07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller tummarna för er, @spinxx och @Amanda_F!

@Marvin det är nog lite av en smakssak/alt man gör vad som funkar bäst - en riktigt erfaren häst vet ju att på hopp- och terrängbanan får den byta som den vill själva, men på dressyrbanan måste den lyssna på ryttaren.

I ditt fall nu som du håller på att utbilda Rutan, så skulle jag nog ha fokus på att lära henne gå förvändt galopp "på kommando" sas, dvs. att du är extremt tydlig på att du sitter i den förvända galoppen och verkligen rider varje galoppsprång. Du måste vara extremt noggrann med att sitta i balans och inte röra på dig på nåt sätt som Rutan kan tolka som en byteshjälp...

När dom först fått börja lära sig att byta själva på hoppbanan, så får man vara extremt tydlig på när man faktiskt vill att de ska gå kvar i den förvända galoppen. Men hon verkar ju vara lättlärd, så hon lär sig nog det med ganska snabbt. :)

Jag är faktiskt jättenervös inför i morgon så alla tummar som finns kan behövas @sorbifolia

Ska jag vara ärlig så känns det inte toppen alls. Jag hör hur hans bakknän låter och knäpper (ungefär som när människor knäpper loss leder) och märker hur rädd det gör honom. Den positiva delen av mig försöker tänka att det är för att han inte har ringskor som det är så mkt värre igen, plus den förlorade styrkan. Medans den negativa delen av mig tänker att blistringarna vi gjorde i våras borde väl haft mer bestående resultat? Borde vi ha opererat i stället?

Plus att han missförstod mig lite när jag tömkörde igår och började galoppera, och då lät han faktiskt som en struppipare igen. Fast det bara var en halv volt innan han började trava :crazy: Han väser lite i andningen också, inte alltid, men jag märker det när vi byter varv på tömmen och när vi tränat klart för dagen. Plus att han är ganska forcerad i andningen när han är spänd. Känns som om jag inte ens vet vad som är normal andning alls, och att jag överanalyserar ALLT. Han är i alla fall fortsatt extremt snäll, vaken är han och typ sitt vanliga misstänksamma jag, men på mig.

... det bästa vore nog om veterinären skrev ut valium till mig, eller vad tror ni?:angel:

Nja .. Näe .. :D din fråga om hur man när man tränar/tävlar flera grenar kan hitta balans i det ang grunder och hur tränarna förhåller sig till det. Så nej - inte hur man byter /lär in byten .

Jag tycker inte det är någon skillnad alls? Varför skulle det? Så länge man rider dressyren med bjudning framåt och inte med handbromsen i så är det inga som helst problem ! Jag tränar och rider likadant i alla grenar! Den enda skillnaden är att jag sitter ner i dressyren, har lättare sits i hoppningen och terrängen. Eller fattade jag frågeställningen fel?

Jag har klippt Knatte för tredje gången redan i år! Han blir så himla svettig och idag klippte jag hela ansiktet för första gången. Såg så himla sportig ut:D. Någon som har tips på bra liten maskin?

Jag köpte en Andis i fjol som jag är himla nöjd med! Jag kunde tom klippa halva huvudet på vår fjolligaste häst med den, annars så reagerar han på vibrationerna och ruskar då oavbrutet på huvudet.. Lätt att klippa snyggt då? Nä.

Annars är jag bortskämd med att kunna använda stora maskinen överallt och en liten bara runt ögonen.

Jag tycker inte det är någon skillnad alls? Varför skulle det? Så länge man rider dressyren med bjudning framåt och inte med handbromsen i så är det inga som helst problem ! Jag tränar och rider likadant i alla grenar! Den enda skillnaden är att jag sitter ner i dressyren, har lättare sits i hoppningen och terrängen. Eller fattade jag frågeställningen fel?
Jag håller helt med!

@Amanda_F Det är ju inte konstigt att du är nojjig och analyserar allt, blir lätt så när man haft en skada, och det blir väl inte bättre för att det har varit många olika problem. Hoppas att allt går bra i morgon, både för dig och @spinxx!

@sorbifolia Hon är verkligen lättlärd! Idag kunde hon rygga. :cool:
Testade förvänd galopp på lite olika linjer, men bröt av när hon började få det kämpigt innan hon hann slå om.
På slutet fick jag till det med fattning av förvänd galopp från skritt efter kortsidan, galopperade ner längs långsidan och gjorde en halvcirkel över ridbanan i förvänd, massor med beröm hela vägen tillbaka längs långsidan och sen avbrott innan hörnet. Funkade åt bägge hållen! Nu får hon vila några dagar medan jag är i London.

Klippte henne igen idag, behövdes verkligen. Hittade en massa små krustor i huden på sidan och rumpan och när jag borstade henne efteråt blev golvet vitt av stöv. :o Uppenbarligen har mina borstar inte nått ner genom pälsen. Då är det ändå bara 7 veckor sedan hon klipptes sist.

Senast ändrad:
Klippte henne igen idag, behövdes verkligen. Hittade en massa små krustor i huden på sidan och rumpan och när jag borstade henne efteråt blev golvet vitt av stöv. :o Uppenbarligen har mina borstar inte nått ner genom pälsen. Då är det ändå bara 7 veckor sedan hon klipptes sist.

Men alltså: Har hon ett grått område? Det har jag inte sett på dina bilder.

Hemma från kliniken nu. Måste säga att han skötte sig över förväntan. Han rör sig alltid lite bättre där för han är lite spänd, men det var bara att blistra igen och börja om typ. Och han fick nya snabba skor, kopparsöm och överrullning fram samt ringskor bak. Kommer nog bli toppen om han klarar sig från att trampa av sig dem för de är rejält utläggda runt om. När han skoddes stod han själv (med mig..) i ett litet utrymme där han aldrig stått förr, och var ändå lugn i 1,5 timme. Det, ska jag säga er, det är utveckling det. Hade INTE hänt när jag köpt honom..

Just nu är den lille 07:an väldigt billig... har försökt rida ut senaste två dagarna, gäller ju att passa på när man är hemma i dagsljus och underlaget är bra. Igår gick det väl rätt ok, även om han var lite spänd och gjorde en sån där härlig 180-graders sväng just när vi hade full galopp i backen, då var jag glad över silikonskoningen i ridbyxorna, så jag hade någon chans att sitta kvar. Idag var han helknäpp, gick bara och sprätte, snurrade och var allmänt spänd :(, så genast börjar jag ju nu fundera om han har ont någonstans igen eftersom hela 'fright and flight'-systemet var igång, jag har ju trots allt anmält oss till en kurs i jul, så dumt av mig:banghead:.
Sen har han varit lite dålig i magen och bajsar i hela boxen och därefter strör han liksom ut det och inte kan man kissa ute nu, det är ju kallt... så min strökostnad blir skyhög denna månad:arghh:. Vad ska man säga, det är ju tur att han är söt:p

@spinxx hur gick det för er idag? Blir det shopping i morgon eller inte?

Jag tror att det gick bra.
Vinklarna är bättre, och hon är ohalt sedan 4 veckor tillbaka.
Planen är att fortsätta att sätta igång henne.
Återbesök för skoning och vet.koll om 5 veckor igen, har vi klarat oss utan återfall tills dess så får vi börja hoppa igen. Men det är klurigt, jag är ju rädd varje dag för att hon skall vara blockhalt igen..

MEN! Jag skall shoppa ändå. Så får vi se om jag får ångra mig eller ej :) Shopping är en del av hela upplevelsen för mig.

Det bästa av allt var ändå att jag kunde åka helt själv igår! helt utan medhjälpare. :love:
Och eftersom jag inte har lastbil utan släp så känns det faktiskt lite mer tricky och mer beundransvärt.

Tjoho! Röntgen var helt utan anmärkning! Men alltså det är så svårt att veta vad som är nästa steg nu:confused:. Distriktarna säger släpp ut i hagen och börja rid och den här veterinären sa samma. Men folk som har haft fång på sina hästar säger att hon bör vila längre och den forskning jag hittar är lite svårtolkad eftersom det mest baseras på hästar med betydligt allvarligare anfall. Är så himla svårt att veta vad som är rätt! Tror jag släpper ut henne i vanlig hage nu iaf. Hon är ju inte direkt varianten som brallar omkring.

Tjoho! Röntgen var helt utan anmärkning! Men alltså det är så svårt att veta vad som är nästa steg nu:confused:. Distriktarna säger släpp ut i hagen och börja rid och den här veterinären sa samma. Men folk som har haft fång på sina hästar säger att hon bör vila längre och den forskning jag hittar är lite svårtolkad eftersom det mest baseras på hästar med betydligt allvarligare anfall. Är så himla svårt att veta vad som är rätt! Tror jag släpper ut henne i vanlig hage nu iaf. Hon är ju inte direkt varianten som brallar omkring.
Jag tror jag skulle släppa ut och börja sätta igång långsamt, långsamt. Rörelse i lagom takt kan väl bara vara bra?

Min häst var så snäll igår när vi var ute och promenerade att jag började gråta av lycka. Inte ens när vi upptäckte en hel flock dovhjortar så gjorde han något. De kampar på vår gård på vintrarna då Lodjuren kommer till skogarna. Fint på många sätt men lite väl närgångna tycker jag faktiskt.

Vad härligt @Fiorano! Ang. igångsättning, kan du ringa nån större klinik som har veterinärar som har större erfarenhet med just fång, och fråga dom? Känns dumt att riskera en för snabb igångsättning, men samtidigt tråkigt att vänta om det inte behövs.

Dressyrträning idag, tränaren har inte sett oss på ca 1,5 månad och reagerade på att galoppen blivit så mycket bättre! Även hopptränaren har noterat detta.
Tränade lite programdelar. Övergången från galopp till trav och sen ny fattning på diagonalen var svårt!
Ryggning fattade hon direkt, ska fortsätta träna på det hemma. Även skänkelvikningen kan vi nog få till. Det gick även oväntat bra att rida upp på medellinjen i galopp och göra halt.

Däremot förvända galoppen... Hon bytte och bytte. Skyller på @Novali01 som "tvingat" oss att träna på byten. :mad:
Rutan verkar ha hajat det! Byta riktning = byta galopp, jajamensan! :banana:
Suck! Nu måste jag lista ut hur jag ska få henne att fatta att jag ibland inte vill att hon byter.
Möjligen är det lättare nästa gång, nu hade vi tränat ett tag när vi kom till förvända och hon kändes lite matt.
Nähä du din lata lilla typ, skyll inte på mig att du är otydlig i dina hjälper!!:rage:

• Gilla
Reactions: fio
Nähä du din lata lilla typ, skyll inte på mig att du är otydlig i dina hjälper!!:rage:

Inte då! Jag är ett under av tydlighet! :D

Hemma igen, red ut en sväng i morse med stallägaren/tränaren. Fantastiskt väder, strålande sol och helt vindstilla! Vi tog en lång galopp längs med ån och det var så underbart roligt!! :love:

Nu är det typ storm och +0,5 grader. :eek:

• Gilla
Reactions: fio
Idag var det fruset i backen hos oss. Red en barbacka tur och hoppades på det bästa. Han gjorde en mindre fin uppvisning med medryttaren i veckan så hon åkte i backen och jag fick skämmas :banghead: Efter det jobbade jag honom från marken i några dagar och idag lite ridning. Galopperade några små steg och vi kunde svänga, det kändes bra :D

Tre dagar i stor hage för Barb nu. Tycker att hon är mer varm i framhovarna än vad hon bör vara. Men ingen puls iaf. Min tanke är nu att hon ska börja skrittas typ tio minuter när hon är kall och fin i benen av att vara ute. Mig gör det inget om hon behöver vila länge, men hon är ju tjock och behöver gå ner i vikt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket...
Svar
4
· Visningar
491
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka