07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hurra! Det ser så bra ut som det går. Skulle vi behöva finns mer att ta, men i och med att vi uppnått en förbättring i det mesta och han kunde till och med undersökas utan sedering. Det är utveckling det! :heart Så nu är det en veckas vattenträning (jag ska jobba på två jobb och på domarutbildning i helgen) men han får gå ut i stor hage också! :D

Hurra! Det ser så bra ut som det går. Skulle vi behöva finns mer att ta, men i och med att vi uppnått en förbättring i det mesta och han kunde till och med undersökas utan sedering. Det är utveckling det! :heart Så nu är det en veckas vattenträning (jag ska jobba på två jobb och på domarutbildning i helgen) men han får gå ut i stor hage också! :D

Så underbart att höra! Skönt för er bägge!

Så underbart att höra! Skönt för er bägge!
Dagens huvudvärk släpper nog med lite sömn hoppas jag. Stod och grinade lite på Ultuna för jag var så lättad. Mest för att han var hanterbar och jag inte tänkte "nu drar han ".. Som Det varit innan.

Veterinären kom lite sent men sa att hon hade skyndat sig på extra för hon ville inte stressa honom, men så var han nästan som en normal häst :angel: Kirurgen sa att om vi störs av det missljud som kommer finnas kvar kan vi operera bort mer men det ska vi nog försöka undvika, för det här var så jobbigt att gå igenom. Tydligen gör man gärna så lite man kan när man opererar dem, för att undvika att det inte kommer ner mkt strunt i fel strupe och så. Men han såg fin ut i lungorna och ingen mat hade fastnat, som det ibland kan göra.

Säga vad man vill om lilla måndagsexemplaret, men svarar på behandling har han gjort, oavsett vad det varit för något.

Jag har börjat sitta och planera tävlingsterminen för nästa år. Men inte för mig själv, utan för Barb och förhoppningsvis hennes hoppryttare som jag ska försöka sälja in att göra en SM-satsning i dressyr:p. Ungen rider så himla bra och Barb är så lättriden att jag tror det är helt möjligt att lyckas kvala även om det är ytterst begränsat med tävlingar, mao väldigt begränsat antal kvalmöjligheter. Det som krävs är att de först kvalar i klasser med skolor och enkla byten på över 62% (LAP1 el FEI-programmen) på regional tävling för att få starta samma program på nationell tävling. För att kvala SM krävs sen två ritter på över 65% i nåt av FEI-programmen på nationell tävling. Vi har ev tre regionala klasser att kvala på, sen är det tre nationella tävlingar på rimligt avstånd (3, 10 resp 20 mil hemifrån) innan SM som går i mitten av juni (63 mil bort...).

Känner mig otroligt mycket mer pepp på detta än mitt eget tävlande :p. Nu ska jag bara få med barnet på tåget, men tror att de magiska orden är Svenskt Mästerskap :D.

Tycker dom är så fina tillsammans :D!!
14355035_10209138383568610_5721183150655908762_n.jpg

14021553_10208888637365111_6459373789189513052_n.jpg

Senast ändrad:
Jag har börjat sitta och planera tävlingsterminen för nästa år. Men inte för mig själv, utan för Barb och förhoppningsvis hennes hoppryttare som jag ska försöka sälja in att göra en SM-satsning i dressyr:p. Ungen rider så himla bra och Barb är så lättriden att jag tror det är helt möjligt att lyckas kvala även om det är ytterst begränsat med tävlingar, mao väldigt begränsat antal kvalmöjligheter. Det som krävs är att de först kvalar i klasser med skolor och enkla byten på över 62% (LAP1 el FEI-programmen) på regional tävling för att få starta samma program på nationell tävling. För att kvala SM krävs sen två ritter på över 65% i nåt av FEI-programmen på nationell tävling. Vi har ev tre regionala klasser att kvala på, sen är det tre nationella tävlingar på rimligt avstånd (3, 10 resp 20 mil hemifrån) innan SM som går i mitten av juni (63 mil bort...).

Känner mig otroligt mycket mer pepp på detta än mitt eget tävlande :p. Nu ska jag bara få med barnet på tåget, men tror att de magiska orden är Svenskt Mästerskap :D.

Välkommen i coach-klubben! Är vansinnigt roligt att coacha de små, faktiskt minst lika roligt som att sitta på själv iaf när man utbildat hästen de rider....!:D

Och skulle hon inte vilja har jag en duktig ponnytjej i stallet som jag kan värva åt dig ;)

@sorbifolia Tusen tack :D! Har firat med en promenad i ridhuset om varv med Barb. På vägen därifrån exploderade hon helt och folk som gick på gångstråket (folk som går på hästväg och inte tvärtom ), vände om och höll ordentligt säkerhetsavstånd :o. Hoppas nu att fötterna håller sug fina och vi kan fortsätta komma igång :)

Grattis i efterskott @Fiorano!

Satt och kollade på gamla i bilder i datorn och hittade ett gäng på mig och Chatsi från hösten 2010, när hon var under inridning.

Var och hälsade på henne i veckan, hon har börjat få en fin mage nu. Vi har bestämt att jag ska ta hem henne till stallet där jag har Rut framåt våren, så få hon gå med stallägarens avelssto. De är beräknade att föla nästan samma vecka och vi hade ändå tänkt ha dem på bete ihop i sommar. Så får hon föla där, jag har lättare att hålla koll och stallägaren är van uppfödare så det är en trygghet.

Grattis i efterskott @Fiorano!

Satt och kollade på gamla i bilder i datorn och hittade ett gäng på mig och Chatsi från hösten 2010, när hon var under inridning.

Var och hälsade på henne i veckan, hon har börjat få en fin mage nu. Vi har bestämt att jag ska ta hem henne till stallet där jag har Rut framåt våren, så få hon gå med stallägarens avelssto. De är beräknade att föla nästan samma vecka och vi hade ändå tänkt ha dem på bete ihop i sommar. Så får hon föla där, jag har lättare att hålla koll och stallägaren är van uppfödare så det är en trygghet.
De här bilderna är så vackra på er, @Marvin !:love:

Barb är promenerad i dagarna tre och hittills håller sig fötterna kalla och fina iaf :). Planerar att sitta upp första gången på julafton :p. Har pratat lite mer med tilltänkta piloten idag och hon är superpepp. Ett smolk i bägaren är dock att jag och hennes mamma pratade med henne om att det ev kan bli jobbigt med hur vissa i föreningen kommer att reagera på att hon får tävla Barb och åka på en "räkmacka". Det är så skrämmande mycket avundsjuka bland ponnyfolket härikring och ungarna är riktigt fula mot varandra och vissa varken pratar eller häslar på sina klasskamrater pga konkurrensen mellan dom. Det är förstås inte barnen egentligen som är problemet utan det kommer förstås från föräldrarna. Men det är dessvärre ett reellt problem :(.

Burban gick sitt allra bästa pass hittills idag. Äntligen lite lugnare och hon hittade mer stadighet i formen och kontakten Gick tom att forme henne runt innerskänkeln utan att hon ramlade in över mig. Högerfattningarna funkar igen även om de hade kunnat vara bättre så fattar hon iaf rätt. Gillar verkligen min tant och hon känns som ett rätt behagligt projekt i synnerhet nu när jag ändå inte är så tävlingspepp.

Va skönt att allt går åt rätt håll @Amanda_F & @Fiorano -Bara att gratulera! :)

Det verkar som om det går åt rätt håll för oss också. Vi rider 40 min pass i alla gångarter dock mest rakt fram. Denna veckan skall vi börja samla och jobba lite på volt. Massören var ute förra veckan och var väldigt nöjd med alla mjuka muskler, vilket ju känns bra. Nu skall vi dock försöka hålla dem mjuka också, trots mer ansträngande ridning/träning.

När marken är frusen går vi in i ridhuset som är isolerat och har värmepanna = svettig häst. Därför fick 5 månaders päls ryka i söndags. :D Jag tvättade och skrapade hela hästen, 4h senare var hon fortarande blöt (inte fuktig, blöt!) så vi fick promenera lite i ridhuset för att torka.
Tråkigt att promenera tänkte jag, och passade på att dubbelkolla så att alla ledarskaps/respekt-övningar fortfarande fungerar som de bör.. - och vips så kunde jag löslongera. Knäppa, envisa, arga, fantastiska sto..:heart

@Novali01 Hon är inte diagnostiserad ännu. Te tror att hon har haft läderhudsinflammation till följd utav felskoning och snedbelastning i hovleden.
Nu är det 6 veckor sedan hon visade hälta, så de tror att den spruta med anti-inflammatoriskt, vila i kombination med rörelse på mjukt underlag och nu även korrigerande skoning har fått bort hältan. Men det vet vi egentligen inte förrän vi sätter riktig press på hovarna igen.

Har galopperat för första gången uppsuttet idag. Hur mkt muskler kan jag ha tappat egentligen? Hur mkt som helst. Han är nog mer vältränad än mig.. :angel: Lite låter han ju lite fortfarande. Funderar lite på hur jag ska tänka kring det. Känner att vi får prova ett tag och se om det här funkar och annars får vi göra om det.. Stackars liten häst.

På vattenträningen tyckte de inte att han lät alls. I somras orkade han inte hela pass på bandet. Det gjorde han nu. Det var mycket glädjande.
Och så sa de att han var en superfin häst. Snäll, väluppfostrad och alltid glad. Kommer alltid i hagen och sköter sig prickfritt. Förut var han ju också fin, men svårare på många sätt.

@Novali01 jag tänker mkt på din kommentar om att jag lutar mig bakåt. Det är supersvårt att låta bli när det blivit en ful ovana. Men jag jobbar på det!
Jag har ju efter alla år som framåtlutande fått höra att jag hamnar för mkt bakåt på Harry. För oss handlar de mkt om att tygeln blir för lång och att jag då lutar mig bakåt. Om jag tänker på att korta tygeln och höja handen så hamnar jag rätt i sadeln. Lätt i teorin....:yuck:

I dag har jag varit och hälsat på Elle. Hon mådde prima och va som vanligt supergosig. Skulle kunna ha henne som myshund hemma.
Red sen lektion på Harry för KG, vårt absolut bästa pass hittils.:banana:Börjar hitta lite flyt och självbärighet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket...
Svar
4
· Visningar
491
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka