07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min häst är lite för pigg för tillfället, vilket gör ridningen lite svårare än den varit på ett tag. Hon får inget kraftfoder, men beter sig som någon gett henne 5 kg havre i smyg. :cool: Knashäst. Önskar att underlaget ute va lite bättre så man kunde ut och galoppera. Nu är de hårt så enda vettiga ridningen just nu är på banan/ridhus.

@Jfrelin Hälsade på din häst i går. Va ute och fotade din tränare och några andra på gården. Hon såg nöjd ut.;)

@Charlotte1975 Fräsigt! Synd att schabraket bara finns i full allround och ponnystorlekar. Men kanske nåt för @Marvin :)

Jäkla snyggt täcke och lindor. Men jag är för lat för att använda lindorna jag redan har :o Och fleecetäcken är inte min vän riktigt...

@stjarnfrugt . Ngt jag tycker är nyckeln till att verkligen Kunna och Lära sig rida , är att landa i insikten att "en dag på jobbet" inte innebär att förvänta sig ett särskilt läge/nivå/beteende/uppförande på hästarna öht. Tror du också tycker det är självklart när du läser det . Men ändå agerar/reagerar folk väldigt annorlunda dagligen dags när det kommer till verklighet och vardag så att säga . Och ibland tror jag inte det är tydligt heller att det man tror man lever efter själv som ryttare , inte alltid ändå stämmer ang hur man tränar/tänker runt/hanterar träning tex .
När man vill väldigt mycket är det extra viktigt att ändå kunna separera sin vilja från att fokuset och viljan och målen ändå gäller , i det att man rider "en dag på jobbet" utan begär , utan förväntning på en viss nivå /hur hästen borde kännas , bete sig utifrån x och y etc , utan tar det utifrån det läget . Om vilja/mål osv blir frustration, så kommer ingen häst och ingen ryttare utvecklas alls .
Hoppas du förstår essensen i mitt inlägg . Lite hastigt och kortfattat nu ikväll då jag har annat , men kunde inte låta bli att reflektera över din post och hur man "känner " dig såpass utifrån hur detaljerad du är att dela din ridtillvaro och hur du delar med dig så mycket av hur du känner allmänt.

Senast ändrad:
@mackan Jag förstår precis vad du menar och jag håller med dig. Jag hade inte väntat mig nåt superpass eftersom jag vet hur det alltid är när hon inte dressyrat på ett tag. Jag vet också att imorgon går det bättre. Det är ett lugn i sig. De här mellanmjölkspassen brukar jag bara fokusera på att det vi gör ska vi göra med kvalitet, inte nåt superflashigt utan bara genomföra godkänt. Dvs noga vägar, noga ridning och sedan får systemet ta oss framåt. Tycker jag har lärt mig det ändå men det kanske inte framgår. Och framförallt har jag lärt mig att inte ge upp fast jag bara vill grina halvvägs i ett pass, och biter ihop och i slutet är jag nöjd ändå :)
Men ja, jag drar mig ju för att vila henne eller bara rida ut en period för jag vet hur tråkig hon är sen (och hur tråkig jag själv blir av att vara otrimmad ffa). Eller hur rolig hon är när hon är vältrimmad, eller hur man nu vill se det :o Men å andra sidan är det sista tiden jag tänkt mer och mer på det, och det kanske betyder att vi är mkt bättre nu och då märker man skillnaden. Förr kanske hon alltid gick halvdåligt så då märktes det ingen skillnad om hon bara vart i skogen eller ej :p

Mina fin flickor känns fantastiska båda två. Så pass bra att det nästan känns jobbigt att rida eftersom jag bara är rädd att det ska börja gå dåligt. Men men, ska verkligen våga njuta av den fina ridkänslan båda ger just nu:). Barbie har gjort rätt fina byten, hon är på hjälpen men lite efter bak. Hon måste bli snabbare på mina hjälper med bakbenen och detta ska det filas på under vintern. Målet är att vi ska kunna starta MsvB2 i maj nästa år och det tror jag är fullt möjligt.
12143070_10206704960654558_4194053054953323697_n.jpg

Indra är verkligen helt annorlunda än Barbie. Med henne jobbar jag bara att hitta en lugnare takt och att få henne att spänna av. Formen blir allt stadigare men hon måste komma fram och ner mer. Galoppfattningarna är fina och galoppen är underbar att rida. Målet är att starta LB i maj och det ska nog funka det med:).
12111913_10206709017915987_600896329773854864_n.jpg

En intressant sak som hon sa var att när njurarna blir överbelastade för att kroppen får saker den inte tål så klarar inte de alltid av att rensa systemet själv. Då går slagget vidare till lungorna som får ta hand om det genom att hosta upp det. Och förut har han haft igångsättningshosta men det har han faktiskt inte haft på sistone.

FULLSTÄNDIG bullshit!

Var på väg att säga något om diafragmatramset men tänkte jaja. Nu kunde jag inte hålla mig. Det är såna här uttalanden som gör alternativmedecin som faktiskt funkar en stor otjänst.

Om personen (håranalysören eller vad man ska kalla personen) bara orkat läsa en enklare vetenskaplig text om njurarnas funktion så hade många djurägare besparats trams som kan göra mer skada än nytta.

Blir så sjukt arg när jag läser sånt här. :rage:

Inget illa mot dig @Amanda_F, helt ok att testa alternativare, mer än att med en liten (STOR) nypa salt ska du nog hantera de svar du fått från de alternativare som du delgivit här.

FULLSTÄNDIG bullshit!

Var på väg att säga något om diafragmatramset men tänkte jaja. Nu kunde jag inte hålla mig. Det är såna här uttalanden som gör alternativmedecin som faktiskt funkar en stor otjänst.

Om personen (håranalysören eller vad man ska kalla personen) bara orkat läsa en enklare vetenskaplig text om njurarnas funktion så hade många djurägare besparats trams som kan göra mer skada än nytta.

Blir så sjukt arg när jag läser sånt här. :rage:

Inget illa mot dig @Amanda_F, helt ok att testa alternativare, mer än att med en liten (STOR) nypa salt ska du nog hantera de svar du fått från de alternativare som du delgivit här.
Jag tycker mest att det känns intressant. Jag köper inte allt hon säger rätt av men jag tycker att det ger mig uppslag till att börja leta och fundera över hur jag kan hjälpa min häst som uppenbarligen haft problem. Det är upp till varje hästägare och människa att se vad som fungerar för dem.

@Amanda_F Självklart upp till var och en men det här är inte ens intressant för det är inte sant. Någonstans. Du riskerar i just det här fallet med njurarna att göra din häst en stor otjänst.

Det existerar liksom inte några som helst vetenskapliga teorier om att överskott av slagg från njurarna transporteras till lungorna för att komma ut där. Det är bluff, båg, ljug, myteri. Njurarna går sönder, det är vad som händer. Väl när de är på väg att göra det händer massa saker i kroppen men slagg i lungorna som ger hosta är INTE en av dom.

Sök veterinärmedicinsk information om du vill reda ut hur det står till med din häst. Testa alternativare men läs FAKTA, vetenskaplig sådan, i första hand. Googla på njurarnas funktion, enklare och billigare.

Jag säger det i all välmening. :) Har sett katastrofutveckling ledda till djurskyddsanmälningar pga för stor tilltro till alternativare, det har satt djupa spår och jag lovade mig själv att göra vad jag kan för att hindra ett sådant fall igen. (Inte för att du är i närheten men jag måste säga något när jag läser sånt ljug rent ut sagt)

@Amanda_F Självklart upp till var och en men det här är inte ens intressant för det är inte sant. Någonstans. Du riskerar i just det här fallet med njurarna att göra din häst en stor otjänst.

Det existerar liksom inte några som helst vetenskapliga teorier om att överskott av slagg från njurarna transporteras till lungorna för att komma ut där. Det är bluff, båg, ljug, myteri. Njurarna går sönder, det är vad som händer. Väl när de är på väg att göra det händer massa saker i kroppen men slagg i lungorna som ger hosta är INTE en av dom.

Sök veterinärmedicinsk information om du vill reda ut hur det står till med din häst. Testa alternativare men läs FAKTA, vetenskaplig sådan, i första hand. Googla på njurarnas funktion, enklare och billigare.

Jag säger det i all välmening. :) Har sett katastrofutveckling ledda till djurskyddsanmälningar pga för stor tilltro till alternativare, det har satt djupa spår och jag lovade mig själv att göra vad jag kan för att hindra ett sådant fall igen. (Inte för att du är i närheten men jag måste säga något när jag läser sånt ljug rent ut sagt)
Jag förstår din poäng, men jag kommer inte göra något åt njurarna som är konstigt. Jag kommer inte ge honom något för dem i onödan. Jag har sökt information och varit inne och undersökt och inte heller hittat något förr som påverkar dem trots att något är lite knas. Min förhoppning är att hans igångsättningshosta aldrig mer kommer komma tillbaka, för sen några veckor tillbaka är den borta. Jag förstår också att börjar man mixtra med massa medel så är man ute på tunn is. Men kan vi undvika något i foder som är tillsatser (som vete som många producenter använder för att binda ihop fodermedel för att det ska bli mer aptitligt, trots att det saknar funktion för hästen) så ska vi försöka göra det.

Så: jag tänker så här. Jag utesluter annat än bra hygieniskt hö, vetefria mineraler samt havre och morötter. Det borde ju funka och är så pass rent att de problem han har haft förhoppningsvis försvinner.

Precis som jag hade på känn gick dagens ridpass mkt bättre än igår. Tom riktigt bra för att vara på egen hand. Red dessutom ute i finvädret och hösten är helt klart utebanans bästa tid ur underlagssynpunkt. Fast men med svikt och min häst bara älskade att springa på framåt ;)

Skolorna var inga höjdare med de är de ju aldrig, jag red dem som framridning för att få henne lite mjuk. Sedan red jag rätt mkt galopparbete eftersom underlaget var så bra för det. Har ju fattat en hel del ur trav för att främja bjudningen och nu när min häst fattat poängen bjuder hon lite för bra och fattar före hjälpen redan efter bara några travsteg, när jag eg vill trava ett halvt varv innan nya fattningen. Men eftersom bekymret innan har varit att få henne att tänka framåt i fattningen så är det väl ett "bra fel" så att säga... Tyckte dessutom att jag lyckades bra idag med att påminna mig om att vara följsam i handen, vilket är min akilleshäl i skritt och galopp. Men min häst är en mkt bra läromästare för hon visar direkt när man glömmer av sig :idea:
I avslutningen red jag lite öppna i trav och de blev hyfsade. Det har vi då inte lyckats med innan i trav, eftersom det bara blivit motstånd och att jag fastnat i handen. Men nu när hon var genomriden gick det såklart bättre.

Fö lägger jag ner mitt söka-ny-häst-projekt. Har ju redan innan funderat på hur jag ska fixa med jourerna som två hästar innebär, men idag slogs spiken i kistan rejält då stallet meddelade att man byter joursystem efter nyår. Det kommer bli svårt för mig som jobbar helgskift, och mer eller mindre omöjligt med två hästar om man inte kan planera vilka helger man vill. Det är nog dålig tillgång på tävlingar här uppe, vilket även sinkas av att jag jobbar helg, ska jag då dessutom inte få välja vilka dagar jag har stalljouren ja... det blir inget bra av det.
Så det är bara att inse att det inte går att driva igenom det projektet så länge jag prompt ska bo kvar i den här delen av landet bakom Guds arsel :turd:

@Amanda_F När du säger det så ja... det låter precis som analysen jag fick också för 15 år sedan, bortsett från de där homeopatiska dropparna jag skulle ge och några örter. Det var nåt med njurarna och nån hosta och dessutom skulle slaggen från njurarna orsaka att min häst var mjällig... Jada jada. Om han nu var det. Jag minns inte om han var nåt extraordinärt mjällig iaf.

Råden du fått verkar ju vara att fortsätta som du redan gör så det kan ju inte vara skadligt om än det råder delade meningar kring om det är en relevant analys...

@mackan Ja frustrationen är på topp. Svårt att välja om man ska bo granne med familjen eller med sitt eget liv. Inte roligt att besluta. Jag får väl i vanlig ordning sätta ett års deadline på den funderingen.

Positivt är ju iaf att jag blir stenrik på att inte kunna ha två hästar. För de pengarna kan jag ju köpa en ny bil, och ett nytt släp, eller en dubbelt så dyr häst när jag flyttat till andra breddgrader.

Hade världens huvudvärk i går så fick lägga ner planerna på att rida och tömkörde en stund.
I dag va huvudet bättre och vädret fantastiskt. Satte min kamera i handen på en stallkamrat och lyckades få lite bilder. Så himla fint ute nu med alla färger. Något stelt i mina nya stövlar. Temperaturen va över 14 grader och fortsätter de vara så här varmt måste jag nog klippa min häst fast jag inte vill. Hon är verkligen inte långhårig men pälsen är tät och hon blir i denna värme ordentligt svettigt. Funkar inte om jag ska kunna släppa ut henne i hagen efter ridning.

@Charlotte1975 hon är verkligen jättefin !
Sjutton vad du jobbat med sadeltvång och skador osv - och en sån fin häst du tagit fram mot oddsen ! Jag tycker du ska vara stolt som en tupp - verkligen så roligt att se !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka