07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tre dagar i stor hage för Barb nu. Tycker att hon är mer varm i framhovarna än vad hon bör vara. Men ingen puls iaf. Min tanke är nu att hon ska börja skrittas typ tio minuter när hon är kall och fin i benen av att vara ute. Mig gör det inget om hon behöver vila länge, men hon är ju tjock och behöver gå ner i vikt...

I grushage eller gräs?

@fio Finns lite lite gammalt gräs, men Burban har tagit hand om allt ätbart senaste månaden.

Du har ingen ren grushage? Jag vet att det forskat bla bla men det har alltid funkat att ta bort hästarna helt från gräs. Även lite gammalt gräs. Men har man ingen grushage är det inte mkt att göra.

@fio Nä tyvärr är jag rökt på den punkten :(. Men jag tror att värmen kommer från att hon nu kan röra sig på ett helt annat sätt än när hon stått still.

@Fiorano Härligt att de inte var någon förändring på röntgen. Jag skulle vara väldigt rädd att släppa ut i en hage där de finns gräs att äta.:nailbiting:

I dag vaccinerade jag Harry och upptäckte då att han inte är vaccinerad mot botulism. Är era hästar vaccinerade mor botulism? Jag valde att starta grundvaccinering, och veterinären sa 2 sprutor till med 1 månads mellanrum. Googlade lite och nästan överallt står de ca 1 månad mellan sprutorna. Vad betyder ca i detta fall? 4-6 veckor? Skulle underlätta om jag inte behöver ta ut veterinär mellan jul och nyår för vaccinering. Tänkte inte på vad de skulle bli för datum när veterinären va ute i dag och frågade inte.
Nu när Harry ska ta de lite lugnt ett par dagar så ska jag passa på att raka honom. För 3 veckor sen tänkte jag sälja min klippmaskin, men helt plötsligt satte han päls.:banghead: Han är aldrig rakad tidigare och förra ägaren sa att han inte satte så mkt päls, men han är sjöblött efter ca 15 minuter i ridhus. Hopplöst att vänta tills han är torr när man har ridit, så nu åker pälsen.

En fråga, ni som står där det finns ridhus, hur funkar det hos er med inbokade träningar och annan ridning samtidigt. Får hur många som helst befinna sig i ridhuset vid bokad träning och göra vad som helst tex longera, hoppa mm. Hur funkar "bokningssystemet "? Har ni ryttare utifrån som har köpt någon form av ridhuskort, hur många i så fall? Finns det begränsat antal?

Summa, hur funkar användandet av ert ridhus. :)

Vi vaccinerar inte mot botulism. Har för mig att jag läst att det vaccinet bara fungerar mot en typ av botulism.

En fråga, ni som står där det finns ridhus, hur funkar det hos er med inbokade träningar och annan ridning samtidigt. Får hur många som helst befinna sig i ridhuset vid bokad träning och göra vad som helst tex longera, hoppa mm. Hur funkar "bokningssystemet "? Har ni ryttare utifrån som har köpt någon form av ridhuskort, hur många i så fall? Finns det begränsat antal?

Summa, hur funkar användandet av ert ridhus. :)

Vi får rida när ridhusägaren har träningar, longera/tömköra om det funkar med det de håller på med och där inte är flera andra som rider samtidigt. Inte hoppa. Ibland bokas ridhuset upp helt men det brukar vara på helgen och aldrig hela dagen så där finns alltid någon tid man kan rida på. Träningstiderna skrivs upp på en tavla så man kan undvika dem om man vill.

Finns några som åker dit och rider utifrån men inte så många, runt 10 olika kanske? De brukar dock inte vara där så ofta, det kan gå flera veckor innan jag träffar på någon utifrån som inte är där för träning.
Det är 12 hästar som står på anläggningen.

Vi får rida när ridhusägaren har träningar, longera/tömköra om det funkar med det de håller på med och där inte är flera andra som rider samtidigt. Inte hoppa. Ibland bokas ridhuset upp helt men det brukar vara på helgen och aldrig hela dagen så där finns alltid någon tid man kan rida på. Träningstiderna skrivs upp på en tavla så man kan undvika dem om man vill.

Finns några som åker dit och rider utifrån men inte så många, runt 10 olika kanske? De brukar dock inte vara där så ofta, det kan gå flera veckor innan jag träffar på någon utifrån som inte är där för träning.
Det är 12 hästar som står på anläggningen.

Om du har bokat träning för egen tränare då? Måste du boka ridhuset också eller får andra rida då i obegränsad mängd? Nu är ju 12 st inte så många så kanske inget bekymmer. :)

Något särskilt när ridhuset bokas helt?

@Kirre När det är hoppträningar får ingen annan rida därinne. När det är dressyrträningar får folk rida där iaf, men inte longera/tomköra. När det är lektioner är ibland halva ridhuset öppet för ridning men då får en inte ha träning. Dock är det enkelt att komma undan "träningsförbudet" om en har headset och kör tyst träning. En får själv ha med sig tränare närsomhelst annars och ridhuset behöver inte bokas om det inte är mer än två ekipage.

@Charlotte1975 Har aldrig vaccinerat för botulsim. Som jag förstått det går det inte att vaccinera mot den farligaste varianten? Vad det gäller hage är jag inte så orolig, nu är det dessutom snö som typ frusit fast i marken i hela hagen så känner mig inte så hemskt orolig :).

Om du har bokat träning för egen tränare då? Måste du boka ridhuset också eller får andra rida då i obegränsad mängd? Nu är ju 12 st inte så många så kanske inget bekymmer. :)

Något särskilt när ridhuset bokas helt?

Har inte tagit dit någon tränare själv men tror samma gäller, men det får vara på tider är ägaren inte själv har träningar. När ridhuset helbokas får det betalas extra och då skrivs det ut på tavla i stallet och vår facebooksida. Är det träningar brukar vi erbjudas plats om vi vill vara med själva.

Tillägg: Det är inga hoppträningar i vårt ridhus, vi har inte riktigt hindermaterial till att sätta upp hela banor heller. När vi löshoppar "bokar" vi ju upp ridhuset, då kan ingen rida samtidigt, men behöver inte betala något extra för det. Annars är det hoppning har företräde en dag och OK om man frågar andra som rider samtidigt övriga dagar.

@Kirre Ja i teorin är det så. I praktiken har det hittills inte varit ett problem då sällan ens en person dristar sig in när det är träningar :p. Nu är iofs dressyrträningarna alltid på söndagförmiddagar så är inte direkt rusning i ridhuset då.

@Charlotte1975 vaccinerar inte. Hon äter 100% hösilage

@Kirre hos oss får man bara boka ridhuset helt om man är över 5 pers vilket i praktik betyder att hoppning bara får bokas. Det är hoppning i stora ridhuset varje torsdag. Och markarbete måndagar som alternerar stora/lilla.
Vid dressyrträning är man fri att rida samtidigt.
Står 65 hästar på vår gård men vi har ju 2 ridhus och 2 utebanor så blir bara fullt på vinterkvällar. Typ Max 10 samtidigt.

*kl*
Vaknade av ett mess från Lufthansa imorse att flyget hem är inställt pga strejk. Efter 1,5 tim i telefonkö så blev vi ombokade med Air Berlin så kommer hem som planerat på onsdag. Saknar att rida nu efter 3 veckor semester.

@Kirre Står på en anläggning med 12 boxplatser, och det är 10 olika personer som har häst hos oss. Endast en person utifrån har ridhuskort, så vi har det väldigt lugnt och lyxigt. Vi får rida men inte tömköra/longera när det är dressyrlektion, och när det är hoppning är ridhuset stängt för de som inte är med i hoppgrupperna. Den som tränar har företräde till spåret eller den vägen som denne vill rida. Vet inte om det är en officiell regel, men det verkar de flesta anamma numera i alla fall.

Vi har börjat trappa upp nu, med lite samling. Tänker att det är bra att han fått jobba lite innan vattenträningen som han förhoppningsvis ska återuppta på måndag om allt ser bra ut på ÅB. Han blir bara piggar och piggare på töm och nu har jag kommit till ett läge då han får springa om han vill. Dvs. Jag saktar av med jämna mellanrum och han får vila lite, men om han vill sätta igång sen igen så får han det.

Gårdagens roligaste för mig personligen är att jag fått plats på en kurs på Strömsholm i mellandagarna som AA ska ha. Den riktar sig egentligen till ridlärare men jag fick plats för att det fanns några extra platser och jag går ju domarutbildningen. Ska bli toppenkul!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket...
Svar
4
· Visningar
491
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka