Klippa eller ej - åsikter?
jag är tacksam för svar baserad på informationen nedan, och inget generellt baserat på den som svarar:s häst eller liknande.
Frågan är om jag ska klippa valacken eller ej. han har tidigare varit klippt varje år, men gick förra året helt oklippt.
Han är en FRYSLORT, dock är han det både med och utan päls, trots att han sätter fluffig islandshästspäls.
Jag har KALLSTALL, dvs det är lika kallt inne som ute. INGA spol/tvättmöjligheter vintertid.
Jag rider normalt bara utomhus vintertid.
Förr om åren har jag klippt eftersom kallstallet ironiskt nog skapar ett klippbehov. En långpälsad, svettig häst i kallstall är den snabba vägen till stela muskler och lunginflammation, de torkar helt enkelt aldrig. Därför har jag klippt.
Nu är han ju T-märkt och gick förra vintern ren promenadridning bara. Jag tänkte jag skulle slippa täcka och han fick sätta päls. Men jag fick ju fan täcka lika jäkla mycket ändå, han frös likförbaskat utan täcke.
Och så i år då.. Han går i hårdare arbete i år, men vi har inte sett vintern än, och jag vet inte hur mycket/litet han kommer gå när det väl kommer till kritan. Jag känner mig själv väl nog för att veta att mina ambitioner är en sak, och hur jag sen gör när det är kallt, mörkt och jag är trött är en helt annan sak
Han hopptränar dock, i ridhus. Och blir SVETTIG av det. Än har han dock inte mer päls än att han kan promeneras torr och eftertorka med fleecetäcke i transporten hem. Dessutom så kan jag bara träna sålänge vägarna är farbara och hur länge de är det vet ingen. Som grädde på moset tyckte jag att en spricka i armbågen var preciiiis vad jag behövde just nu, så närmsta månaden lär det inte hopptränas något alls.. *sucka*
Men ska jag klippa vill jag klippa nu, jag har aldrig gillat att riva av dem pälsen när det är minus 15 liksom. Men så var det jud et här om det är nödvändigt eller ej? Han dör ju inte av att jag klipper ' i onödan', och han är lättare att hålla ren då. Samtidigt så ser jag ingena nledning att klippa just i onödan?