Sammanslagning av trådar om klippning/rakning

Status
Stängd för vidare inlägg.
R

reykurboy

När ska man raka`??

Min pålle börjar redan sätta vinterpäls... :crazy: Å ja minns aldrig ifrån år till år när jag brukar börja raka... Så när gör ni det med era hästar?? Jag måste ha Reykur rakad, annars blir han slö och inte alls lätt att jobba med!

Sv: När ska man raka`??

Har ingen speciell tid när jag börjar klippa utan gå på känsla om när det behövs, och det är väldigt olika från år till år.

Mvh
Camilla

Är verkligen inte någon expert på ämnet så om någon kan mer så rätta mig..

Jag har tillgång till ridhus, så jag tänker att när vädret och underlaget blir för dåligt ute måste jag börja rida inne, och då måste jag raka honom för att han ska orka. Om det nu inte skulle vara så att han blir svettig när jag rider ute också, då rakar jag honom då.

Altså, jag rakar honom när han blir för svettig för att kunna gå ut efter att jag ridit el. när han tycker att det blir alldeles för varmt att jobba med vinterkläder..

*till er båda*

Men alltså är det för tidigt att raka redan nu snart??

Har hört att man ska vänta åtminstonde till oktober, men jag är långt ifrån någon expert...

Ja, jag har oxå för mig att man inte ska ta det för tidigt.. :crazy:
Men jag vill inte ha en hårboll som svettas så fort man nämner ordet "rida" för honom...

man kan ju ställa in olika längder, grejen är att man inte vill klippa när de byter päls, för då skadar man de nya stråna

Mao, klipper man långt borde det vara bättre

De andra åren har jag klippt min vid den här tiden, men i år har hon inte ens börjat byta päls än. :p

brukar raka i oktober, men har dem satt färdigt vinterpälsen tidigare så skadar det väl inte att raka tidigare men jag är inget proffs alls...

Pratade med min kompis idag så på lördag ryker pälsen! :D

Men! Rakar gör man tex innan en operation! Jag kan tänka mig att ni Klipper era hästar. eller? ;) Det skulle se lite kul om man helrakade en häst :D

Jag klippte min i helgen. Brukar börja tidigt, han sätter sån jäkla vinterpäls, och tidigt i år också tyckte jag.

Tänkte samma sak. Tror det skulle se lite.. skalat.. ut om man RAKADE en hel häst :rofl:

Jag vill klippa min, men jag tycker att det känns lite tidigt att börja klippa honom nu. Han har precis börjat få lite vinterpäls, men andra i stallet har redan klippt deras hästar.

Min shettis är klippt för andra gången :angel: här snackar vi vinterpäls!
Men det ska ju sägas att han tävlas i körning o klipps för sitt eget bästa då han har så tjock "grundpäls".
Jag har oxå hört att om man klipper dem innan de satt/fält vinterpälsen förstör man rytmen o de kan sätta vinterpäls i juli .. vet inte hur mkt sanning det ligger bakom detta dock.
Men klipp din häst nu om det mår bättre av det.

Jag brukar klippa i oktober, ofta räcker det då med en klippning fram till sommaren.. Fast fram till oktober får man ta det lite lugnt för redan nu SPRUTAR det svett om lillpojken bara man skrittar :o
En tanke: kan man klippa lite svettränder i ansiktet? Det fullkomligen RINNER svett i ansiktet på honom :crazy: men hur snyggt blir det? :confused: :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 780
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka