07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan Jo jag får väl fråga helt enkelt. Inte mer med det. Tackolov är ju vinter i antågande så jag slipper påta i trädgården eller klippa gräs på ett halvår. En fördel med att bo här uppe är då iaf det ^^ Nåväl. Detta om detta.

*kl

Red ut idag i solskenet och skrittade en lång tur. Min häst var stel efter helgens hoppning, precis som jag räknat med. Blir nog en joggingtur imorgon så är hon kanske sig själv på onsdag. Funderar även på att klippa henne imorgon, hon ser ut som en björn nu. Blir dock halvklippning så att jag slipper ha stalltäcke inne. Har bara 200g och jag tycker det är för varmt då det är riktigt varmt hos oss när alla står inne...

Red ponnyn i ridhuset och Gud så käck och trevlig den är. Jag har inte ridit den i ridhus sedan i torsdags, red ut den på fre och sedan vilade den i helgen. Ändå tyckte jag att det hade skett en stor förbättring sedan vi var i ridhuset sist :)

@stjarnfrugt
Vad träligt att det ska vara så tjatigt om en häck. Men det är säkert som mackan skriver att det har nånting att göra med att det angränsar mot kommunala områden. Men vad himla petigt... Bor man i ett hörnhus med vy ut mot allmänna ytor skulle jag ju hellre vilja att häcken växte sig lummig och hög... :o Annars tyckte jag det lät som en smidig idé att jämna den med marken. ;)

KL
Idag tog vi oss äntligen ut med ponnybusan! :D Jag tömkörde henne först en bit för att kolla läget på fröken, en väldigt pigg dam som helt klart tyckte det var roligt att få göra nånting igen. :) Därför tog jag det säkra före det osäkra så sambon åkte med i rockarden med ett fegsnöre (dvs longerlina) kopplat i grimman, lika som vi gjort tidigare under inkörningen. Det är ju ändå trots allt drygt 1,5 månad sen hon gjorde nånting över huvud taget och är ju faktiskt inte körd mer än en handfull gånger.

När vagnen kom på vart hon himla otålig och ville pinna iväg i räserfart, så sambon ledde henne en ganska lång bit innan han satte sig i vagnen. Sen gick han fram och ledde henne några gånger när hon blev lite väl spänd/fjantig/i gasen bara för säkerhets skull. Han är dock lite yvig och snabb i sina rörelser, ganska så typiskt inte hästvan, så jag fick påminna honom hela tiden om att inte slänga med linan, inte hoppa i/ur rockarden, inte springa fram till huvudet osv. Men det gick bra, även fast hon blev tydligt brydd när han gjorde nånting konstigt. :p Tur hon är klok. :love:

Enda gången hon blev lite osäker i själva körningen var när hon taggade till som satan i en svag uppförsbacke. Jag gjorde halt och när hon då skulle igång igen tog det väl emot mer än hon var beredd så då började hon konstra lite med att steppa åt sidan, slänga med huvudet och nästan backa eller vilja sticka iväg full fart (mjuka igångsättningar har ju alltid varit lite akilleshäl...). Så där fick han gå fram och visa igång henne lite försiktigt så att hon förstod vinken. Efter det hann vi med flera start/stopp i samma långa backe så till sist var hon helt okej med det och gjorde helt rätt. :) Duktiga stjärnan! :heart

Tillbaka hemma skyndade han sig att fixa bildbevis, vackert värre. :p
DSC_0148_zpsi8ubb1pl.jpg

När vi var ut fick hon ha sina nya snygga boots bak och lindad med backontrack fram. Tillbaka i stallet fick hon inviga sina nya kyldamasker som jag köpte i samma veva som bootsen. Lite krångliga att få att sitta på plats men jag fick till det till slut... Kan tänkas att de är lite stora men det får gå. Hon ska ha dem ca tio minuter efter ansträngning enligt vets order så det passar ju bra att sätta på dem direkt när man kommer in medan man plockar av och borstar. :)

DSC_0153_zpsrqk50gqi.jpg

Jag såg ingen antydan till hälta så jag är så glad! :banana:

Igår red jag ett litet lagom dressyrpass på ridbanan, innan dess körde jag o ungarna en sväng med Dingla. Hon behöver verkligen röra på sig, hon är alldeles för rund. De går på bete fortfarande men hon har sin betesreducerare på sig så hoppas det gör någon nytta. Ikväll enbart lite pyssel hos hästarna. Lugnt o skönt.

För några dagar sedan så tittade jag lite på gamla filmer, gamla hästar som inte längre är i livet, som jag dessutom sålde eftersom jag tyckte jag hade nya unghästar att satsa på. Usch det var lite jobbigt faktiskt, känns inget bra att de inte fick avsluta sina liv hos mig, mina första uppfödningar dessutom. Känner mig som en riktig svikare, brrr obehaglig känsla.
Särskilt den allra första hästen, han var liksom en ren lyckträff avelsmässigt, men jag kände att vi kom till en punkt när vi inte längre utvecklades och jag hade planer för de andra unghästarna. Varför kunde han inte fått åldras hos mig...Ett idiotiskt beslut som jag kommer ångra resten av livet.

Klippte min nalle för andra gången i höst efter ett ganska ok ridpass. Kände mig ganska sliten idag och fick inte riktigt till att va snabb själv idag.
Längtar som attan efter att få träna igen!

Va har ni på er när ni klipper era hästar? Tycker de känns som att jag förstör kläderna jag klipper i för dom blir ju så fruktansvärt stickiga sen:down::crazy:

Klippte min nalle för andra gången i höst efter ett ganska ok ridpass. Kände mig ganska sliten idag och fick inte riktigt till att va snabb själv idag.
Längtar som attan efter att få träna igen!

Va har ni på er när ni klipper era hästar? Tycker de känns som att jag förstör kläderna jag klipper i för dom blir ju så fruktansvärt stickiga sen:down::crazy:
Jag har på mig världens fulaste rosa regnställ. Alla brukar skratta åt mig när jag har det, men det gör inget, det fyller sitt syfte!

Idag har jag ridit första passet utan ljuddämpar-huvan. Den får följa med när vi rider ut men han har blivit ridbar hemma i ridhuset utan. Speciellt när vi är själva känns den onödig. Han var duktig men nu börjar det bli dags att rida lite längre och intensivare pass. Igår var vi ute och klättrade med en av hopphästarna och Caspian var helt matt efteråt. Men bara i benen... Så idag försökte jag jogga lite. Det gillade han inte så då blev det ett kortare pass i stället. Han är rolig, lilla hästen. Han börjar gnissla om jag ställer mig upp i lätt sits eller lutar mig aningens framåt. Antar att sadeln inte ligger så bra då, eller att han tycker att min plats är över bakbenen...

När jag kom tillbaka efter ridningen hade stallägaren lagt in två chokladkakor i sadelkammaren, helt sjukt gulliga människor. Gör allt för att vi ska trivas..

@stjarnfrugt
Vad träligt att det ska vara så tjatigt om en häck. Men det är säkert som mackan skriver att det har nånting att göra med att det angränsar mot kommunala områden. Men vad himla petigt... Bor man i ett hörnhus med vy ut mot allmänna ytor skulle jag ju hellre vilja att häcken växte sig lummig och hög... :o Annars tyckte jag det lät som en smidig idé att jämna den med marken. ;)

KL
Idag tog vi oss äntligen ut med ponnybusan! :D Jag tömkörde henne först en bit för att kolla läget på fröken, en väldigt pigg dam som helt klart tyckte det var roligt att få göra nånting igen. :) Därför tog jag det säkra före det osäkra så sambon åkte med i rockarden med ett fegsnöre (dvs longerlina) kopplat i grimman, lika som vi gjort tidigare under inkörningen. Det är ju ändå trots allt drygt 1,5 månad sen hon gjorde nånting över huvud taget och är ju faktiskt inte körd mer än en handfull gånger.

När vagnen kom på vart hon himla otålig och ville pinna iväg i räserfart, så sambon ledde henne en ganska lång bit innan han satte sig i vagnen. Sen gick han fram och ledde henne några gånger när hon blev lite väl spänd/fjantig/i gasen bara för säkerhets skull. Han är dock lite yvig och snabb i sina rörelser, ganska så typiskt inte hästvan, så jag fick påminna honom hela tiden om att inte slänga med linan, inte hoppa i/ur rockarden, inte springa fram till huvudet osv. Men det gick bra, även fast hon blev tydligt brydd när han gjorde nånting konstigt. :p Tur hon är klok. :love:

Enda gången hon blev lite osäker i själva körningen var när hon taggade till som satan i en svag uppförsbacke. Jag gjorde halt och när hon då skulle igång igen tog det väl emot mer än hon var beredd så då började hon konstra lite med att steppa åt sidan, slänga med huvudet och nästan backa eller vilja sticka iväg full fart (mjuka igångsättningar har ju alltid varit lite akilleshäl...). Så där fick han gå fram och visa igång henne lite försiktigt så att hon förstod vinken. Efter det hann vi med flera start/stopp i samma långa backe så till sist var hon helt okej med det och gjorde helt rätt. :) Duktiga stjärnan! :heart

Tillbaka hemma skyndade han sig att fixa bildbevis, vackert värre. :p
DSC_0148_zpsi8ubb1pl.jpg

När vi var ut fick hon ha sina nya snygga boots bak och lindad med backontrack fram. Tillbaka i stallet fick hon inviga sina nya kyldamasker som jag köpte i samma veva som bootsen. Lite krångliga att få att sitta på plats men jag fick till det till slut... Kan tänkas att de är lite stora men det får gå. Hon ska ha dem ca tio minuter efter ansträngning enligt vets order så det passar ju bra att sätta på dem direkt när man kommer in medan man plockar av och borstar. :)

DSC_0153_zpsrqk50gqi.jpg

Jag såg ingen antydan till hälta så jag är så glad! :banana:

Skönt att hon inte är halt :) Hon verkar väldigt pigg att köra med, hon är väl säker? Det där med ovana hästmänniskor som gör helt oväntade saker kan ju bli väldigt spännande..

Skönt att hon inte är halt :) Hon verkar väldigt pigg att köra med, hon är väl säker? Det där med ovana hästmänniskor som gör helt oväntade saker kan ju bli väldigt spännande..

Alla andra gånger när hon blivit körd har hon redan varit rastad, då har hon ju ridits utöver körningen och varit ute iaf ett par gånger/vecka. Så då har det varit en kolugn ponny som lunkat fram i sin egen lilla värld. Den här gången var det så mycket uppdämd energi som ville ut så hon hade nog gärna dragit några varv i galopp på travbanan. :p Inte så konstigt, hon har ju bara gått i hagen i drygt sex veckor så hon var jätteglad att få komma ut igen. :) Hon är alltså inte ett dugg brydd över vagnen, den har hon aldrig brytt sig i.
Hon brukar vara precis likadan när man rider efter en lite längre vila också så det var ganska väntat. ;) Därför väldigt skönt att sambon var med så han kunde gå fram och bromsa henne i grimman. För hade jag bromsat enbart i bettet hade det blivit lite tvärt om att hon taggat till ännu mer. Skönt när man känner dem och vet hur de funkar och vilka signaler man ska titta efter för att det inte ska hinna eskalera. :)

Sen har hon alltid varit lite fjantig typ när man kastar tömmen över rumpan och så i början av ett pass i töm. Då låtsas hon att man driver på så att hon får en anledning att få springa. Lite så gjorde hon igår när sambon skulle rätta till linan och sånt, vilket hon tidigare aldrig brytt sig i. Men det hänger också ihop med energinivån.

Sen kan man väl aldrig säga att någon häst är säker i nåt avseende. Hon är ju trots allt inte körd speciellt mycket alls. Det här med att gå i mitten av vägen och att svänga när man styr istället för att bara böja hela halsen är fortfarande saker att jobba på...

Lite ledsen blev jag när jag insåg att typ all lösgjordhet är ett minne blott... Hon riktigt hängde i vänstertömmen och ställde hela halsen till höger hela tiden. Försökte man ställa om till vänster så ramlade hela hästen iväg åt höger istället... :banghead: Allt jobb vi lagt ner, borta. :( Samma som i ridningen är det ju med start och stopp. Det är väldigt onödigt när man är pigg tycker Queenie. Hon kämpade emot i handen, om jag gjorde förhållning körde hon upp huvudet och drog i tömmarna och trampade runt istället för att bara göra halt. Att stå lugnt på tygeln och gå igång mjukt och fint med eftergift fanns inte. Ååh vad jag hade velat ta igenom ett ordentligt pass i tömkörning så man kunnat få igenom sidorna ordentligt och fått henne fram till bettet igen... Med en kort skrittur med vagn hinner man liksom inte det. Det här var liksom ruta ett när vi började ordentligt i ridningen. Lösgöra sidorna och traggla start och stopp till förbannelse. Bara att börja om... :(

Alla andra gånger när hon blivit körd har hon redan varit rastad, då har hon ju ridits utöver körningen och varit ute iaf ett par gånger/vecka. Så då har det varit en kolugn ponny som lunkat fram i sin egen lilla värld. Den här gången var det så mycket uppdämd energi som ville ut så hon hade nog gärna dragit några varv i galopp på travbanan. :p Inte så konstigt, hon har ju bara gått i hagen i drygt sex veckor så hon var jätteglad att få komma ut igen. :) Hon är alltså inte ett dugg brydd över vagnen, den har hon aldrig brytt sig i.
Hon brukar vara precis likadan när man rider efter en lite längre vila också så det var ganska väntat. ;) Därför väldigt skönt att sambon var med så han kunde gå fram och bromsa henne i grimman. För hade jag bromsat enbart i bettet hade det blivit lite tvärt om att hon taggat till ännu mer. Skönt när man känner dem och vet hur de funkar och vilka signaler man ska titta efter för att det inte ska hinna eskalera. :)

Sen har hon alltid varit lite fjantig typ när man kastar tömmen över rumpan och så i början av ett pass i töm. Då låtsas hon att man driver på så att hon får en anledning att få springa. Lite så gjorde hon igår när sambon skulle rätta till linan och sånt, vilket hon tidigare aldrig brytt sig i. Men det hänger också ihop med energinivån.

Sen kan man väl aldrig säga att någon häst är säker i nåt avseende. Hon är ju trots allt inte körd speciellt mycket alls. Det här med att gå i mitten av vägen och att svänga när man styr istället för att bara böja hela halsen är fortfarande saker att jobba på...

Lite ledsen blev jag när jag insåg att typ all lösgjordhet är ett minne blott... Hon riktigt hängde i vänstertömmen och ställde hela halsen till höger hela tiden. Försökte man ställa om till vänster så ramlade hela hästen iväg åt höger istället... :banghead: Allt jobb vi lagt ner, borta. :( Samma som i ridningen är det ju med start och stopp. Det är väldigt onödigt när man är pigg tycker Queenie. Hon kämpade emot i handen, om jag gjorde förhållning körde hon upp huvudet och drog i tömmarna och trampade runt istället för att bara göra halt. Att stå lugnt på tygeln och gå igång mjukt och fint med eftergift fanns inte. Ååh vad jag hade velat ta igenom ett ordentligt pass i tömkörning så man kunnat få igenom sidorna ordentligt och fått henne fram till bettet igen... Med en kort skrittur med vagn hinner man liksom inte det. Det här var liksom ruta ett när vi började ordentligt i ridningen. Lösgöra sidorna och traggla start och stopp till förbannelse. Bara att börja om... :(
Ok , bara pigg o glad då alltså. Dingla brukar också har bråttom iväg med vagnen och hon har alltid varit totalt obrydd om den, skönt. Men efter ett tag blir hon trött så då går det lite långsammare.

Eftersom Queenie har varit genomriden ordentligt tidigare så tror jag att det finns i hennes kroppsminne så jag tror du lätt kommer tillbaka till lösgjordheten. Märker det ganska tydligt på Fendi om jag mest ridit ut och galopperat på stubbfält en period så behövs det ofta bara något pass, eller två på ridbanan för att hon ska kännas mjuk o fin igen.

Ok , bara pigg o glad då alltså. Dingla brukar också har bråttom iväg med vagnen och hon har alltid varit totalt obrydd om den, skönt. Men efter ett tag blir hon trött så då går det lite långsammare.

Eftersom Queenie har varit genomriden ordentligt tidigare så tror jag att det finns i hennes kroppsminne så jag tror du lätt kommer tillbaka till lösgjordheten. Märker det ganska tydligt på Fendi om jag mest ridit ut och galopperat på stubbfält en period så behövs det ofta bara något pass, eller två på ridbanan för att hon ska kännas mjuk o fin igen.

Ja jag hoppas hon taggar ner lite framöver när vi varit ute några gånger. Kommer tyvärr bli samma runda ett tag tills hon får gå längre sträckor. Har massor med vägar att välja på men som tyvärr är för långa och backiga i dagsläget.

Jag vet inte riktigt när jag törs ta igenom henne på töm och böjda spår... Hur det än är så är det ju lättare att få till lite mer kontrollerat på volt än ute på rakt spår i skogen. Hon brukar behöva nån halvtimme att släppa igenom och sluta leta saker att låtsas flyga i luften för (typ när man slänger en töm över ryggen eller råkar lyfta pisken en dm). Pisken behöver jag alltid i början för att bara hålla i ut mot henne för att hon inte ska göra volten till ett pyttelitet ägg. Behöver aldrig använda den så varför hon alltid är så fjantig ifråga om den livsfarliga pisken kan man ju undra... :meh: När hon slutat spänna sig och leta farligheter så slappnar hon av och börjar koncentrera sig, och struntar i vare sig pisk eller linor.

Har tänkt åka iväg till ridhus för att ha bättre underlag den dagen det blir tal om tömkörning på volt. Där finns ju mindre saker att bli "rädd" för också. Hoppas bara det hinns med innan jag blir alldeles för stor och tung för att orka med...

@Maja_Kandi Nu vet jag ju inte vad din vet ordinerat men jag misstänker att det är nån form av skritt rakt fram i nån vecka, sedan successivt igång med trav och galopp och intro av stooora böjda spår. Och sedan återbesök om några veckor när hon är igång i alla gångarter (blir väl iofs bara skritt och trav när du kör)?
Det var iaf det jag fick ordinerat till min efter hov- och kotledsinflammationerna. Ponnyn jag rider nu är sprutad i framkotorna och det är liknande upplägg.

Ponnyn har ju en del nerv, hon är inte het men tittig. Hon slappnar inte av när jag rider ut henne utan hoppar och far och går och är allmänt spänd. Hon kommer inte till arbete i nån avslappnad form även om hon försöker vara lydig och göra som hon blir tillsagd <3 det är inte så lätt för henne som nog inte är uteriden ensam på flera år. Och det är ju få som bara skrittar i de minutrarna vi rider så därför rider jag sällan med kompis.
Hon är ganska sned i kroppen, hon går säkert och skevar på 3-4 spår om hon får gå som hon vill. Därför har jag faktiskt börjat göra så att jag rider henne i ridhuset ett par ggr i veckan och ut resten, det blir ungefär 50/50. Det blir volter och serpentiner i ridhuset. Jag resonerar som så att om hästen bara går och spänner sig ute på rakt spår så gynnar det ju knappast den där rehabiliteringen. Speciellt inte med tanke på hur skev denna är. Därför tror jag att det är bättre att hon blir lösgjord och balanserad på böjda spår än att prompt rida rakt fram med de förutsättningarna hon ger.

Kanske är det samma med din? Åk till ridhus och sätt igång henne uppsuttet några ggr i veckan. Om du nu kan rida av de andra orsakerna. Eller tömkör henne på stooora börja spår så att hon går i form och inte sprättar runt?

Senast ändrad:
Jag har bokat sadelprovning och så blir det att fixa tänder v45. Vill nu!!!
Ja, ja. Vi ligger lite lågt med träning och skogsluffar mest för tillfället.
Lite frustrerande för jag tycker ju att jag tappar själv så mycket men samtidigt så är det mycket annat och jag är lite off så det får bli en liten sådan period och världen går väl inte under för det. bara liite.
Hoppas bara jag ska hitta en passande sadel och att det inte ska dröja evigheter att hitta..

Känns gott ändå att det funkar så bra med uteridningen nu:)!

@stjarnfrugt ja rehab direktiven på häst med ledinflammation rent standardmässigt är ju så ungefär som du skriver , undvik böjda spår osv . Nu är ju den ordinationen inte för att böjda spår i sig är ngt skadligt men vettarna vet att de flesta inte rider sina hästar i balans dvs om då böjda spår dessutom finns med i bilden och hästarna är i obalans så är det ett problem . Mao så böjda spår i sak är inte problemet precis som du kanske är inne på .

Nu har jag intrycket av att @Maja_Kandi s häst dels haft en väldigt lindrig reaktion som inte heller behandlats i lederna alls, och dels att den gått väldigt många veckor (månad?) i vila men fått röra sig i vanlig hage osv under tiden . Och nu vid återkoll sett bra ut osv . En ledinf som är orsakad av yttre åverkan som tex en hagförteelse, är ju också betydligt bättre prognos och rehab på än en ledifl som är belastningsrelaterad. Så böjt spår i Majas fall tror jag öht inte är ngt problem alls om man vill jobba lite på töm eller uppsuttet tex .

@stjarnfrugt och @mackan
Jag fick väl inga direkta direktiv kring böjda spår alls. Mest för att jag själv bara pratat om körning och körning i sig är ju en himla bra träningsform i fråga om att inte belasta lederna mer än nödvändigt. Så det diskuterades mest hur jag skulle lägga upp just körningen. Vilket alltså var skritt ca 30 min 2-3 gånger/vecka i ca tre veckor och sen öka successivt och börja lägga in några kortare sträckor trav där underlaget är bra. Jag tror inte att jag klarar av att rida henne vettigt i nuläget, jag har inte suttit på en häst på flera månader och skulle garanterat inte göra nåt bra jobb, plus att magen putar ut å är i vägen så man är allmänt klumpig... :cautious: Däremot tömkörning skulle jag hellre klara av känner jag. Att skritta henne på töm på stora böjda spår så jag slipper springa som en tok själv. :p

Helt rätt ifråga om att hon inte blev behandlad. Hon har inte gjort ett dugg annat än att gå i hage i ca sex veckor mellan besöken. Något nytt återbesök är inte inplanerat heller. Kanske skulle slå en signal och höra om det vore en bra idé att tömköra... Som du skriver frugtis så känns det ju som att avslappnad skritt i bra form på större böjda spår och bra underlag är bättre än supertaggad och skvättig skritt rakt fram ute i skogen...

@Novali01 Brant! :D På både gott och ont. Men jag har inte så dåligt samvete över någon extra vilodag ibland när hagen ser ut som den gör. :p
Visst får man magknip ibland när de röjer men de verkar ha koll och hittills har mig veterligen inget hänt som kan relateras till backarna.
Tror att självträningen gjort en hel del i rehaben efter knäskadan. :angel:

Sååå söt! @Kirre Men herregud, hur brant ÄR det i hennes hage egentligen?? Snacka om egen backträning....:D

Haha, snacka om olika perspektiv! Den där "backen" kallar jag inte brant, min hages branta backe är ungefär fem gånger så lång och mycket brantare... Den tar hästarna i galopp ibland, mycket smidigt att slippa träna.

Idag var det bara att ta tjuren vid hornen. Dvs rida dressyr på min häst efter en vecka med annat. Har inte gått med mig i ridhuset sedan torsdag förra veckan, vila fre, hoppkurs hela helgen, sedan två dagar i skogen för återhämtning efter två dagas hoppning på halvtungt underlag... jag visste vad jag hade att vänta och mkt riktigt var det ett hästjobb.
Klippte henne igår men det märktes inte ens. Hon var inte seg men inte heller framåt. Idag var det bara en dag på jobbet så att säga, försöka repetera det vi gjorde innan. Dvs inte gå och hänga i handen, lätthet, skolor, bjudning. Jag tror dessutom att vi är precis lika dåliga båda två, jag och min häst. För inte kan jag ju påstå att jag heller rider på topp efter en veckas frånvaro av dressyrridning. Blir så less :yuck: Jag hade ju tänkt ge min häst lite välförtjänt vintervila i år men de där passen i början efter en vila är mer än avskräckande...

Ponnyn var käck och pinnade på som vanligt. Från klarhet till klarhet :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka