Sammanslagning av trådar om klippning/rakning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Klippa lite = jättekänslig?

Tack för era svar! Tror att jag måste klippa honom snart, nästa fråga är bara hur det kommer att gå :crazy:

Men jag är lite osäker på exakt hur jag ska klippa. Blir ju lätt lite fult när de har så lång päls på resten av kroppen :p

Sv: När ska man raka`??

Jag klippte honom idag. En filtklippning med ganska LITE 'filt' kvar. Manken över ryggen är kvar från manke till svansrot och kanske 3 - 3½ dm ner på sidorna. Resten är rakat, benen ner till armbåge fram och haser bak, klippt huvudet med fram till sidostycket.

Sv: Klippa lite = jättekänslig?

En variant på klippning som vi gjorde på unghästarna när jag jobbade i stall var såhär: Från nedra delen av virveln (ljumsken), tänk dig ett snett streck upp mot främre delen av manken. Klipp allt nedanför/framför det strecket (inte benen då). Då sparar du päls där den behövs (rygg, länd, rumpa), men får bort där hästen svettas. Rätt snyggt, väldigt enkelt att klippa också, är inte så trixigt att få till lika på båda sidor. Vill man inte klippa hela halsen kan man istället dra "strecket" från ljumsken längs med sidan, mitt över bogbladet och mitt på halsen, samma variant fast med mer päls kvar.

Sv: Sammanslagning av trådar om klippning/rakning

Nästan precis vad jag tänkt! Såg en bild på Gnägg på en häst med den klippningen. Tänkte mig ett snett streck från ljumsken till huvudet. Alltså kommer inte hela bogen eller halsen klippas, och det känns bäst så. Om vi ens kommer så långt :o Får väl se hur mkt man kan utsätta hästen för innan lugnande behövs... :crazy:

*kl*

Jag har en undran. Måste klippa min ponny nu då det inte håller längre, hon dryper av svett när man ridit i tempo som hon i tunnare päls knappt reagerar på. Nu har hon nästan satt full vinterpäls, så jag har beslutat att det är dags. Min fråga är nu: Hon är fullkomligt livrädd för maskinen och jag har kommit fram till att enda sättet att lyckas raka henne är om hon får lugnande. Vilken typ av lugnande brukas det ge? Vad ta rvet i genomsnitt för att komma ut? Är det distriktarna som sköter det??

*kl*

Jag har en undran. Måste klippa min ponny nu då det inte håller längre, hon dryper av svett när man ridit i tempo som hon i tunnare päls knappt reagerar på. Nu har hon nästan satt full vinterpäls, så jag har beslutat att det är dags. Min fråga är nu: Hon är fullkomligt livrädd för maskinen och jag har kommit fram till att enda sättet att lyckas raka henne är om hon får lugnande. Vilken typ av lugnande brukas det ge? Vad ta rvet i genomsnitt för att komma ut? Är det distriktarna som sköter det??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 780
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka