte var några problem. Bara att skotta fram pappas dragbil, trailer och sedan skotta fram hästen ur hagen och köra på. :rofl:

Vi vet ju inte hur känslig hon är ännu.. verkar som om vi får lära oss allt det "the hard way" se vad som funkar och vad som inte funkar. Hon står redan på gummimatta i boxen så hon inte kan skrapa i för hårt underlag vid fodringarna, hon går begränsat mycket på fibersand p.g.a den för höga friktionen och nu måste vi skippa broddar (för all framtid, enligt vet) nästa steg känns ärligt talat som att linda in hela henne i bomull. Och då har vi inte ens provat att hoppa ännu. :banghead:
Men då finns det inget (inte dopingklassat :angel:) som man kan smörja hovarna med eller ge henne i maten? C får ju hyaluronsyra tex för att minska friktionen i lederna.

Men då finns det inget (inte dopingklassat :angel:) som man kan smörja hovarna med eller ge henne i maten? C får ju hyaluronsyra tex för att minska friktionen i lederna.

hmm.. vet inte, vi har inte diskuterat det ännu eftersom diagnosen fortfarande inte är fastställd riktigt. såhär efter 6 månader.. känns som om behandling (för hon har ju inte behandlats annat än med 10 dagar metacam i augusti och specialskoning) kommer sen, när de vågar säga vad det är för fel.. frågan är hur många månader det kommer att ta :crazy:

@spinxx fy F-N rent ut sagt . Stackars dig och jag förstår verkligen hur jobbigt du har det .

Helt seriöst så tycker jag det känns som ingen veterinär gett dig klara svar utifrån vad du vill kunna använda hästen till och utifrån hur du själv tycker att ett fungerande liv för hästen är ? (Både utifrån dina egna möjligheter som hästägare/ryttare och utifrån det du själv anser vara ett sunt liv för hästen) ?

Har du lite mer konkret och tydligt tagit upp dessa aspekter med veterinär ?
Jag tycker det brister lite från vets sida när ingen riktig diagnos finns om jag fattat dig rätt - att ändå ge såna direktiv ? Tycker det blir väldigt märkligt och ffa "ojuste" mot dig som ägare att i samma anda som ingen klar diagnos finns, ge direktiv som gäller permanent ?

Inte sällan behövs det att man ställer väldigt konkreta frågor för att få konkreta svar tycker jag , både gällande djur och detsamma i humanvården .

Ledsen att läsa hur jobbigt det blivit som sagt ! :(

Har du provat equi-pak sulor fram, för att minska känsligheten ifall hon trampar på något? Min vet på BM rekommenderade det till min för några år sedan pga hans känsliga framhovar. Vi provade att ta av dem i våras(efter flera års användning, de är tyvärr svindyra), men nu slog jag på dem igen i höstas, fick en ny häst, plötsligt pigg och glad och inte alls känslig för underlaget. Like Magic

@spinxx Lider verkligen med dig men tycker ändå att det inte känns helt hopplöst. Tror nog att det mest handlar om att hitta tricksen som får henne att funka. Gick hon bara med traktbrodd nu eller med brodd i tån också? Tänker att det borde bli jämnare tryck med fyra (eller fler) brodd än enbart traktbrodd. Vad tror veterinär/hovslagare om specialbeslag med tjocka sulor eller typ PG-beslag? Det borde ju göra hoven mindre känslig för ev stenar och tryck från marken. Massa massa pepp!

Klockan 12 idag insåg jag att jag började jobba 14 istället för 17 och därmed inte alls skulle hinna rida ut i snön som jag planerat. Tack och lov kunde jag ringa in ponnypiloten som tog med sig en kompis och de red ut med båda. Ponnisarna var pigga och busiga men det är så himla skönt att de är så snälla ändå att jag kan lämna iväg dom på det här sättet :).

Har dessutom gjort ett helt sjukt fynd idag, ett Rambotäcke (grönt med grå gjordar), tror det är ett heavy för 150 pix!!! Är två gjordar som gått mitt av som behöver sys bara, annars i helt suveränt skick. Sååååå nöjd :D!

Tycker så synd om dig @spinxx - varför måste det liksom alltid hända nåt sånt när det börjar gå bra?! :(

Hoppast att veterinärana kommer fram till en "riktig" diagnos snart, och att de hittar nåt som kan hjälpa er, t.ex. sulor.
En häst jag ägde innan var tvungen att gå med specialskor och sulor pga extremt tunna sulor (alltså hens egna), men fungerade prima med detta och kunde tävla utan problem. Så jag håller tummarna att det ordnar sig till slut för er med! :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket...
Svar
4
· Visningar
491
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka