07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag svävar lite på moln. Har tränat för nygammal tränare som @Novali01 va bussig och presenterade mig för och även om det va länge sedan jag va där sist så va känslan densamma. Så fantastiskt rolig:love:.
Hästen skötte sig och va ovanligt lugn och sansad för omgivningen trotts att det va några som körde lite vilda western:D.
Fick jobba med att gymnastisera bakbenen i sidvärtsrörelser i skritt och sen fram i trav och tänka kvicka steg med fronten uppe och kroppen i balans. Kändes väldigt flott de sista!:bump:
Vi kämpar på med sadelletandet och näst ut är en Bates Innova som låg riktig bra på stallgången iallafall :banana:.
Härlig känsla inför hösten och vintern med träningarna framöver!

Jätteroligt att ni är tillbaka hos oss och han såg jättefin ut!:bump: Själv hade jag ett sånt där pass när man bara vill gå hem, äta en massa onyttigheter och sen dra täcket över huvudet....MEN se det tillåter ju inte "vår" tränare, eller hur @sommarminne? Så istället fick jag kliva ur bekvämlighetszonen, dunka på de där lata bakbenen och SEN svävade vi fram i ridhuset igen, hon är bara bäst vår tränare...!:love:

Min vardagstränare ställde in idag. Suck. Hade verkligen behövt denna repetition nu som sagt. Men man är ju inte förvånad, när hen inte jobbar primärt som tränare utan även ska få en familjesituation att gå runt, nytt jobb osv så förstår jag att detta inte prioriteras högst.

Det är bara att konstatera att kontinuitet är ett fridlyst begrepp i det här u-landet. Fortsätter mitt tragglande på egen hand då...

@Novali01 Haha hon är ju helt suverän på att motivera både häst och ryttare! Är så himla glad över att jag pratade med dig igen så att detta blev av. Är enorm skillnad på olika tränare minst sagt:).
Ser verkligen fram emot nästa träning och känner att vi har mycket övningar att kämpa på tills dess:up:

Och idag har vi haft massören ute. Vi känner varandra sen gammalt och hon är så bra med hästarna. Och var riktigt nöjd med honom. Vi pratade mycket om muskelmassan och att han var spänd i höger bog. Men det är helt normalt när han haft boxvila och mest gått åt samma håll i boxen. Nu kommer det bara bli bättre!

Och han är sååå glad i sina nya vänner och de accepterar verkligen honom. Jag behöver inte heller oroa mig för att han äter för mkt hösilage just nu för han suger i sig de allra sista grässtråna i stället....

Min vardagstränare ställde in idag. Suck. Hade verkligen behövt denna repetition nu som sagt. Men man är ju inte förvånad, när hen inte jobbar primärt som tränare utan även ska få en familjesituation att gå runt, nytt jobb osv så förstår jag att detta inte prioriteras högst.

Det är bara att konstatera att kontinuitet är ett fridlyst begrepp i det här u-landet. Fortsätter mitt tragglande på egen hand då...
Kan du inte filma dig själv och kolla på? Ställa en kamera eller en mobil på sargkanten eller på en stol? Bättre än inget?

Kl
Idag har vi varit in på återbesök! Fem veckor sen sist, ponny har bara gått in och ut till hagen, lindad med Backontrack på nätterna och sen förra veckan boots bak ute (morr...).

Idag var det en mycket gladare dom! Ponny sprang glatt av sig själv så vi slapp jaga henne på gången, hon stod stilla när det böjdes och hon visade 0,5 grad hälta på böjprov, initialt ua. :banana: Så sulor fram var visst en mycket bra idé... ;) Diskuterade lite med vet om vad som kan ha varit orsak osv, och det är rätt tydligt när man backar bandet och lägger ihop tre och tre. Skönt att det bara var lite vila som behövdes för att komma på rätt spår igen. :) Nu får vi börja skritta igång i vagn! Ett par-tre gånger i veckan först och öka på gradvis. Om tre veckor slutar jag jobba och då var det lämpligt att lägga in lite jogg och öka på turerna lite tyckte vet. Så skönt att ha lite mål framåt igen! :D Ingen ridning utan bara i vagn, ta det extra lugnt i nedförsbackar och senare trava typ 100 meter här och där där det är mjukt underlag. Allt för att spara på kotorna så mycket det går. :) Men eftersom det var precis den här typen av motion jag hade planerat för oss ändå så känns det fantastiskt skönt! :) Och såklart vara uppmärksam på om hon nickar av nånting eller så. Ska köpa kylpaddar att ta på direkt efter turerna när man borstar av också och fortsätta linda på nätterna (det tyckte vet var ett mycket bra initiativ).

Passade på att få henne omskodd fram av klinikhovis igen och han tyckte fötterna såg mycket bättre ut redan efter en omgång! :) Hon fick vinterskor och han gjorde med extra överrullning för att hjälpa ännu mera. Hon brukar ju alltid stå som ett ljus när man skor men i vanliga fall steppar hon lite när hovis ska hamra på tåkappan, men inte idag! Märks så tydligt att hon inte har ont längre! Så nu får hon helt enkelt gå med sulor fram framöver. :) Jag har ingen erfarenhet av det sen tidigare, kan de gå med sulor jämt eller är det bara kortare perioder?

Bonusbild på lurviga grå! :love:
DSC_0115_zpsyt613ul2.jpg

@Maja_Kandi Vad skönt att hon är bättre och det är toppen att du kört in henne och kan motionera på det viset:). Juno gick med sulor hela tiden han var sommarsdkodd, hade ändå väldigt fin hovkvalité och fick inga problem av det.

@Maja_Kandi Vad skönt att hon är bättre och det är toppen att du kört in henne och kan motionera på det viset:). Juno gick med sulor hela tiden han var sommarsdkodd, hade ändå väldigt fin hovkvalité och fick inga problem av det.

Ja nu känns det verkligen extra skönt att vi hann med inkörningen innan det här uppdagades. :) Pratade med hon som hjälpt mig hela vägen och vi kom överens om att jag ska börja med en promenad för hand för att känna av damens energinivå innan vi kopplar på vagn första gången. Samt att jag ska ta med mig någon utifall det blir lite för roligt som kan hjälpa mig leda henne. Hoppas på samma underbara väder i helgen som det varit senaste dagarna så kanske jag kan lura med mig sambon. :)

Skönt att höra om Junos fötter! Är det riktigt vinterunderlag med snö borde det ju inte behövas annat än vanliga snösulor kan jag tycka, men vi får se. Förhoppningen är ju att hon ska kunna vara barfota nästa vår och sommar iom fölningen, hoppas det kommer gå...

Min gammelman (dock 81.a, gick bort 2012) var skodd med sulor i fram. Året runt i flera år (minst 10 år). Hade sulorna på strålbenshälta HF. För honom funkade det bra.
Kanske lite mera tappskor den leriga tiden, så då hade han boots fram.
Hade inte så mkt besvär med röta, men han fick någon form av packning under sulorna (Soul Pack tror jag det hete?:confused:). Spolade av leran varje dag, även in under sulan.
Han hade de tjockaste, hårdaste sulorna (vita).

@Soffan74 du menar ju Sole pack antiseptisk pasta som används mot men även förebygger röta. Och med fördel bland många kan användas om hästen går med sulor långvarigt/permanent .
Dock har jag inte koll på marknaden då den ju utvecklas så mycket hela tiden , om Sole pack är det som fortfarande används mest eller om det kommit fram annat som används lika mycket .

Kl
Jag har ridit träning på 07 ikväll och är jättenöjd ! Lyx igen att få häst levererad och sadlad och klar ... Eller rättare sagt : utan den "lyxen" hade jag inte haft tid/möjlighet just nu .... Så vettig duktig cool häst som köper ALLT ifråga om snabba ryck att "hej och hå - ägaren lastar och åker 4 mil, ut på gårdsplan , sadla på , sen dyker ryttaren upp som inte ridit/sett henne på 14 dagar , sitter upp, snabbt in i ridhuset med folk och hästar och sen direkt in i träning där hon fokuserar och är med hela vägen.
Vaken, alert och känslig häst , men inget sånt är några problem alls .
Kommer sakna om hon snart är såld vilket det lutar åt men ny ägare kommer få väldigt roligt ihop med henne !

Passade på att få henne omskodd fram av klinikhovis igen och han tyckte fötterna såg mycket bättre ut redan efter en omgång! :) Hon fick vinterskor och han gjorde med extra överrullning för att hjälpa ännu mera. Hon brukar ju alltid stå som ett ljus när man skor men i vanliga fall steppar hon lite när hovis ska hamra på tåkappan, men inte idag! Märks så tydligt att hon inte har ont längre! Så nu får hon helt enkelt gå med sulor fram framöver. :) Jag har ingen erfarenhet av det sen tidigare, kan de gå med sulor jämt eller är det bara kortare perioder?

@Maja_Kandi
Min har gått med equi-pak sulor i 1½ år nu, jättefina hovar. Dock svindyra... han har dessutom djupa hovar och jag får betala för det som går åt, vilket kostar mig ca 500:-/framhov:crazy:. Så han har alltid boots fram, gråter blod ifall han trampar av dem (har som tur är bara hänt en gång hitills). Men de håller hans hovbensproblem i schack, så det får väl vara värt det. Veterinären har dock öppnat för att sko som vanligt bara det blir mjukare i marken, men vet inte om jag törs:nailbiting:

Kan du inte filma dig själv och kolla på? Ställa en kamera eller en mobil på sargkanten eller på en stol? Bättre än inget?
Tror även om tanken är god att upplever man som ryttare att man inte riktigt vet ut och in så visst kan man filma och titta på hur det ser ut , på sig själv där man rider runt , men det är nog inte ngt som löser problemet om man känner som Stjarnfrugt redovisat att man inte riktigt känner hur man ska jobba rätt utan tränare utan känner vilsenhet allmänt och frustration med bristen på regelbunden träning för tränare. Att utifrån att filma sig själv då i ensamheten hjälper nog inte så mycket i såfall tänker jag utifrån hur stjarnfrugt redovisar sina upplevda problem här i tråden ? Dvs jag tolkar problemet som att det handlar om att ngn inte finns där regelbundet som ryttaren önskar/känner den behöver . Och att ryttaren inte enligt egen utsago känner att den kan bedöma riktigt själv för stödet den behöver att få live feedback från en tränare .

Senast ändrad:
@Amanda_F Jag har ingen sån kamera med stativ, mobilen går inte att filma med på det viset. Den somnar ju efter ett tag. Eller så är jag bara helt omöjlig på att räkna ut hur man gör. Jag har en iPhone 4 och den är oerhört avancerad för mig som innan hade en Ericsson Elm med knappar :o

@mackan Det skulle säkerligen vara till viss hjälp att oftare få se hur det faktiskt ser ut. Men det löser ju inte problemet, och helt ärligt tror jag inte att jag rent tekniskt löser den där filmningen :o
Fö är jag rätt unik här som öht tänker på att filma träningar osv. Verkar inte finnas nån direkt kultur av att göra så. Som vanligt känner jag mig som ett överambitiöst UFO.

*kl

Passet gick hyfsat bra idag. Säkerligen hade min tränare inte varit nöjd, men det var iaf så bra det nu kan bli för en som glömmer bort alla detaljer och inte har nån hjälp. Idag var fokuset på att följa med i armar och hand samt att tajma in förhållningarna i takt. Det gick iaf helt okej, det var då iaf ingen där som påpekade motsatsen och jag kan ju inte svara på allt jag glömt att jag skulle göra :angel:

Om min häst inte hade ont i kroppen innan, så har han det nog efter vår ridtur idag, Hur svårt ska det vara att hålla kolla på sina fötter? Vi var ute och skrittade på små stigar i skogen, och herr 07:a är väldigt hungrig av sig... fler än en gång var han på väg omkull för att han hade fokus på något gott löv/grässtrå istället för att se vad som var framför fötterna... Ena gången var vi så långt nere att jag nästan hade fötterna i backen (och han är ändå 170 i mkh).

Vad gör man när de är fullkomligt disträ? Jag försöker att inte ha honom på kort tygel och hjälpa honom, utan att han måste bära sig själv, men ibland är det verkligen med livet som insats han får gå på lång tygel i skritt. Han liksom fastnar med blicken på något och verkar glömma bort att helst bör alla ben förflyttas för att komma framåt. Har blivit bättre sen vi flyttade till stall med mycket skog runtomkring, men det är fortfarande läskigt när det snubblas en massa

Men jag är väldigt nöjd med att han ändå är så snäll, han har vilat en vecka pga hans mystiska virus förra veckan med feber en dag och två svullna ben tre dagar, och ändå skötte han sig så bra ute. Trots travare och rådjur som skrämdes (när rådjuret dök upp bakom oss hamnade vi dock rakt ut i vildmarken där inga stigar finns:nailbiting:), numera verkar han släppa saker och ting fortare, förr om åren var han rädd länge efter det att något skrämt honom. Kan ju iofs ha att göra med att vi hade världens bästa ponnykompis som ledsagade oss i skogen:love:

@Lilla_Gubben Jag har lagt ner det där med att min häst ska balansera sig och hålla reda på fötterna i skogen på lång tygel. Hon har ridits i skogen sedan hon var 2,5 år och har aldrig lyckats lära sig. Hon är helt enkelt klantig. Jag rider på halvlång tygel i terrängen, det hjälper henne att hålla reda på sig. Helt lång tygel gör bara att hon älgar iväg och snubblar över antingen sig själv eller allt annat. Jag tror att vissa hästar helt enkelt är dåliga på detta, trots att hon är rätt smidig och balanserat i övrigt så i terrängen är det omöjligt.

Tack för input om sulor! :) Queenie har väldigt platta fötter, växer klent och flyter ut. Igår fanns det för första gången på evigheter nånting att klippa bort! Kändes som värsta segern! Kanske också är att tacka sulorna för!?

Hovis lade bara lite tjärdrev vid strålen första gången och igår lite klet av nåt slag på samma ställe, i sidostrålfårorna. Kanske inte behövs mer när hon är så plattfotad?

@Lilla_Gubben, min nordis jag hade var den snubbligaste hästen jag nånsin stött på... Han gick omkull på platt grusväg... :cautious: Riktigt otäckt när man aldrig kunde sitta och slappna av riktigt utan man var ständigt på sin vakt. Och han var ändå bara drygt 140. :o

Kl
I em åker jag på Hööks och köper kyldamasker och nya boots. Har ni nåt bra tips på boots som sitter bra utan att skava?

@Maja_Kandi Köp de där neoprenebootsen som är stora klockor om det är för att hon inte ska kliva av sig skorna. Skavrisk finns ju på alla boots , speciellt om det kommer in lera och sand. Köp några par så att du alltid kan ha rena, dom är som fan på att suga åt sig skit speciellt om det är blött. Men i och med att de täcker hela hoven tycker jag de skyddar bäst mot avtramp.
Gummiboots som man trär över hela hoven är säkert bra om det är blött ute, de suger ju inte upp nånting i sig.
De korta bootsen som inte tar i marken (neoperene de med) är ju bra på så vis att de inte snurrar då de inte tar i marken dvs de kanske möjligen skaver mindre då de inte är lika benägna att röra sig. Men å andra sidan är de inte lika mjuka som de tjocka neopreneklockorna och de täcker heller inte hela hoven.

Senast ändrad:
@Lilla_Gubben Jag har gått omkull rätt allvarligt två eller tre gånger med Ariel. Alla gångerna har vi skrittat på lång tygel och hon har glömt bort att hon har fyra ben. :p Jag envisas dock med att hon skall försöka balansera sig själv, men har lärt mig känna av när det är dags att "pocka på uppmärksamhet". Numera brukar det bara inträffa när hon är trött, t ex i pausen mellan två övningar på hoppträningen. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka