07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
I dag va jag i väg på träning, men vi kom aldrig så långt som till ridningen. Min tränare tog henne från marken och de drog ut på tiden. Förvånad häst som sadlades och tränsades och logerades och sen fick på sig en repgrimma och slapp ridning. De va superkul att se någon som kan jobba henne på detta sätt. Precis samma saker som jag har problem med i ridningen uppkommer här. Hon tappar lätt koncentrationen på mig vid ridning för att hon måste ha koll på allt runt om, och blir då superspänd. Om jag kan bryta sånt från marken först så kanske de blir lättare från ryggen. :angel: Hon strulade vid lastningen så nu blir de köp av repgrimma och lite markträning/lastträning. Någon som har koll på repgrimmor? Vad ska man ha för något? Helt nytt för mig.

Lite film.

@Charlotte1975 Jag har bara en vanlig billig repgrimma för typ en hundring och jag tycker den fyllde sin funktion! Min va ju grymt svårlastad som unghäst och även om det var 3 år sedan han krånglade har jag ändå kvar den och longerlina i släpet:D:angel:

@Charlotte1975 Jag har bara en vanlig billig repgrimma för typ en hundring och jag tycker den fyllde sin funktion! Min va ju grymt svårlastad som unghäst och även om det var 3 år sedan han krånglade har jag ändå kvar den och longerlina i släpet:D:angel:
Men de finns massa olika varianter av repgrimma, soft, sharp, allround. Ingen aning om vad de är för skillnad. Med svår i dag så tog de 5 minuter och hon kastade sig ut 2 gånger. Men de duger inte, jag vill kunna lasta själv.

@Marvin det där kommer bli superbra !

Jag hoppas det! Hon är väldigt trevlig att jobba med iaf!

Kapade manen ca 1 dm idag, det blev jätteojämnt eftersom hon envisades med att stå med huvudet rakt upp, så att manen föll längs mankammen istället för ner på halsen, men vi ser det som ett långtidsprojekt. Nu ser hon iaf inte ut som en raggsocka uppifrån längre. Och ojämnheten syns inte när hon springer. :angel:

Svansen ska tvättas så fort det slutar frysa hela tiden, skitstörigt. Behövde verkligen inte den här sista omgången snö som kom i veckan, helt värdelöst! Hon fick nya skor (och en väldigt välbehövlig verkning, skar av typ 2 cm hov) igår. Jag har också flyttat in mina saker (typ 300 schabrak :angel:) i nya stallet.

Men de finns massa olika varianter av repgrimma, soft, sharp, allround. Ingen aning om vad de är för skillnad. Med svår i dag så tog de 5 minuter och hon kastade sig ut 2 gånger. Men de duger inte, jag vill kunna lasta själv.

Jag gillar "sharp" modellen (antar jag att det måste vara) dvs. dom som är ganska stela. Dom softa känns ganska värdelösa om man har en bufflig häst som börjar stöka.

KL

Skrullan har bara lullat runt efter koliken i onsdags och ätit gastrogard. Gick en sväng i skogen på långa tyglar i går och tömkörde i skritt och trav i 20 min i dag. Enligt veterinären hade hon "låga värden på allt" på blodprovet, vad nu det betyder.....?!? Vänter på att han ska mejla mig journalen imorgon.

Hon är ju så fin @Marvin, är också övertygad om att det blir kalas!

Här är en liten lullsnutt från oss i padocken. Mkt mer avancerade är inte vi ..
https://www.facebook.com/malin.josefsson.1
Men Bosse är för go, min lille labbe:D.
Det enda är att jag själv faktiskt tycker att jag lyckas sitta liite mer med henne än tidigare då har så stora sitsproblem ändå..

Känner mig faktiskt nedslagen och ledsen för att det går så dåligt nu i det att jag inte tycker mig rå på henne och hon är skeppig och inte så mjuk/gymnastiserad:(. Hoppas det spelar in att hon rör sig gga lite och det hårda underlaget. Kan och hinner inte som jag borde även om jag rider hemma varje dag.

Är mycket nu framöver med. Ska se om kompisen vill bli medis på riktigt..Om hon hinner och vill ca två dagar i veckan..

@sorbifolia , fy för kolik. Hade ju min 06:a i fjol när hon var dräktig. Inge vidare. Min hade ju också relativt låga värden, krya på Skrullan. Tänkte fråga dig en annan sak..Hur lång tid tog det innan din fölunge var avvand? Min hovis sa MINST tre veckor isär..Så jag släppte ihop efter nästan fyra å det var såå mysigt att tutta lite sa Rut;)..( Å Loppan).

Jag vill ju ev släppa ihop dom igen då det är smidigare..suck..

@sorbifolia , fy för kolik. Hade ju min 06:a i fjol när hon var dräktig. Inge vidare. Min hade ju också relativt låga värden, krya på Skrullan. Tänkte fråga dig en annan sak..Hur lång tid tog det innan din fölunge var avvand? Min hovis sa MINST tre veckor isär..Så jag släppte ihop efter nästan fyra å det var såå mysigt att tutta lite sa Rut;)..( Å Loppan).

Jag vill ju ev släppa ihop dom igen då det är smidigare..suck..

Tack, hälsar Skrullan! (till @Marvin med) Hon har mådd bättre nu de senaste dagarna. :)

Kan tyvärr inte svara angående avvänjingen, då min fölis fortfarande står tillsammans med sin mamma nattetid. De kommer inte hellre släppast ihop efter att han är avvänd iom att Mini är hingst...

@polly p Tycker du är väldigt hård mot dig själv och din ridning! Ser trevligt och stadigt ut:). Rid lite mer övergångar och tempoväxlingar så fångar du upp skeppigheten.

Red dressyr på micklemtränset igen. Alltså jag vet inte. :arghh: Hon är helt klart irriterad, men samtidigt stadigare i formen. :cautious:

Tur man har en cool häst för övrigt, red på storgatan (grusväg som min pappa döpt) då den är plogad eftersom de röjer där. Precis när vi fattar galopp brakar det till i skogen för att ett träd fälls. Ingen reaktion från Ariel, hon bara galopperar sin lugna galopp framåt. :love:

Vi ska till vet i morgon och kolla upp om det är fritt fram att rida på nu när vi ökat belastningen, eller om det är något mer än att han är svag som gör att knät ser instabilt ut ibland. Hittar de något är det antagligen det som kommit fram nu när jag ridit med den halvnya sadeln. Men sen jag slutade med den har han inte alls bråkat. Inte när jag ridit ordentligt i alla fall. Så om någon tittar på klockan i morgon mitt på dagen får ni gärna hålla en extra tumme då.

Dagens bra grej är att jag tror att min (fd?) Prestige-sadel är såld nu. Det vore så jäkla skönt. Och jag pratade med den utprovaren som hjälpt mig med den andra sadeln och hon har lovat att göra allt hon kan för att hjälpa mig. De vill ju också att vi ska må bra och ha en sadel vi trivs med.

Kort rapport från dagen: detta kunde ha upptäckts innan köp, förhoppningsvis svarar han på behandling och blir stark och frisk, eller så får vi byta behandling.

Lite dåligt att tre veterinärer kollat men inte sett detta...

Problemen var tvådelade, det jag varit mest orolig för kan man inte göra något åt. Men det behöver inte vara så farligt i användningssyfte. Han har nedsatt eller ingen (svårt att veta exakt) ledningsfunktion i bakknäna (ffa höger) vilket beror på en dåligt nedärvd (troligen) Patellafunktion.

Del två är instabila ligament som gör att hela höften upplevs instabil. Det är dessa som är behandlade (blistrade) nu. Vi ska tillbaka och se om han svarat om en månad. Till dess ska han rehab-träna två veckor sen rida som vanligt igen.

På uppsidan såg röntgen jättefin ut. Röntgade hela ryggen och bakbenen för att leta efter skillnader från förra året... Tänk att jag bara haft honom i 11 mån!

Del två i bra grejer är att Prestige-sadeln faktiskt var såld så nu har jag råd att köpa en tömkörningsgjord så jag slipper låna hela tiden...

@Amanda_F men så himla jobbigt :(
Jag har missat att du skulle in och kolla honom osv.
Det är ju bra att det går att jobba med och åtgärda osv men fy vilka jobbiga månader som ny hästägare du haft med endera det ena och det andra, småskador osv :( Du har verkligen alla mina sympatier .

@Amanda_F håller tummen att han svarar på behandlingen.

Vi har kört lite mark-träning och lastning i 2 dagar. I går va de lite protest vid lastningen i början men släppte ganska fort, men i dag sprang hon på utan protest. Men hon blir sjukt nervös inne i stallet när hon ser att transporten står på stallplan. I dag så hann hon väl :turd: 10 gånger innan. Då försökte jag ändå lura henne och rida först innan vi lastträna, men hon fatta i alla fall. Ska försöka va lite duktig nu och träna lastning kontinuerligt, men de är segt att koppla på släp. :angel:
I dag blev de en tur ute i skritt. Ganska laddad häst som inte är sutten på sen i fredags, men behärskade sig. Höll dock på att bli påkörd av en bil. :rage: Elle är absolut inte rädd för bilar, och en bil kommer i hög hastighet bakifrån och saktar inte ner. Säg att den kör i 50 km och det är en ganska smal grusväg. Så för att markera lite så styr jag ut i mitten av vägen och tanten bara fortsätter i full fart. :eek:Jag håller upp handen och hon typ tvärbromsar och ser skitsur ut. Idiot. 10 meter längre fram fanns en mötesplats med gott om plats att passera. 3 minuter senare kommer hon lika snabbt mot oss. De va en bil från kommunens hemtjänst så vi tog reg nr. Hon jag red med tränar chefen på hemtjänsten så hon skulle ta ett snack med henne. Fattar inte hur man kan riskera att köra på en häst. Ingen skulle ju passera en älg med 1/2 meter i 50 km/h.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka