Snacktråd

Sv: Snacktråd

*KL*

Idag har jag kört båda mina. Först ut var monstret, den fruktade Tappi. Han må vara liten men det gäller att hålla tungan rätt i mun. Körde bara i paddocken. Gör mest det nu för att komma igång. Han skrämde mig rätt rejält i höstas när han höll på med stegringsfasoner och var påväg över mig, det var på håret han kom ner igen. Han är pigg att köra, springer gärna hela tiden och allt som oftast får man blåhålla honom. Idag skrittade han hela uppvärmningen och kunde trava lungt utan att hysterera!!! Så nu ska jag våga mig ut med honom på vägarna i veckan. Ska bara hitta en frivillig medpassagerare:)

Andra hästen var också jätte duktig, hon är lite enklare ifrån grunden. Vi tränade på vändningar, ryggningar, tempoväxlingar, gångartsväxlingar och annat smått och gott. Är mkt nöjd med dom båda idag:D Skönt med sådana dagar!

Verkligen kul att se att det går frammåt för er! :)
Vad är det för sele du har och vilken storlek på lokorna?

Vimsan: Kul, konkörning är himla roligt, jag nöjde mig med att tömköra mellan koner häromdagen.

_moa_ : Kul att det går framåt med vildingen :)

loch: Det är en gammal finsele, den är genomgången av en selmakare så den ska vara i kördugligt skick. Vill dock hellre ha en rejälare loksele så man kan dra lite tyngre men i första hand blir det nog en ideal sele.

*kl*
Måste bara dela med mig av gårdagens badpremiär! Den senaste veckan har vi i norr fått glädjas åt högsommarvärme så igår fick Epona göra badpremiär! Något som verkligen uppskattades, har en riktig sjöhäst måste jag säga, inte en tillstymmelse till tvekan för att gå ut i vattnet. Hon vevade lite framben, det stänker ju så mysigt då, o doppad huvudet lite så där lämpligt bara för att.. skulle nog gärna stannat längre i vattnet om det inte vore för att matte tyckte att det var något kallt i vattnet, jag hade vatten en bra bit över fotknölarna i rockarden.. det är bara 2 veckor sedan isen försvann :p

Mot horisonten
DSC00172.jpg

Käka lite vass
DSC00174.jpg

DSC00170.jpg

Ååå Epona är ju Links häst, i Zelda alltså..! Mysigt! Det är ett fint namn tycker jag. :) Badmys!

*KL*

Vad tycker ni att en armésele som är ca 30 år är värd..? Svårt. Har inte sett den ännu, men den ska vara i bra skick och smord varje år.. Han ville ha 3000 för den. Tycker det låter ganska okej, eller..?

Jag köpte en armésele i bra skick inkl baksele och töm, för 4000 kr. Tycker 3000 låter som ett bra pris jag. Är ju bra grejer det där även om lite läder behöver bytas ut eller har bytts ut.

Bara synd att de är så för jädra tunga! :(

Joo det tror jag det :angel: Bara det att alla däcklar till bröstsele jag provat har varit VÄLDIGT mycket för smala.. Sitt som en tvätt-klämma över ryggen. Hästen är extremt bred och absolut ingen manke

En brösta skulle man dock haft om det nu kunde funka till bågdäckeln. E rädd att bågdäckeln glider på sidan när den inte sitter fast i draglädren nämligen.

Vi köpte den! :) Den var helt okej, utan baksele dock, men det hittar vi någon annanstans. Jo de är satans tunga. Går på körkurs där de bara har sådana och jag brukar undvika att behöva sela. :p

*KL*

Igårkväll var jag ut med lilltjej på en tur igen. Jag har köpt mig en annan sele i en större storlek som jag har lånat bakselen från, och NU blev det faktiskt riktigt bra :)
Bröstan är höjd två hål på varje sida, det gjorde stor skillnad tycker jag. Dessutom har jag flyttat fram sätet på vagnen, den hade en tendens att vilja slå i skakelöglorna och det såg inte det minsta bekvämt ut för lilltjej. Nu slår den inte längre och som en bonus kan jag sitta mer bekvämt då jag slipper sitta längst ut på kanten på sätet för att balansera upp problemet i skakelöglorna :)

Dock är hon fortfarande lite tjafsig, stannar, vill vända och har sig. Detta tror jag faktiskt inte har ngt alls med selens inställningar att göra nu, eller att hon tycker det är jobbigt utan jag är numer helt övertygad om att det är för att hon inte är det minsta sugen på att gå hemifrån och lämna kompisarna (som givetvis inte gör det minsta för att underlätta, de står i hagen och tjoar efter henne under hela tiden vi är ute :() för på hemvägen är det inte det minsta tendens till att stanna minsann. Tänk så trevliga våra turer skulle bli om det inte fanns ngn "bortåtväg", utan bara "hemväg" :p

Jag hoppas att det skall bli bättre med tiden, att hon blir lite mer självständig och kan ignorera gaphalsarna i hagen :)

*KL*

Avlslutning på körkursen idag. Har kört lite brukskörning, vänt med fyrhjulsvagn och ardenner, i T-korsning och svängt runt i en fyrkant. Kört precisionskörning med nordsvensk och maratonvagn. Gick jättebra! Vilken skillnad från första gången jag körde. Fick massa beröm och det sätter sig på egot. ;)

Skitkul!! :bump:

Åh så skoj! :D

Jag vill också gå på körkurs, jag hoppas de drar igång med en sådan i mitt närområde framöver.

Körde du med egen häst & vagn, eller fick du låna?

Min körkurs tog slut för ett par veckor sen...
Å nu är det bara en vecka kvar till tävlingsdebuten :eek:

I kursen ingick både häst och vagn. ;) Roligt med olika hästar. En utav dom är liksom "förprogramerad", så han vet precis vad han ska göra, utan att man gör nåt alls och andra får man jobba med för att de ska gå rätt. Det är bra träning! Det är synd att det är långt till "norra Hälsingland" annars kan jag varmt rekomendera de vi gick hos. Ska åka dit med vår 1åring för inkörning senare. :) Det är de som är ordförande och redaktör i föreningen Skogshästen.

wiiii!! Lycka till! :D:banana:

KL*

Nu kommer jag här!
Imorgon åker min 2åring på inkörning. (och det är lite jobbigt när man lider av seperationsångest!) men jag kommer ha fullt upp den första veckan och sen brukar det släppa lite. Dessutom ska hon bara ca 2 mil bort så jag kan ju åka och hälsa på henne. ;)
Och efter att hon är avsläppt så åker jag inom och kollar på (och förhoppningsvis köper) en rockard!
Härligt! Så kan jag ha både den och transporten att fixa med under sommaren.
iiih! Ska bli härligt att få köra henne sen! :love:

Taaack :banana:
Vi ska göra vårt bästa :D

-Catherine-
- Tack! Spännande! Ja, det är bara förnamnet :o

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 161
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 045
Senast: Bison
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 974
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 381
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar