Nånting som är helt OT men jag undrar vad ni övriga i tråden har för boendesituation och hur mkt tid ni lägger på att sköta bostaden?
Jag flyttade som sagt till mitt radhus i mars. Det är en BR. Rent bomässigt trivs jag superbra, det är lagom stort, en gavel så det är tyst och jag kan sova på dagtid, inget desto mer störande ljud från grannar osv. Hyfsat lugnt kvarter, några småbarnsfamiljer men överhängande pensionärer eller övre medelålders med utflyttade barn. Framförallt är det nära till stallet.
Men några ggr har jag blivit rejält less trots min korta vistelse här. Det är när det kommer till skötsel, föreningen har en ordf som förvisso sköter sitt jobb ypperligt och är jättetrevlig, men som flera ggr påpekat för mig hur jag ska sköta min tomt. Bla så har jag en rönnhäck som är 50cm högre än alla andras. Det är nåt som gamla ägaren alltid haft antar jag eftersom den inte är nerklippt. Jag har även ett ganska stort träd i anslutning till häcken och det tycker jag är superbra då jag har en hörntomt och inte vill ha onödig insyn. Dessa tycker ordf inte om, och har flera ggr påpekat att jag måste klippa ner häcken. Till saken hör att jag hatar all form av trädgårdsarbete. det stjäl tid från stallet och är jävligt tråkigt. Varpå jag på min höjd idats klippa gräset så det ser vårdat ut.
Så nu idag när jag efter 24 tim på jobbet denna helg, kommer hem från stallet och vill bara gå och lägga mig, då kommer ordf och påpekar detta med häcken. Igen. Och trädet. Och att luftvärmepumpen måste servas och ventilationen. Fine, det senare förstår jag och det gynnar ju mig att det sköts. Det förr blir jag bara less på.
Så nu sitter jag här och surar och tänker att jag ska banne mig sälja skiten och flytta. Det kostar runt 6000 kr att bo här, till det ska jag alltså måsta bry mig om ventilationen och luftvärmepumpen. Behövligt men skittråkigt. För att inte tala om trädgården, jag hatar trädgårdsarbete. Det suger bara tid som jag hellre lägger i stallet. Vemfan orkar bry sig om en jävla rönnhäck och några buskar och ett träd? WHO CARES? Jag skiter fullständigt i hur grannarna har det på sina tomter, men fattar väl iofs att föreningen kanske vill ha nåt enhetligt yttre. Och just detta stör mig. Jag rä inte intresserad av att engagera mig i nån jävla förening. Jag vill bara bo punkt slut. Sen har jag jobbet som jag måste sköta. Och resten av mitt liv vill jag bara ägna till hästeriet.
Så frågan är ju då vad man ska ha för typ av boende, när man är ensam och helt ointresserad av att lägga tid och pengar på att fixa och dona hemikring? Hyresrätten jag flyttade ifrån kostade 1500 kr mindre/mån. Men var ju i ett jäkligt trist område och 5 km från stallet.
Inser ju givetvis att gård är bara att glömma då det innebär ännu mera av allt det där jag är totalt ointresserad av. Fördelen är väl att ingen annan bryr sig om hur det ska se ut hos mig. Men jag känner just nu att hyresrätt saknar jag. Inget ansvar, bara bo. Framförallt inget gårdsfix. Sen att jag antagligen skulle kunna få ett rejält tillskott i kassan vid en försäljning gör inte saken sämre, jag skulle nog inte ha nåt bekymmer att köpa ett släp och bil för att kunna köra två stora hästar....
Nackdelen är ju att det inte finns hyresrättar, så vitt jag vet, i min stadsdel. Och alla andra stadsdelar ligger antingen centralt och/eller för långt från stallet. Jag tycker det är så jäkla smidigt med 2 km till stallet. Det får jag ingen annanstans ifrån.
Men sen är ju frågan då hur mkt tid och pengar jag tycker det är värt att ha en mysigt radhus som är tyst och vänligt för skiftjobbare, och nära till stallet. Ska jag ha en till häst kommer jag att vara ÄNNU MINDRE intresserad av att sköta nån jävla tomt. Allt ledig tid och ork kommer att förbrukas i stallet, och det är jag fine med. Det är så jag vill ha det. Tyvärr måste man ju även bo vettigt.
Nya griller i huvet som sagt. Och jag vet vis av erfarenhet att man inte fattar några beslut när man har sömnbrist och PMS. Men jag behövde skriva av mig lite i den här rätt tillåtande tråden

men det bjuder jag på