07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Soffan74 du menar ju Sole pack antiseptisk pasta som används mot men även förebygger röta. Och med fördel bland många kan användas om hästen går med sulor långvarigt/permanent .
Dock har jag inte koll på marknaden då den ju utvecklas så mycket hela tiden , om Sole pack är det som fortfarande används mest eller om det kommit fram annat som används lika mycket .

Sole pack hette det han hade i omgångar. Har nog provat det mesta i fyllningsväg - allt från bomull (blä..:eek:) till flytsulor.

Tack för input om sulor! :) Queenie har väldigt platta fötter, växer klent och flyter ut. Igår fanns det för första gången på evigheter nånting att klippa bort! Kändes som värsta segern! Kanske också är att tacka sulorna för!?

Hovis lade bara lite tjärdrev vid strålen första gången och igår lite klet av nåt slag på samma ställe, i sidostrålfårorna. Kanske inte behövs mer när hon är så plattfotad?

@Lilla_Gubben, min nordis jag hade var den snubbligaste hästen jag nånsin stött på... Han gick omkull på platt grusväg... :cautious: Riktigt otäckt när man aldrig kunde sitta och slappna av riktigt utan man var ständigt på sin vakt. Och han var ändå bara drygt 140. :o

Kl
I em åker jag på Hööks och köper kyldamasker och nya boots. Har ni nåt bra tips på boots som sitter bra utan att skava?
Två nackdelar var det med sulor.
Tappskor och Snöstyltor.
Fick hemska styltor av minsta lilla snöflinga. Hann knappt ut till hagen, innan han hade decimeterhöga styltor som var svåra att knacka dän...Vet ej om det berodde på sulorna eller att han hade sjukskor också. Hade ringskor fram i drygt 6 år pga strålbenshältan.
Provade även att ha sula + snösula, vilket funkade hyfsat.
Smorde in undersidan med fett, innan vi gick ut på promenad mm
Tappskorna minskade när han hade boots på. Vanliga gummiboots.
Dock var det svårt att hitta boots i rätt storlek. Han hade XL-XXL....

@Soffan Ringskor bygger nåt jävelusiskt med styltor, hoven flexar ju inte vilket är poängen med ringskon. Normalt sett far ju snön ut när hoven flexar så det känns logiskt att det blir värre med ringsko... Tror att de var mer orsak än sulorna.

Red fö ett helt acceptabelt pass idag. Tränaren hade nog haft saker att påpeka men jag måste ju vara nöjd med vad jag lyckas med utifrån de här förutsättningarna att gissa och påminna mig om det jag tror är viktigast. Tyckte ändå att jag lyckades rida helt okej skolor utan att bli överdrivet stel, om än jag inte är lika rörlig som jag borde i armar och hand. Det går iaf åt rätt håll.
Galopparbetet var kanon. Tyckte att min häst galopperade på bakdelen för ovanlighetens skull, vilket hon bara kan göra när hon inte går och hänger i handen, så jag var sjukt nöjd. Kunde tom rida nån variant av enkla byten över medellinjen och det har vi aldrig gjort innan. Så nånstans i rätt riktning måste man ju ha fallit... :)

Ponnyn gick också bra idag. Rider ju mest ut den men tycker den är så skev så i min hjärna vinner den på att ridas i form utan att gå och spänna sig för diverse spöken, iaf ett par ggr i veckan. Det måste ju vara bättre för kroppen än att nitiskt gå på rakt spår i 30 min.
Med tanke på det lilla den gör så lossnade den fint. Men jäklar så vingligt och skevt, den puttar hela tiden över en på högersidan. Jag är ovan vid detta för min häst har aldrig gjort sånt. Man får hela tiden trampa till sadeln och försöka föra hela hästen åt andra hållet... Helt klart en utmaning ridmässigt men den är käck och trampar på <3

Senast ändrad:
Caspian fick lite akupunktur och elbehandling i förrgår och vi pratade om hans problem med magen så klart. Men så sa hon något som fastnade, och det handlade om att vissa spända hästar får problem med diafragman, och det stämmer så himla väl in på alla hans olika symptom som jag har letat orsaker till men inte hittat något. Men hur f-n läker man en sån? Och säger till hästen att magandas lugnt? Det går ju inte.. Det finns inget att läsa om det på nätet och vad jag kunde se under nattens google-fest är det svårt att ens diagnostisera.

Varit och masserat Bellona och även fått behandling med el. Hon kollade igenom de sadlar jag använder och dom fick inte helt oväntat tummen ner..
Trodde dock inte att offroad sadeln var så illa. Skit oxå.
Dressyrsadeln funkar ok till jag hittar något bättre vilket är på g. i högsta grad.
Men nu måste jag ju hitta en bra uteritt/hemma sadel också.

Spänd i ländrygg mm. Inte katastrofalt men tillräckligt och tyvärr har ju den sadeln som jag använder mycket i skogen mm troligen också orsakat spänningarna och att hon fallit ur:(..

Min fick också massage i torsdags. Lite spänd höger sida länd, men släppte ganska snabbt.
I dag joggade vi lite lugnt på banan och skrittade sen ut en lång sväng med en vän. Mkt nöjd häst tills vi ska gå förbi någon som eldar vid sidan av vägen. Hästen blir 2 meter hög och håller på att skita på sig. Valde faktiskt att vända tillbaka för jag hade inte lust att passera och hamna i dike eller inne i brasan. Hon har tidigare reagerat väldigt mkt på rök/eld när de eldat på gården. Inget polishäst material den där hästen. :yuck:

Min fick också massage i torsdags. Lite spänd höger sida länd, men släppte ganska snabbt.
I dag joggade vi lite lugnt på banan och skrittade sen ut en lång sväng med en vän. Mkt nöjd häst tills vi ska gå förbi någon som eldar vid sidan av vägen. Hästen blir 2 meter hög och håller på att skita på sig. Valde faktiskt att vända tillbaka för jag hade inte lust att passera och hamna i dike eller inne i brasan. Hon har tidigare reagerat väldigt mkt på rök/eld när de eldat på gården. Inget polishäst material den där hästen. :yuck:

Ariel reagerar också mycket på eld. Det kommer från den tid när hon gick på lösdrift med en väldigt skvättig flockledare, som blev hysterisk varje gång stallägaren eldade. Så Ariel lärde sig att eld var farligt. :(

Jag gör oftast som du, hon är så rädd att hon skakar, så jag försöker bara avleda och välja en annan väg.

Kissar era hästar innan ridning? Chatsi har i flera år ställt sig och kissat när jag ropat på henne i hagen, och då brukade jag ändå släppa in henne i boxen när hon kom in. Kom jag när hon stod inne så kissade hon där när jag dök upp.

Nu har Penntrollet också börjat kissa i hagen så fort jag visar mig? Red för många år sedan ett gammalt ponnysto, även hon hade för vana att kissa så fort jag dök upp i stallet.

@Soffan Ringskor bygger nåt jävelusiskt med styltor, hoven flexar ju inte vilket är poängen med ringskon. Normalt sett far ju snön ut när hoven flexar så det känns logiskt att det blir värre med ringsko... Tror att de var mer orsak än sulorna.
På slutet (de sista 3 åren tror jag) hade han bara helsula + vanliga skor i fram. Fick hemska styltor då med. Även i bak (vanliga skor med klack)...

Sista tävlingen för säsongen och jag är så glad och lycklig att det knappt går att beskriva:D. Fick till en jättefin känsla i programmet, ffa så kände jag att hon ville och var med mig hela vägen. Galoppen var såklart bästa delen med en hel del sjuor bla på ena bytet:). Fick ihop 64,15% vilket räckte till en fjärdeplats. Är så himla lycklig över att vi nu lyckas få till det rätt bra även i MsvC och vi börjar bli trygga i programmen.
12074700_10206689183940150_6725793840753420349_n.jpg

Kan meddela att 7 timmar senare fick de ut veterinär. Hon kunde inte göra mkt mer än att ge smärtstillande och lite lite lugnande. Sen försökte de lasta med hjälp av ett par starka karlar. 2 gånger hade hästen vält utanför transporten och sen en gång inne i transporten innan de fått fast mittenvägen. Men nu är hästen inne i transporten och på väg till klinik. Glad att jag inte är den som kör den transporten. :crazy: Veterinären som hade kommit hade inte varit positiv, så nu är de bara att hålla tummen.
Jag måste bara fråga, hur gick det? Har tänkt på den fruktansvärda situationen ett par gånger under veckan..

Jag måste bara fråga, hur gick det? Har tänkt på den fruktansvärda situationen ett par gånger under veckan..
Inget nytt när jag frågade i går. Hästen står kvar på kliniken och de har tagit prover utan att få någon klarhet. De enda de sagt är att de är "nervknas". Va sjukt obehagligt! Stackars häst....

Kissar era hästar innan ridning? Chatsi har i flera år ställt sig och kissat när jag ropat på henne i hagen, och då brukade jag ändå släppa in henne i boxen när hon kom in. Kom jag när hon stod inne så kissade hon där när jag dök upp.

Nu har Penntrollet också börjat kissa i hagen så fort jag visar mig? Red för många år sedan ett gammalt ponnysto, även hon hade för vana att kissa så fort jag dök upp i stallet.
Divan ställer alltid upp sig i ridhuset och ska kissa innan jag sitter upp. Ibland när jag hämtar i hagen också. Hon gör inte så med någon annan.

@Fiorano Grattis!

@Charlotte1975 sjukt obehagligt.

*kl*
Divan verkar ha det bra hos tränaren och hon sköter sig. Hon tycker tydligen det är jobbigt att bära upp sig på hö bak :p
Vet inte om jag skrev här innan jag åkte att jag skadade tummen sista gången jag red. Var nästan säker på att den nästan var bruten först men jag kunde röra på den och sket i att åka in och kolla upp. Den är ganska bra nu men är lite orolig att jag kommer ha problem att rida när jag kommer hem. Tur att det är 1 vecka kvar tills dess och det är även höger tumme så då kanske jag kan sluta dra i höger tygeln :p

Hittade en hästaffär på vägen och köpte nya lindor till Divan

Jag har en blogg som jag skriver i när vi reser. PM om ni vill ha adressen.

@Marvin Min kissar alltid innan ridning. Antingen när jag hämtar i hagen eller i boxen. Hon gör det då iaf 8 ggr av 10. Jag brukar inte tänka så mkt mer på det än att det är praktiskt om hon gör det ute, så jag kan ställa henne direkt på gången och borsta... Annars brukar hon få gå in en stund i boxen. Faktiskt har jag inte funderat så mkt kring om detta är kopplat till mig eller inte. '

@Jfrelin Vilka fräsiga lindor! :love:

Har heller aldrig tänkt på att det skulle vara kopplat till mig men Svart sto kissar också i hagen när jag ropar på henne...har mer tänkt att det är kopplat till att hon ska in.

@Marvin C kissar när han behöver, och jag inte rider. Eller när han står i trailern. Annars finns det inget som jag tänkt på, bara att han inte haft problem att kissa på tävligsplatser eller i ridhus när vi varit hos tränaren och skrittat fram. När han var sjuk kissade han jätteofta, men det är tydligen vanligt när de har ont i magen, att de försöker lätta på trycket där det går.

Har någon av er andra använt håranalys någon gång? Jag tycker att det låter lite spännande...

Bruce kissar ibland när jag ska ta honom i hagen, men inte alltid. Däremot kissar han alltid när jag precis har mockat om jag har honom kvar inne i boxen undertiden... Ibland innan jag hinner lägga in nya halmen och ibland efter.

Han kissar aldrig i släpen eller medans man rider, så brukar sätta in honom i boxen en runda innan vi åker på tävling om jag tex har stått ett tag och knoppat och borstat. Sedan brukar vi gå en kisserunda innan uppsättning också, hittar man en hörna med långt gräs brukar han kissa där.

Grattis @Fiorano! Vilken härlig säsong ni haft! Du är så himla värd det! :)

@Marvin
Queenie kissar ibland när jag ska hämta henne. Men oftast om man är på träning och känner att hon måste kissa så håller hon sig ändå. Man riktigt känner hur hon går och kniper och när man gör halt ställer hon sig som att hon ska kissa men har aldrig gjort det. Tills hon är lastad på transporten, då kommer värsta störtfloden istället... :meh:

Kl
Igår fick jag ett par kort på min tjockis. Hon är riktigt lurvig nu, i vanliga fall skulle hon varit klippt för länge sen... Skitig och tjock men fin ändå! :love:

DSC_0120_zpsduse9u5f.jpg

DSC_0126_zpszuonr6cd.jpg

Det var en liten tjej här igår och pysslade om shettisen och red en stund. Alla gånger tidigare har Queenie fått fnatt och farit runt som en blådåre så hon har fått vara inne i boxen under tiden, men igår lindade jag vänster fram och gav lunch istället. Funkade faktiskt jättebra! :) Hon stod stilla och käkade men hade stenkoll på vart shettisen var hela tiden. :p

Idag hoppas jag få med mig sambon ut så vi kan ta en tur med vagnen! :)

@Marvin Båda mina får alltid komma in i boxen och kissa innan ridning. Väldigt sällan jag sett nån kissa i hagen. Men det låter himla praktiskt:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka