Bilder på hovar.

Sv: Bilder på hovar.

Svårt att se på bilderna men lite utflutningar har åtminstone tre av hovarna. Som vanligt brukar det vara traktstöden som orskar detta. Börjar bli tjatigt nu.:smirk:

Spekulationer : Antagligen har hovarna ganska höga trakter och under skon så finns kanske ett litet hål i sulan i tån. Vad detta riktigt beror på är nog ingen säker på(nån kanske vet 100% här) men en rimlig förklsring är att hovbenet sluttar för djupt inne i hovkapseln och trycker på sulläderhuden så den "stryps" i tillväxten just i tån. Vet du om det finns hål i tån? Om inte kan du kolla nästa gång hästen skos och skriva vore intressant isf.

/T

Kommer så fort jag fått tag på hovslagaren... När man väl fått tag på henne brukar hon komma ganska omgående. Och som sagt, de var förvuxna på helbilden också även om det bara var max 5 veckor sedan förra skoningen där...

om det är den lilla gluggen i sulan mitt fram i tån du menar, så beror det på ett tillbakabildat hovben. Dvs. det har stått i fel vinkel och haft en tåkappa som trycker=benet tillbakabildas. Detta har iaf. stämt på de kadaverfötter jag kokat, samt hävdas av Strasser...

Kissing Spine skrev:
*kl*

Bilder på unghästens hovar. Från september i år.
Fina, eller hur? :smirk:

vfram.jpg

Vänster fram

vbak.jpg

Vänster bak

hfram.jpg

Höger fram

hbak.jpg

Höger bak

De förbättras dock sakta och lite osäkert :cool:

Ett tips!
Varför har du inte låtit din hovslagare plastat (hovplast) ihop hoven i stället. Gjorde det på min hästs hovspricka och den växte ut i takt med hoven. Lite läskiga bilder :cry: ....

Att hästen har olika stora framfötter behöver inte betyda att den blir begränsad i sin användning, eller halt. Bara man har en hovslagare som kan! Både jag och en vän har hästar med olika stora framfötter.

Min väns häst är ett nioårigt stort halvblod som tävlat upp till 1.30 hoppning och lätt fälttävlan. Hennes hovslagare håller tårna korta samt har hästen sulor fram. Denna hovslagare kallskor. Hästen har aldrig varit halt.

Min häst är fyra år och lätt i typen med korrekt frambensställning. Höger framhov är märkbart mindre och blir fort hög i trakten. Hon blev halt för två veckor sedan på vänster bakben. (Fann en "hörnbensfraktur??" i detta bakben, men vet. tror inte att det är därför hon blev halt). Vet. tror inte heller att det är pga framhovarnas olika storlek som hon blev halt heller. (Nu återstår det flera andra anledningar som hon kan ha blivit halt, och ja, jag vet att dålig ridning är en av dom.)
Hur eller hur var jag hos hovslagaren förra veckan och nu är hon skodd med tåriktade skor fram. Min hovslagare varmskor. Han tycker inte att sulor var en god idé eftesom hon tenderar att bli så hög i den högra trakten.
Min hovis tror att min häst har olika långa framben och att det är därför hovarna ser så olika ut-men vad vet jag...

Kan tillägga att jag själv fött upp min häst och att hon alltid har haft olika stora framfötter.

Jupp det är den "lilla gluggen" jag menar. Jag har sett det främst på kallblod så därför undrar jag om Majjijanns häst har det oxå.

/T

I stort sett, men det har ju blivit värre sakta men säkert. Också därför som vi inte har reagerat riktigt, man vänjer sig med att det ser dåligt ut och sprickorna smyger sig upp. Sedan sa förra hovslagaren hela tiden att det skulle bli bättre när hon fick skor så det var inget att bry sig om :smirk:.

Ulltuna hovis är det som har fixat dem från början, han gröpte då ur dem, tjärade och hon fick lite specialskor samt band. Det som gäller är ju att hålla ihop dem så att de inte blir värre. Vet faktiskt inte varför han inte ville plasta... Eller kommer inte ihåg. Men bättre har det ju blivit. Att hon blev halt nu beror förhoppningsvis på att hon hade en hovböld uppe vid sprickan, iaf så har hon ett sår där nu. Har hänt förut så.

Och här en nytagen bild.
De andra bilderna är från okt 2004 (utan skor) och oktober 2005 (med skor). Hon skoddes av för några veckor sedan.

Ahov22dec.jpg

Vad tycks?

Annan häst, samma hovslagare
Shov22dec.jpg

hei er det din häst som har så trange hover? kan du sende meg en mail i så fall? anne-mp3@online.no
dessa hovar er helt kopia av min hästs hovar. har derfor manga frågor.....:bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 731
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 340
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 645
Senast: super
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka