Snacktråd

Sv: Snacktråd

Ojoj, här har det inte hänt så mycket i tråden.

Jag har väntat en evighet på boots till fjordingen jag köpte, nu i helgen fick jag dom äntligen och jag har kört 3 gånger med honom och det gick kanonbra, så snäll körhäst hittills :) Filmade lite för att vi skulel kolla om lokorna passade bra, kommentera gärna för jag tycker det är supersvårt att se om dom ligger bra.

Lillen körs

Ikväll testade jag att tömköra Saga för andra gången. Sambon hade inte tid att hjälpa idag så jag provade ltie själv och hon var jätteduktig trots kompis som gapade i hagen och hemska insekter. På slutet gick det riktigt fint. Herre gud vilken häst, med nordsvensken kämpade jag typ ett halvår för att överhuvudtaget få henne att gå framåt utan att någon gick framför henne.

Saga tömkörs ikväll

Ja lokorna ligger ok iallafall när det gäller höjdmässigt. Ligger de an hela vägen mot lokstaden så är det säkert inga problem. Dock kan jag tycka att du behöver göra något åt bakselen för jag tror inte att den kommer att göra nytta som den sitter nu.

Ja lokorna ligger ok iallafall när det gäller höjdmässigt. Ligger de an hela vägen mot lokstaden så är det säkert inga problem. Dock kan jag tycka att du behöver göra något åt bakselen för jag tror inte att den kommer att göra nytta som den sitter nu.

Ja bakselen är inte alls bra *vet*. Har som sagt bara kört 3 gånger med honom sen jag köpte honom, fick ingen baksele med och tog den jag hade hemma som är för stor. Letar för fullt efter ny sele att köpa som passar bättre men tänkte återanvända själva lokorna ett tag iaf.

Åh! Ser urmysigt ut! Såg den andra filmen (från idag?) innen på bildtråden. Härligt! :love:
längtar tills jag är där med min lille! Men hon är nu satt för vagn och det har gått jättebra! Så nästa vecka så ska jag få vara med och köra henne. :banana:

KL*
Köpte ju en rockard för någon månadsen och nu ska den köras hem till min pappa för att fixas till.. Det som ska göras är att sätta upp skaklarna Och även länga dom lite, sätta dit svängel. Och balansera den. Idagsläget är den ju rejält tung i skaklarna, vilket inte är så konstigt kanske. :)

Vad tror ni gott folk? :)

Bilder:
31342532.jpg

31342531.jpg

31342533.jpg

Skojjar du?! Jag undrar om den som gjorde den hade någon aning om hur den skulle se ut. ;)
Det är en halvblod/tinker-korsning på ca 160cm som ska ha den.

Vad tror du om att "böjja" ner rören som "stänkskärmen" sitter på, Så dom blir till ca hälften på den.. plattan. Sätta dit skaklarna och därmed förlänger och höjjer man dom.. Är det en helt galen ide? :o

Förstod du hur jag menade? :angel:

*kl*

Den här tråden har jag missat. Härliga hästar ni har allihopa :)

Här hemma börjar lillhästen fungera bättre och bättre i tömkörningen.

34911_476657883571_689728571_6498592_1806032_n.jpg

34911_476657893571_689728571_6498594_6163914_n.jpg

De senaste dagarna har jag haft syster på besök och fått hjälp med att börja vänja henne vid den ena draglinan. har tar vi ett långsamt steg i taget.

Jag tror jag förstod hur du menade, men det är svårt att se på bilden hur det röret är fäst. Det går ju inte an att fästa skakeln i skärmen, fäster det röret i ramen bakom skärmen?

+Catherine

Hm.. Om man plockar bort själva plåtbiten , Så har man ju bara "rören" kvar. Jag tror det är samma som till skaklarna.. (ska kolla upp det)
Så om man kapar av skaklarna längst ner vid nr 3.
Tar bort och flyttar nr 1 ner till nr 2. Och böjjer den delen mellan nr 1 och nr 2 och använder som som skaklar också, dvs man svetsar på skaklarna på den änden..?

Hängde någon med nu? :angel::o

31363861.jpg

Japp, nu hängde jag med :)

Undras om jag inte hade kännt mig en smula osäker med den konstruktionen ändå, vagnen ser rätt tung ut och materialet i 1&2 ser inte allt för kraftigt ut. Går det inte att fästa skakeln längre bak, under sitsen i området runt axeln? Jag hade nog inte heller vågat förlänga skaklar lite hur som helst, helst hade jag nog sett att göra helt nya i rätt längd istället.

Så tycker jag, men jag är en fegis som hellre tar i för mkt än för lite när det gäller material :p

Jag ska be min pappa ta en titt och se hur och om det skulle vara bättre att göra så ist. :)

Svängeln kommer ju sättas fast vid nr 2 (hade jag tänkt mig iaf :angel:), men det kanske inte spelar någon roll?

Okej.. Nyss hemkommen från min far och efter mycket diskussioner och ideér så verkar det just nu som detta är något vi ska kolla upp om det skulle funka..

Vad tror ni?

Jag nämnde också att det bästa kanske vore att sätta direkt i axeln men pappa menade på att det nog lika gärna går att svetsa till ett stöd framtill. Och nu när jag satt och tittade på den så tänkte jag att man kanske ska sätta ett stöd mot sitsen (som jag målat in)
Jisses! Jag hoppas verkligen detta kommer gå! Den är superskön att sitta och känns rejäl liksom. :)

31374622.jpg

Jag har några reservationer... men det kan vara att jag tolkar bilderna fel.
Kommer skacklarna att hålla ..de ser ut att vara tunna för en sådan tung vagn?
Kommer det att vara krångligt att kliva in och ut över dina extra stöd (som behövs, tycker jag)?
En annan sak - när du väl spänna för kommer du bara att se hästens svans framför dig - sitsen är väldigt låg för en sådan stor häst.
Om vagnkorgen är låg mot marken - kommer det att vara svårt att köra "off-road" utan att slå i underlaget

Den här rockarden är ju använd tidigare till en fjordning och är körd av en något tyngre person än mig.
Skaklarna känns rejäla, Inte tjocka men absolut inte veka!

Ang sitsen så pratade vi om att höja den när vi balansera den, kanske något såhär:

Det skulle bli svårt att höjja hela allt, så det är om jag flyttar brädorna och bygger på ryggstödet isf..

Vilket projekt det känns som jag gett mig på! :rofl:

31374922.jpg

Det blir nog bra :D och du också kommer att vara sååå stolt över att ha byggt om den själv ;)

Wii!! Att man kan bli så glad över en sådan mening! :D
Jag är dock bara "arbetsledare".. Jag får låta männen göra arbetet :angel:

Jajamen! När det gäller en fin byggnad är det inte architekten som får beröm :laugh:

*kl*

Idag har jag varit och sett en maratontävling "live" för första gången.
Wow va häftigt säger jag bara!!
Även om jag inte fattade hur man skulle köra i hindrerna så såg det inte så läskigt ut som jag trodde att det skulle göra :p

Kolla in dessa ljuvliga shettisar som jag bara var tvungen att filma.
Det gick i räserfart :love:

http://www.youtube.com/watch?v=aAUbbGTMlp0

Ja de är verkligen duktiga och de vann ju ponnyklassen också :)

Du filmade inga fler? Trodde du också skulle vara med :confused: Men du är välkommen på nästa tävling! :d

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 161
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 045
Senast: Bison
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 974
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 381
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar