Sammanslagning av trådar om klippning/rakning

Status
Stängd för vidare inlägg.
frågor angående klippning..

har bestämmt mig för att klippa pållan i år och har hittat en klippmaskin jag tror kommer funnka bra, en moser max, någon som vet om man kan klippa med denna på hun dock?

men sen undrar jag lite annat:
hur lång ska pälsen man klipper vara?
vart börjar man klippa?
är det svårt?
ni kna väl berätta vad man ska tänka på och bör veta angående klippning???

Sv: Klippa eller ej - åsikter?

Han är väldigt känslig för kyla. Musklerna är nog inte så känsliga i sig rent allmänt (dvs han reagerar inte på ansträngning etc). Men hans rygg tar otroligt med stryk av kyla. Dels när vädret slår om och blir kallt (som nu på hösten) och dels naturligtvis om han fryser och står och spänner sig och skakar. Och den där hästen fryser i ihållande sommarregn.

Han har för övrigt inte speciellt lätt att svettas, så som jags er det nu så är det träningarna bara som gör honom svettig. 'Vanliga ridpass' är inga problem.

Och som ni redan sagt så täckena finns där ändå, det handlar bara om antal täcken.

Sv: frågor angående klippning..

Moser Max 45 går utmärkt att klippa både hund och häst med =)

Första gångend u klipper - ha någon som VISAR DIG på plats, annars riskerar du att hästen ser ut som dne blivit överkörd av en gräsklippare *been there, done that* :devil:

Jag hade inte klippt utan ansträngt mej att torka hästen själv.Känner att det är värt den tid det tar.Ännu mer motiverat är det ju att inte klippa om hästen inte rids svettig så ofta.Men de är vad jag tycker.

Jag hade klippt om jag varit som du. Mest för att slippa "tvingas" klippa i kylan OM du kommer träna mer i vinter men även pga all päls och täcke.

Känns heller inte riktigt "fräscht" att rida en långhårig svettig och sedan täcka (oavsett om han är torr eller inte, borstar i alla ära med ett täcke på "islandspäls" är trots allt ett täcke som stänger in en massa skit...). Är så jobbigt om de får konstiga grejer i pälsen pga dåligt hygien (som i sig kommer pga alldeles för mkt päls trots bra skötsel). Vet ju inte om han är känslig för det men generellt så varför inte hålla honom lättskött för hans egen skull om han ÄNDÅ måste gå täckad? Känns som att ett eller flera täcken inte spelar så stor roll, de finns ju ändå där...

För det var väl inte så att han mådde dåligt av att gå klippt (fryser alldeles för lätt trots täcken osv)?

Klippa i onödan är onödigt men jag ser hellre en klippt häst med täcke än en långhårig med täcke, det är isf om jag har valmöjligheten långhårig utan täcke jag struntat i klippningen men så var det ju inte här.

Förresten, du svarade väl inte på vilken typ av klippning? Tycker ju iaf att du skulle klippa så lite som möjligt och def lämna ryggen bepälsad :D Men det kanske du redan gör?

Sv: När ska man raka`??

Jag funderar på att raka Irpa, var ute och skrittade idag, eftersom hon inte är så mycket riden den senaste tiden så vill jag ta det lungt 1 - 2 månader med henne.

Men när vi kom hem från ridturen (red vilse i skogen och var ute i c:a 1 timme, kan skylla på att jag är nyinflyttad i stallet) så var hon sjöblöt under sadeln, halsen och under magen. Hon kan inte ha satt all sin vinterpäls redan nu, men hon har satt en del i alla fall, eftersom jag planerar att hålla henne igång hela vintern (två veckors vila i januari blir det nog) så vill jag gärna raka henne, för hennes skull eftersom hon kommer gå på lösdrift.

Men då har jag några frågor.

* Hur skall/bör man raka dem, eftersom hon bara skall lulla med mig i skogen så räcker det väl att man rakar halsen och bogen?

* Bör hästen täckas hela vintern om den rakas, eller gör man bara det då dom blir svettiga. Mitt sunda förnuft säger att den bör ha täcke på sig om den är rakad, men samtidigt så säger det att hästen bör klara sig utan täcket. Lösdriften har en stor ligghall med infravärme, men hon vill ju knappast vara därinne hela tiden.. :|

Sv: Ska jag klippa nu eller vänta?

Miss Sixty skrev:
Okej..

Jag vill ju gärna klippa så få gånger som möjligt under vintern då jag måste ta hit Vetrenär och hela köret när det ska klippas..

Förra året klippte jag i november och då behövde jag bara klippa en gång :) (har också en svårklippt häst)

the_connemara skrev:
Förresten, du svarade väl inte på vilken typ av klippning? Tycker ju iaf att du skulle klippa så lite som möjligt och def lämna ryggen bepälsad :D Men det kanske du redan gör?

Jag tappade bort tråden när den blev sammanslagen.

Förr om åren har han varit helklippt eller 'filtklippt' (dvs jag har lämnat som en filt över ryggen). Nu när jag funderat på att klippa i år har jag funderat på filtklippning eller spårklippning. Helklippning känns overkill. Fast jag misstänker det skulle bli filtklippning, jag tycker spårklippning är så fult :devil:

Gör lite olika med att lämna päls över rygg/kors, lämnar alltid under sadeln, men om jag klippt korset eller ej har varit olika, inte sett någon större skillnad i hur han är etc beroend epå de olika klippningarna faktiskt. Mer än att med korset klippt 'slipper' han de skumma krustor han brukar få på bakdelen vintertid (typ fem stycken eller så, så inte något utbrett eller så)

realist skrev:
Jag hade inte klippt utan ansträngt mej att torka hästen själv.Känner att det är värt den tid det tar.Ännu mer motiverat är det ju att inte klippa om hästen inte rids svettig så ofta.Men de är vad jag tycker.

Det GÅR INTE att torka honom på under flera timmar när han är fullpälsad och svettig. Jag försökte ha honom oklippt första året, men när torktiden låg på FEM TIMMAR insåg jag att det här går inte. (och jag har inte den tiden heller).

Men som sagt, blir han inte svettig uppstår ju inte torkproblemet och det är där kuggen sitter..

the_connemara skrev:
Jag hade klippt om jag varit som du. Mest för att slippa "tvingas" klippa i kylan OM du kommer träna mer i vinter men även pga all päls och täcke.

Känns heller inte riktigt "fräscht" att rida en långhårig svettig och sedan täcka (oavsett om han är torr eller inte, borstar i alla ära med ett täcke på "islandspäls" är trots allt ett täcke som stänger in en massa skit...). Är så jobbigt om de får konstiga grejer i pälsen pga dåligt hygien (som i sig kommer pga alldeles för mkt päls trots bra skötsel). Vet ju inte om han är känslig för det men generellt så varför inte hålla honom lättskött för hans egen skull om han ÄNDÅ måste gå täckad? Känns som att ett eller flera täcken inte spelar så stor roll, de finns ju ändå där...

För det var väl inte så att han mådde dåligt av att gå klippt (fryser alldeles för lätt trots täcken osv)?

Klippa i onödan är onödigt men jag ser hellre en klippt häst med täcke än en långhårig med täcke, det är isf om jag har valmöjligheten långhårig utan täcke jag struntat i klippningen men så var det ju inte här.

Fast kommer han ridas svettig mer än enstaka gång kommer han ju klippas, så oavsett kommer han ju inte gå med 'intorkad svett'.

Däremot har du helt rätt i att det blir mycket lättare att hålla ren när han är klippt.

Och nej, han verkar inte må dåligt av att vara klippt. Det krävs mer täcken bara. Men oklippt så om man tar av täcket när man ryktar t ex och det är kallt, så står han och skakar även då. Så 'fryståligheten utan täcke' tycks vara lika låg/dålig oavsett klippt eller oklippt.

Just nu lutar det nog åt att klippa..kanske.. *sucka* Fast om jag bestämmer mig för att klippa så klipper jag nog till nästa helg eller så. Han kommer bli BÄNG i någon vecka efter jag klippt och då kan han få vara det under sin vilovecka :angel:

IrpaSnirpa skrev:
Jag funderar på att raka Irpa, var ute och skrittade idag, eftersom hon inte är så mycket riden den senaste tiden så vill jag ta det lungt 1 - 2 månader med henne.

Men när vi kom hem från ridturen (red vilse i skogen och var ute i c:a 1 timme, kan skylla på att jag är nyinflyttad i stallet) så var hon sjöblöt under sadeln, halsen och under magen. Hon kan inte ha satt all sin vinterpäls redan nu, men hon har satt en del i alla fall, eftersom jag planerar att hålla henne igång hela vintern (två veckors vila i januari blir det nog) så vill jag gärna raka henne, för hennes skull eftersom hon kommer gå på lösdrift.

Men då har jag några frågor.

* Hur skall/bör man raka dem, eftersom hon bara skall lulla med mig i skogen så räcker det väl att man rakar halsen och bogen?

* Bör hästen täckas hela vintern om den rakas, eller gör man bara det då dom blir svettiga. Mitt sunda förnuft säger att den bör ha täcke på sig om den är rakad, men samtidigt så säger det att hästen bör klara sig utan täcket. Lösdriften har en stor ligghall med infravärme, men hon vill ju knappast vara därinne hela tiden.. :|

Om du bara rakar undersidan på halsen och mellan frambenen så brukar det göra mycket för svettningen, och de brukar kunna gå utan täcke.

Jag vill undvika klippning.Men jag blir ju så illa tvungen att göra det när valacken får sina eksem.

Klippa lite = jättekänslig?

Har funderat lite på att klippa min nordsvensk en aning snart. Han får groteskt mycket vinterpäls och svettas redan nu så det står härliga till. Men jag har kommit fram till att det räcker med endel på bogen, eventuellt ett spår utmed magen och lite vid virveln, alltså inte så mycket klippt.
Men, hur känsliga blir de av så lite? Eftersom pälsen över ryggen är kvar borde han väl klara sig som vanligt? Dvs. inget stalltäcke (blir sällan lägre än 5 plus i stallet), regntäcke vid mindre än 10 + och vintertäcke vid -grader. Just nu är han täckad för att hålla tillbaka lite vinterpäls men verkar inte ha funkat :crazy:
Jag har bara erfarenhet av helklippta hästar och känsliga hästar som är te.x spårklippta så om nån vill dela med sig av erfarenhet vore det snällt :bow:

Sv: Klippa lite = jättekänslig?

Hästen kan antagligen gå utan täcke om det bara är torr kyla, vid blött väder skulle jag täcka med regntäcke iaf.
Det är inte så känsligt att bara klippa lite grann.

Förra året började jag med bara ett spår på undersidan halsen, och ökade över bogen när jag började träna mer efter jul.

Jag tror inte heller att du behöver täcka så jättemycket om inte hästen verkar må dåligt av det.

Tror han borde klara sig utan täcke vid vettigt väder, är det iskallt / regn&rusk kan du ju ha tunnare utetäcke på.
På ridskolan minns jag att alla hästar var spårklippta (alltså hals, bog, mage, lår), och de gick utan täcke hela vintern. Var iofs inte uta så länge (ca 5 timmar per dag), men det funkade bra.

Jag tror också att man kan ha dom utan täcke när man inte helklipper, jag har sett ridskolehästar som har varit lite klippta och dom gick utan täcke.

Visst är det jobbigt när dom får så där tjock päls, min gamla häst hade det också och jag tror faktiskt inte att det hjälper att man börjar med täcke tidigt dom får tjock päls i allafall. Jag provade att täcka henne tidigt men precis som du säger pälsen kommer i allafall. :crazy:

Nu har jag två hästar som inte alls får någon vinterpäls att tala om och dom täckar jag inte förrän det blir minusgrader, ja unghästen har inte haft annat än regntäcke förra vintern och dom har ändå inte fått någon tjock vinterpäls, så det har nog inte med yttre omständigheter att göra. :confused:

Klippte mina nordisar för två veckor sen, la på tunnt regntäcke några dagar och nu går de utan.

Helklippta, allt klippt utom huvud och ben och förra vintern klarade de toppenbra på lösdrift utan täcke så de borde överleva i år med.

Vi täckesklipper vår ponny, dvs lämnar pälsen över ett rätt stort område på ryggen. När hon är nyklippt har hon stalltäcke nattetid, vi har ca 5 grader i stallet. Efter ca 2 v kan hon åter sova utan, men behöver den här omställelsetiden. Ute går hon sen med täcke i princip hela vintern, vi bor i norra sverige.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 780
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka