07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin jag rider nästan alltid på morgonen så min är färdigkissad när jag kommer:D.

Vi har äntligen, efter massa hjälp från @Novali01 hittat en ny sadel och jag har för första gången på typ ett par år ridit utan att få ont i ryggen. Jag har till och med suttit ner mycket i trav och har faktiskt överlevde de:banana:.
Det blev till slut en Bates Innova, den nya modellen med standardstöd. Så nu känns det verkligen som att vi är på gång på riktigt igen:bump:.

@sommarminne Så roligt :) När du säger det så har jag för mig att jag faktiskt hört att ryttare med egna ryggproblem varit hjälpta av de där luftstoppade sadlarna. Kan minnas fel dock. Roligt i vilket falla tt du hittat nåt som funkar :) Dessutom trevligt att det är en helt okej prisklass om än inte billigast i stan...

@Amanda_F Jag provade håranalys på en av mina gamla hästar. Skickade in lite tagel i ett kuvert och sen fick jag ett utförligt telefonsamtal om vad som hittats och vad som skulle kunna tänkas vara bra att ge, det var homeopatiska medel. Givetvis ingen redovisning vad mottagaren hade för utbildning eller nånting sådant.
Jag minns inte alls vad det kostade för detta var alltså inte igår. Dåförtiden var jag mera öppen och ickekritiskt tänkande, idag är jag mer skeptisk och är tämligen säker på att det var nåt mumbojumbo. Jag har svårt att tro att de där utspädda homepatdropparna gjorde underverk med min häst, jag märkte då inte nån skillnad. Jag tror att det är ungefär som hästprateri, väldigt mkt flum i "branschen". Eller så har jag blivit så gammal nu att jag stängt för många kanaler i huvudet och inte är öppen för det :o :angel:

Men det kanske var nån mera vetenskaplig metod du tänkte prova?

Jag ställer oftast in i boxen innan jag rider. Men oftast kissar han efteråt ändå.

Idag har vi skuttat lite. Red en övning som jag hittade på Hippson. Bra övning för att få igång bakbenen och lydnaden. Jag försöker att gymnastik hoppa en gång i veckan och det är verkligen kul. Synd bara att det är så tidskrävande att bygga fram och bort annars hade jag nog tagit ett skutt lite oftare. :)

Nånting som är helt OT men jag undrar vad ni övriga i tråden har för boendesituation och hur mkt tid ni lägger på att sköta bostaden?

Jag flyttade som sagt till mitt radhus i mars. Det är en BR. Rent bomässigt trivs jag superbra, det är lagom stort, en gavel så det är tyst och jag kan sova på dagtid, inget desto mer störande ljud från grannar osv. Hyfsat lugnt kvarter, några småbarnsfamiljer men överhängande pensionärer eller övre medelålders med utflyttade barn. Framförallt är det nära till stallet.
Men några ggr har jag blivit rejält less trots min korta vistelse här. Det är när det kommer till skötsel, föreningen har en ordf som förvisso sköter sitt jobb ypperligt och är jättetrevlig, men som flera ggr påpekat för mig hur jag ska sköta min tomt. Bla så har jag en rönnhäck som är 50cm högre än alla andras. Det är nåt som gamla ägaren alltid haft antar jag eftersom den inte är nerklippt. Jag har även ett ganska stort träd i anslutning till häcken och det tycker jag är superbra då jag har en hörntomt och inte vill ha onödig insyn. Dessa tycker ordf inte om, och har flera ggr påpekat att jag måste klippa ner häcken. Till saken hör att jag hatar all form av trädgårdsarbete. det stjäl tid från stallet och är jävligt tråkigt. Varpå jag på min höjd idats klippa gräset så det ser vårdat ut.

Så nu idag när jag efter 24 tim på jobbet denna helg, kommer hem från stallet och vill bara gå och lägga mig, då kommer ordf och påpekar detta med häcken. Igen. Och trädet. Och att luftvärmepumpen måste servas och ventilationen. Fine, det senare förstår jag och det gynnar ju mig att det sköts. Det förr blir jag bara less på.

Så nu sitter jag här och surar och tänker att jag ska banne mig sälja skiten och flytta. Det kostar runt 6000 kr att bo här, till det ska jag alltså måsta bry mig om ventilationen och luftvärmepumpen. Behövligt men skittråkigt. För att inte tala om trädgården, jag hatar trädgårdsarbete. Det suger bara tid som jag hellre lägger i stallet. Vemfan orkar bry sig om en jävla rönnhäck och några buskar och ett träd? WHO CARES? Jag skiter fullständigt i hur grannarna har det på sina tomter, men fattar väl iofs att föreningen kanske vill ha nåt enhetligt yttre. Och just detta stör mig. Jag rä inte intresserad av att engagera mig i nån jävla förening. Jag vill bara bo punkt slut. Sen har jag jobbet som jag måste sköta. Och resten av mitt liv vill jag bara ägna till hästeriet.

Så frågan är ju då vad man ska ha för typ av boende, när man är ensam och helt ointresserad av att lägga tid och pengar på att fixa och dona hemikring? Hyresrätten jag flyttade ifrån kostade 1500 kr mindre/mån. Men var ju i ett jäkligt trist område och 5 km från stallet.
Inser ju givetvis att gård är bara att glömma då det innebär ännu mera av allt det där jag är totalt ointresserad av. Fördelen är väl att ingen annan bryr sig om hur det ska se ut hos mig. Men jag känner just nu att hyresrätt saknar jag. Inget ansvar, bara bo. Framförallt inget gårdsfix. Sen att jag antagligen skulle kunna få ett rejält tillskott i kassan vid en försäljning gör inte saken sämre, jag skulle nog inte ha nåt bekymmer att köpa ett släp och bil för att kunna köra två stora hästar....
Nackdelen är ju att det inte finns hyresrättar, så vitt jag vet, i min stadsdel. Och alla andra stadsdelar ligger antingen centralt och/eller för långt från stallet. Jag tycker det är så jäkla smidigt med 2 km till stallet. Det får jag ingen annanstans ifrån.
Men sen är ju frågan då hur mkt tid och pengar jag tycker det är värt att ha en mysigt radhus som är tyst och vänligt för skiftjobbare, och nära till stallet. Ska jag ha en till häst kommer jag att vara ÄNNU MINDRE intresserad av att sköta nån jävla tomt. Allt ledig tid och ork kommer att förbrukas i stallet, och det är jag fine med. Det är så jag vill ha det. Tyvärr måste man ju även bo vettigt.

Nya griller i huvet som sagt. Och jag vet vis av erfarenhet att man inte fattar några beslut när man har sömnbrist och PMS. Men jag behövde skriva av mig lite i den här rätt tillåtande tråden :o men det bjuder jag på ;) :angel:

@stjarnfrugt Ligger ditt hus så att häcken skymmer någon sikt när bilar ska köra förbi? Är det så, finns det ju regler för hur hög häcken får vara. Vad är problemet med trädet menar ordf.?
Vi bor ju i hus och tog ner våran häck och byggde staket istället bara för att slippa klippa den där häcken. Jag hinner(orkar) inte påta i trädgården hela tiden. Det är ofta gräsmattan blir lite för lång:o

@Marvin Ariel har ju haft problem med urinblåsan, så numera kissar hon minst en gång i timmen. Tror det har blivit lite av en psykisk grej för henne. Så jag är noga med att stanna då och då under träningar för att hon skall få möjlighet att kissa. Har lärt mig känna rätt tydligt när hon är kissnödig, även de gånger hon själv tycker att hon kan vänta lite till. ;)

@stjarnfrugt jag bor ju i egen villa, med rätt så stor tomt. Närmaste granne framför mitt hus är min bror och angränsande åt sidan/bakåt är min pappa. ;)

Brorsan har flera gånger påpekat att min häck borde klippas, sist sade han "När är det läge att klippa häcken då?" varvid jag glatt svarade "Ja K (som jag köpte av) sade att jag kunde klippa den förra hösten". Underförstått, vill du ha häcken klippt får du faktiskt klippa den själv! :p

Jag är totalt ointresserad av trädgårdsarbete, även om jag kan få ryck ibland och typ odla morötter i landet. Världens bästa pappa klipper gräset när han ändå klipper sin egen gräsmatta, men någon gång kommer jag väl få göra det själv. :angel:

Om ordf envisas vidare med den där häcken, så skulle jag fråga honom vem jag kunde anlita för att klippa ned den. :cool: Tycker det låter som ett bra boende i övrigt.

@stjarnfrugt jag har ju ingen aning om din br ordf är obefogat jobbig eller ej utifrån vad som gäller i er förening men nog är det så att har man hus med tomt i en bf så innebär det oftast gemensamma städdagar tex. Om man köper med tomt har det ju även vissa direktiv runt sig hur höga häckar får vara osv utifrån specifika situationer /lägen.

En lösning är ju att ha en bostadsrättslägenhet (alltså ej hus med tomt) i en förening som är stor och etablerad ekonomiskt . Jag har min BR i HSB och det finns inget man måste göra där med markområdena , trädgårdar , gräs, blomsterrabatter osv . sånt sköter entrepreneur som betalas av föreningen , alternativt kan man få vara med om man själv anmäler intresse men inget krav öht. Inget som märks i fråga om månadsavgift osv för BR ägarna . Smidigt och bra . Finns några pensionärer som frivilligt anmält sig till ansvarig att tex vattna extra i rabatterna sommartid, och ngn har själv valt ansvar att hissa flaggan på flaggdagarna tex . Men aldrig ngt krav på ngn BR ägare öht att medverka det minsta i övrigt . Inga möten man måste gå på öht . Man får bara inbjudan och rapport/ protokoll och info vad som händer / sker framöver. Vi får info brev typ ngn gång i kvartalet . Kan då även innefatta vad som gäller - typ " några har ställt cyklar på fel ställe - detta gäller xx " .
Ungefär som i ett väl fungerande drivet stall ;)

Senast ändrad:
@mackan @oxo Min häck vetter mot en cykelväg. Det finns ingen trafiksituation att ta hänsyn till utan jag har bara uppfattat det som rent estetiskt. Samma med trädet. Annars borde ju ordf sagt annat än att "vi brukar inte ha häcken sådär hög eller låta träden växa så mkt....förra ägaren lät den växa men hon slapp ju klippa själv". Vilket jag då tolkar som att de tycker det är fult. Eller skuggar, eller vad det nu är.

Vi har gemensamma städdagar, det är inget konstigt för mig. Så länge de läggs en helg när jag är ledig deltar jag och gör min del, annars får jag uppgifter att göra på egen hand men det har inte behövts. Samma med gräsklippning av gemensamma ytor, det görs efter ett schema.

Jag köpte huset för att jag var less på att bo i lägenhet med grannar åt alla håll och spring i trapphus. Och visst är det skönt att ha en baksida att bara gå ut och lägga sig på när det är sol. Men jag börjar känna att jag är nog för ointresserad av att sköta saker som är bostadsrelaterat. Jag vill bara vara i stallet och att det som rör hemmet är kravlöst. Om man då kunde hitta en lägenhet med egen ingång och nån uteplats så hade det varit jäkligt skönt. Men som allt annat på mindre orter så är inte utbudet så vitt och brett...

@Habina Jag får väl göra det. Men jag hatar att betala för saker jag inte ser nåt behov av själv. Som tex när grannen ville att vi skulle bygga en skiljevägg mellan våra tomter. Fine, gör det sa jag. Det spelar mig ingen roll, jag lider inte av det som det är nu men jag har inget emot en vägg heller. Dock är jag ju ointresserad av att betala för den, men det får jag ju givetvis göra till 50%. Tackolov har det inte blivit byggt i sommar och som vanligt tänker jag att jag ska ju inte bo kvar så länge så det kanske inte hinns under min tid ^^

Jag sitter på tåget hem från stockholm efter en härlig helg med god mat och trevliga vänner. Läser igenom Ariels träningsdagbok för 2015 och blir helt chockad över hur mycket vi hunnit med och hur mycket vi utvecklats. Helt klart hängde inte mitt huvud med...

Måste klura lite på hur jag skall göra framöver för att fortsätta den här utvecklingen men utan att jag tappar sugen mitt i alltihop.

@stjarnfrugt Ja de känns så galet skönt att ha hittat något båda trivs med för första gången.
Hade jag varit du hade jag nog ifrågasatt om du verkligen måste klippa det där för är det bara är av estetiska själ borde du väl få bestämma själv? De är ju din tomt!

@stjarnfrugt har man tomt med häck som vetter mot kommunal mark som tex cykelväg är så är det rätt noga vad som gäller ang trimning av häck osv ....
Men oavsett det så känns det ju lite som att du inte är så intresserad av trädgård /bostadsförenings åtaganden osv och det finns ju som sagt väldigt mycket enklare lösningar än att just vara BR ägare av hus med tomt om man har andra intressen i grunden . Jag har nog undrat lite hela tiden varför du valde att köpa hus och tomt när du egentligen inte vill hålla på med ngt runt hus och tomt . Då finns det så mycket bättre enklare alternativ som är trevliga utifrån vad som passar en utifrån det :)

@stjarnfrugt Ja de känns så galet skönt att ha hittat något båda trivs med för första gången.
Hade jag varit du hade jag nog ifrågasatt om du verkligen måste klippa det där för är det bara är av estetiska själ borde du väl få bestämma själv? De är ju din tomt!
Vad skönt att du hittat en sadel som passar både dig och hästen äntligen efter allt strul :)

Jag sitter på tåget hem från stockholm efter en härlig helg med god mat och trevliga vänner. Läser igenom Ariels träningsdagbok för 2015 och blir helt chockad över hur mycket vi hunnit med och hur mycket vi utvecklats. Helt klart hängde inte mitt huvud med...

Måste klura lite på hur jag skall göra framöver för att fortsätta den här utvecklingen men utan att jag tappar sugen mitt i alltihop.
Har nog aldrig riktigt fattat vad du är stressad över/ tappar sugen över osv .
Mitt intryck av dina rapporter är att du kör satan och lyckas med mer träningar/läger/kurser/tävlingar än de flesta hobbyryttare Ngnsin gör på ett år/säsong . Och att det går jättebra för er . Men sen mår du dåligt och tappar sugen helt bara sådär utifrån hur du rapporterar ?
Finns ju ingen lagbok på hur du ska /inte ska lägga upp det med dina hästar rid/träning/tävling men ändå verkar du vara endera extremt aktiv eller flippa till att totalt inte vilja alls . Varför ? Gör det som känns bra helt enkelt inget annat .

@stjarnfrugt usch så tjatigt att inte få ha trädgården som man själv vill. Har aldrig haft någon bostadsrätt eller varit med i dylik förening, men kan du inte be att få se dokument som beskriver vilka skyldigheter du har? Om det nu är så att det är ett måste att häcken ska vara si eller så så är det väl bara att du tar en dag till det, det är rätt snabbt gjort. Jämna den med marken så lär det dröja innan du behöver klippa igen.

@stjarnfrugt usch så tjatigt att inte få ha trädgården som man själv vill. Har aldrig haft någon bostadsrätt eller varit med i dylik förening, men kan du inte be att få se dokument som beskriver vilka skyldigheter du har? Om det nu är så att det är ett måste att häcken ska vara si eller så så är det väl bara att du tar en dag till det, det är rätt snabbt gjort. Jämna den med marken så lär det dröja innan du behöver klippa igen.

Det är ju helt ok att jämna den lite lägre med marken och ffa breddmässigt typ som inte tar så lång tid , och spar massa debatt / påpekanden osv, att klippa ner sin häck totalt om den gränsar kommunalt område dvs cykelbana . Just angränsande tomt till kommunal mark är rätt påpassad i fråga om hur det måste skötas .

@mackan Det kan ju då vara det där med kommunal mark. Ingen har då talat om det rakt ut exakt Varför det är så jäkla angeläget och bevisligen har ju förra ägaren kommit undan i alla år (20)...

Jag köpte huset för att jag tyckte att jag ville prova ha nåt eget vid min ålder, och var less på det där med att inte kunna gå ut på sommaren när det är fint väder. Som det blir i en lgh oavsett det är BR eller HR. Jag ville bo nära stallet också.
Men jag har nog insett att jag helt enkelt inte började tycka trädgård/gräsmatta var kul när det väl kom till kritan. Jag är fruktansvärt lat när det kommer till sånt där. Jag är så mkt hellre i ridhuset en ledig helg än att fjanta på i trädgården, alltid ensam dessutom och jag måste fråga eller gissa mig hur allting ska göras. I stallet finns det iaf oftast nån att prata med. Om saker man förstår sig på.

Det finns inga trevliga hyresrätter som erbjuder samma typ av boende dvs nära till stallet, lugnt område och gärna uteplats så man tar sig ut när det är varmt på sommaren. Jo det finns ett ställe, men där bodde en mkt omskriven styckmördare för inte alltför längesedan och ja, jag är så vidskeplig att jag inte vågar bo där :o

@stjarnfrugt man kan ju tycka att är det kommunens direktiv som stör din vice värd så är det ju enkelt för denne att isåfall klargöra det så är nog saken ur världen sen kan jag tänka eftersom det blir tydligt då för dig på ett helt annat sätt . Men fråga denne rakt av oavsett vetja : vad påminnelserna grundar sig i och om du missat ngt vad som gäller ? Kommunen brukar fö höra av sig själva om det är ngt som brister som påverkar deras mark ....

@Amanda_F håller med Stjarnfrugt att tagelanalyser med homeopat adress osv är rätt lullig kvackarverksamhet .... Jag förstår att du är orolig över din häst men veterinär vård, blodprover etc visar dig ju isåfall på konkreta ev brister om så skulle vara/kännas motiverade . Så snurra inte in dig för mycket på Google för det finns så mycket preparat/metoder/behandlingar osv där som inte är vetenskapliga men låter inbjudande för en känslig konsument , och helt utan begränsning . Du skulle kunna fylla ett helt rum med medel som alla förefaller logiska och relaterade till just ditt djur ...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka