07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
6 timmar efter planet landat på Arlanda satt jag på Divan :) Det var ju inget under av lösgjordhet direkt :p Hon var ju på vattenträning från 7-19/11 men sen dess har hon vilat helt. Jättefin i kroppen och man kan ju inte bli annat än glad när man bara sätter sig upp på en häst som vilat i 1,5 vecka med full mat och ändå är hur snäll som helst. Inte ens lite på tårna.

6 timmar efter planet landat på Arlanda satt jag på Divan :) Det var ju inget under av lösgjordhet direkt :p Hon var ju på vattenträning från 7-19/11 men sen dess har hon vilat helt. Jättefin i kroppen och man kan ju inte bli annat än glad när man bara sätter sig upp på en häst som vilat i 1,5 vecka med full mat och ändå är hur snäll som helst. Inte ens lite på tårna.

Kanske Divan är a Sister from Another MotherFather till min :cool: Vi har ju konstaterat lite ibland emellanåt att de har andra likheter gällande takt/ändring av takt etc :cool: :D

Hoppas du haft det härligt på resan ! USA gissar jag i vanlig ordning eller ? (Missat/glömt ev info om exakt vart ) :p Gick det Isåfall bra via Immigrations trots nya President Elect ? :cool:

Senast ändrad:
Hur låse ni era sadelkammare? Har ni sadellås på salarna? Jag har börjat inse att jag måste tänka över det där lite i och med den nya sadeln:nailbiting:

Hur låse ni era sadelkammare? Har ni sadellås på salarna? Jag har börjat inse att jag måste tänka över det där lite i och med den nya sadeln:nailbiting:

Jag är ju inte 07:a men jag svarar ändå :p
Vi hade sadelstölder i närområdet förra sommaren och då bättrade stallägaren på låsanordningarna.
Vi har larm med kod och två lås + rejäl bom för dörren. Nycklarna ligger sedan inlåsta på ett helt annat ställe i en nyckelgömma med kod. Galler för fönster.
En period när det var som värst hade jag mina sadlar hemma i köket :angel:

@sommarminne Vi har bara ett vanligt låsvred, typ vanlig ytterdörr. Dock ligger stallet inte speciellt synligt eller inbjudande för tjuvar då vägen dit går med bostadshus väldigt nära och stallet ligger typ 20m från husen.

@mooi Haha hos er snor ingen sadlar. Punkt. Ni har verkligen gått all in och jag misstänker att srallägaren inte riktigt är sugen på att lägga ner dom pengarna på det:D.

@oxo Låter precis som där jag har hästen. Det är dessutom väldigt öppet runt om så det hade synts på håll om någon obehörig är där. Hade bara känts tryggt att ha något extra nu när sadeln kostar en slant.

Men hur fungerar det med försäkringsbolagen? Va krävs för att få ut någon på försäkringen så att säga.

@sommarminne Jag har fått för mig att det krävs godkänt lås för att försäkringen ska gälla. Men jag kan ha fel. Känns märkligt om det ska krävas ett sadel lås för att få ut på försäkringen om sadeln/utrustningen är inlåst.

Jag blev av med mina sadlar förra sommaren så nu bor dom hemma. Sadellås är en piss i mississippi om stöldligan vill åt din sadel. Kan ju hjälpa mot spontantjuven om ni har sådana.

Nu är Barb återigen helt perfekt och kall i sina hovar. Är rätt säker på att den värmen som varit nu när hon fick börja gå ut var pga det dåliga underlaget, fruset och knöligt och inte de få gamla grässtrån som finns i hagen. På onsdag blir hon skodd med ringskor+sulor fram och är hon opåverkad dagarna därefter kommer hon få börja skritta för hand i ridhuset nästa helg. Tänkte börja med fem minuter och öka med 1-2 minuter/dag tills hon är uppe i en halvtimme innan jag sitter upp på henne.

Burban har visat sig vara en riktig utmaning. Hon är så otrolig lättstressad och hamnar i helt opåverkbar spänning så lätt så lätt. När jag rider ut nu kan hon iaf skritta på bra på lång tygel förbi hus osv som hon tyckt varit hemskt otäcka i början. Även i skogen är hon rätt avspänd tills hon helt plötsligt kan komma på att hon är ensam. Då tvärstannar hon och gnäggar nåt helt hjärtskärande, spänner till och taktar lite. Lugnar sig ganska fort numera dock.

I ridhuset har hon en tendens att köra upp näsan och springa mot utgången. Högerfattningar orsakade häromveckan ordentligt huvudbry när hon hoppade in i galoppen och sen vägrade fatta höger och vart hysterisk. Denna veckan har jag bara försökt få henne lugn och när hon väl kommer till ett ok läge är det iaf inga problem att fatta högergaloppen riktigt fint. Men det tar tids evighet (30-40 minuter) innan jag får henne med mig. Men men, det släpper väl så småningom hoppas jag.

Älskar att se mina båda damer tillsammans ute i hagen iaf :heart
15203202_10209824706206247_7074265653840209838_n.jpg

Vinter utan snö, men med minusgrader, är mög. Sådetså. :mad:

Tävling i morgon! Har fortfarande inte lyckats få till den förvända galoppen till höger, och har ju inte kunnat rida ordentligt pga stenhårt och knöligt. Var hos min "gamla" dressyrtränare häromdagen och tränade för henne, eftersom hon har ridhus... Rutan var hemskt imponerad av ridhuset. Ställde sig så här på kortsidan och kollade på läktaren: :eek:
Det var ju en aha-upplevelse att rida programdelarna på en bana med korrekta mått! :D:up:

Vi får väl ta det för vad det är i morgon: Träning inför nästa säsongs riktiga tävlingar. Men det ska bli kul, en av mina gamla stallkompisar ska dit och tävla med sin nya häst. De kommer att spöa oss så det ryker. :angel::D

Ja, jisses! Dagen gick typ som väntat. Jag tänkte miljöträning, Rutan tänkte plågsamma djurförsök! :eek:

Hon var däremot väldigt fin på framridningen! :love: Så mjuk och fin och framme! Var även rätt fin i collecting ring, sen applåderade folk på läktaren ekipaget före oss och då höll hon på att dö! Och då skulle vi gå in och titta på domarbordet, som nästan stod inne på banan. :grin:
Sen var hon som blockerad, gick inte fram för skänkeln, gick inte att styra, stod emot domarkortsidan, sladdade med fram- och bakdel omväxlande. 58,5% red vi ihop där.

Till LA:n var hon fin på framridningen igen, men stod emot när vi skulle in på banan. Gick fortfarande inte att styra riktigt, så det var lite hej och hå och ganska likt det här faktiskt:

:angel:

Så, inridning i galoppserpentin strax till höger om medellinjen. Tvärnita i närheten av X och stirra med fasa på domaren i värsta giraff-stil! :eek:
Kantiga volter där man satsar på att hoppa staketet (fast det var nog innan start förresten, inga volter i det programmet), försök rymma från banan varje gång man passerar utgången, snigeltrav på diagonalen, mellangalopp med bakutspark och byte. Skänkelvikning med omväxlande bakdelen och framdelen först. Korsgalopp på halvcirkel över ridbanan. Avsluta med att sladda in på medellinjen. Skritta sedan fram till domarbordet igen och låt hästen ge dem onda ögat på vägen ut! :mad::D:rofl:

Och så lite felridning på det. :angel:
Men! Vi fick en 6:a på ryggningen med kommentaren "tidig halt". (Vågade inte rida hela vägen fram till A för då skulle hon rymt ut genom öppningen i staketet. :angel:) Hon gick att rida hela vägen bort till domarkortsidan, även om det var lite trögt. Galoppfattningarna var fina och vi fick en del 6, 6,5 och 7or också. Ehum, slutade på 54,3%. :angel::D Och som sagt, verkligen fin känsla på framridningen.
Vi tar och planerar in nån programridning till i vinter... :devil:

Senast ändrad:
@Marvin Får du för dig att ge upp läkarkarriären kan du ju alltid bli någon form av roande skribent. :laugh: Fick mig dagens fnitter såhär innan sovdags. :D Och då inte åt dina resultat. :meh:
Låter som en plan med fler programridningar. Samma gäller ju även här då. :o

Återbesök 13 i morgon. Går det bra så ska jag lämna honom i Sala på vattenträning efteråt. Är så trött nu så jag hoppas verkligen att allt läkt som det ska. C har börjat få upp farten nu när jag rider. Låtsas bli rädd för småsaker men är fortfarande lika snäll. Hoppas att han hittar framåtbjudningen snart så jag kan börja rida i mina "nya" ridstövlar igen. Hämtade hem dem i oktober. Förra året.

Ja, jisses! Dagen gick typ som väntat. Jag tänkte miljöträning, Rutan tänkte plågsamma djurförsök! :eek:

Hon var däremot väldigt fin på framridningen! :love: Så mjuk och fin och framme! Var även rätt fin i collecting ring, sen applåderade folk på läktaren ekipaget före oss och då höll hon på att dö! Och då skulle vi gå in och titta på domarbordet, som nästan stod inne på banan. :grin:
Sen var hon som blockerad, gick inte fram för skänkeln, gick inte att styra, stod emot domarkortsidan, sladdade med fram- och bakdel omväxlande. 58,5% red vi ihop där.

Till LA:n var hon fin på framridningen igen, men stod emot när vi skulle in på banan. Gick fortfarande inte att styra riktigt, så det var lite hej och hå och ganska likt det här faktiskt:

:angel:

Så, inridning i galoppserpentin strax till höger om medellinjen. Tvärnita i närheten av X och stirra med fasa på domaren i värsta giraff-stil! :eek:
Kantiga volter där man satsar på att hoppa staketet (fast det var nog innan start förresten, inga volter i det programmet), försök rymma från banan varje gång man passerar utgången, snigeltrav på diagonalen, mellangalopp med bakutspark och byte. Skänkelvikning med omväxlande bakdelen och framdelen först. Korsgalopp på halvcirkel över ridbanan. Avsluta med att sladda in på medellinjen. Skritta sedan fram till domarbordet igen och låt hästen ge dem onda ögat på vägen ut! :mad::D:rofl:

Och så lite felridning på det. :angel:
Men! Vi fick en 6:a på ryggningen med kommentaren "tidig halt". (Vågade inte rida hela vägen fram till A för då skulle hon rymt ut genom öppningen i staketet. :angel:) Hon gick att rida hela vägen bort till domarkortsidan, även om det var lite trögt. Galoppfattningarna var fina och vi fick en del 6, 6,5 och 7or också. Ehum, slutade på 54,3%. :angel::D Och som sagt, verkligen fin känsla på framridningen.
Vi tar och planerar in nån programridning till i vinter... :devil:
Och jag undrar då i mitt stilla sinne vad som fick dig att starta LA3 på en häst som alldeles nyligen lärt sig att jobba i rätt form? eller jag vet väl svaret, du skrev ju det här uppe att det var för träning skull men min hjärna vill ändå inte ta in varför? LC-LB borde väl vara de klasser hon ska gå just nu?

Och jag undrar då i mitt stilla sinne vad som fick dig att starta LA3 på en häst som alldeles nyligen lärt sig att jobba i rätt form? eller jag vet väl svaret, du skrev ju det här uppe att det var för träning skull men min hjärna vill ändå inte ta in varför? LC-LB borde väl vara de klasser hon ska gå just nu?

Absolut. Men det finns inga här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket...
Svar
4
· Visningar
491
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka