07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Charlotte1975 den är superfin såklart, men inte alls min typ av häst. Sen gillar jag inte Helgstrand alls, och det beror inte bara på det som stått i medierna... Så jag tycker att hans namn lätt lämnar en bitter eftersmak och jag blev faktiskt lite ledsen när Springbank såldes till just honom. Det finns säkert många elitryttare i samma kategori men men...

Jag tänkte fylla i GP:s vaccintionskort i tdb, om kanske kanske vi kan hitta på något kul framöver.

Jo, när man har klickat på knappen "av veterinär verifierad grundvaccination" ska man inte fylla i något datum då? utan efter det så börjar man fylla på med "vanliga" vaccinationer?

Tack för uppmaningen @sassiball :D! Fick jag med lite pyssel, hi, hi, det är jätteenkelt om man inte lyckas klicka in fel datum för då fick man börja om från början!
Anmält dottern och 06:an till deras första start! Gick bra idag med 68,8% i lc och 62% i lb:n.
Nöjda barn är snälla barn. Dom var jätteduktiga faktiskt och jag känner mig lite glad då detta av mina två teens behöver få känna sig lite duktig och nöjd!

Angående tävlingsnivåer och ålder så är det ju ganska normalt de som de flesta i tråden åstadkommit dvs MsvB nivå. Tycker inte man ska känna att man "inte kommit längre" för det krävs ganska mkt mer av både ryttare, häst, tid, träning, pengar att ta steget upp till Svår klass oavsett disciplin. Dvs Int I i dressyr, 145 hoppning, 3* fälttävlan. Det är ju sjukt dyrt att tävla och träna idag. Kändes betydligt enklare och billigare förr på något vis. Jag är ganska övertygad om att fler hade nått dit med andra förutsättningar.

@Charlotte1975 alltså hade den varit 5 hade jag tyckt wow men 3!!!!!
Gissar på unghäst VM sen skadad och aldrig mer på tävlingsbanan.
Nu är de ju proffs men alltså jag vete fan alltså. Vart är lösgjordheten? Ska man verkligen rida i den där formen på en 3-åring och rida fram den där gången?

Håller helt med!
Den där är så satans rörlig och stor i gången att man skulle vilja strypa det hela för att inte påfresta den för tidigt.
Jag tycker man ser hur sladdrig den är fortfarande. Kroppen är inte redo för det där.

Fantastiskt läcker - absolut. Men det borde man ju försöka preservera och tänka långsiktigt kring.

Jag tycker det blir ledsamt att se en så ung häst gå sådär. Det är en fantastisk häst men för tidigt pressad enligt mig.

Idag har jag faktiskt ridit på min egen alldeles för dåligt pressade häst. Fick först longera och sen gå en halvtimmes promenad innan jag hoppade upp. Kändes väl helt okej men jag blev helt slut efter några varv. Jag måste nog skylla en del av min trötthet på att förkylningen från helvetet har varit på besök i över två veckor nu så min fysik är inte den optimala. Men jag är glad över att jag satt kvar iaf och att pålle är snäll att hoppa upp på efter lång vila trots att det pyser ur öronen på honom av understimulans. Största problemet är att hans fokus på mig är urkasst när han är så oriden.

Kan inte annat än att hålla med er om åsikterna om Revolution. Men de är en fantastisk fin häst. Hoppas hoppas att den håller. Den rör sig ganska spektakulärt även utan ryttare.

I dag har jag haft hästfri dag. Man hinner med så mkt en lördag när man inte åker till stallet. Hoppas min häst trimmat fint på töm i dag för i morgon ska vi iväg på träning.

Jag har inga tävlingsambitioner alls!:D
Mitt "mål" med hästarna är att få dem till trevliga allround hästar som alla kan rida. Man ska kunna göra det mesta med dem, hoppa, dressyr, körning och svampplockning i skogen;).
Hästarna för mig är ren rekreation, rensa hjärnan från jobbet.:)
Blir 44 under året och inte kommit någonstans mot er andra:angel:.

En rolig sak som egentligen inte hör hit: Igår blev jag FARMOR till en liten tjej!:love::bump::banana:
Börjar redan titta på ponnyannonser!:o

Kollade igenom mina och ponnyns resultat igår, från 2011. Det var väldigt många av våra mottävlare som jag har koll på idag, få som jag vet har tagit sig mkt högre än MsvB. På Vällingby mötte vi en fyraårig liten Divan och @Jfrelin t.ex och i den klassen blev en instruktör placerad med sin häst som har dominerat MsvC i två år här, men han vill inte byta... Inte konstigt att jag börjar få koll på de jag tävlat mot, då jag mött dem med olika hästar under fem års tid...

Jag har inga tävlingsambitioner alls!:D
Mitt "mål" med hästarna är att få dem till trevliga allround hästar som alla kan rida. Man ska kunna göra det mesta med dem, hoppa, dressyr, körning och svampplockning i skogen;).
Hästarna för mig är ren rekreation, rensa hjärnan från jobbet.:)
Blir 44 under året och inte kommit någonstans mot er andra:angel:.

En rolig sak som egentligen inte hör hit: Igår blev jag FARMOR till en liten tjej!:love::bump::banana:
Börjar redan titta på ponnyannonser!:o

Så himla härligt det låter utan tävlingsambitioner... Får hoppas att jag dämpar mig lite med åren. ;) Grattis till att bli farmor också. :heart

Igår var det årsmöte för lokala fjordhästföreningen och jag började drömma alldeles för stora drömmar igen. :banghead: Undrar om jag någonsin ska tagga ned?

Hästarna fick vara lediga, men Ariel provade lokselen jag haft hängande. Lokorna passade bra, däremot var däckeln inte lika optimal. Men nu har jag iaf lokor att mäta när jag hittar en intressant sele till salu...

@Charlotte1975 Tycker den rör sig helt otroligt stort. Jag hade flugit av som en vante:D.

Jag var och tränade igår och det känns som att vi börjar hitta tillbaka till varandra och sitsen känns lite bättre iallafall. Gjorde väldigt bacis övningar och fick en liten aha hur mycket bättre han känns när han kommer fram på ytter:angel:. Hade glömt bort det lite:banghead:.
Underlaget ute är dock helt stenhårt så jag längtar verkligen efter våren nu!!!

Gör inget annat än att borstar och tittar på mina ponnier. Tog lite foton igår också.
12795268_10207497963399131_2471775846513676997_n.jpg

12800215_10207497961919094_2955747704049625292_n.jpg

12795310_10207497962319104_7804616896388169181_n.jpg

Nu är min nya lånehäst på plats i stallet! :) Ska ha honom iaf till slutet på Maj när 3-års är avklarat för min egen. Senare ska vi ta hem hans lillasyster också som sällskap till dräktiga stoet, hon är 8 år och inte inriden, så ska börja jobba lite med henne och se om det är något jag vill ha som lite mer långsiktigt projekt :banana:

Idag kom min dressyrtränare (och hennes nyfikna mamma) ut och hjälpte mig lite med Rut. Förra gången jag försökte rida i paddocken var ju hästen och hennes bogar överallt och det kändes som hej kom och hjälp mig.

Så fort min tränare dyker upp så går allting mycket bättre, jag vet inte vad hon gör, hon behöver inte ens säga nåt. Tror det är så att jag slappnar av (för jag vet att saker kommer att lösa sig) och då kan hästen göra det också... :angel::banghead:

Så, idag gick det plötsligt att flytta in ytterbogen och vända för ytterskänkeln. Vi fick också rida mycket långsammare, och då var det lättare för henne att hitta sin balans. Hon svarar superbra på förhållningar med magen. Galoppen blev fortfarande väldigt stressig, så där blir det att bryta av ganska snabbt och få henne avspänd i traven igen innan vi fattar ny galopp.

Tränaren filmade en liten snutt med sin mobil, kass kvalitet, men man kan se att Rutan är söt! :love:

Intressant @Marvin jag har precis samma analys av min träning idag. :p

Red för första gången på micklemtränset. Ariel var enormt frustrerad och tyckte INTE om det här nya påfundet. Först försökte hon ignorera mina förhållningar och när det bara ledde till fler och tydligare förhållningar försökte hon springa ifrån allt. O_o Vilket verkligen inte brukar vara hennes metod...

Sedan kom tränaren, jag öste ur mig all frustration, hon förklarade att vi skulle skippa den plan hon haft för dagens pass och bara jobba på volten. Vips börjar Ariel gå bra, jag tycker förvisso att hon blir tung i handen, men tränaren tyckte att hon var bra i formen och såg nöjd ut. :cautious:

Vi jobbade med att variera storlek på volten i trav samt att galoppera på volt (har knappt blivit någon galopp pga underlag tidigare) och det gick riktigt, riktigt bra. Fast när jag tyckte det kändes värst, så var tränaren nöjdast. :arghh:

Ja, jag vet inte alls... Men det blev en rejäl genomkörare idag iaf och så får jag väl prova med tränset fler gånger. :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka