Sammanslagning av trådar om klippning/rakning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När ska man raka`??

shettisen i vårat stall ska klippas i vecan, han har redan satt vinterpäls och kan svettas bara av att stå inne i stallet... :crazy:

jag kommer klippa min i slutet av september/början av oktober förmodligen. så fort han börjar gå in på natten, han går fortfarande ute på natten nu.
han fäller som tusan nu och börjar redan sätta sin päls.

Funderar på att klippa vårt russ idag, hon blir så svettig och sen hatar hon när man ryktar bort intorkad svett så det blir till att bada henne varje dag och det är ju inte så bra. Ska bara halvklippa henne så att hon inte behöver gå täckad än iaf. Sen blir det väl helklippning i mitten på oktober kanske.

Klipp så snart vinterrpälsen är satt.
Jag vill klippa så tidigt som möjligt. Tycker faktiskt inte det är så schysst att skala bort päls när det är 5 minus och snöstorm;) (trots att jag blev tvungen att göra det själv förra året..)även om man tar på täcke. Det brukar alltid bli nån kroppsdel som sticker ut under täcket lite..

Nu är han rakad, tidigare än vanligt detta år... Men han verkade helnöjd över det iallafall! :) Å jisses vilken pälshög det blev på golvet.. :eek: Trodde inte han hade såå mycket päls...

Annars kan du raka halva huvudet, vid ganacherna. Jag brukar då sluta klippa vid sidosstycket, så det det inte så konstigt ut när man rider :P

Jag klipper rätt tidigt, så det slipper bli sån chock för dem :p
Ska nog klippa min pålla snart, och sen blir det 1-2 gånger till under året (har egen klippmaskin).
Jag vart tvungen att klippa henne i februari (första veckan?) i år, fastän hon börjat fälla (jag fick en dotter 27 januari, och hade inte tid att stå och borsta henne timvid när hon fällde..), men hennes päls har varit lika fin som vanligt i sommar, trots att jag klippte vid "fel" tidpunkt :)
Vet flera som klipper året runt.

Brukar raka i noveber, ganska sent och anledningen till det är att jag bara behöver klippa en gång per år (svårklippt häst)

Ska jag klippa nu eller vänta?

Min häst har väl inte fått vinterpäls än men den är lite tjockare och hon fäller rätt så mycket.
Ska jag klippa nu eller vänta tills hon fått tjockare päls?

Tacksam för svar :bow:

Senast ändrad:
Sv: Ska jag klippa nu eller vänta?

Nu ryker min pålles päls.. =) Om 10 minuter faller de första tussarna.. :devil: Muahahahahah... eum..

De beror väl på hur låmg päls hästen har, hur mkt hon jobbar och hur svettig hon brukar bli.. Min stressar sig så förbannat så han e dyngsur av svett, pälsen lockar sig på flera ställen.. *fnysa* Dessutom har han börjat fälla.. :D

Jag klippte min förra helgen. Han hade inte heller speciellt tjock päls, men den pälsen han hade tog rätt lång tid på sig att torka. Nu har träningarna satt igång ordentligt vilket gjorde att han vart svettig efter nästan varje pass.
Jaktklippte honom och tycker att det har fungerat bra nu, stor skillnad på torktiden! Jag hoppas på att han inte kommer sätta så mycket mer päls, så att jag slipper klippa nått mer i vinter *hoppas hoppas* Man får vara noga med täckningen bara.

Så o din blir svettig efter träningarna så skulle jag också klippa nu, men om jag bara körde "halvfart" utan svettiga träningar skulle jag låta honom/henne vara.

Klippa eller ej - åsikter?

jag är tacksam för svar baserad på informationen nedan, och inget generellt baserat på den som svarar:s häst eller liknande.

Frågan är om jag ska klippa valacken eller ej. han har tidigare varit klippt varje år, men gick förra året helt oklippt.

Han är en FRYSLORT, dock är han det både med och utan päls, trots att han sätter fluffig islandshästspäls.

Jag har KALLSTALL, dvs det är lika kallt inne som ute. INGA spol/tvättmöjligheter vintertid.

Jag rider normalt bara utomhus vintertid.

Förr om åren har jag klippt eftersom kallstallet ironiskt nog skapar ett klippbehov. En långpälsad, svettig häst i kallstall är den snabba vägen till stela muskler och lunginflammation, de torkar helt enkelt aldrig. Därför har jag klippt.

Nu är han ju T-märkt och gick förra vintern ren promenadridning bara. Jag tänkte jag skulle slippa täcka och han fick sätta päls. Men jag fick ju fan täcka lika jäkla mycket ändå, han frös likförbaskat utan täcke.

Och så i år då.. Han går i hårdare arbete i år, men vi har inte sett vintern än, och jag vet inte hur mycket/litet han kommer gå när det väl kommer till kritan. Jag känner mig själv väl nog för att veta att mina ambitioner är en sak, och hur jag sen gör när det är kallt, mörkt och jag är trött är en helt annan sak :angel:

Han hopptränar dock, i ridhus. Och blir SVETTIG av det. Än har han dock inte mer päls än att han kan promeneras torr och eftertorka med fleecetäcke i transporten hem. Dessutom så kan jag bara träna sålänge vägarna är farbara och hur länge de är det vet ingen. Som grädde på moset tyckte jag att en spricka i armbågen var preciiiis vad jag behövde just nu, så närmsta månaden lär det inte hopptränas något alls.. *sucka*

Men ska jag klippa vill jag klippa nu, jag har aldrig gillat att riva av dem pälsen när det är minus 15 liksom. Men så var det jud et här om det är nödvändigt eller ej? Han dör ju inte av att jag klipper ' i onödan', och han är lättare att hålla ren då. Samtidigt så ser jag ingena nledning att klippa just i onödan?

Du börjar ju mörka när hästen börjar svettas lite mer än vanligt när man rider, då börjar det bli dags att klippa.... jag brukar inte klippa förrän okt/nov och då bor ju jag ändå här uppe ;)

Okej..

Jag vill ju gärna klippa så få gånger som möjligt under vintern då jag måste ta hit Vetrenär och hela köret när det ska klippas..

Senast ändrad:

Jag klipper i oktober/november när pållen satt vinter päls. Han e fullblod och har i princip inget än så länge även om han fäller sommarpälsen lite... Vill också endast klippa max 2 ggr under en vinter, även om min är snäll att klippa, så väntar jag till okt/nov blir det max en gång till nån gång i januari som behövs.

Sv: Klippa eller ej - åsikter?

Eftersom du täckar honom i vilket fall skulle jag klippa om jag var du. Innebär ju ingen större förändring annat än att det underlättar för dig och håller hästen fri från förkylningar och annat skit av att stå med blöt päls i kallstall.

hur har du fått spricka i armbågen din stackars sate...? :crazy:

Fast jag vet ju inte ens OM han kommer ridas svettig. Där kuggfrågan är.

Min armbåge? Tja, en osedvanligt mordisk sopcontainer på jobbet försökte äta upp min arm. Den misslyckades dock, men när den slog igen käftarna om min arm så tja..det gjorde ont och blev en spricka. Tänk på det ni nästa gång ni ska slänga en soppåse, de är blodtörstiga de där sopcontainrarna ;)

Nä men eftersom du inte är Gud så kan du aldrig få svaret på frågan i förväg, om han kommer ridas svettig eller ej..Eftersom du ändå täckar, så tycker jag det gör väldigt liten skada att då klippa, och förebygga att han blir OM han tränas i vinter, svettig och kall som resultat.

Jag tycker inte heller man ska klippa och ha sig i onödan, men det är ju som sagt marginell skillnad eftersom du ändå täckar.
Om du är tveksam kan du ju variera klippningen - vet inte om du helklipper eller vad du gör, men det finns ju mindre varianter så att säga...

trist med armbågen :crazy:

Jag skulle klippa om jag var du och hade din häst - trots att du inte vet hur det blir med träningar och svett i vinter när du äts upp av sopcontainrar och har svårt med väglaget när det blir snö.

Som jag har förstått det (dåligt insatt) har din häst känsliga muskler och står inpackad i BoT, jag känner i alla fall att jag inte skulle vilja ta risken att hästen aldrig blir torr och musklerna får sig en knäck - hellre klippa och ha extra täcke(n).

Och precis som du själv sa - hellre klippa i "onödan" nu när det är ett rätt behagligt klimat än i vinter när det är smällkallt.

Fan, vad luddigt det här blev :angel: . Inte druckit min dagliga dos Coca-cola.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 780
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka