Snacktråd

Sv: Snacktråd

Om det är fyrkantiga så kommer all dragkraft i hörnet och draglinan dras snett. Man behöver draglinor som slutar med en D-ring så att draget kommer i mitten om man ska kunna fästa snabbkopplingen direkt i linan eller adapter.

Genom åren har vi användt tveksam utrustning och det är sällan vi har fått kommentarer i spannkontrollen. Men ibland har man hamnat i spannkontroll hos någon som verkligen är insatt och då fått vettiga kommentarer. Tror att spannkontrolls kontrollanter många gånger inte har tillräcklig kunskap och därför bara skriver ok. Tror inte man kan utgå från att spannkontrollanterna har tillräcklig kunskap att kommentera alla brister så man måste vara aktiv själv för att hitta bra och säkra lösningar. Jag menar det finns ju i stort sett alltid brister i allas utrustning som man skulle kunna lösa på bättre sätt.

Genom åren har vi användt tveksam utrustning och det är sällan vi har fått kommentarer i spannkontrollen. Men ibland har man hamnat i spannkontroll hos någon som verkligen är insatt och då fått vettiga kommentarer. Tror att spannkontrolls kontrollanter många gånger inte har tillräcklig kunskap och därför bara skriver ok. Tror inte man kan utgå från att spannkontrollanterna har tillräcklig kunskap att kommentera alla brister så man måste vara aktiv själv för att hitta bra och säkra lösningar. Jag menar det finns ju i stort sett alltid brister i allas utrustning som man skulle kunna lösa på bättre sätt.

:bow::bow:

Den där såg ju otroligt rejäl ut, jag tror jag skall kopiera den modellen och göra mig en egen till mina ponnisar :)
Kan det inte vara en bra idé att skruva på rader med läkt istället för halktejp? Eller måste brädan vara slät ovanpå? Jag tänkte att läkt skulle vara mer hållbart mot väder och vind än tejpen..
Läkten tycker jag är en säkerhetsrisk i och med att det blir lättare för hästarna att snubbla uppe på brädan, särskilt när den tippar över. Jag vill att de ska kunna glida någon/några centimeter utan att det tar tvärstopp, om du förstår hur jag menar. Halktejp är ju inte så dyrt och förvarar man brädan skyddad mot nederbörd så borde den hålla ett tag.

Aha, det är ju sant förstås, jag tänkte inte så långt att de bör kunna glida lite. Jag har aldrig pysslat med liknande grejor, men det verkar skojigt och jag vill gärna kunna göra lite andra saker med mina ponnyer än bara köra dem.

Tur att buke fins så att man kan plocka ideér och tips :)

Det finns vippbrädor ute i landet med ribbor på, som halkskydd förmodar jag, men jag tycker inte att det är optimalt. ;) Alla gör ju som de vill, huvudsaken är väl att man har hästarnas bästa i åtanke.

Agility är väldigt bra mental träning för alla hästar, eftersom det medför att man utsätter dem för "konstiga" saker. Tilliten mellan häst och handler blir ju betydligt starkare ju mer man håller på.

Om det är fyrkantiga så kommer all dragkraft i hörnet och draglinan dras snett. Man behöver draglinor som slutar med en D-ring så att draget kommer i mitten om man ska kunna fästa snabbkopplingen direkt i linan eller adapter.

Tack för bra svar!

Mina draglinor har en D-ring i änden. Jag trodde det var standard på draglinor, både med och utan omslag. Förstår vad du menar om draget när det sitter en fyrkantsring i änden, då blir det ju något helt annat.

Nu har lilltjej och jag varit ute på en lite längre tur än snurret på planen hemmavid. Hon var toppenduktig som alltid, bara i den värsta uppförsbacken som hon stannade och verkade tycka att "nu får banne mig klumpedunsen i vagnen kliva ur om jag skall gå så mkt som en dm till" :p

Jag justerar och justerar på selen, det verkar alltid finnas NGT som behöver ändras på. Men på det stora hela så känns den som om den sitter rätt ok nu, bortsett från bakselen som jag inte verkar få ngn fason på hur jag än spänner och spänner om, antingen blir den för hög fram & för låg bak eller tvärtom :(

Bröstan är en annan fundering. Jag höjde upp den för jag tyckte den satt lågt, men så sänkte jag den för att jag fick för mig att den hamnade på luftstrupen. Men när jag tittade på bilderna som gubben tog på oss efter turen, ja då tycker jag den sitter lite lågt ändå. Vilket gissel :(

Ge mig lite input snälla ni, bör jag höja bröstan lite till ändå?

kortur.jpg

Edit: Bytte bild

Senast ändrad:

Japp höj bröstan! Du behöver inte vara rädd för att bröstan skall trycka på luftstrupen. Om den skulle göra det så hör du det på andningen på hästen.

Tusen tack för input, det behövde jag verkligen :bow:

Jag höjer bröstan till nästa tur, kanske var det till och med pga den som hon stannade i uppförsbacken, det lär ju inte varit bekvämt att dra om bröstan låg an över bogarna...dumma, korkade matte som hon har :(

Tusen tack för input, det behövde jag verkligen :bow:

Jag höjer bröstan till nästa tur, kanske var det till och med pga den som hon stannade i uppförsbacken, det lär ju inte varit bekvämt att dra om bröstan låg an över bogarna...dumma, korkade matte som hon har :(

Ja brukar hon inte stanna i uppförsbackarna så kan det mycket väl vara så. Tyvärr går det ju inte att fråga men det är ju bra att du är lyhörd och funderar :)

Idag har jag premiärkört med Lillen, gick superbra :) Draglinorna var dock på tok för långa så de vart inte så bra, ska fixa andra innan jag kör nästa gång. Vi körde iaf upp till grannen 4 km bort så fick han kolla in deras hästar och låna en box medan jag drack kaffe sen blev det hemfärd, lagom utflykt :)

100518.jpg

100519.jpg

100520.jpg

Jag vet vilken häst du har och det är en riktigt bra representant för rasen och ägare/uppfödare är seriösa och trevliga. Du har gjort ett riktigt bra val.

Jag vet vilken häst du har och det är en riktigt bra representant för rasen och ägare/uppfödare är seriösa och trevliga. Du har gjort ett riktigt bra val.

Ja jag tror också jag har hittat en guldklimp.:love:

Ja förra ägaren är toppen, vi hade massor att prata om :D Dottern var också supertrevlig. Känns skönt med trevliga fd ägare/uppfödare.

KL

Måste bara skriva av mig lite...
Blev helt paff när jag körde min häst i förrgår. Jag körde ut en sväng och valde att skritta ganska mycket.
Men sedan så tänkte jag trava lite - och passa på att öva upp enhandsfattningen - och tänk - han gick som på räls.
Mitt i vägen (grusväg, alltså...) ställde lagom i svängarna och tjuvökade inte tempot! Vilken skillnad på häst!
Sedan tog jag ett kort dressyrpass igår och han gick nästan lika fint då. Fast han spände upp sig, men gick trots det i ganska lagom tempo, ställde lätt åt båda hållen utan massa uppvärmning i sidorna...
Klarade nästan avvikelse på enhandsfattning, men då passade han på att lägga sig lite extra på bettet...

Idag har det spöregnat ända sedan jag kom hem, så det blev ingen tur idag (läs igår/onsdag). Men på torsdag ska han få täcke på morgonen, så kanske vi kan ge oss ut på eftermiddagen.

Lycka till alla som tävlar i helgen!! Hoppas att det inte regnar alltför mycket på er!

Va kul att det gick så bra!

Har en bra bit kvar innan jag kan ställa min pålle, han har nog inte gjort såt innan för han förstår inte det än, blir till att träna.

Men visst är det roligt att ha lite att jobba med ;)

Jag har kommit så långt att jag kan ställa och böja, men sätter jag tömmarna i en hand funkar ingenting :eek: Min hjärna kopplar inte alls hur man gör :p

Men visst är det roligt att ha lite att jobba med ;)

Jag har kommit så långt att jag kan ställa och böja, men sätter jag tömmarna i en hand funkar ingenting :eek: Min hjärna kopplar inte alls hur man gör :p

Vi har en suveränt bra instruktör på lördag här i västra Blekinge. Hon lär dig snabbt! ;)

Idag är det min tur att skryta!

Idag testade jag att tömköra med Saga för första gången. Chrisse , min sambo ledde henne och jag testade att göra halt och starter och det gick kanon.

Sen gjorde vi några starter där Chrisse stod vid bogen på henne, vart konstigt sa hon men jag berömde för minsta lilla steg framåt.

Till sist hade hon fattat grejen och på hemvägen kunde chrisse gå längre bak och till sist kopplade vi bort grimskaftet och hon knallade snällt på framåt och gjorde halter och igångsättningar till skritt. Fantastiskt duktig tjej! *stolt matte*

Husse går med där framme:

100523.jpg

Halt, stod still snällt till jag smackade:

100525.jpg

Knäppt loss grimskaftet, husse bredvid beredd att hjälpa till:

100526.jpg

Halt utan medhjälpare, lyssnade så duktigt:

100527.jpg

Överlycklig matte och en pålle som går på fint framåt!

100528.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 160
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 045
Senast: Bison
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 974
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 381
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar